een groter rij paard zoeken lijkt me eerlijker als je al 17 bent

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarlindeRooz schreef:Hoe lang / zwaar ben je TS? Want het kan ook zijn dat hij gewoon moeite heeft met jou dragen.
brokjes schreef:niet ontwormd? staat hij verder wel samen met een andere pony?
Popstra schreef:Beestje ziet er trouwens prima uit
een groter rij paard zoeken lijkt me eerlijker als je al 17 bent
Kinke schreef:Tja, dat is dan wel een probleem. Denk je dat je de eigenaar kunt overhalen om te gaan ontwormen?
Popstra schreef:Dit is een mini Shetlander en is helemaal niet stijf. Zo lopen ze
Dit zijn geen pony’s om dagelijks op te rijden. Kan hooguit een kindje van 5 op
Worden meest gehouden voor de leuk om een graslanden kort te houden
Serenity350 schreef:MarlindeRooz schreef:Hoe lang / zwaar ben je TS? Want het kan ook zijn dat hij gewoon moeite heeft met jou dragen.
Denk dat dit een heel goed punt is om toch even over na te denken. Hoe erg ik ook mn best doe, ik kan me moeilijk voorstellen dat je niet in verhouding misschien toch iets zwaarder/langer bent dan voor hem prettig is. Shetlanders zijn gewoon kleine paardjes, en zoals hiervoor al aangegeven, vooral geschikt voor kleine kindjes omdat die in verhouding zijn met het lijfje van de pony.
Neemt niet weg dat je dan niets met een shetlander kunt, ze zijn extreem veelzijdig en leergierig. Ze vinden het vaak ook erg leuk om nieuwe dingen te leren. Ipv rijden zou je dan bijvoorbeeld in menpositie kunnen werken.
Heroxjuna20 schreef:Is zeker geen kleine shetlander hij is 1.15 laatst gemeten ! Zijn ouders waren erg klein vind raar dat hij en z’n zusje heel erg groot zijn voor een shet
Heroxjuna20 schreef:Idd maar ben niet zo van mennen en zeker niet van vrijheidsdressuur dat vind ik gevaarlijk ben meer een wedstrijd ruiter en sport gericht hier voor had ik altijd wedstrijden gereden.het liefst wil in dat hij uiteindelijk een top dressuur paardje nog word met uiteindelijk een jonge ruiter! Maar hij zeker nog niet klaar voor een kleine ruiter daar is hij meestal te enthousiast voor met z’n bokjes
Serenity350 schreef:Heroxjuna20 schreef:Idd maar ben niet zo van mennen en zeker niet van vrijheidsdressuur dat vind ik gevaarlijk ben meer een wedstrijd ruiter en sport gericht hier voor had ik altijd wedstrijden gereden.het liefst wil in dat hij uiteindelijk een top dressuur paardje nog word met uiteindelijk een jonge ruiter! Maar hij zeker nog niet klaar voor een kleine ruiter daar is hij meestal te enthousiast voor met z’n bokjes
Zoals Capopjekop als beschrijft kun je ook heel goed dressuurmatig vanaf de grond trainen. Lange lijnen is echt niet iets wat enkel simpel hoeft te zijn. En inderdaad, het is ook een hele mooie opbouw naar het rijden zelf. Niet voor niks is het een essentieel onderdeel in de training van bijvoorbeeld de paarden van de Spaanse Rijschool. Menpositie roept misschien niet meteen die associatie op, maar het is dus veel meer dan "alleen" mennen.
Ook al is hij groot voor een shetlander, ik vrees dat jij toch echt te lang bent. Het gaat ook om de verhoudingen, en dat jij met je benen niet zijn beweging in de weg zit. Vind het wel leuk om te lezen dat je zo ambitieus bent, dat is leuk want mensen vergeten wel eens dat shetlanders toch tot heel gave dingen in staat zijn. Ik denk dat je heel wat leuks met hem kunt bereiken als je lekker met hem aan de slag gaat en een kleiner ruitertje vindt dat hem via het rijden ook verder wil en kan opleiden. Zelf inrijden zou misschien nog net kunnen, maar dan heb je het dus echt enkel over het "wennen aan een ruiter op de rug". En wat ik begrijp zit dat inmiddels wel snor.
Wat betreft het andere besproken in het topic geven van kuurtjes of middelen tegen de buikpijn. Lief van je dat je zo goed voor hem wil zorgen! Maar ik wil je eigenlijk wel op het hart drukken dat je dat toch wel het beste in overleg met de eigenaar moet doen. Een zandweg-kuurtje kan weinig kwaad, maar vind het wel netjes om het even te bespreken. Zelf als eigenaar van twee paardjes zou ik het echt niet waarderen als ik erachter kom dat een eventuele verzorger dingen geeft zonder mijn medeweten, ook al kan het weinig kwaad.
capopjekop schreef:Dat is het nadeel met boeren vind ik. Prima mensen maar over sommige dingen denken ze wel makkelijk is mijn ervaring
Ik mocht vroeger ook op een pony rijden. Zadel was veel te groot voor het beestje en ik ook. Na 1x ben ik er mee gestopt, al vond de eigenaar dat het makkelijk kon.
Voor een wormenkuur moet je tegenwoordig bij de dierenarts zijn. Als je de eigenaar overgehaald krijgt, laat hem dan goed advies vragen aan de dierenarts. Als de dieren nooit ontwormd zijn en een flinke besmetting hebben dan kan het gevaarlijk zijn als alle wormen in een keer dood gaan. Dan komt ontwormen heel nauw
Heroxjuna20 schreef:Dat heb ik ! Ik wil niet stoppen Want dan staan ze daar onverzorgd zielig en nu zijn ze vrolijk als ze mij zien. Ook omdat ik vaak discussie heb omdat hij te makkelijk denkt over dingen wat ik niet goed vind Maarja ik ben hun Baasje nie en heb eig. Niks over te zeggenook heb ik gevraagd of ik xe mag overkopen en dat vond hij niet goed . Ik snap het wel die 2 shetties staan daar Hele leven ! ze zijn daar geboren
bigone schreef:En ze zien er goed uit maar niet op gaan zitten.
VRoetgering schreef:Ik denk dat als je er op gaat dat hij eigenlijk alleen maar stijver word, maar ik kan natuurlijk niet oordelen zonder foto's of ander bewijsmateriaal. Ik snap dat het lastig is met het ontwormen & dierenarts etc. agz boeren meestal er anders tegenover staan als 'echte paarden mensen' als je snapt wat ik bedoel. Als ik hem was zal ik gewoon even het hele riedeltje af gaan van de tandarts, fysio etc. gewoon voor de zekerheid. maar ja.. ik heb weinig inspraak hierop. ik denk ook dat je gewoon dressuurmatig vanaf de grond moet gaan werken en dan kijken hoe het verder gaat. Succes nog!
Heroxjuna20 schreef:bigone schreef:En ze zien er goed uit maar niet op gaan zitten.
Ik heb het opgezocht toevallig was er een discussie ook op bokt. Heb beetje gelezen over een meid die 1.72 was en woog rond de 62 kilo ze deed alles met haar shet wedstrijden enzo. Haar shet was rond de 98 cm. En de meeste mensen vonden dat je het eig. Best kan Doen als je nr ze verleden kijkt. Dus opzich zie ik geen probleem