Een slechte dag. En dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:02

Hier nog een perfectionist, maar de paarden helpen me om die eigenschap steeds beter in te zetten: als drive om soms door een zure appel in de trainingen heen te bijten en vol te houden tot het doel bereikt is, maar 'dankzij' mijn perfectionisme heb ik ook geleerd om een doel op te delen in heel kleine stapjes en blij te zijn als één stapje gelukt is. Anders is de lol er snel af!

Regelmatig bedenk ik me na de rit vaak 10 dingen die ik anders/beter had kunnen doen en soms voel ik de frustratie dan wel borrelen, maar daarvoor houd ik thuis een schriftje bij en daar zet ik ook elke dag minimaal 1 positief punt in. Dat pas ik dan de volgende training weer toe en zo maak ik gebruik van die zelfkritiek. En doordat ik ook positieve dingen opschrijf, vallen die me tijdens het rijden steeds beter op (tijdens les hoor ik ook vaak: 'Geniet even van dit moment!')

Uiteindelijk zou ik dat perfectionisme misschien niet eens kwijt willen, want inmiddels heb ik (mede dankzij mijn juf) twee fijn lopende paardjes en als ik snel tevreden was geweest, hadden ze hun lijf nooit zo goed weten te gebruiken als nu.

MarjanB

Re: Een slechte dag. En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:15

Als iets niet lukt ligt het vaak aan mezelf.. ik heb een te drukke dag op t werk gehad, denk van oh gister ging het fijn op die manier dus vandaag ook, ben te gehaast, wil teveel, voel druk omdat anderen naar me kijken.

Wat ik dan doe, ff stappen, teugels los, in en uitademen en nadenken van goh wat was ik nou allemaal aan het doen. 9 van de 10 keer gaat het daarna gewoon goed. Zo niet dan heeft paard haar dag niet door spierpijn oid en dan doe ik wat basis en dan stop ik gewoon, morgen weer een dag.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:34

Dan gooi ik mn teugels los, beloon hem en hou het voor gezien, als de galoppeerbaan goed is race ik daar een paar rondjes overheen en klaar. Of simpel uitstappen en terug naar stal. Geen probleem, ik heb ook wel eens mn dag niet .

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:22

Als mijn merrie haar dag niet heeft, merk ik dat al in de stal, en zadel ik gewoon niet op. Dat draait zoizo uit op gevecht en dat wil ik niet.

Als een oefening niet direct lukt is het een heel andere zaak. Dan ben ik iemand die blijft de oefening in stukjes delen en blijft proberen tot we 1 stap in de goede richting van de oefening gaan. En daarna is het klaar, kunnen we volgende keer weer op verder werken.

Maar wel een enorme perfectionist die na de training in mijn hoofd heel de rit na ga (met behulp van de equest saddleclip) en bedenk wat allemaal nog beter had gekund. Ik doe dat niet op de moment zelf, maar erna, om het volgende keer nog beter te doen.

Maar soms heb ik ook gewoon een dag dat 'niets' lukt, en daar kan ik enorm van balen... Volgende keer beter zeker.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:33

Ik merk ook al zodra ik op stal aan kom hoe de dag is. Als ze haar dag niet heeft reageert ze ook minder gezellig. De mijne vind eigenlijk alles leuk, als ze dus een keer niet enthousiast is dan doen we ook alleen iets waarvan ik weet dat ze het leuk vind zonder dat ze veel voor me hoeft te doen. Het gebeurd zelden, dus dan probeer ik daar ook naar te luisteren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:14

Ik stap altijd zonder doelen op, zien wel waar de grens voor die dag ligt. De ene keer betekend dat hopen op een ontspannen ritje, de andere keer kunnen we nieuwe dingen gaan proberen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:38

Ik ging eerder altijd met een plan naar stal. Toen ik mijn (jonge) pony kocht, merkte ik dat dit bij hem niet altijd werkt. Tegenwoordig laat ik het plannen meer los, ik heb 'opties' in mijn hoofd wat we gaan doen en afhankelijk van hoe ik hem van het land haal beslis ik wat er gaan doen :)

Tenzij ik wil hardlopen, dat plan ik speciaal in om tijd te besparen en dan moet hij maar meedoen :p Is ook niet heel ingewikkeld

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:44

Meestal had mijn paard dan last van zijn lijf.
Dan deed ik alleen 20 a 30 minuten wat ontspannen en simpel basiswerk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:19

Als het even niet wil lukken zoals ik van te horen in gedachten had dan probeer ik het af te sluiten met iets wat wel makkelijk gaat om toch een positieve draai er aan te geven. De ene dag gaat het makkelijker dan de andere. Er waren ook dagen dat ik van te voren al wel wist dat ik beter niet op kon stappen, bui van het paard gecombineerd met mijn eigen humeur dat was dan vragen om ellende en niet eerlijk naar het paard toe.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:33

Ik stel mijn doelen maar al te graag bij.
Voor ik ga rijden maak ik een plan van wat ik graag wil bereiken, maar een gemotiveerd paard staat altijd voorop. Heeft hij er niet zo'n zin in, dan probeer ik iets te doen wat hij leuk vindt om hem toch ontspannen te krijgen, en stop ik op tijd om hem een lekkere kroelbeurt te geven. Het is niet alleen mijn plezier, maar ook dat van hem :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:39

En dan probeer ik positief te blijven en bedenk wat wel goed gegaan is vandaag en gaan we lekker een rondje buiten uitstappen.
Of aan de hand of onder het zadel beide doen we vaak genoeg