Reële prijs leasen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:49

Kabayo schreef:
Hoe kan je wedstrijden rijden als je maar 2x per week kan rijden?

Makkelijk hoor. Het ligt alleen aan de ruiter of die er genoeg aan heeft. Ik deed met laatste paard niet anders. Ik reed in het begin 1 keer per week toen ik ging starten en later 2 keer per week. De andere dagen reed er iemand anders op met een lager niveau. Onervaren paard, maar waren heel succesvol samen. Telkens binnen paar wedstrijden een klasse door, kampioenschappen gereden in elke klasse.

Mijn eerste pony leaste ik voor de helft, dus reed ik 3 dagen. Ook daar reed ik wedstrijden mee.

EDIT: qua prijzen. Je gaat nu uit van de kosten van 2 manegelessen, maar lessen is iets anders dan vrij rijden. Ik betaalde bij mijn lease pony de helft van het stalgeld, maar bij het stalgeld zaten ook lessen, dus die waren al 'gedekt'. Als je een pony twee dagen least, maar daar geen lessen bij hebt komen die er ook nog bij. Het ligt er dus aan of er lessen bij zitten of wat het stalgeld is. Anders is er niet zoveel zinnigs over te zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:23

Pistasche schreef:
Hoezo moet dat? Ik rijd ook maar 2x per week op mijn bijrijdpaard en heb binnen 2 jaar het M2 gehaald vanaf de B. Paard was nog nooit gestart.

Niks moet :)

Maar de meeste zullen wel meer trainingsuren nodig hebben.

En het is ook afhankelijk van wie er nog meer met het paard aan het werk is.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:55

NatasjavE schreef:
Pistasche schreef:
Hoezo moet dat? Ik rijd ook maar 2x per week op mijn bijrijdpaard en heb binnen 2 jaar het M2 gehaald vanaf de B. Paard was nog nooit gestart.

Niks moet :)

Maar de meeste zullen wel meer trainingsuren nodig hebben.

En het is ook afhankelijk van wie er nog meer met het paard aan het werk is.

Weet ik niet, ik rijd samen met iemand waar wij wat dat betreft elkaar erg tegen zitten. Ook een kwestie van doorzetten, motivatie, management en een goede instructeur. Ben nooit gestart met de intentie om M2 te rijden, vooral vanwege de situatie met wie ik rijd. Maar zo zie je maar dat het prima kan, maar je moet er wel wat (meer) voor doen.

Dus gericht op TS, alles is mogelijk :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:59

BanaaNala schreef:
Hallo bokkers! :wave:

Ik vroeg me af wat jullie een reële prijs vinden voor het leasen van een e-pony (waar ook wedstrijden mee gereden worden). Dit zou dan gaan om twee dagen per week waar de pony (bijna) helemaal van de leaser is.

Op de manege hier in de buurt is 1 les zo'n €15,-. Dit keer twee (want twee dagen per week) zou uitkomen op een totaal van €30,- p.w. en €120,- p.m. . Als ik het zo bereken lijkt het me een redelijk normale prijs, maar het lijkt me toch best veel voor maar twee daagjes p.w. .

Wat vinden jullie van (op zijn minst) €120,- p.m.? Vinden jullie iets anders reël?

Ik neem aan dat je een manegepony gaat leasen? Als je 2 dagen per week rijdt rijd je dan ook in de lessen mee? Als dat zo is is 120 pm redelijk. Anders 100 per maand

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:13

Brainless schreef:
senna21 schreef:
Als lease inclusief gebruik van rij-accommodatie en zadel etc. is, lijkt mij dat redelijk.
Een paard onderhouden kost nu eenmaal veel geld. Een eigen paard kost aanzienlijk meer.

Niet als je ze aan huis hebt staan.

Ook aan huis kost een paard, denk buiten de kosten van voeding en aan onderhoud ook de kosten voor het onderhouden van de accommodatie en het afvoeren van de mest, sloten bijhouden etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:41

friesiszwart schreef:
Brainless schreef:
Niet als je ze aan huis hebt staan.

Ook aan huis kost een paard, denk buiten de kosten van voeding en aan onderhoud ook de kosten voor het onderhouden van de accommodatie en het afvoeren van de mest, sloten bijhouden etc.

Idd. Hier kosten ze toch meer dan 120 per maand aan huis. Dat gezegd zijnde vind ik het geen faire prijs. Ik snap sowieso het geld vragen voor te laten rijden niet.

Verleasen doet men veelal omdat men zelf eigenlijk te weinig tijd heeft. Dan is het gewoon elkaar helpen, waarom zou je daar op moeten verdienen. Hij wordt niet ineens duurder omdat er iemand 2 keer extra op rijdt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:53

friesiszwart schreef:

Ik weet wat een paard aan huis kost.. heb er 3 staan en nr 4 komt met 2 weken.
Maar echt geen 120E per paard per maand.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:55

Ik vind leasen een hele mooie manier om te ervaren hoe het is om een eigen pony/paard te hebben. Denk aan het opbouwen van een band en het samen groeien.

Wel de lusten maar niet de onverwachte lasten ;) want je betaald een vaste prijs per maand.

Ik heb jarenlang mijn pony volledig geleasd. Was fantastisch, en de € 230,- per maand meer dan waard. Er was totaal geen sprake van “ik doe de eigenaar een plezier”. De eigenaar deed mij juist een plezier haha. Door haar lengte kon ze de pony niet meer rijden, maar verkopen wilde ze ook niet (pony was inmiddels 15 en M geschoold). Ik kwam van de manege en heb zoveel geleerd!

Bekappen, tandarts, zadelcheck en DA kosten zaten bij de prijs in. Tezamen met een hoofdstel en zadel. De rest was voor de leaser.

Ik ben overigens wel van mening dat leasen echt volledig is. Anders schaar ik het onder bijrijden.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-11-19 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:59

Brainless schreef:
friesiszwart schreef:

Dan heb ik hier twee bodemloze putten staan. :') Alleen aan brokken kosten ze me dat al, dan reken ik het hooi niet eens. :D En dan staan ze ook nog eens 24/7 buiten dus ik hoef ook geen stalbedekking te rekenen.

CalipsoLover

Re: Reële prijs leasen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:02

Toen ik mijn paard te lease zetten (min 1 en max 3 dagen per week) vroeg ik 1/3 van mijn stalgeld. Er moesten geen klusjes gedaan worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:52

Ayasha schreef:
Dan heb ik hier twee bodemloze putten staan. :') Alleen aan brokken kosten ze me dat al, dan reken ik het hooi niet eens. :D En dan staan ze ook nog eens 24/7 buiten dus ik hoef ook geen stalbedekking te rekenen.

:oo

Mest afvoeren.. 60E per jaar, sloten schouwen (650 meter samen met de buren) 50E per jaar.
En wat benzine omdat manlief 2x per jaar de kanten maait met de bosmaaier.

Onderhoud accommodatie.. nu 1 waterbak die gesloopt is.
Draad gemiddeld 20E per jaar, stekpaaltjes/hekkensluiters laatst weer eens een gedeelte vervangen 100E.
Wonen hier nu ruim 9 jaar...

Ik voer nu (geen gras meer) 3 paarden met ruigvoer, 60E per maand (2 grote pakken), zal met nr 4 ca 80E worden.
Mijn oudje is het duurst in voer (alleen van oktober-april), 40E per maand en 15E voor de rest.
Vlas voor 6 maanden 210E (pallet 21 pakken is 105E.. heb max 2 pallets nodig.. meestal houd ik over).
= 1000E totaal (voor 4 paarden)

Komt nog wat onderhoud bij sloten/mest 110E , draden/palen/potjes/hekkensluiters ed.. 30E per jaar.

Dus totaal 1150 E per jaar voor 4 paarden, = 24E per maand per paard.
Stel het kost 1500 per jaar.. is het 31E per paard per maand.

Daarnaast natuurlijk enten, hoefsmid, ontwormen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:04

Rijbak onderhoud, verlichting?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:19

Ineke2 schreef:

Rijbak... heb ik niet, mag die van de buren gebruiken als ik wil.. en ik rij eigenlijk altijd buiten.
Heb een stuk paddock waar ik ook op kan rijden/longeren als ik wil... en daar wordt af en toe zand op gestort.
Maar dat is in die 10 jaar 2x gebeurd.. en was 100E per x (buurman zit in het zand/verharding en ik betaal alleen de vervoerskosten).
Volgend jaar gaat de wei op zijn kop... alles opnieuw gedaan (omwerken, vlakken, kalken, inzaaien enz..) kost 1000E, is wel nodig is nl nooit (25+ jaar) onderhoud aan gepleegd.
Maar dan kan ik er weer heel lang tegen aan.
Mesten wordt gratis gedaan.

Verlichting?
Er hangen 3 tl balken in de stal/schuur bij de paarden, 1 kleine lamp onder de overkapping en 1 lamp aan de buitenzijde richting de balen voer.

Die onder de overkapping staat dag en nacht aan, de andere alleen bij het binnen zetten (en/of stallen mesten) in de winter.
TL balken gaan al al die tijd mee, kleine buitenlamp wordt mss elke 2 jaar vervangen?! en kost 3E
Electra heb ik niet uitgerekend, maar dat is vergeleken met wat wij in huis aan stroom verbruiken te verwaarlozen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:05

Wij hebben ze aan huis en maken dus totaal andere kosten. Het zal toch bij iedereen verschillen.

Even ontopic:

€120 euro per maand zou ik wel teveel vinden. Ik heb toen een aantal maanden een meisje 1x per week op mijn Z pony laten rijden, daarbij hielp ik haar, zodat zij wat meer kon leren dan alleen maar op een manege hobbelen en daar vroeg ik niks voor.

Ik zou zeggen max €60 per maand.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:14

Change3x schreef:
Wij hebben ze aan huis en maken dus totaal andere kosten. Het zal toch bij iedereen verschillen.

Even ontopic:

€120 euro per maand zou ik wel teveel vinden. Ik heb toen een aantal maanden een meisje 1x per week op mijn Z pony laten rijden, daarbij hielp ik haar, zodat zij wat meer kon leren dan alleen maar op een manege hobbelen en daar vroeg ik niks voor.

Ik zou zeggen max €60 per maand.

Lastig ik zou graag een ruiterje zoeken, maar heb weer geen bak...dan kom je in de winter niet zo ver....
maar wat moet je dan vragen.
zelf wilde ik gewoon op een lokale manage een briefje ophangen en vragen wie er zijn/ les op zou willen rijden...dan heeft hij ook zijn beweging en toch is dat ook geen goed plan.
Het zou echt gaan om het rijden en de kosten ik wilde de pony toch.....Ik blijf het moeilijk vinden wat is nu een bedrag wat ouders er ook voor willen geven?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:24

Brainless schreef:
Ineke2 schreef:

Rijbak... heb ik niet, mag die van de buren gebruiken als ik wil.. en ik rij eigenlijk altijd buiten.
Heb een stuk paddock waar ik ook op kan rijden/longeren als ik wil... en daar wordt af en toe zand op gestort.
Maar dat is in die 10 jaar 2x gebeurd.. en was 100E per x (buurman zit in het zand/verharding en ik betaal alleen de vervoerskosten).
Volgend jaar gaat de wei op zijn kop... alles opnieuw gedaan (omwerken, vlakken, kalken, inzaaien enz..) kost 1000E, is wel nodig is nl nooit (25+ jaar) onderhoud aan gepleegd.
Maar dan kan ik er weer heel lang tegen aan.
Mesten wordt gratis gedaan.

Verlichting?
Er hangen 3 tl balken in de stal/schuur bij de paarden, 1 kleine lamp onder de overkapping en 1 lamp aan de buitenzijde richting de balen voer.

Die onder de overkapping staat dag en nacht aan, de andere alleen bij het binnen zetten (en/of stallen mesten) in de winter.
TL balken gaan al al die tijd mee, kleine buitenlamp wordt mss elke 2 jaar vervangen?! en kost 3E
Electra heb ik niet uitgerekend, maar dat is vergeleken met wat wij in huis aan stroom verbruiken te verwaarlozen.

Dit kun je toch niet vergelijken met een gemiddelde dat iemand kwijt is met paarden aan huis?
Maargoed is off topic

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:29

Off topic: bij paarden aan huis zou je een deel van hypotheek/dat soort vaste lasten ook door moeten berekenen aan de paardenkosten.
Dat soort kosten zitten ook in pensionkosten verrekend.

On topic :
Qua verhuurkosten, zou ik het evenredige deel van de stalling doorberekenen.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:15

Ik zou ook min 120 vragen prima prijs. Alles zit er bij in wat wil je nog meer.

Paard plus alle onderhoud ik zou er voor tekenen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 02:48

Ik vind 120 euro voor 2 dagen per week ook erg veel.

Ik verleasde mijn pony voor 100 euro per maand en daar mocht dat meisje zo vaak heen als ze wilde. Ze mocht alles doen met mijn pony en hoefde alleen af en toe te mesten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 06:22

Ik vind 120 euro helemaal geen rare prijs. Dat is 15 euro per keer en alles zit erbij.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:56

Brainless schreef:
friesiszwart schreef:

Knap als je alleen naar kijkt wat ze aan geld 'opeten' aan ruwvoer en wat je aan stro verbruikt. Hoefsmid kost iedere 6 weken al 80 euro pp, verzekering 66 euro per maand pp hier.
In het topic [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? ik de berekeningen meestal een stuk reëler.

Maar 120-, voor 2 is echt afhankelijk wat je te bieden hebt. Wat voor type pony is het, welke niveau? Is het echt een sportpony met ervaring? Op wat voor soort staling staat het dier? Binnenbak, buitenbak en moeten er klusjes gedaan worden?
Ik vind ook dat 2 dagen niet leasen is,maar bijrijden zoals iemand hierboven ook al schreef.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:47

Wat grappig dat dit topic er is.
Toevallig vandaag weer een moment gehad waarbij ik dacht uuhhmm.

Had aangeboden aan een zeer beginnend ruitertje van 10 jaar op mijn Z pony te rijden onder begeleiding voor €10 per keer.
Dit betekent dat ik zeker 1 a 1.5 uur met het meidje bezig ben. In deze tijd krijgt ze dan rijles op mijn allround opgeleide pony en mag ze gebruik maken van mijn goede kwaliteits spullen als prestige kinderzadels aangepast op de pony etc.
Heeel schappelijk bedrag dacht ik zo?! Ouders vonden dit te duur en wilden niet meer dan €5 per keer betalen. Wilden dan 2 vaste dagen per week rijden en om de week van iemand anders les. Dit dus op mijn terrein met mijn spullen en mijn pony. (Kosten van de les €12.50 per half uur)
Vonden ze raar dat ik daar niet happig op reageerde..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 07:41

Kyrkelover, dat is wel apart.

Had het ruitertje ouders die bekend zijn met de paardensport (incl kosten)? Kan mij voorstellen dat ouders die er weinig van afweten met een beginnend ruitertje er een andere kijk op hebben.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:07

kyrkelover schreef:
Wat grappig dat dit topic er is.
Toevallig vandaag weer een moment gehad waarbij ik dacht uuhhmm.

Had aangeboden aan een zeer beginnend ruitertje van 10 jaar op mijn Z pony te rijden onder begeleiding voor €10 per keer.
Dit betekent dat ik zeker 1 a 1.5 uur met het meidje bezig ben. In deze tijd krijgt ze dan rijles op mijn allround opgeleide pony en mag ze gebruik maken van mijn goede kwaliteits spullen als prestige kinderzadels aangepast op de pony etc.
Heeel schappelijk bedrag dacht ik zo?! Ouders vonden dit te duur en wilden niet meer dan €5 per keer betalen. Wilden dan 2 vaste dagen per week rijden en om de week van iemand anders les. Dit dus op mijn terrein met mijn spullen en mijn pony. (Kosten van de les €12.50 per half uur)
Vonden ze raar dat ik daar niet happig op reageerde..

Tja bizar ! Wat heb je gezegd: dan laten jullie haar toch lekker 2x per week op een manege rijden in de les op een manege pony(waar overigens niks mis mee hoeft te zijn)

Dikke doei zeg, deze mensen hebben werkelijk geen idee van de kosten.

BlackClaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:31

Op de manege hier in de buurt vragen ze 130 euro voor een pony en 140 euro voor een paard per maand voor 2 dagen per week (geen weekenddag).

100-120 vind ik dan ook een oké prijs mits het paard die dagen voor jou alleen beschikbaar is. Zelf vraag ik voor mijn pony 75 euro per maand voor 2 dagen per week.