Waarom toch geen cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:58

Ik rij altijd met cap. Een paard is en blijft een dier dat altijd iets onverwachts kan doen, hoe braaf hij ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:17

Ik rijd bijna nooit met cap, ondanks dat ik weet en meerdere keren gezien heb dat het soms echt verstandiger kan zijn om er eentje op te hebben.

Waarom niet? Het lijkt wel of een cap bij mij nooit went (heb op een manege gestaan waar het verplicht was en me daar een half jaar rotgeergerd aan die klotecap). Ik krijg het gewoon spaans benauwd van zo'n ding. Is het niet enkel door de warmte, dan is het wel door de kinband.

Ook krijg ik nare voorgevoelens als ik een cap opzet. Dan denk ik: 'Waarom zet ik nu een cap op, krijg ik straks een ongeluk dat ik nu al aanvoel?'

Ik had hem eerst nog keurig op met springen en buitenrijden. Nu met springen eigenlijk ookal niet meer, zodat ik de hele les vol kan houden zonder problemen. Als ik straks weer naar buiten ga, zet ik hem in het begin waarschijnlijk wel weer op (buitenrijden is toch geen inspanning, dus 'broeikaseffect' zal dan nog iets meevallen).

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:27

Ik vind ze gewoon poedersuiker zitten. Hij ligt altijd bij Jessie, maar ik draag hem alleen als ik ga springen ofzo. In de buitenbak waar ik meestal rij moet hij op, dus daar heb ik hem meestal wel op. Verder buiten of gewoon in de bak, als het niet verplicht is, niet. Ik vind ze niet fijn zitten en vaak ligt hij nog in de schuur terwijl ik al klaar ben met opzadelen enzo en dan ben ik gewoon te lui om hem te gaan halen Clown Van de boer moet ik het zelf weten, maar t is wel op eigen risico

renegade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:37

ik rijd alleen met springen en af en toe als ik naar buiten ga met cap voor de rest altijd zonder en zelfs als ik onverwachts ga springen heb ik m niet op weet niet waarom tis gewoon een gewoonte om m niet op te hebben en ik val er toch geregeld nog af alleen val ik altijd plat op mn rug en nooit op mn hoofd en ik weet t moet m gewoon op zetten en ik wil een nieuwe cap en dan ga ik er zeker mee rijden (ben de mijne op t moment een beetje kwijt)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:58

Met springen, buitenrijden, jonge, vreemde of beetje onbetrouwbare paarden heb ik een cap op.

Op mijn eigen paard tijdens gewoon (dressuur) rijden niet.. Haar voel ik goed aan en weet wanneer ze wat doet, ik zit als een huis op dat paard..

Op mijn bijrijdpaarden heb ik op alle 3 een cap op, voornamelijk omdat ze wel eens pittig uit de hoek kunnen komen. Ook hier heb ik mn zit nu al op gevonden, maar vind het verstandig om nog even de cap op te houden.

Sinds m'n studie (neuropsychologie- dit kijkt naar wat de hersenen doen en hun uitwerking op het gedrag), ben ik mij veel meer bewust hoe belangrijk het is om mijn hoofd te beschermen.. (en ik kan je vertellen dat er ontzettend veel mis kan gaan in de hersenen, en niet altijd op het eerste gezicht te merken!!)
Ook al zou het niet zo ernstig zijn, zelfs een hersenschuddig kan ik op het moment eigenlijk niet gebruiken.. dan maar een cap!

Op die andere stal zie je ze wel kijken (die bijrijdpaarden staan op een andere stal dan waar mijn paard staat) en denken dat ik niet kan rijden ofzo (de paarden doen vaak ook wat moeilijk), maar daar heb ik geen boodschap aan... Als ik een jochie van 11 zonder cap (of laarzen) op z'n (frisse) pony zie rondrijden :N Laat mij dan maar lekker met cap rijden en weten wat ik doe!

juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:16

heel af en toe rijd ik zonder cap maar bijna altijd. ik rij dan ook bijna altijd buiten. en de mensen die vallen die zonder cap rijden is het altijd nog hun eigen schuld!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:31

Ik reed het laatste half jaar met Tos ook alleen met "aparte"dingen met cap.
Cap irriteerd me altijd mateloos, maar op Mabel heb ik hem nu braaf op. Maar ik weet niet voor hoelang, want dat geirriteer op mijn hoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:10

juudje schreef:
de mensen die vallen die zonder cap rijden is het altijd nog hun eigen schuld!

Als ik val, komt dat niet doordat ik mijn cap niet op heb hoor Knipoog. Als ik ooit aan een val hoofdletsel zou overhouden dat door een cap te voorkomen was geweest, dan zou ik dat zeker rot vinden (als ik dan nog iets te vinden heb dan). Aan de andere kant kan ik morgen ook door een auto overreden worden of knockout geslagen worden door een struikrover en dan heb ik ook geen cap op. Ik kan door het dragen van een cap mezelf zo gaar voelen, waardoor ik niet meer kan handelen zoals zou moeten en daardoor een ongeluk krijgen. In het leven is nu eenmaal niets zeker...

Je kunt eeuwig de vraag: 'Wat als, en had ik maar...' blijven stellen, maar je hebt er niets aan.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:13

ik rijd altijd zonder cap op mijn verzorgpaard, het is een slomo daar kan je niet eens van afvallen!!! nou iedereen die het oneens is moet het zelf weten maar ik rijd gewoon op mijn verzorgpaardje zonder cap

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:14

Ik heb altijd trouwe met cap gereden 7 jaar lang! maar de laatste tijd 3 a 4 weekjes rijd ik zonder! maar met buitenritjes gaat me cap wel op

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:15

CCCCorine"]
[quote="juudje schreef:
de mensen die vallen die zonder cap rijden is het altijd nog hun eigen schuld!

Als ik val, komt dat niet doordat ik mijn cap niet op heb hoor Knipoog. Als ik ooit aan een val hoofdletsel zou overhouden dat door een cap te voorkomen was geweest, dan zou ik dat zeker rot vinden (als ik dan nog iets te vinden heb dan). Aan de andere kant kan ik morgen ook door een auto overreden worden of knockout geslagen worden door een struikrover en dan heb ik ook geen cap op. Ik kan door het dragen van een cap mezelf zo gaar voelen, waardoor ik niet meer kan handelen zoals zou moeten en daardoor een ongeluk krijgen. In het leven is nu eenmaal niets zeker...

Je kunt eeuwig de vraag: 'Wat als, en had ik maar...' blijven stellen, maar je hebt er niets aan.
[/quote]

Ik ben het helemaal met je eens geniet gewoon van je leven!!! met cap of zonder cap

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:54

Ik deed alleen met springen en buiten ritten en dergelijke een cap op.
Sinds januari is de cap in de vereniging helemaal verplicht, dus niet alleen in de lessen, maar ook tijdens vrij-rijden.

Waarom? Omdat er ook regelmatig pony-ruiters zijn en ze vinden dat wij als volwassene het goede voorbeeld geven.
Dit kan ik alleen maar toejuigen en heb nu mijn cappie weer op. Even wennen, maar na een tijdje merk je het niet meer....

Maar ik vind dat lekker iedereen voor zichzelf moet weten wat ie doet.
Ik ken ook verhalen dat de cap nét in de weg zat zeg maar.... Scheve mond

Flenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:07

Ik heb een paar jaar op een IJslandse merrie gereden van 23 jaar en nooit een cap gedragen Bloos ook niet toen ik daarna 1x in de week dressuurles had op een IJslandse ruin van 7 jaar ...

Sinds ik les heb gehad in Harmelen bij een IJslanderstal ben ik een cap gaan dragen, omdat het daar ook verplicht is ...

Ik vind een cap ook helemaal niet lekker zitten maar het beschermt je wel als je ooit een keer gaat vallen ...

Nu ik met mijn eigen (net ingereden) IJslandse merrie ben gaan rijden draag ik zeker weten een cap ! Van de week was ik echt blij dat ik mijn cap op had want mijn merrie ging in galop achter een andere merrie aan die op hol sloeg Scheve mond

Iedereen moet het natuurlijk gewoon voor zichzelf weten of hij / zij een cap draagt maar ik doe 'm toch iedere keer maar (voor de zekerheid) op met rijden Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:26

Altijd MET Haha!

Excuses als "hij zit niet lekker" of "ik krijg er een zweethoofd" van gelden niet meer, want met de caps van tegenwoordig hoeft dat zeker niet meer zo te zijn.

Iedereen die boven de 18 jr is, moet het zelf weten alles wat eronder zit moet verplicht worden vind ik.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:56

Ik reed nooit met cap (rij op de moment ook niet want ik heb alleen jong spul staan Knipoog ) MAARRRRR dit jaar begin ik met m'n 3-jarige én ik ga optewel terug m'n oude cap onder het stof vandaan halen OF me er een degelijke nieuwe aanschaffen. Haha!

Hier spreekt dus een cap-draagster in spé OK dan! Tong uitsteken

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:03

Ik rijd niet altijd met cap, voorla zomers laat ik het nogal eens afweten. Dan is het zo warm, en heb ik gewoon geen zin in zon ding op mn hoofd. Als ik ga springen heb ik hem altijd op. Met dressuur meestal niet.

Virginie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:08

ik rijd altijd met cap.Behalve bij waterestafettes,heeeeeeeeeeeel warm is hebben we ook eens zonder cap gereden maar dan met een pet.Boven de achttien mag je het zelf beslissen in onze manege maar de verzekkering die we verplicht elk nieuw jaar betalen draait niet voor de kosten op van een ongeval zonder cap.

highlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:38

Lisa_Melody schreef:
Ik rij altijd met cap. Een paard is en blijft een dier dat altijd iets onverwachts kan doen, hoe braaf hij ook is.

Ja en ik ben er 1x afgevallen op het strand en vervolgens een tijd bewusteloos geweest. Vervolgens wist ik niets meer van die bewuste dag, en ik kon 13 en 13 nog niet bij elkaar optellen. Ook nu, een half jaar later, heb ik er nog wel eens last van, dat ik soms heel ff niet meer weet hoe iemand heet ofzo. Ik was blij dat ik toen een cap ophad, anders had het misschien nog wel veel slechter af kunnen lopen...Dus ik heb 'm altijd op...in de winter vind ik het wel lekker warm eigenlijk Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:42

Ik moet toegeven dat ik op mijn haf soms geen cap draag.
De rede waarom weet ik niet Verward had er niet aan gedacht denk ik (vreselijk dom!)
Op mijn kwpn-er draagt ik bijna altijd een cap, ik heb haar nog maar net en ze durft wel eens een lastige dag hebben.
Ik heb mijn soms wel eens in de kast laten liggen, ik vind dat zo dom van mezelf!
Maar ik denk er nu altijd aan!
Dus boktvrienden..
ik zal steeds mijn cap dragen Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:11

Met cap op kun je nog steeds je nek breken en andere vervelende letsels oplopen, dan ben je ook niet gelukkig... Het maakt je niet onkwetsbaar, wat sommige mensen lijken te denken.

Ik heb een hekel aan dat belerende vingertje, laat ieder volwassen persoon dat lekker voor zichzelf bepalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:15

Helemaal mee eens Margreet.

Ik krijg ook wat van dat cap gedoe.
Je bent niet onkwetsbaar met dat ding op.
Je kan je nek gewoon breken, je ribben, daarmee je longen door boren.
Je nieren krijgen bij een val ook een flinke optater, maar toch zie ik niemand met een nier gordel of met een bodyprotector.
Je ziet gevaarlijk schoeisel maar daar word niks van gezegt.

Dus zeur niet zo en laat iedereen zelf beslissen wat ze op hun knar zetten.
Want met fietsen word heel veel hoofdletsel verkregen, waarom zetten alle moraal ridders van bokt daar dan geen helm op?

En zoek eens op cap en zie hoveel topics er daar al over geweest zijn de afgelopen tijd zelfs al.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:22

Ik rij nu een maand ofzo western, en ja, dan rij ik met cap, net als dat ik toen ik engels reed altijd met cap reed.
Staat er van de week iemand langs de bak.... Waarom rij je met cap, je rijdt nu toch western? Net of je er met western niet vanaf kan stuiteren...

Verder vind ik idd dat ieder het voor zich moet weten, alleen vind ik ook dat het op manege's ten alle tijde verplicht moet zijn, en niet tot 18jr ofzo

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:43

Inderdaad kawa. Gek is dat toch eigenlijk, het gaat altijd over die cap. Maar over losse haren (nou ja, met cap heb je die dus niet Haha! ), wapperende jassen en slecht schoeisel om maar eens wat te noemen hoor je zelden of nooit wat terwijl daardoor ook de meest vreselijke verwondingen kunnen ontstaan.

Ik rijd overigens wel met cap, maar als ik dat niet zou doen, dan is dat nog altijd MIJN keuze en ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:20

ik heb geen idee waarom ik zonder cap rijd ik heb net een nieuwe gekocht maar ook omdat Flame nog wel eens rare dagen wil hebben zit ik er toch over te denken om dat ding gewoon op mijn hoofd te zetten ik heb `m toch altijd in de auto liggen... waarom doe ik `m dan niet op tsja luiheid denk ik...
maar ik ben het wel eens met RK ...

op de manege rijd ik overigens wel met cap simpel weg omdat het daar verplicht is ... ik heb dan niks te zeggen over luiheid dat ding moet daar gewoon op of je kan vertrekken ... zowel op eigen paarden als op manege... zowel boven als onder de 18 dus ja ...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:37

Ik rij altijd met cap. Er zijn tegenwoordig zo veel modellen dat er voor elke ruiter wel een passende cap te vinden is.