Mijn paarden kosten teveel geld ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn paarden kosten teveel geld ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:13

Weet niet of de auto op zich veel verschil gaat maken, het is niet dat ik een grote, dikke, onzuinige bak heb... Kan het eens bekijken, maar dat aankopen kost ook weer meer geld dan mijn auto nu nog gaat opbrengen gok ik, dus lijkt me voor nu onmiddellijk niet de beste keuze.

Qua paarden is alles wat er nu in het rijtje staat echt nodig, zou niet weten wat ik daar nog in kan schrappen. Anders zou ik dat al lang gedaan hebben. Ben ook niet iemand met tig setjes en onnodige prulletjes. Alles wat ik heb is omdat het nodig is voor de pony's, dus ik zou het echt niet weten.

De rest moet ik nog even rustig doorlezen, moet nu weg, naar de pony's (hoefsmid komt :Y) ), maar ik probeer vanavond bij te lezen en uitgebreid te reageren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:28

[***] schreef:
Weet niet of de auto op zich veel verschil gaat maken, het is niet dat ik een grote, dikke, onzuinige bak heb... Kan het eens bekijken, maar dat aankopen kost ook weer meer geld dan mijn auto nu nog gaat opbrengen gok ik, dus lijkt me voor nu onmiddellijk niet de beste keuze.

Qua paarden is alles wat er nu in het rijtje staat echt nodig, zou niet weten wat ik daar nog in kan schrappen. Anders zou ik dat al lang gedaan hebben. Ben ook niet iemand met tig setjes en onnodige prulletjes. Alles wat ik heb is omdat het nodig is voor de pony's, dus ik zou het echt niet weten.

De rest moet ik nog even rustig doorlezen, moet nu weg, naar de pony's (hoefsmid komt :Y) ), maar ik probeer vanavond bij te lezen en uitgebreid te reageren.

Als ik zo je reacties ben lees je ook weinig bereid kosten te schrappen, zeker met goede redenen hoor! Alleen zoals het nu gaat kan het niet uit, dus er zal toch ergens iets moeten veranderen. Is het geen optie om één van de pony's weg te doen of toch te bezuinigen op supplementen. Je kan het natuurlijk altijd eens proberen, een nieuwe pot supplementen is zo weer gehaald als het toch minder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:33

Ik snap je wel, paarden zijn duur... Al helemaal als je een of meerdere zorgenkindjes hebt, dan is het niet zo makkelijk om te bezuinigen. Dat is vanachter een laptop ook moeilijk oordelen. Het enige dat je wel kan schrappen zijn de snoepjes, dat is niet noodzakelijk en je kan er bijv. ook brokjes voor gebruiken. Ik heb een mini pony met cushing, als mensen horen wat ik aan haar uitgeef verklaren ze me voor gek :Y) . Je zit vast aan bepaald voer, goedkoper voer is niet mogelijk i.v.m. HB, tandarts 1x per jaar is geen luxe maar noodzaak, bekappen ga ik bij een (ex-)HBer zelf niet mee lopen kloten :n Het is bijna topsport om ze goed in conditie te houden, dan ga je niet stoppen met supplementen om te starten als het slecht gaat, want dat kan voor die van mij zo het einde betekenen....

Jouw pony's zijn niet te rijden toch? Dan is een betalende bijrijder ook geen optie. Geld verdienen met kinderfeestjes zou ik zeker niet doen, daar ben je als particulier zo niet voor verzekerd. Wanneer er wat gebeurt ben je nog verder van huis... Wellicht valt er nog te besparen op vaste lasten? Overstappen van internet-tv-energieaanbieder? Goedkopere boodschappen, bijv. groenten op de markt kopen?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:35

Misschien één (of beide) van de paardjes verleasen voor een x aantal dagen in de week? Ook al zou het een poets/knuffel paard zijn...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:37

ik zou eens een lichtje opsteken op stal, misschien vinden ze het leuk als jij in het weekend bv (of op dagen dat je kan) wat klusjes overneemt zodat ze eens een avondje of een dag vrij hebt, als dat kan compenseren in de stalkosten is dat ook weer mooi meegenomen.

Verder een tip: neem ook eens al je verzekeringen onder de loep. Bleek dat ik hier een BA had in mijn huis, op de inboedel en op de auto en nog een persoonlijk, terwijl je die allemaal kan schrappen en er een algemene voor nemen, scheelt me 20 euro per maand.

Zelfde voor stroom, gast, water en internet, leg die eens naast elkaar. Ik ben van telenet aan 79 euro per maand + telefoon aan 15 euro per maand overgegaan naar orange, 49.99 per maand voor internet en tv en een koala abo voor de telefoon aan 20 euro, totaal 69.99. Scheelt ook 25 euro per maand.

Soms zit het in kleine dingen hoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:42

suus_toes schreef:
Misschien één (of beide) van de paardjes verleasen voor een x aantal dagen in de week? Ook al zou het een poets/knuffel paard zijn...

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dit tegen betaling wilt doen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:47

:(:) herkenbaar. Alleen bij mij vanwege een andere reden. Op gegeven moment kun je niet meer schuiven met geld of bezuinigen. Oude tinker was ook een duur zorgenkind. Ik heb het met moeite kunnen volhouden met schrapen tot hij overleed. Jonge tinker verkocht en gestopt met paarden. Hierdoor houd ik weer geld over gelukkig.

Enige dat nog werkt is desnoods grotere voedselporties kopen (goedkoper) en daar meerdere dagen van eten. Eventueel bereid in de vriezer stoppen. Km verminderen als dat gaat. (Paarden dichterbij? Autodelen naar werk of stal?). En zoveel schrappen als kan aan extras. Telefoon of tv abbo goedkoper. Eventuele extra abbos stopzetten. Kijken of je ergens af en toe een extra kunt verdienen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:54

Misschien eens alle kasten uitzoeken en spullen die je niet meer gebruikt te koop zetten ?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:56

[***] schreef:
@ Autumnn : waar zou jij dan op besparen? Heb in het verleden al ruim voedingsadvies gehad en vandaar dat ze nu zitten op wat ze nu zitten en het eindelijk goed doen.

De hooibrok ga ik voorlopig inderdaad weglaten, alle beetjes helpen, maar verder dan dat kom ik dus niet.

Geen idee of Too good to go hier ook werkt, maar ik ga het eens uitzoeken ;)

Tja geen idee. Ik ken jou en jouw paarden niet, ik ken hun medische achtergrond niet. Dus ik kan zo niet oordelen wat ik in jouw situatie zou doen. Daar heb ik meer informatie voor nodig.
Wat ik zou doen: dierenarts bellen, de medische situatie uitleggen en vragen wat zij adviseren.

Eventueel kijken voor een andere stalling waar je (wellicht) wat zelf kan doen tegen mindering in stalkosten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:58

Ik vrees dat buiten ze weg doen een goedkopere stal eigenlijk een van de weinige haalbare opties is voor jouw paarden, van wat ik zo op bokt heb gelezen van jou.
Wel heel vervelend hoor, maar ook niet super slim om die kosten te vergeten :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:05

Ik zit hier ongeveer met hetzelfde probleem maar dan met één hond.

Als ik geen gekke dingen hoef te kopen dan red ik het net per maand, maar ook Skip valt veel duurder uit dan in eerste instantie begroot voordat ik aan een hond begon.

Ook deze zomer verhuisd waar nu nog veel geld in gaat zitten, weer even echt proberen zo zuinig mogelijk te leven totdat de financiën weer wat genormaliseerd zijn.

Bezuinigingen op de boodschappen is zeker te overwegen. Ik probeer nu boodschappen te doen voor €30 per week. Dat is voor 5 dagen want voorlopig zijn mijn ouders in het weekend hier, dan hoef ik zelf geen boodschappen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:05

Even snelle reactie vanop stal.. Niet slim kan je het noemen, maar het is meer geweest van 'dat is maar 1x per (half) jaar' of 'dat is maar 10 euro' en dat lukt dan wel. Alleen als je het dan allemaal op een rij zet en dit dan per maand bekijkt wordt het ineens een heel ander beeld.

De rest lees ik straks nog even rustig door en reageer dan uitgebreid ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:15

Tja, als je niet gezond bent, je paarden niet gezond zijn en je eigenlijk geld tekort komt dan zijn er geen makkelijke oplossingen. Zo te horen heb je goed nagedacht over de zaken en vertellen de mensen je hier helaas niks nieuws. Heel bot misschien, maar heb je overwogen de meest zieke van de twee te laten inslapen? Je hebt ze een geweldig leven gegeven als ik je topics mag geloven en ze hebben al een respectabele leeftijd..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:17

Op paarden kun je vaak veel bezuinigen.
goedkopere stalling, betalende bijrijder, minder voer erin proppen. ( vele paarden doen het prima op enkel hooi )

Waar je ook altijd op kan bezuinigen als je goed je best doet is energie in je woning. Spaar lampen, dal stroom gebruiken. goedkope leverancier zoeken.

Dan zou je bij je boodschappen handig inkopen kunnen doen zodat je wat bespaart, goedkope producten, acties in de gate houden.

Met de benzine kun je misschien minderen door meer op de fiets te gaan doen?

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:19

Jammer dat je het tegenvalt.
Als je niet meer kan bezuinigen kan je dan wél meer inkomsten genereren?

Post bezorgen voor bv Sandd is vaak op eigen tijden. Of schoonmaak werk?
Al zou je 1x per 2 weken ergens een paar uurtjes kunnen doen maakt dat gelijk een heel verschil.
Als student at ik vaak samen met anderen, voor meer koken is vaak voordeliger en je eet ook gevarieerder vaak.
In januari zijn vaak beoordelingsgesprekken op het werk, wellicht een kleine loonsverhoging die nog komt?
Je geeft aan dat je oppassen niet leuk vindt met kids, misschien dat je een hond kan uitlaten oid tegen betaling? Of ind klusjes op stal voor korting. En toch.. stel je hebt een oppas adresje voor de avonden, dan is het veelal aanwezig zijn.. het is misschien niet helemaal wat je wilt.. alternatief is een van je ponys wegdoen, kiezen tussen twee minder fijne opties en wellicht toch de moeite waard om dan te gaan oppassen?
Spullen verkopen die je niet nodig hebt helpt helaas alleen tijdelijk dus daar heb je structureel niet veel aan.

Al met al lastige keuzes. Ik zou heel erg kijken naar wat voor jou de beste keus is. Je geeft aan zelf wat gezondheidsissues te hebben. Kijk goed naar wat iets je kost en oplevert. In totaliteit houd je het alleen vol als het totaalplaatje je meer oplevert dan dat het je kost..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:22

TS, jouw situatie is idd een erg lastige, gelukkig zie ik hier erg veel goede tips voorbij komen.

Verder vind ik het allemaal erg interesant om mee te lezen en de tips zelf ook toe te kunnen gaan passen in mijn leven.

Kwa paarden en voer, dat is zoo lastig. Ik ben met mijn paarden verhuisd naar Frankrijk. De verhuizing is voor mijn merrie erg zwaar geweest maar ook mijn kleine jonge shetje had er een flinke tik van gekregen. Het heeft mij maanden gekost ze weer goed op de rit te krijgen en dus ook een heel stuk meer gekost dan begroot. Gelukkig ben ik nu weer terug naar vitalbix en een beetje geweekte esparcette omdat ik daar nog niet vanaf durf en ze daar ook maar heel weinig van krijgen.

Verzekeringen lijkt mij nog wel ook voor mijzelf een goed idee om naar te kijken, misschien dat daar bij jou ook not wel wat te halen valt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:28

Weet niet hoeveel km per maand je rijd maar is op gas rijden een idee?
Of kun je via je werk misschien een elektrische fiets kopen, zodat je op de fiets naar de paarden kunt?
Hoe duur is je stalling?
Kun je misschien zelf gaan mesten.
Of misschien wat dingetjes voor je stalgenoten, zoals de paarden binnenzetten of mesten.

Koop je eten eens per week en koop dingen in de reclame.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:40

wilmatj schreef:
Op paarden kun je vaak veel bezuinigen.
goedkopere stalling, betalende bijrijder, minder voer erin proppen. ( vele paarden doen het prima op enkel hooi )

Goedkopere stalling is geen optie, 1 paard is blind en kent daar de weg.
Betaalde bijrijder is geen optie omdat ze beide niet te berijden zijn.
Minder voer is geen optie omdat het een oud paard betreft.

Wat ik mij afvraag: leest met wel de berichten van TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:51

Cetirizine is een anti antihistaminica en kan je beter in België aanschaffen. Kost daar geen drol ook al betaal je verzendkosten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:53

Ik heb even heel het topic doorgelezen .
Wat ik eruit kan halen ,

Op dingen besparen kan niet want alles is nodig .
Meer inkomen generen kan niet want dat lukt jou niet .
Dus dan blijf je geld tekort houden en is er eigenlijk financieel geen oplossing voor je .

Heb je familie in de buurt wonen of vrienden waar je mee kan eten ?
Eventueel buren ?
Anders zit er denk ik maar 1 ding op wn dat is 1 van de paarden wegdoen .
Heb je ooit eens nagedacht over om 1 pony(de niet blinde) aan te bieden als weidemaatje voor iemand ?
Dat jij wel de extra voerkosten betaald .
Maar dat diegene dus voor het stalgeld en hooi zorgt ?
Dat scheelt al snel 100 of meer euro .
En een andere heel drastische oplossing zou zijn om 1 van de paarden in te slapen maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dat geen optie vind .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:54

Too good to go kan ook in België :j

Ik betaal €15/maand aan orange. Daarin zit onbeperkt bellen naar andere orange-gebruikers, 2u gratis belminuten en ik geloof 1,5G aan mobiele data. Wanneer je een tijdje klant bent krijg je daar nog een keer 1,5G bovenop. Denk dat ik de dolfijn-formule heb.
Wij zijn ook overgestapt van telenet naar orange. Bij telenet ben je verplicht om een vaste lijn te hebben en daar abbo voor te betalen, bij orange niet. Het scheelde bij ons voor TV/internet en 2 mobiele abbo's per maand toch zowat €35.

Voor de paarden: is het geen optie om een aantal zaken in het groot aan te kopen zodat je daar misschien dan korting op kan krijgen? Ik denk aan voer bijvoorbeeld... Dan is dat 1x van de spaarrekening een grotere uitgave maar zit je alweer een paar maanden geruster. Idem met stalgeld: wanneer ik mijn eindejaarspremie ontvang, dan betaal ik daarmee op winterpension alvast de maanden januari/februari en indien nodig ook maart. Dat zijn dan 3 maanden waarover ik me op dat ogenblik geen zorgen moet maken, en wat ik daar uitspaar gaat dan per maand weer opzij.
Verzekeringen op jaarbasis betalen is meestal ook goedkoper dan per maand.

En zo zijn er nog wel wat dingetjes...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:00

troi schreef:
Tja, als je niet gezond bent, je paarden niet gezond zijn en je eigenlijk geld tekort komt dan zijn er geen makkelijke oplossingen. Zo te horen heb je goed nagedacht over de zaken en vertellen de mensen je hier helaas niks nieuws. Heel bot misschien, maar heb je overwogen de meest zieke van de twee te laten inslapen? Je hebt ze een geweldig leven gegeven als ik je topics mag geloven en ze hebben al een respectabele leeftijd..

Ik zou hier toch ook eens over nadenken TS.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:04

Morganlefay schreef:
Cetirizine is een anti antihistaminica en kan je beter in België aanschaffen. Kost daar geen drol ook al betaal je verzendkosten.

En ligt ook gewoon bij de Aldi en de Lidl. Geen idee waar TS het nu haalt, maar misschien kan daar ook nog wat bespaard worden?
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 04-10-19 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:05

Pfoe.. de bijkomende kosten zijn juist de kosten die paarden duur maken.

Lastig hoor. En extra werken?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:08

Heb je al eens metazoa superfit broxxx geprobeerd, ipv vital?
Kostprijs is ook ca 30,- euro, maar dan heb je wel een zak inhoud van 20 kg.
Metazoa voer je 50 gram per 100kg lichaamsgewicht, mijn paard en pony doen het er super op.
Onze pony is een shet van 25 met vermoedelijk cushing, is in haar leven al heel wat keren hoefbevangen geweest, telkens ging het mis als ze bij anderen was, dus nu besloten dat ze hier blijft tot de groene weides, maar ze doet het dus enorm goed op metazoa.