Discussie: Youtubers versus de gevestigde namen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:29

Amaryllis schreef:
De focus is wat verschoven van educatief naar entertainment, maar al met al wel met de verbindende factor van liefde voor paarden voornamelijk vanuit een hobbymatig oogpunt. En die visie is nu eenmaal zo breed in paardenland dat ik mij in kan denken dat vanuit Academy Bartels voor dit programma gekozen wordt. Je kan het toch nooit helemaal goed doen met zo'n ontzettend brede doelgroep.

Als ik uit ervaring mag spreken durf ik wel te zeggen dat er ook animo is voor kennismakingsclinics, kijk maar naar de afgelopen jaren in de Bokt Lounge. We hebben alle disciplines wel gehad: polocrosse, mennen, trec, working equitation, springen, dressuur. En zeker niet met de minste namen, want we hadden clinicgevers die op (inter)nationaal niveau acteerden. Maar wat voor mij heel normaal is, is voor de gemiddelde jeugdruiter een ver van hun bed show (en viceversa). En ook die tijden veranderen mee aangezien er nu 3 dagen lang per dag 1 doorlopende creatieve workshop was waarbij je o.a. een dromenvanger kon maken. Als je het hebt over grote verschillen met voorgaande versies, dan is dat er ook weer 1.

Triggert bij mij de vraag waar dan voldoende animo voor zou zijn om een grootschalig(er) evenement voor op te zetten waarbij je een specifieke doelgroep kan bereiken. Want volgens mij is paardenvolk nooit tevreden te krijgen :+ net mensen he!

Ik kan me vanuit marketingsoogpunt absoluut goed indenken waarom Horse Event voor het programma heeft gekozen zoals het er stond. :j
Daarom was mijn vraag ook vooral veel breder bedoeld dan alleen de situatieschets op Horse Event.

Je geeft wel een raak punt. De gehele informatieve invulling is een beetje zoekgeraakt, maar uiteindelijk zal het nooit volledig goed zijn, wat je ook doet. Kritiek op Equiday heb ik afgelopen edities ook al genoeg gelezen bijvoorbeeld, en zo is met ieder evenement wel wat (te klagen).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:30

Amaryllis schreef:
elnienjo schreef:
Ik ken horse event niet, maar ik erger me in het algemeen wel aan vloggers/youtubers. Allemaal met hun narcistische kop op irritant bewegende filmpjes waarbij ze hun camera/telefoon geen halve seconde stabiel weten te houden. Lijken wel ADHD-ers op speed!

Het hele horse event wat ik er van lees op dit forum lijkt me idd een evenement voor kinderen onder de 16 ofzo. Ook geen echte spectakel optredens.

Zo, dat is me nogal niet een onaardige beschuldiging die je daar maakt zeg. En daarbij ga je ook volledig voorbij aan de vraag van de TS zoals beschreven in de openingspost.

De focus is wat verschoven van educatief naar entertainment, maar al met al wel met de verbindende factor van liefde voor paarden voornamelijk vanuit een hobbymatig oogpunt. En die visie is nu eenmaal zo breed in paardenland dat ik mij in kan denken dat vanuit Academy Bartels voor dit programma gekozen wordt. Je kan het toch nooit helemaal goed doen met zo'n ontzettend brede doelgroep.

Als ik uit ervaring mag spreken durf ik wel te zeggen dat er ook animo is voor kennismakingsclinics, kijk maar naar de afgelopen jaren in de Bokt Lounge. We hebben alle disciplines wel gehad: polocrosse, mennen, trec, working equitation, springen, dressuur. En zeker niet met de minste namen, want we hadden clinicgevers die op (inter)nationaal niveau acteerden. Maar wat voor mij heel normaal is, is voor de gemiddelde jeugdruiter een ver van hun bed show (en viceversa). En ook die tijden veranderen mee aangezien er nu 3 dagen lang per dag 1 doorlopende creatieve workshop was waarbij je o.a. een dromenvanger kon maken. Als je het hebt over grote verschillen met voorgaande versies, dan is dat er ook weer 1.

Triggert bij mij de vraag waar dan voldoende animo voor zou zijn om een grootschalig(er) evenement voor op te zetten waarbij je een specifieke doelgroep kan bereiken. Want volgens mij is paardenvolk nooit tevreden te krijgen :+ net mensen he!

Ik heb geen waardeoordeel over Horse Event, alleen dat het me vooral voor jonge kinderen lijkt en niet interessant lijkt voor volwassenen als je daar tussen hordes kinderen moet rondlopen.

Mijn mening ging vooral over wat ik van youtubers/vloggers algemeen vindt en dat was juist als antwoord op de OP want HE gaf de TS alleen als voorbeeld. Zal idd een generatiedingetje zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:52

Interessante vraag stel je daar.

Ik volg zelf een aantal youtubers (voornamelijk Jill, en af en toe Daniëlle van Mierlo, PaardenpraatTV en Matt Harnackey(?)), en ik moet zeggen dat ik de kwaliteit enorm divers vind. Dat houdt in, ik vind dat een beginnende maar ook een meer gevorderde ruiter van Jill best wat kan leren, informatieve video's kan kijken en dus ook echt wat opsteekt, naast ook gewoon leuke filmpjes over alle aspecten van paardrijden (dus ook het eraf lazeren, of les van Anky, en de laatste filmpjes over Macho).

PaardenpraatTV is in mijn ogen een soort van Penny-magazine maar dan op Youtube, vooral leuk als je geïnteresseerd bent in wilde hengsten en de kastinhoud van Britt Dekker. En Matt Harnackey... Sja :'). Die valt ook een beetje in de categorie veel geblaat weinig wol, naar mijn mening. Echt wat leren..? Ik denk dat ik daar te weinig van zijn filmpjes voor kijk, maar die wat ik gezien heb gingen voornamelijk over hoeveel geld hij nu weer uitgegeven heeft waaraan.

Ik denk dat op Youtube een kans ligt voor de gevestigde namen. Youtube is populairder dan ooit. Gooi filmpjes online waar naast een leerzaam element, ook wat lol met de knol zit. Ik vind dat Jill dat bijvoorbeeld heel goed doet. Ook wat DressagePro momenteel doet, vind ik erg leuk. De jongere generatie topsportruiters heeft dat best goed begrepen iig, zo kun je ook een Daniëlle van Mierlo volgen op Youtube. Ik denk dat je op die manier best eens een heel interessant iets kunt creëren voor zowel kinderen als volwassenen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:55

Op zich ben ik het met jullie eens in de zin dat de focus verschoven is naar entertainment, maar bekende namen trekken nou eenmaal mensen, ongeacht of dat gevestigde mensen of influencers zijn. Waar vroeger Anky bovenaan de posters stond, staat daar nu Feline of Britt. Er is niks mis met luchtig vermaak tussen informatieve clinics door, en een gevarieerd programma zal ook meer mensen tevreden houden. Wat ik wel jammer vind is dat je (ik in ieder geval) vaak moet kiezen tussen verdieping en verbreding van de kennis.
En zoveel mensen, zoveel wensen, helemaal in de paardenwereld. Ik kan me voorstellen dat je als organisatie dan voor de (verkopende) namen gaat.
Ik heb nog niet zo heel veel evenementen bezocht, maar tot nu toe is het me inderdaad opgevallen dat vaak de bekende namen het skelet van een programma opmaken en de voor mij interessante demonstraties er een beetje tussen gepropt leken.

antje_vip

Re: Discussie: Youtubers versus de gevestigde namen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:59

Het kan mij niet zoveel schelen, ik ging toch al nooit naar HE. Laat dat event dan maar leuk voor kinderen zijn, wij hebben Equitana gelukkig nog :D

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:55

Zoveel mensen zoveel wensen.....

Ik heb me kostelijk vermaakt, er zijn evenementen waar ik naar toe ga om wat te leren en om me te laten inspireren maar HE is gewoon een dagje vermaak...

Het zonnetje scheen dus het was een lekker dagje

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:08

Ik kijk zelf veel (paarden) youtubers en ben zaterdag naar Horse Event geweest en heb me als 25-jarige prima vermaakt. De meet & greets en het merendeel van de YouTuber shows sla ik over, ook omdat de meeste al jaren min of meer hetzelfde doen bij shows, maar de Penny piste was ongetwijfeld het drukste van allemaal en de meet & greets rijen kon je ook moeilijk om heen. Ik vond dat er nog genoeg interessante clinics en lezingen waren om wel wat te leren, maar ik kan me voorstellen dat als je al tientallen jaren in de paarden zit je ook dat allemaal wel weet.

Ik vind het zelf in ieder geval geen negatieve ontwikkeling, het medialandschap verandert nou eenmaal en waar ik opgroeide met de Penny, Penny Plus en Black Beauty, groeien de pennymeisjes van nu op met YouTubers die vrijwel allemaal echt het beste met hun paarden voor hebben en geen slecht voorbeeld vormen voor de pennymeisjes van vandaag en ze verder laten kijken dan alleen een wekelijkse les op een manege. Zijn ze allemaal even leerzaam? Niet per se, maar een 10-jarige haalt er vast nog wel nieuwe informatie uit.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:49

Sommige YouTubers voegen daarin best iets toe (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Jill, Snuitable en Romy Oudshoorn). Het jammere bij deze en ook andere evenementen vind ik die hele Go Social kliek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het speeltuin gehalte ook nogal hoog vind en zal dus niet zo snel meer gaan. Als he wel graag de volwassenen wil aanspreken is het misschien een idee om themadagen te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:57

HE was voor ons (lees dochter van 9 en ondergetekende) een heel geslaagde dag. En ik heb er zelf als ervaren ruiter ook nog het nodige van opgestoken, mn de clinic van Bianca Schoenmakers vond ik erg leuk en leerzaam :j . Britt liet haar show begeleiden door Tineke Bartels, dus ook daar genoeg inhoud. Ik vind het geen negatieve ontwikkeling. Ik zie zelf bij mijn dochter dat ze er veel en vooral ook goede dingen van opsteekt :j . Beter als de voorbeelden die wij vroeger hadden in de Penny en de Bianca boekjes.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:18

Ik kan enorm genieten van het kijken naar PaardenYoutubers... Hoewel ik een 30-er ben. Meestal is het gewoon leuk, maar soms komt er een mooi informatief stukje tussendoor.

Ik vermoed ook dat ik enorm kan genieten van een clinic/show/filmpje de 'oudere garde' of gevestigde namen. Maar waar vind ik die? Nergens... Of ik moet heel gericht zoeken, of stukken van mensen betalen voor een clinic/website/clubje.
Youtube is heel laagdrempelig en ik wacht echt tot de gevestigde namen dat beseffen en er hun voordeel uit gaan halen. Er is veel geld mee te verdienen als het goed gedaan wordt, en je publiek wordt veel groter.

Een degelijk filmpje van een clinic of wedstrijd kan echt heel leerzaam zijn, pauzeren, terugspoelen, goede voice-over en je leert er wat van op je eigen moment in je eigen tijd. Voor een clinic van de gevestigde namen te volgen moet ik in de auto stappen, half Nederland doorrijden, geld betalen en dan ik de kou een hele dag staan kijken (af en toe nog slecht geluid ook). (Een clinic meerijden is een hele andere zaak, daar geef ik graag geld en tijd aan)

Horse Event volg ik niet, te ver weg, maar ik snap wel dat ze richting de kinderen gaan: die markt werkt namelijk enorm goed, die hebben niet al alles, die beseffen niet hoe duur alles is en zeuren door bij ouders voor hun idolen. Volwassenen hebben minder snel idolen en willen ook niet van (bijvoorbeeld) Parelli een trui of t-shirt kopen. Terwijl kinderen heel graag tonen wie ze leuk vinden.

Ik blijf hopen op de verdere evolutie van de digitalisering, dat maakt de paardenwereld veel toegankelijker.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:47

Jess_Ashlinn schreef:
Sommige YouTubers voegen daarin best iets toe (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Jill, Snuitable en Romy Oudshoorn). Het jammere bij deze en ook andere evenementen vind ik die hele Go Social kliek.

Hier sluit ik me bij aan, ik vind sommige YouTubes echt een toegevoegde waarde maar het hele go Social gebeuren haalt naar mijn mening de eigen identiteit van de mensen naar beneden waardoor ik deze mensen ook minder vaak kijk. Vind het wat te aanwezig

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:06

Ik vind het goed dat deze vraag gesteld wordt want het is 1 van mijn grote ergernissen in de paardenwereld van nu. :=
Je ziet de hele verschuiving al jarenlang sijpelen, helaas.
Vroegahhhh had je paard '98 etc. (De Nederlandse -verkleinde- versie van Equitana naar mijn idee.)
Daar was dan een standje van de Penny en nog wat kinderspul zoals een ponyritje, maar dat was het dan ook. En als kind zijnde was dat geen enkel probleem want serieuze clinics of standjes vond ik net zo interessant; Ik hield van ALLES wat met paarden te maken had.

De laatste 15 jaar merk je duidelijk dat alles steeds meer gaat om marketing en daarmee vind ik dat kwaliteit en kunde veelal verloren gaat. Alles moet maar leuk en mooi zijn (voor kinderen maar ook voor volwassenen!) en dat is ontzettend zonde.
Het een sluit het ander niet perse uit, laat dat duidelijk zijn...maar toch zie je nu wel gebeuren dat kwantiteit voor kwaliteit gekozen word en dat is ontzettend jammer en doet de sport geen goed in mijn ogen.

Ik ben al jaren niet meer op een manege geweest maar in de laatste jaren dat ik daar wel kwam merkte ik ook al dat als een juf eens wat strenger was, kinderen direct afhaakten en ouders dit ook niet altijd konden waarderen. Want; "Het moest vooral leuuuuuk zijn." :roll:
Terwijl ik zelf ben opgevoed met het idee dat je paardrijles nam om iets te leren, op de eerste plaats.

Tegenwoordig leven we in een wereld waarin uiterlijk en aandacht de boventoon voeren; alles voor het perfecte plaatje. Aan de oppervlakte dan wel; Want of jij naast dat dure setje wel een beetje redelijk je paard kunt rijden doet er eigenlijk vaak niet toe; Als je die likes maar krijgt om je ego te voeden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:30

Ik vind juist dat het perfecte plaatje wel meevalt. De Youtubers die ik voorbij zie komen durven ook te laten zien dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Dat je ook wel eens kan vallen, je paard ziek kan worden of dat je ergens bang voor bent.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:59

Vroegah, toen ik een jaar of 14 was was Horse Event een standaard uitje van mijn vader en ik. Ik keek mijn ogen uit naar de mensen die zoveel meer konden dan dat ik kon. Meerdere jaren bezocht ik Deurne en daarna verhuisde het naar Ermelo, daar ben ik 1x geweest maar toen zei ik al van het is niet Horse Event, Horse Event... Daarna dus ook niet meer geweest. Dit jaar dan wel geweest aangezien ik met mijn pony waren uitgenodigd voor een clinic. Super leuk!! Maar het programma vond ik niet denderend... Vroeger maakte ik een hele lijst met wat ik wilde zien, nu kwam ik niet verder dan 2/3 wat ik wilde zien.. Na mijn clinic daarom voornamelijk geshopt en toen de spullen weer gepakt en naar huis gegaan.
Ik zal voorlopig geen kaarten kopen voor Horse Event, vind het het niet meer waard...

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:22

SusanH schreef:
Ik vind juist dat het perfecte plaatje wel meevalt. De Youtubers die ik voorbij zie komen durven ook te laten zien dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Dat je ook wel eens kan vallen, je paard ziek kan worden of dat je ergens bang voor bent.

Dat vind ik ook inderdaad. Feline laat nu het hele medische traject zien waar zij met haar jonge paard Olympus door heen gaat waarbij ze het ene na het andere slechte nieuws te horen krijgt. Romy Huisman vertelt op YouTube over haar onzekerheden wbt haar nieuwe paard, en laat haar verdriet zien over negatieve reacties die ze krijgt. Ik denk dat dit echtere emoties zijn dan die je van de 'gevestigde namen' te zien zal krijgen en dat mensen zich juist ook daarom 'verbonden' voelen met hen en met hen meeleven

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:37

NienkeV1994 schreef:
SusanH schreef:

Dat vind ik ook inderdaad. Feline laat nu het hele medische traject zien waar zij met haar jonge paard Olympus door heen gaat waarbij ze het ene na het andere slechte nieuws te horen krijgt. Romy Huisman vertelt op YouTube over haar onzekerheden wbt haar nieuwe paard, en laat haar verdriet zien over negatieve reacties die ze krijgt. Ik denk dat dit echtere emoties zijn dan die je van de 'gevestigde namen' te zien zal krijgen en dat mensen zich juist ook daarom 'verbonden' voelen met hen en met hen meeleven

:j _/-\o_ Feline vind ik persoonlijk maar niets, maar bij Romy kon ik dat ook echt appreciëren. Ook de slechte kantjes zijn belangrijk!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 13:30

Dat zijn ook wel hele mooie en stoere dingen die ze kiezen om te laten zien. Dat vind ik dan wel weer bijzonder om te horen en ik denk dat dat dan ook weer hele waardevolle vlogs zijn voor kinderen om de 'andere kant' mee te krijgen. Ik ben blij te lezen dat daar ook ruimte voor is, anders dan het 'perfecte plaatje'.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:52

Horse Event is een commercieel evenement en dan is het logisch dat ze populaire dingen boeken.

Maar als je tussen de regels doorlas, dan was er genoeg informatiefs te vinden in de sportpiste en qua workshops.
Je moest je dan inderdaad wel een weg banen tussen de kids en wachtrijen voor handtekeningen door ;)

Wat betreft youtubers, dat is inderdaad vaak gericht op jeugd. Dat is nou eenmaal de YouTube generatie. Ik heb zelf ooit wat informatieve filmpjes gemaakt icm Bit, maar die worden ook gewoon lang niet zo goed bekeken als een filmpje over een dagje met een pony wandelen en poetsen. Dus hier ook weer vraag en aanbod.
Daarnaast kost een YouTube kanaal enorm veel tijd. Er moet regelmaat inzitten, anders zet het algoritme je onderaan, dus wekelijks een filmpje maken, filmen, editten kost echt veel uren. Iemand die (semi)professioneel met paarden bezig is heeft daar gewoon geen tijd voor en de opbrengsten wegen niet op tegen de tijd die het kost.
Daarom probeer ik me nu vooral te richten op Instagram, omdat een filmpje van een minuut of foto met wat tekst, een stuk sneller en makkelijker gaat en ik op die manier maar m'n kennis probeer te delen.

Wellicht wordt in de toekomst de techniek zo goed, dat een goed filmpje maken en editten helemaal op je telefoon kan en weinig tijd kost, dan komt er vast meer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:02

BarbaLala schreef:
Alles moet maar leuk en mooi zijn (voor kinderen maar ook voor volwassenen!) en dat is ontzettend zonde.

Ik vind deze zin zo contradictorisch. "Het is zonde dat alles maar leuk en mooi moet zijn." :D

Ik had vroeger een strenge en een leuke instructrice. Van die tweede heb ik veel meer geleerd dan van die eerste. Van die eerste kreeg ik echt diarree voor ik naar de les moest. Heel veel spanning tijdens het rijden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:22

Toen ik op de basisschool zat, en ik ben 19 dus dat is niet zo heel lang geleden, kregen we gewoon les. Eerst rekenen, dan taal, en dan spelling of geschiedenis of zo. Ik was een van de snelle leerlingen, dus ik was vaak eerder klaar en dan moest ik op de rest wachten en kon ik in die tijd iets voor mezelf doen. Maar iedereen volgde gewoon de lessen, of je het nou leuk of stom vond en of je nou snel was of niet. Ik heb daar niks van overgehouden.
Ik was laatst bij mijn neefje op school en daar gaat het heel anders. Je hebt een aantal vakken, maar kinderen mogen heel erg zelf hun tijd in delen. Bepaalde dingen moeten wel gewoon gedaan worden, maar kinderen mogen zelf weten hoe en wanneer en als ze eerder klaar zijn omdat ze bijvoorbeeld wat sneller zijn dan gemiddeld, dan kunnen ze ook meer doen. En bij geschiedenis mogen ze zelf de onderwerpen kiezen. Dat noemen ze efficiënt, maar ik vraag me af of het wel goed is. Als je later werkt moet je ook gewoon in een ritme, of je dat nou leuk vindt of niet, en je moet ook gewoon op andere mensen wachten als die minder snel zijn dan jij en je kunt ook niet altijd zelf de onderwerpen kiezen die je leuk vindt.
Ik denk dat dit helemaal bij de tendens van nu past. Kinderen moeten altijd gevoed worden met alles wat ze leuk vinden en waar ze blij van worden. Een Clinic van een bekende gedragstrainer is minder interessant dan en YouTuber, want bij de eerste zie je veel meer de weg er naartoe, en bij de tweede zie je veel sneller resultaat. En dat willen kinderen, resultaat. En ja er zijn best YouTubers Met een goed verhaal hoor, maar ik vind vaak toch dat er weinig onderbouwing is. Een kind van 11 wil haar pony aan de teugel rijden, vind het gezeik van de instructrice over balans en ontspanning maar een lang en saai verhaal, en kijkt dan veel liever naar een filmpje waarin iemand het al voor elkaar heeft, om dan, zonder de kennis van diegene die het filmpje maakt, na te gaan doen. Even weer terug naar de basisschool, ik moest gewoon luisteren en gewoon mijn werk afmaken en had weinig keuze, de kinderen van nu willen gewoon alleen maar dingen doen die ze zelf gekozen hebben, en dan is naar een demonstratie over balans kijken een stuk minder leuk dan kijken naar een YouTuber, lijkt me. Ik had vroeger ook totaal geen moeite met een langdradig verhaal, ik luisterde gewoon

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:37

Het probleem met Youtubers is dat ze van alles kunnen verkondigen waar ze in geloven, maar dat het natuurlijk helemaal niet correct hoeft te zijn of werkt voor iedereen.
Ik heb bv eens gekeken naar filmpjes over opstijgen. De haren rezen me te berge hoe sommigen in het zadel ploffen en andere grove fouten maken die zeer onconfortabel voor het paard zijn en daarbij verkondigen datje het zo moet doen.
Nu waren dat geen filmpjes van "influencers" , maar het onderstreept wel het gevaar van Youtube.
Ik ben, voor de duidelijkheid, niet persee anti Youtube of influencers op zich, het kan heel handig zijn, maar er zitten nadelen aan.

En zoals Sammiex2000 ook al zegt is het gericht op snel resultaat en geeft daardoor een onwerkelijke kijk op paarden traning en het zorgt voor een steeds slechter wordende concentratie span en werkt zo ook minder geduld in de hand en als je 1 ding nodig hebt met paarden, is het wel geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:05

Ja ben ik met je eens hoor, sommige mensen zeiken dan misschien wel op een instructeur, maar die heeft tenminste een diploma. Dan kun je weer een discussie voeren over of een diploma alles zegt over kwaliteit, maar zo kun je natuurlijk eeuwig doorgaan
En dat vind ik ook met de YouTubers die op hoger niveau rijden, en sowieso met mensen die op hoog niveau rijden. Ja ze heeft dit niveau, dus ze weet alles dus ik kan van haar leren. Of, ze is YouTuber, dus ik kan van haar leren. Terwijl ook van mensen die zichzelf YouTuber noemen of op hoger niveau rijden, niet alles waar is. En ook al is het vaak ook wel waar, dan is het nog niet altijd relevant voor de kijker.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:12

En zo is het dus met alles.
Er zullen youtubers zijn die dingen verkeerd uitleggen, maar soms hoor ik iemand lesgeven en ook compleet het verkeerde verkondigen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:28

Sammiex2000 schreef:
Ja ben ik met je eens hoor, sommige mensen zeiken dan misschien wel op een instructeur, maar die heeft tenminste een diploma. Dan kun je weer een discussie voeren over of een diploma alles zegt over kwaliteit, maar zo kun je natuurlijk eeuwig doorgaan
En dat vind ik ook met de YouTubers die op hoger niveau rijden, en sowieso met mensen die op hoog niveau rijden. Ja ze heeft dit niveau, dus ze weet alles dus ik kan van haar leren. Of, ze is YouTuber, dus ik kan van haar leren. Terwijl ook van mensen die zichzelf YouTuber noemen of op hoger niveau rijden, niet alles waar is. En ook al is het vaak ook wel waar, dan is het nog niet altijd relevant voor de kijker.

Wat je heel vaak ziet is dat die YouTuber dingen laat zien op een filmpje dat helemaal lam ge-edit is waardoor het getoonde goed lukt. Je ziet dan een filmpje waar een bepaalde oefening of beweging getoond wordt zoals het zou moeten, maar dat is dus helemaal niet interessant voor mij. Het maakt mij namelijk niet uit of een of andere young rider een goede schouderbinnenwaarts kan laten zien op dat filmpje, ik ben veel meer geïnteresseerd in de achtergrond van het paard en hoe je ermee werkt. Daarom kijk ik liever naar filmpjes van lessen/clinics of waar een (goede) ruiter een bepaald probleem behandelt terwijl die rijdt. Laat de valkuilen en foutjes maar zien, van oplossen leer je toch het meeste.