Botticelli de bonte hengst in het Z1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:47

littleroosie schreef:
@Mark; ik heb sinds maart geen dressuurles gehad, ik ga hier volgende week weer mee beginnen.

[ [url=m/sW3MRk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PvcneF.jpg]Afbeelding[/url] ]
De 205 hoort bij deze proef

Het is nog best een nette lijst hoor maar het commentaar vind ik jammer. Hier heb je niets aan omdat niet concreet benoemd wordt wat je moet veranderen.

ivy_power89

Re: Botticelli de bonte hengst in het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:59

Ik ben benieuwd, heb je na alle werk qua laseren hem nog laten controleren door een dierenarts?

Ik kan mij wel vinden in de reacties die er gegeven wordt. Ik vind hem in de zijgangen, óók in schouder binnenwaarts niet zuiver achter. Ook mag hij wat meer op lengte komen, wat meer druk geven van voren. Denk dat je hem dan ook makkelijker kan sluiten op het achterbeen. Maar ik weet ook hoe lastig het is om een dekkende hengst krachtig genoeg te houden in de achterhand plus de blessure waar hij mee te maken had.
Houd hem voorlopig lekker thuis, en train gewoon door. Dan komen die punten echt wel goed!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 00:22

ivy_power89 schreef:
Ik ben benieuwd, heb je na alle werk qua laseren hem nog laten controleren door een dierenarts?

Ik kan mij wel vinden in de reacties die er gegeven wordt. Ik vind hem in de zijgangen, óók in schouder binnenwaarts niet zuiver achter. Ook mag hij wat meer op lengte komen, wat meer druk geven van voren. Denk dat je hem dan ook makkelijker kan sluiten op het achterbeen. Maar ik weet ook hoe lastig het is om een dekkende hengst krachtig genoeg te houden in de achterhand plus de blessure waar hij mee te maken had.
Houd hem voorlopig lekker thuis, en train gewoon door. Dan komen die punten echt wel goed!

Hij is gelaserd door een dierenarts.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 00:22

Wat een gaaf paard en wat zit je er netjes op!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 06:57

Je hebt in ieder geval een hele coulante jury gehad. :)
Ik gok dat je bij mij tegen verlies aangezeten zou hebben. Maar kan de proef zo niet uit de juiste hoek bekijken.
Respect dat je zo reageert, je weet dat er werk aan de winkel is en pakt het ook zo op. Succes verder!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:35

janderegelaa schreef:
ivy_power89 schreef:

Hij is gelaserd door een dierenarts.

Dat vraag ik niet ;)
Ik vraag of hij nog gecontroleerd is, niet door wie hij gelaserd is.
Bij een simpele blessure bij die van mij heb ik tijdens revalidatie nog 2x controle gehad, dus ben benieuwd of botticeli nog een tussentijdse controle heeft gehad.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:12

janderegelaa schreef:
littleroosie schreef:
@Mark; ik heb sinds maart geen dressuurles gehad, ik ga hier volgende week weer mee beginnen.

[ [url=m/sW3MRk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PvcneF.jpg]Afbeelding[/url] ]
De 205 hoort bij deze proef

Het is nog best een nette lijst hoor maar het commentaar vind ik jammer. Hier heb je niets aan omdat niet concreet benoemd wordt wat je moet veranderen.

Dit schept inderdaad helemaal geen duidelijkheid. Erg jammer. Voor die appuyementen was een 3 eigenlijk al teveel geweest.

Ik ga met mijn voorgangers mee. Ik zie zeker wel potentieel, maar er zit nog wel behoorlijk wat werk in. Met de manier hoe jij omgaat met commentaar moet dat zeker goed komen! Complimenten daarvoor.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:32

Het springen gaat toch best goed? Ik zie daar een paard dat weet wat hij doet en zijn lichaam goed gebruikt.
Bij de dressuur heb ik de indruk dat je veel te hard je best doet en dingen van je paard vraagt waar hij fysiek (nog) niet toe in staat is. Het eerste wat ik zou doen is de stang er af gooien. In het springfilmpje neemt hij wel halslengte, bij de dressuur lijkt hij wel bang te zijn van het bit. Halsstrekken komt er dan ook helemaal niet uit. Verder ga ik mee met mijn voorgangers (en niet met de jury) dat jullie als combinatie nog niet toe zijn aan de Z. Zijgangen zijn niet ok en er is nauwelijks verschil te zien tussen verzamelde en uitgestekte gangen. Het grootste probeem is dat je door te proberen toch de oefeningen van het Z uit te voeren je paard forceert. Eerst zou je paard moeten ontspannen en je hand volgen. Halsstrekken wordt tenslotte al in de B gevraagd dus dat is echt wel de basis. Dan moet hij soepeler worden voordat je zijgangen kan gaan vragen. Natuurlijk loopt alles wat door elkaar maar wanneer je een Z proef vraagt aan een paard dat niet ontspannen loopt en niet soepel is wringt het aan alle kanten. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de stelling dat je met meer druk zou moeten rijden. Meer druk mag pas als de ontspanning ok is.
De jury was erg royaal met punten, wat eigenlijk geen kadoo is.
Knap dat je dit alles online zet en goed omgaat met alle kritische opmerkingen.
Ik denk dat je gewoon een paar stappen terug moet zetten en hard werken aan de basis. Als dat ok is volgt de rest vanzelf.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:43

Sclimpre schreef:
Het springen gaat toch best goed? Ik zie daar een paard dat weet wat hij doet en zijn lichaam goed gebruikt.
Bij de dressuur heb ik de indruk dat je veel te hard je best doet en dingen van je paard vraagt waar hij fysiek (nog) niet toe in staat is. Het eerste wat ik zou doen is de stang er af gooien. In het springfilmpje neemt hij wel halslengte, bij de dressuur lijkt hij wel bang te zijn van het bit. Halsstrekken komt er dan ook helemaal niet uit. Verder ga ik mee met mijn voorgangers (en niet met de jury) dat jullie als combinatie nog niet toe zijn aan de Z. Zijgangen zijn niet ok en er is nauwelijks verschil te zien tussen verzamelde en uitgestekte gangen. Het grootste probeem is dat je door te proberen toch de oefeningen van het Z uit te voeren je paard forceert. Eerst zou je paard moeten ontspannen en je hand volgen. Halsstrekken wordt tenslotte al in de B gevraagd dus dat is echt wel de basis. Dan moet hij soepeler worden voordat je zijgangen kan gaan vragen. Natuurlijk loopt alles wat door elkaar maar wanneer je een Z proef vraagt aan een paard dat niet ontspannen loopt en niet soepel is wringt het aan alle kanten. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de stelling dat je met meer druk zou moeten rijden. Meer druk mag pas als de ontspanning ok is.
Ik denk dat je gewoon een paar stappen terug moet zetten en hard werken aan de basis. Als dat ok is volgt de rest vanzelf.

Ik heb weinig paarden gezien die zo ontspannen zijn als dit paard. Ik vind je commentaar dan ook niet kloppen.

En zo’n drama is het nou ook weer niet. Er zit genoeg wisselgeld in die proef om een winstpunt te rijden. Ik denk als je het samen zou moeten vatten dat hij gewoon als een Z paard gereden moet worden, dus aan elkaar, met meer druk en de uitvoering van de oefeningen moet netter. Het is niet zo dat hij het niet kan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:55

Waarom zou je persé winstpunten willen rijden? Dan is het paard onderweg naar een hogere klasse met nog moeilijker oefeningen. Zo worden goede paarden in de vernieling gereden. Waarom niet de tijd nemen om de basis goed te krijgen?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 09:11

Nou nou de vernieling in rijden, als ik even mag herinneren hoe hij eruit zag toen hij kwam:
Afbeelding

Zoals ik al aangaf verzameld hij anders wel en volgt hij ook de hand. Zoals Jan al zegt, een meer ontspannen paard ga je bijna niet tegen komen en bang voor het bit is hij ook echt niet. De verbinding van achter naar voren kan wel beter.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:14

Met meer druk hoef je je paard absoluut niet in de vernieling te rijden. Ik begrijp Jan zijn opmerking hartstikke goed. Ontspanning in aanspanning. Rijden, van je been naar je hand toe en opvangen. Ik zou in de training veel werken aan temposchakelingen en dan opletten dat hij van voren makkelijk blijft. De rest heeft al inhoudelijk gereageerd op je proef. Succes met je mooie paard, echt een allrounder.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:16

littleroosie schreef:
Nou nou de vernieling in rijden, als ik even mag herinneren hoe hij eruit zag toen hij kwam:
[ [url=m/Jsp7Kr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals ik al aangaf verzameld hij anders wel en volgt hij ook de hand. Zoals Jan al zegt, een meer ontspannen paard ga je bijna niet tegen komen en bang voor het bit is hij ook echt niet. De verbinding van achter naar voren kan wel beter.

+:)+ Precies. En met een paard die vanuit zichzelf wat meer moeite heeft om snel te zijn van achteren is dat nou eenmaal allemaal wat lastiger. Maar jullie komen al van heel ver zo te zien :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:21

littleroosie schreef:

Het is knap wat je met dit paard al bereikt hebt. Met 'in de vernieling rijden' bedoel ik dat het voor een paard niet goed is oefeningen te moeten doen waar hij niet aan toe is.
Het doel van dressuur is tenslotte om je paard op langere termijn beter en beter te laten lopen, niet om zo snel mogelijk in een zo hoog mogelijke klasse te starten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:25

Sclimpre schreef:
littleroosie schreef:

Het is knap wat je met dit paard al bereikt hebt. Met 'in de vernieling rijden' bedoel ik dat het voor een paard niet goed is oefeningen te moeten doen waar hij niet aan toe is.
Het doel van dressuur is tenslotte om je paard op langere termijn beter en beter te laten lopen, niet om zo snel mogelijk in een zo hoog mogelijke klasse te starten.

Dit baseer jij op 1 proefje wat TS online heeft gezet. Denk dat we van heel veel mensen die op een bepaald niveau rijden, filmpjes van hun vinden die niet goed zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:36

janderegelaa schreef:
Sclimpre schreef:

Ik heb weinig paarden gezien die zo ontspannen zijn als dit paard. Ik vind je commentaar dan ook niet kloppen.

En zo’n drama is het nou ook weer niet. Er zit genoeg wisselgeld in die proef om een winstpunt te rijden. Ik denk als je het samen zou moeten vatten dat hij gewoon als een Z paard gereden moet worden, dus aan elkaar, met meer druk en de uitvoering van de oefeningen moet netter. Het is niet zo dat hij het niet kan.

Zo extreem ontspannen als jij hem vindt, vind ik hem niet. Hoor hem ook knarsen op het bit op een gegeven moment. Over het algemeen ook niet iets dat ik link aan ‘te ontspannen’ Wat bedoel jij met meer druk?

Hoe wordt een Z paard gereden?

TS: vanwaar de keuze voor S&T?
Ik herinner me dit paard nl heel fijn op trens.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:04

Nou dan mag je mij vertellen waar hij knarst op het bit want dat heeft hij nog nooit gedaan. Ik hoor hem een keer kreunen en 2x zn koker... Waarin vind jij hem niet ontspannen?
Hij is nu op s&t fijner te rijden dan op trens, het is wel de bedoeling dat hij straks weer verder gaat op trens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:24

Rond 2:44 in galop hoor ik hem knarsen. Dat is echt niet zijn koker. :)
Hoe is hij (te)ontspannen én gaan de eenvoudige wissels de mist in omdat hij in standje springen staat?

Ik heb dit paard altijd best fijn de aanleuning zien aannemen, dit is het eerste topic waarbij ik hem heel erg gespannen in de kaak vind en daarmee dus ook zie blokkeren in zijn lijf. Want in je topics op trens komt hij mooi van de grond af en kan je er mooi aanrijden. Ik vind hem echt niet fijner op S&T. Doe je hem en jezelf IMO echt geen plezier mee. :) Je rijdt hem zo netjes op trens.

Ik vind het te ver gaan om te beweren dat je hier verlies mee had moeten rijden. Hier had je geen verlies gereden. Ik weet ook niet of je een winstpunt gereden zou hebben maar zeker geen verlies. :) De galop heeft hele mooie gedeeltes er in zitten en daarmee maak je gewoon wel wat goed. :) Achterwaarts doet ie ook mooi netjes net als zijn stap gedeelte. Daar maak je dan gewoon veel mee goed in een proef. :)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:42

Hij heeft op 2.44 even zn mond open maar het is toch echt zn koker die je hoort. De wissels zijn niet goed omdat ik hem niet voldoende kon sluiten en op achter kon krijgen. De avond ervoor in het 1e parcours was hij goed voorwaarts en dat merkte ik terug de dag erna dat ik hem niet voldoende terug kon rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:54

Ga nu geen excuses zoeken, je hebt een leuk paard, respect dat je hem zover krijgt terwijl je zelf ook niet ervaren bent op dit niveau. Maar het is te snel te vroeg . Een paard dat heel goed getraind is voor het niveau zou absoluut geen last moeten hebben qua rijden van een springrondje de dag ervoor. Ergens komt hij in de africhting nog gewoon te kort en doe je jezelf geen plezier met starten op een niveau waar hij en jij nog niet helemaal aan toe zijn.
En daar komt bij dat hij dekhengst is, ondanks dat kan hij prima uitgebracht worden maar wanneer ik belangstelling zou hebben in een dekking van hem zou ik hem op basis van zijn springen nemen maar op dit soort dressuurproeven zeker niet. Niet als kritiek opvatten maar train de winterperiode door, laat wedstrijden even achterwege en kom in het voorjaar terug met een uitstekend lopend paard . Het zit er zeker in maar vergt nog veel training.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:57

littleroosie schreef:
Nou dan mag je mij vertellen waar hij knarst op het bit want dat heeft hij nog nooit gedaan. Ik hoor hem een keer kreunen en 2x zn koker... Waarin vind jij hem niet ontspannen?
Hij is nu op s&t fijner te rijden dan op trens, het is wel de bedoeling dat hij straks weer verder gaat op trens.

Ik hoor ook het Gloep Gloep van de koker.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:00

janderegelaa schreef:
Sclimpre schreef:

Ik zie persoonlijk nog geen wisselgeld in die proef om winst te rijden. Er is nog veel werk aan de winkel. Het achterbeen is gewoonweg nog niet krachtig genoeg en dat zie je in alle oefeningen terug. Maar ts je rijdt fijn, dus lekker onder begeleiding door trainen en wellicht zien we dan een heel ander beeld.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:04

littleroosie schreef:
De verbinding van achter naar voren kan wel beter.

Denk dat dat op dit filmpje (daar heb ik het nu over, verder ken ik je niet en weet ik ook niet hoe hij thuis loopt of wat dan ook) het hele probleem is.
Je hebt hier gewoon geen verbinding... Paard beweegt ergens vanuit het middenstuk, maar zeker niet vanuit het achterbeen.
Dus dan is alles eigenlijk half, je overgangen zijn half en de tempowisselingen zijn half enz...
Kan prima dat het aan de voorbereiding ligt en dat je het op andere momenten wel voor mekaar hebt.
Maar zolang je geen fatsoenlijke verbinding hebt vanuit het achterbeen kan en mag je niet verwachten dat hij het beter doet dan hij nu doet.
Ik vind je een hele vriendelijke ruiter en je zit er keurig op, maar het kan op zeker beter.
Gewoon weer gaan lessen en opzoek naar iemand die je dit kan leren en laten voelen.
Zodra je hem aan een stuk hebt , wordt alles zoveel makkelijker.
Denk dat dit is wat Jan ook bedoeld met op druk?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:30

Ik ga mee met alles wat hier boven genoemd is, ga veeel meer terug naar de basis en ga hem van daaruit verbeteren en sterker maken. Dan komen die oefeningen vanzelf wel goed. Recht richten, kunnen sluiten en openen, tempo wisselingen, actief maken en de juiste stelling lengte en buiging toepassen is eerst veel belangrijker dan domweg een paar oefeningen rijden.
Hier in de regio had je hier ook absoluut geen winst gehad met deze proef, dus ik zou hem lekker even thuis houden nog, misschien tussen door wat oefenen op vreemd terrein dat wel, en lekker veel gaan lessen eerst. Die ogen van de grond gaan je ook zeker helpen hiermee denk ik (mits de juiste instructie natuurlijk)

Succes!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:05

Ik zie het wisselgeld in de proef eerlijk gezegd nu ook niet. Wel denk ik dat hij alle galoponderdelen normaal beter doet dan er hier uitkomt? De wissels vind ik nu erg hoog gepunt, maar als je hem meer op het achterbeen hebt dan zie ik echt potentie in de galoponderdelen. Ik vind de oefeningen in draf waar lengtebuiging wordt gevraagd wel echt onvoldoende.

Neemt niet weg dat het een fijn paard is en jij eruit ziet als een fijne ruiter die goed met commentaar omgaat!