Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:54

Gezonde merrie is idd heel belangrijk. Ook merrie moet gekeurd zijn en liefst ook gepresteerd hebben :j ik snap ook niet dat er mensen zijn die wel een tophengst willen, maar dan een kapotte merrie gebruiken. Merrie met KS is idd niet handig om te gebruiken :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:02

Citaat:
Hoe:

ziet jullie ideale rijpaard eruit en aan welke eisen moet ie voldoen?

Ooit op het grand prix paard van mijn instructrice mogen rijden. Fantastisch en leuke ervaring om eens een piaff e.a. zaken te rijden. Leuke eenmalige ervaring voor mij en nog steeds dankbaar dat ze het me aanbood overtuigd dat ze was dat ik het zo kon rijden. Dat klopte dus ook.

En toch is dat niet mijn ideale rijpaard.

Ik wil een rijpaard waar ik gemakkelijk op kan (1.47-1.50) zijn mijn maten. Ik vind het heerlijk.
Ik wil een paard waarop lekker doorzitten is, doordat hij niet zo hoog opgooit want ik ben rug klant. Ik wil een paard dat lekker in de kop zit en die fijn voorwaarts is en ijverig. Ik wil een vriend of vriendin die met mij de wereld hier in Frankrijk wil ontdekken en die op de wei ook wat dressuur oefeningen aankan zodat ze fijngevoelig met rijden is en nog meer wordt.
Die reageert als ik 's ochtends mijn bed uitkomt of mijn raam open gooid en laat merken dat het fijn is zo samen.

Tevens hou ik van stoere paarden en de kleur zwart vind ik wel heel erg leuk. Daarnaast hou ik van paarden die een soepele rug hebben waarop je uren fijn kunt doorzitten, die dapper zijn en braaf in stap, draf en galop. En dan heb ik het niet over paarden die eens lekker bokken of eens schrikken, want dat is normaal. De grote buitenwereld kan namelijk heel spannend zijn.

Ik hou van paarden die van alles een beetje kunnen (dressuur, springen, mennen) en er plezier in hebben, die kittig zijn zonder heet en bang en waarop je met een lang teugeltje kunt genieten van de reeën of de vogels en anders moois die langs komen..

Daarnaast hou ik van stoere paarden, die authentiek zijn, nog wat "wild" "natuur" in zich dragen.

Hoe heet dat ras ook al weer waar ik zo van hou?

Afbeelding

O ja, merens→ hierboven is onze Polie de Bigorre (Polleke voor de insiders <3 ) 1 mei 2003 geboren samen met Mixta van Bokt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-09-19 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 19:03

De certificaten waar je het over hebt: zegen helemaal niets over de gezondheid van de rug en hals. Niet zomaar wat gaan roepen als je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Kennelijk is het te moeilijk om bij het onderwerp te blijven voor sommige i.p.v. persoonlijk te worden naar mij toe.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:09

De discussie is wat mij betreft: Voor jou bewerkbare paarden kopen i.p.v. kanonskogels. Wat voor de één bewerkbaar is, is dat voor een ander totaal niet.
Beetje meer zelfkennis en zelfreflectie zou menig paardenmens niet misstaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:11

Juut schreef:
Kijk naar de jonge paarden competities, kijk naar kwpn-keuring waarbij het paard binnen 6 weken van niets naar netjes onder het zadel rond moeten kunnen gaan, nagevelijk (hals in de krul) +

Nagevelijk is met 6 weken onder het zadel heel normaal en helemaal niet moeilijk voor een paard. En essentieel om over de rug te gaan bewegen waardoor het paard een ruiter beter kan dragen.

Maar goed, dit is precies de spijker op zijn kop, want tegenwoordig vinden mensen nagevelijk zelf zo moeilijk dat ze ook gelijk denken dat het voor het paard moeilijk is.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 19:16

Lante schreef:
De discussie is wat mij betreft: Voor jou bewerkbare paarden kopen i.p.v. kanonskogels. Wat voor de één bewerkbaar is, is dat voor een ander totaal niet.

Heb je op wel gelezen? Dit is niet gebaseerd op mijzelf.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:19

Lante schreef:

Eens hiermee.
Alleen niet een beetje, maar heel veel meer zelfkennis zou de meeste ruiters niet misstaan en zou veel paarden ook ten goede komen :+

Mijn ideale paarden staan hier aan huis trouwens. :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:31

Benzz schreef:
Juut schreef:
Kijk naar de jonge paarden competities, kijk naar kwpn-keuring waarbij het paard binnen 6 weken van niets naar netjes onder het zadel rond moeten kunnen gaan, nagevelijk (hals in de krul) +

Nagevelijk is met 6 weken onder het zadel heel normaal en helemaal niet moeilijk voor een paard. En essentieel om over de rug te gaan bewegen waardoor het paard een ruiter beter kan dragen.

Maar goed, dit is precies de spijker op zijn kop, want tegenwoordig vinden mensen nagevelijk zelf zo moeilijk dat ze ook gelijk denken dat het voor het paard moeilijk is.

Eens. Bij een jong paard is het echt zo simpel, handjes zacht en op de plek en dier lekker voorwaarts rijden, gewoon simpele dingen, niet teveel willen. Gaat vanzelf :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 19:36

De nageeflijkheid komt vanzelf dat is wat vele niet willen begrijpen of de tijd er niet voornemen. Hoe vaak ik wel niet op wedstrijden zie dat een paard moet nageven, maar dat het arme dier dat niet kan omdat er teveel gezaagd en geknepen wordt op de teugels en de handrem erop staat. Tja, hoe wil zo'n dier jou dan ooit snappen. Laat zo'n dier lekker voorwaarts neerwaarts op eigen benen lopen zonder dat gepluk aan de voorkant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:46

Om bij het onderwerp te blijven, rij jij zelf grand prix?? Je hebt een hete merrie die heet een vliegerig was door een rugprobleem, dat is blijkbaar opgelost want je moet haver bijvoeren. Dus welk niveau rij jezelf want enkele maanden geleden vertelde je dat je de punten voor het L binnen hebt. Dat is mooi maar volgens mij was ze Z ?? En dezelfde hete bliksem waar de slof aan hing.
Zelfovertuiging en zelfoverschatting liggen nogal eens bij elkaar, een ruiter die met sensibele paarden goed overweg kan heeft idd veel meer keus. Wil je geen heethoofd neem dan een ouder dier waarvan je precies weet wat je er aan hebt.
deze discussie is jaren geleden al gevoerd bij het kwpn en volgens mij zijn ze zo langzamerhand best wel doordrongen van het feit dat er geen 1.00.000 GP ruiters rondlopen om hun paarden aan te slijten. En inderdaad, de meeste duitsers zijn een stuk fijner maar ook zeker geen doetjes. Ook daarvoor moet je kunnen rijden wanneer ze jong zijn. Ze zijn wel vaak wat koeler in het koppie maar daar zijn er in Nederland ook genoeg te vinden. Belangrijkste is de zelfoverschatting van de ruiter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:47

Goed punt bigone :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:47

Je ziet het vaak al bij het opstappen.

Ruiter gaat zitten en hannest eerst flink aan de teugels voor er nog maar een beenhulp is gegeven.

Ik ben iemand die het nog wel eens moeilijk/eng vindt om de voorkant los te laten, dus ik probeer daar steeds aan te werken.
Maar als m'n pony dan gaat stuiteren, weet ik dat het mijn schuld is, het is geen stoute pony.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 19:49

Avalanche81 schreef:
Bak een taart en vier het Y)(^)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:50

Beter zou ik het niet kunnen verwoorden Bigone !

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 19:51

LBLGypsyCobs schreef:
Je ziet het vaak al bij het opstappen.

Ruiter gaat zitten en hannest eerst flink aan de teugels voor er nog maar een beenhulp is gegeven.

Ik ben iemand die het nog wel eens moeilijk/eng vindt om de voorkant los te laten, dus ik probeer daar steeds aan te werken.
Maar als m'n pony dan gaat stuiteren, weet ik dat het mijn schuld is, het is geen stoute pony.

Zolang je dat inzicht hebt behoor je ook niet tot die andere categorie :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:52

Anoniemk2 schreef:
Avalanche81 schreef:
Bak een taart en vier het Y)(^)

Maria, had het nooit achter je verwacht maar potverdorie, je hebt humor, ga zo door.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:55

:') echt he :')

Geweldig dit _O-

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 19:57

Jaloezie is een naar iets. Zeker als een aantal al wat langer daar de klachten van ondervinden :(:)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:04

Ik heb gereageerd in dit topic omdat ik de startvraag wel interessant vind "worden er onhandelbare paarden gefokt of is er meer aan de hand?"

Nu gaat het over individuele gevallen, mensen die elkaar aanvallen. Ik ontstip.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:17

Laten we niet vergeten dat dit niet enkel bij het kwpn aan de orde is maar ook zeker steeds meer terug te zien bij de Friezen.
Op de een of andere manier moet alles zoveel mogelijk "sport" gefokt worden want hoe meer er met de benen gezwaaid wordt des te mooier men het vind.
Hoevaak hoor ik niet, de lastige zijn de beste.

Ik denk dat paarden vooral "heet en lastig" zijn door het managment van de ruiter. Die 1000 soorten voeding en poeders voor elk probleem worden te pas en te onpas gegeven. Een L paard wordt vol gepropt met van alles want ja het is wel een sportpaard.

Ik denk dat schuls niet alleen bij de verervende hengst moet worden gelegd, maar zeker ook bij de ruiter.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet veel zeer lastige of hete paarden ben tegen gekomen, en als het wel zo was lag er vaak een lichamelijke oorzaak ten grondslag

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:18

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb gereageerd in dit topic omdat ik de startvraag wel interessant vind "worden er onhandelbare paarden gefokt of is er meer aan de hand?"

Nu gaat het over individuele gevallen, mensen die elkaar aanvallen. Ik ontstip.

Dat ga ik dus ook doen. Ik vond het een interessante vraag, wat is ieders ideale paard en nu wordt er geprikt naar elkaar. Echt niet ok!

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 20:20

Er worden Imo rijpaarden gefokt die onderhandelbaar en onhandelbaar blijven als ze in verkeerde handen terecht komen. Zolang iedereen denkt Gp paard te fokken voor de topsport maar beland bij de amateur zullen de paarden moeilijk blijven omdat ze te heet worden gefokt voor de door snee ruiters. Vergeet de koudbloeden niet want die kunnen er tegenwoordig ook wat van met de nieuwe bloedvoering.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:23

Ieder paard en iedere ruiter is/zijn individuele gevallen. ;)
Paard kan bij ruiter 1 een levensgevaarlijke draak lijken maar bij ruiter 2 een engel. Als ruiter 2 nooit het paard gaat rijden dan zal het paard dus de stempel levensgevaarlijk krijgen maar is dat dan juist??

Volgens mij zijn de grootste problemen waarom sommige ruiters niet hun juiste paarden vinden, overschatting en budget.
Mensen die vinden dat fokkers voor bijv 5.000 een knap, gezond, braaf ingereden 3/4 jarige warmbloed paard moet “leveren”, meer gaan ze niet betalen want ze willen er geen gp mee rijden.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:27

Ik ben helemaal niet zo actief op Bokt maar ik zie nu weer dat Bigone en Avalanche81 wat vreemd op de ts reageren. Geen idee wat jullie met elkaar hebben maar als het mij als niet fanatieke bokker al opvalt. Het neigt naar pesten. Lijkt me niet de bedoeling.
Wellicht zie ik het verkeerd maar het viel me op en lijkt mij niet nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:29

Anoniemk2 schreef:
Jaloezie is een naar iets. Zeker als een aantal al wat langer daar de klachten van ondervinden :(:)

Op mijn leeftijd hoef ik op jou niet jaloers te zijn, had ik nog maar de leeftijd maar helaas.

Er zitten veel mensen op dit forum die bij sommigetopics gewoon de vraagtekens boven het hoofd hangen om te begrijpen waarom sommige topics en vragen geplaatst worden. Die van jou zijn niet de enigste mocht je dat denken, er zijn er veel meer.

Het hele gedoe , kanonskogels zo als jij ze noemt, is in het verleden veroorzaakt juist door die GP sport. Het moest steeds gekker met de voorbenen, als het even kan piaffe op de achterbenen enzenz.
Daar is de fokkerij op ingesprongen want die paarden leverden centen op, veel centen.
En daarbij werd door imo domme mensen over het hoofd gezien dat dit soort paarden toch echt een maatje te groot voor hun was. Die mensen zijn er nog steeds, de paarden ook en je bent voor het hoogste niveau een paard nodig met heel veel go en nog veel meer een zeer goede ruiter.

Dat is iets heel anders dan heet of kanonskogel zoals jij het noemt. Totilas heeft de toon gezet met zijn voorbenen, mensen willen zoiets maar vergeten even hun eigen kunde want er zijn maar heel weinig ruiters die het gevoel en beweging van zo'n dier in goede banen kunnen leiden.

De opkomst van de dressuursport is daar ook debet aan, koop een Z paard, begin in de B en de punten zullen je tot de Z om de oren vliegen, en dan, misschien red je het tot het ZZL of zelfs ZZZ maar dan, dan begint het pas want wat heel veel mensen vergeten is dat de weg naar de GP net zo lang is van net beginnend B paard tot de Z als van de Z tot de GP.
Of je op die weg slaagt hangt af van je kunde en gevoel als ruiter, je instructie, je management rondom je paard, je wil om te verbeteren samen met je paard en als laatste je paard. Elk paard kan Z lopen maar weinigen kunnen echt goed Z lopen en wanneer dat er al niet in zit haal je de GP nooit.
Heethoofd , kanonskogel of welke sticker je er ook opplakt, het hangt voor meer dan 50 % van de ruiter af.