Oud paard overnemen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smurf10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 16:44

En wat anderen al schrijven. Met een ouder paard ga je toch minder ver dan met een heel jong paard. Althans, ik wel denk ik.[/quote]

Ja,daar ben ik wel heel nuchter in,dat ik niet meer alles uit de kast ga halen om hem erbovenop te krijgen als er wat(ernstigs) loos is.Daar moet je realistisch in zijn en je afvragen voor wie je het dan eigenlijk doet.

Tja,het is absoluut niet wat ik in mijn hoofd had als eigen eerste paard.Maar gebeurt dat niet bij meer mensen?Je hebt een ras en kleur en weet ik al wat in gedachten en komt met totaal het tegenovergestelde thuis...juist omdat er zo'n klik was.

Met zijn bemerking is hij groot geworden en zal ook voor de toekomst geen probleem worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:46

Lughnassadh schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou 'm te oud vinden. Dan zit jij straks met de kosten en wellicht is ie over 'n paar jaar al niet meer te rijden.

Jonge paarden genoeg die je gezond koopt en niet veel later ook niet meer te rijden zijn.

Die kans is toch aanmerkelijk kleiner. Ouderdom komt met gebreken.[/quote]

Bwa... hier staan er 5, waarvan 3 20+. De meeste kosten tot nu toe zijn veruit aan die van 9, daarna die van 13 en dan die van 24. De andere 2 nog geen dierenarts gezien de afgelopen 2/3 jaar, daarvoor eentje HB maar dat heb je net zo goed met een jong paard. Als hij al zo lang meegaan zal er vast niet zo veel fout zitten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:47

mirim schreef:
Wij hebben op dit moment drie senioren staan. En al meerdere oude paarden gehad. Maar in hun jonge jaren kostten ze meer als nu.

Hier net het tegenovergestelde. Paard dat altijd zonder deken in de wei gelopen had heeft toen hij wat ouder werd een goede warme outdoor deken gekregen. Ouder paard wordt wat magerder : speciaal eten voor oude paarden, toch wel iets duurder dan standaardeten + portie wordt wat groter gemaakt. Toch voor de zekerheid eens bloed prikken. Extra vitaminekuurtje. Allemaal geen fortuin, maar dingen die bij een jong paard vanzelf gaan, daar heeft een oudje soms toch wel wat extra's nodig.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 04-10-19 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:54

Poekkie schreef:
Als het paard nu nog goed is en je het kan vertrouwen, dan zou ik het doen.
Laten we eerlijk zijn... voor een paard van 20+ ga je toch niet naar de hele dure behandelingen en operaties meer? Een rekening van meer dan 1000 euro betekent dan vaak inslapen van het paard ipv het traject aan te gaan. Dus dan is 5000 euro als pot ook helemaal niet zo nodig als je af en toe wel wat kan bijvullen voor de kleinere dingen.

Ik dacht dat ook maar toch is mijn 27-jarige paar maanden terug aan koliek geopereerd. Hij is nog hardstikke fit en de prognoses waren goed. Dan kies je toch niet zo maar voor inslapen puur om de kosten ten opzichte van dat hij misschien nog maar een paar jaar leeft. Hij was/is nog niet klaar om te gaan naar mijn idee en het herstel is me alles meegevallen. Ander paard dat toen op de kliniek stond was zelfs 31 jaar en heeft het ook gered na een nog veel zwaardere koliekoperatie, dus ik ben blijkbaar niet de enige die zo gek is.

Ik zou er persoonlijk niks voor betalen, eigenaar mag blij zijn een goed tehuis te vinden voor een paard op die leeftijd, maar als je er aan gehecht bent en weet wat je hebt. Dat is wel veel waard.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:00

Poekkie schreef:
Als het paard nu nog goed is en je het kan vertrouwen, dan zou ik het doen.
Laten we eerlijk zijn... voor een paard van 20+ ga je toch niet naar de hele dure behandelingen en operaties meer? Een rekening van meer dan 1000 euro betekent dan vaak inslapen van het paard ipv het traject aan te gaan. Dus dan is 5000 euro als pot ook helemaal niet zo nodig als je af en toe wel wat kan bijvullen voor de kleinere dingen.

Het is geen auto. Het ligt er maar net aan wat er aan de hans is lijkt mij.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:08

mijn ruin van 15 is al 5 jaar niet meer te rijden, terwijl onze pony van 26 best nog wel een ritje ziet zitten alleen is onze dochter er te groot en te zwaar voor....dus dat doen we niet meer dus doet hij aan lange lijn dressuur. De eerste fries van ons was net 9 en hebben we moeten laten inslapen. Leeftijd zeg niets...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:12

je geeft het antwoord zelf al: ik wil hem.

je hebt geen aanschafkosten neem ik aan, dus gewoon doen.

al dat politiek correcte gelul over potten geld.tuurlijk is dat idealiter zo dat je een potje voor medische kosten hebt...1000 euro is best wat geld...ik durf te wedden dat het merendeel van de paardenbezitters ook echt geen paar duizend euro op de plank heeft liggen, hoor...verzekeren zou ik niet doen..je betaald je scheel, en de verzekering zegt als behandeling duurder is dan inslapen toch dat je moet laten inslapen..dat kun je dan zelf ook wel regelen.

het is 4 maanden...je denkt goed na, dat paard gaat het super krijgen bij je. En als ie nooit iets heeft gehad, hoe groot is de kans dat dat in 4 maanden gebeurt?

Dat de vorige eigenaar er bij wordt gehaald vind ik vrij zwak (TS, jij doet dat niet, maar ik zag iemand anders het doen). Die heeft gewoon het recht het paard weg te doen...ik vind daar ook vanalles van, maar om het emotionele chantage te noemen??? Wat als ze het paard zou verkopen zonder ts het te melden of kans te geven haar over te nemen? Dan was het ook een bitch...zij geeft TS de kans! Ze dwingt TS niet, die kan gewoon haar eigen keus maken. Ze is eerlijk over wat hij heeft en voor mij komt het over als iemand die TS gewoon dat paard gunt.

Smurf10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 17:19

IHN schreef:

al dat politiek correcte gelul over potten geld.tuurlijk is dat idealiter zo dat je een potje voor medische kosten hebt...1000 euro is best wat geld...ik durf te wedden dat het merendeel van de paardenbezitters ook echt geen paar duizend euro op de plank heeft liggen, hoor...verzekeren zou ik niet doen..je betaald je scheel, en de verzekering zegt als behandeling duurder is dan inslapen toch dat je moet laten inslapen..dat kun je dan zelf ook wel regelen.

het is 4 maanden...je denkt goed na, dat paard gaat het super krijgen bij je. En als ie nooit iets heeft gehad, hoe groot is de kans dat dat in 4 maanden gebeurt?

Dat de vorige eigenaar er bij wordt gehaald vind ik vrij zwak (TS, jij doet dat niet, maar ik zag iemand anders het doen). Die heeft gewoon het recht het paard weg te doen...ik vind daar ook vanalles van, maar om het emotionele chantage te noemen??? Wat als ze het paard zou verkopen zonder ts het te melden of kans te geven haar over te nemen? Dan was het ook een bitch...zij geeft TS de kans! Ze dwingt TS niet, die kan gewoon haar eigen keus maken. Ze is eerlijk over wat hij heeft en voor mij komt het over als iemand die TS gewoon dat paard gunt.

Dank je :-) De eigenaar vraagt wel een bedrag voor hem...ik moet 400 euro betalen. (gaat niet van mijn potje voor het paard af)

Sirocco12

Re: Oud paard overnemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:23

Hmm die 400 euro kan je misschien wel goed gebruiken als er tóch iets gebeurt. Kan je dit niet voorleggen aan de eigenaar? Gewoon eerlijk zeggen dat je graag een potje wil hebben voor als er iets gebeurt. Misschien dat de eigenaar het paard dan voor minder of niks weg wil doen. Een fijn huisje is ook wat waard...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:23

Als je hart erbij is en het voelt goed; doen! Eigenlijk zijn dit soort oude paarden en schoolmeesters hun gewicht in goud waard. Wat de 400 betreft zou ik proberen er nog wat af te krijgen; de kans dat hij het paard aan een ander kan verkopen is nihil en voor de slacht is het dier ook niks waard.
Maar als dat niet lukt en jij voelt je er goed bij; doen!

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:24

Als de eigenaar het beste met het paard en met jou voorhad, dan kreeg je 400 euro toe.
Ik ga mee met wat anderen ook al zeggen: een 23-jarige heeft een beperktere levensverwachting en krijgt ouderdomsdingetjes' die je op wilt lossen. Een 23-jarige onderhouden kost meestal meer dan een 4 jarige.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:25

Smurf10 schreef:
IHN schreef:

Dank je :-) De eigenaar vraagt wel een bedrag voor hem...ik moet 400 euro betalen. (gaat niet van mijn potje voor het paard af)

Dat zou ik dus echt teveel vinden, gezien de leeftijd en de bemerking zou ik hem alleen gratis overnemen. Een ander legt dat er ook niet voor neer...

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:29

Zou er ook wat vanaf proberen te krijgen, die 400 euro verdubbelt toch weer bijna jouw potje. Of bv. spullen/ benodigdheden erbij vragen, dat is voor de verkoper tweedehands spul wat bijna niks oplevert maar als jij het nieuw moet kopen ben je wel weer veel kwijt en alles passend bij het paard tweedehands kopen is ook een gedoe (zeker bv. een zadel).
Overigens zou ik me over dat potje ook niet al te druk maken hoor, ondanks mijn koliekverhaal. 1000 euro is best wat, zeker als je weet dat er over paar maanden meer ruimte komt. Als er echt nood aan de man komt is er vaak toch wel weer wat te regelen, zeker als je weet dat je snel kan terug betalen. Hier boden bv. oma en ouders meteen aan om bij te springen met die koliekoperatie als dat nodig was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:41

Zijn jullie nou helemaal onlekker!? 400 euro is een mooi symbolisch bedrag voor een nog goed te rijden paard.Tot nu toe werd die verleased,dit soort paarden is heel goed te gebruiken voor beginners en bange ruiters.Waarom moet de eigenaar die gratis weggeven? Ik vind het juist netjes ten opzichte van ts dat zij als eerste geinformeerd is en mag kopen! Ik heb 2 jaar geleden 1250 euro betaald voor een 22jarige,en heb er echt niet aan gedacht om daarop af te dingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:48

Ik zou geen moment twijfelen hoor. Ik geef de voorkeur aan oude paarden.
Ik zou willen dat ik een potje van 1000 euro had. Ik heb nooit geld liggen en red het evengoed als er dierenarts kosten zijn want er valt altijd wel wat te regelen als het er op aan komt. Vier maanden zijn sowieso snel om.

Waar het om gaat is dat je dit paard goed kent, dus je weet precies wat je krijgt. Als je het een fijn paard vindt, wat zou je dan tegenhouden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:55

Mochten er toch onverhoopt hoge veeartskosten komen,dan hebben de meeste veeartsen de mogelijkheid van een afbetalingsregeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:01

anjali schreef:
Zijn jullie nou helemaal onlekker!? 400 euro is een mooi symbolisch bedrag voor een nog goed te rijden paard.Tot nu toe werd die verleased,dit soort paarden is heel goed te gebruiken voor beginners en bange ruiters.Waarom moet de eigenaar die gratis weggeven? Ik vind het juist netjes ten opzichte van ts dat zij als eerste geinformeerd is en mag kopen! Ik heb 2 jaar geleden 1250 euro betaald voor een 22jarige,en heb er echt niet aan gedacht om daarop af te dingen.

Ga je lekker? De marktwaarde voor een dergelijk paard is gewoon 0. De eigenaar mag al blij zijn dat hij zo goed terechtkomt omdat hij zelf de verantwoordelijkheid blijkbaar niet wil nemen voor de oude dag van zijn paard.
Dat jij zoveel betaald hebt voor een 22-jarige betekent toch niet dat een ander dat ook moet doen? Je bewijst dat de waarde van een paard uiteindelijk zoveel is als de gek er voor geeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:04

De eigenaar kan hem ook naar de slager brengen...ik vind E400,- ook prima als symbolisch bedrag voor een oud maar gezond paard.Zeker zoals de markt nu is.

Wat betreft de leeftijd daar is al genoeg over gezegd, ook jonge paarden kunnen van alles krijgen. Die 4 maanden zijn prima te overbruggen.
Ik zou het gewoon doen, je weet wat je koopt en je hebt de klik en hij kan je veel leren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:06

Wat zijn je ambities ts? Een leerpaard wat je vertrouwt is een mooie kans. Als je 1000 euro opzij kan leggen naast andere financiële uitgaves en eventueel reserves, waarom niet? Eerlijk gezegd vind ik 23 niet eens heel oud. Oudje hier is 33 en loopt nog onder het zadel. Zolang je niet tegen je ambities met rijden oploopt en met een potje van 1000 zou ik t doen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:08

Mijn eerste eigen paard was een ruin die ik heb gekocht toen hij 21 was. Hij heeft mij 500,- gekost incl zadel en regendeken. Op zijn 24e overleed hij. Mijn staleigenaar belde savonds laat dat hij dood in zijn box lag. Ik heb er nooit extreme kosten aan gehad ondanks zijn leeftijd. Met extra preventieve zorg die een oud paard nodig heeft is hij zo gezond gebleven als mogelijk. Ik heb hem altijd kunnen rijden. Ik heb verschrikkelijk veel van hem mogen leren en mogen ervaren wat het kan zijn om een intense band met een paard te hebben. Door naar vallen was ik onzeker geworden en hij heeft me daar fantastisch bij geholpen. Onze tijd samen was zo waardevol! Ik had het echt nooit willen missen.

Na mijn ruin een 12 jarige gekocht. Die had binnen de eerste week al een dubbel zo hoge dierenartsrekening dan mijn ruin in al die jaren.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 04-10-19 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:10

Ik zou alleen doen als je paard voor heel klein prijsje kunt overnemen (500 euro of minder/schenking). 23 jaar is echt heel oud voor een paard. De kans is groot dat je over 1 jaar bijna niks mee kan en moet laten inslapen.

Btw mocht paard in verkoop willen doen dan kan ze echt bijna niks voor krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:16

Voor dat bedrag zou ik de gok wel durven nemen. Voor hetzelfde geld heb je er nog jaren plezier van.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:18

Ik heb mijn toenmalige bijrijdpaard overgenomen (wel gekregen van de oude eigenaar) toen hij 22 was. Ik wist al wel dat ik hier geen sportcarrière mee zou hebben. Ik heb nog 6 jaar van hem mogen genieten. Hij is van de zomer overleden. Je hebt bij een oud paard wel vaker hoge kosten, maar dat is het voor mij wel allemaal waard geweest. Wel ben ik andere paarden bij blijven rijden.

Ga alle voors en tegens goed overwegen en dan kom je er vast uit.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:22

Volg je hart ...

Ik ben 2x voor een oud(er) paard gegaan en nooit 1 dag spijt gehad ..
400 euro vind ik wel een nette prijs .

Ik gun je hetzelfde als wat ik met deze paarden heb mogen ervaren , liefde , en niets anders dan liefde ..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:45

ik vind 23 niet oud. mijn vorige is 37 geworden en lag toen ineens dood. Hij kon tot op het laatst gereden worden.Wel had hij sinds een jaar Cushing,daar gaan ze wel van achteruit en die medicijnen zijn ook duur.Maar als je gehecht bent aan een paard,dan is dat het belangrijkste.Althans,dat is mijn mening.