Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:15

Als ik jouw vriendin was zou ik het risico niet nemen om hem door te verkopen als weidemaatje of iets dergelijks. Tuurlijk zullen er succes verhalen zijn, maar vaak genoeg belanden ze toch in de handel met alle gevolgen van dien.

Als ze haar verantwoordelijkheid wil nemen blijft ze eigenaar en zoekt ze een plek waar hij tegen betaling op pensioen kan. Wellicht kan ze jou een bedrag per maand betalen? En anders zijn er nog meerdere plekken waar een paard op pensioen kan. Zoals bijvoorbeeld deze stal: http://www.denoudenstal.nl Zo blijft ze toch eigenaar, maar hoeft ze er vrijwel geen tijd meer aan te besteden mocht dat een probleem zijn. Dit kost uiteraard wel geld, maar is wel eerlijk naar het paard toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:18

Wanneer een dier kapot is(niet meer bereden kunnen worden/niet dienen als fokmerrie) moet je het zelf houden, of je werkt er mee af maar niet doorschuiven naar een volgend adres. Mijn mening en moeilijk maar heb net even te veel ellende gezien met betrekking tot de zogenaamde weggevertjes/recreatiedieren.
Ze hebben vaak vele jaren plezier gegeven aan hun eigenaren en ik vind het dan wel zo netjes dat je als eigenaar voor het vervolg ook je verantwoording neemt. Kun je ze geen goede toekomst, door grond tekort, geld tekort geven werk er dan mee af en zorg dat die dieren niet de handel in gaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:19

In mijn ogen heb je 2 situaties:
- de professional. Waarvan je zou mogen hopen dat die zijn goede naam liever niet te grabbel gooit en dus alleen (sport)fitte paarden verkoopt. Kan me voorstellen dat die eerder kiezen voor inslapen / slacht, want niet alles kan aangehouden worden en er moet geld verdiend worden. Dan is inslapen / slacht gewoon de eerlijke optie. Via de achterdeur de handel in is dat voor mij niet.
- de recreant. Waarvan je zou mogen hopen dat die de paarden uit liefde voor het individu heeft staan. En dus óók alleen (sport)fitte paarden verkoopt. En niet-fitte paarden aanhoudt als dat pijnvrij kan, en anders laat inslapen / slachten als het paard pijn heeft of je door onverwachte situaties in je leven de kosten niet meer kunt dragen.

Alles wat niet fit is: inslapen of houden.

Dat gezeul met paarden die niet goed zijn... Ik hoop dat de mijne nog lang mee kan, maar als ze niet meer te rijden is, wordt er gewoon getut, gewassen, gewandeld... Nou sta ik op een stal waar dat de norm is. Van de 35 paarden is ruim de helft niet (meer) te rijden. Sommigen nog echt jong (vanaf 11 al niet meer te rijden) en sommigen omdat ze op leeftijd raken en wat kwakkelen. Staan allemaal lekker buiten in de wei. En die eigenaren peinzen er niet over ze weg te doen omdat ze niet meer mee kunnen in sport of zelfs simpele stapritjes...

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:19

hoe oud is dit paard eigenlijk?

MyWishMax

Re: Wat doet men met paarden na sportcarriere ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:29

Hier blijven ze tot ze niet meer pijnvrij zijn en dan laten we ze inslapen. Ik doe niet aan verkopen voor recreatie (want dat kan ook zwaar zijn) of alleen voor 'goed thuis'. Vorige paard hebben we zo'n 5 jaar gehad terwijl hij afgekeurd was voor de sport. Na die 5 jaar hebben we hem in laten slapen. Andere twee paarden gingen helaas een stuk sneller, afgekeurd en weten dat ze niet meer pijnvrij zouden zijn, dus in laten slapen.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:06

Trieste verhalen over afgedankte sportpaarden. Ik ben een dierenliefhebber en mijn paardjes en alle andere huisdieren mogen hier blijven tot aan hun dood. Ik zal NOOIT met dieren gaan fokken omdat ik vind dat er genoeg dieren zijn die nog op een fijn huisje wachten en verdienen . Ik vind het mijn verantwoording dat als er gefokt zou worden dat ik dan voor z'on diertje verantwoordelijk ben tot aan zijn dood.(mijn mening). Voor dit paard zochten zij een goed blijvend huisje en mocht zeker niet de handel in. Ik heb aangegeven dat ik er voor wil zorgen totdat ze er een mooi huisje voor hebben gevonden. Dit paardje zou ik gratis mogen hebben en hij behoeft geen medicijnen of iets dergelijks. Ik hoop op een goede plek bij bekende en vertrouwde mensen en anders blijft hij misschien toch maar beter hier.
Bedankt voor jullie meningen en ervaringen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:08

Nobel van je maar je beseft toch wel dat de eigenaren hun verantwoording ontlopen?

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:08

Paard is 11 jaar en naar mijn mening is het door de sport juist zo gelopen en beschadigd.
Ik mag hem ten alle tijden terug brengen maar ik denk dat hij het hier zeker beter heeft als daar 23 uur per dag op stal.En aangezien ik hier de mogelijkheden heb om dat paard te helpen.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:21

Maar betalen ze ook onkosten aan het paard? Voer, hooi, hoefsmid, DA, TA?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:33

Ik hou ze tot ze overlijden

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:34

TS je bent een nobel mens dat je het op je neemt en zo over dieren denkt, chapeau. Maar ik zou inderdaad die "vriend/kennis" wel om vergoeding vragen want zij "zijn er mooi van af" zo.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:52

Carol_Beer schreef:
Matheno schreef:
Tja, goed oppassen met waar je het paard naartoe brengt.
Met een beetje geluk tref je iemand zoals mij. ;-)

Een bokker wilde haar paard laten slachten omdat hij levensgevaarlijk was, maar hij staat inmiddels al een jaar of 5 lekker op pensioen bij mij, en ik heb er een heerlijk paard aan. Het verhaal staat in mijn onderschrift.

Bij de opvang waar k toen vrijwillig werkte ook een hengst gehad die niet te houden was. Tegen de stal aantrappen, bijten naar voorbijgangers, en niemand durfde m naar buiten te zetten, anders kreeg je n paar voorhoeven in je muil.
Op een een of andere reden voel k me altijd juist aangetrokken tot dat soort paarden, alsof k er wat mee moet doen. Misschien ook omdat k alle problemen uit mn buurt wil verhelpen, maar ook omdat k zoveel potentie in zo'n dier zie.
Kheb dus de zorg voor m op me genomen en elke dag keihard de baas moeten spelen, inclusief mijn voet. Grenzen aangeven is geen mishandeling, anders is het paard mij aan het mishandelen en lig ik in de boom. Ondertussen is het een prachtbeest geworden die nu l1 rijdt met een GOEDE baas.
Jammer dat veel mensen dat niet inzien..

Zou je misschien hele woorden kunnen schrijven? Dat leest een stuk prettiger weg.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 15:33

Ze hebben aangeboden om de onkosten vh voer te vergoeden , ik heb gezegd dat dat niet hoeft. Hoefsmid entingen etc gaan ze wel betalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:02

Wat boffen ze met jou zeg...dit paard hebben ze zo te lezen gewoon totaal kapot gereden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:06

LadyMadonna schreef:
“Mijn” recreatie haflinger raakte blijvend geblesseerd. Ze was toen 11.
Inmiddels staat ze alweer 8 jaar op een zorgboerderij voor mensen met een zware autistische beperking.
Het kán dus wel goed gaan

Ik heb gewerkt voor kinderboerderijen en regelmatig werden er paarden als grasmaaiers aangeboden. Daar kon je niet meer op rijden, maar "ze waren altijd wel heel lief". Het is bijna nooit dat er een kinder- of zorgboerderij op zit te wachten.

Sowieso is de doelgroep van een kinderboerderij vaak de kinderen. Een paard van 160 of hoger is veel te groot en ontoegankelijk voor kinderen. Ook om te borstelen. Dan is het best een dure grasmaaier voor bezoekers om naar te kijken. Haflingers en fjorden zie je nog wel regelmatig, omdat die wat cooler zijn en een maatje kleiner. Die maken zich niet zo snel druk en daar zet je sneller een kind even op dan op een ex-sportpaard. Ook voor cliënten op een zorgboerderij is een haflinger toch wat toegankelijker.

Daarnaast worden paarden op een zorg- of kinderboerderij toch voor een bepaald doel gehouden. Soms voor de veulens, soms voor kinderfeestjes. Dan moet je echt een bomproof pony hebben. Die passen beter bij je doelgroep en zijn goedkoper.

Dus de kans dat een zorgboerderij zit te wachten op een afgekeurd sportpaard, is gewoon niet groot. Juist vanwege de doelgroep en hun budget.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 16:24

Dit zijn ook mijn gedachtes bij een zorgboerderij idd. Zij hadden het er zelf over maar ik heb daar ook sterk mijn twijfels bij. Ik verwacht evt nog wel bij een vrouw die gewoon wat recreatief aan de gang wil met zo af en toe een buitenritje. Misschien dat ikzelf hier eens op zoek zal gaan naar iemand die een leasepaardje wil, wij wonen aan de bosrand dus super om hier recreatief te rijden …..

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:37

Inderdaad zitten de meeste zorgboerderijen niet te wachten op paarden van 160... Ik zou dan eventueel ook iets doen onder leasecontract, ik ken nog wel een manege dat regelmatig therapiepaardjes voor autistische kinderen zoekt, maar die is wel in België.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:56

Mijn paard is naar de slager gegaan, 17 jaar.
Had artrose en hoogstens voor stapritje geschikt.
Eerst nog wel vele maanden aan gesleuteld, medicatie, supplementen, speciaal beslag.
Maar bleef even pijnlijk en kreupel.
Kreeg ook een slechte vacht, en het hele eigen karakter van het paard verdween een beetje.
Ze had ook de handel ingekund op zware medicatie, nog een paar jaar als weidemaatje dienen of iets dergelijks.
Maar voor wie doe je dat dan?
Zo'n paard wordt er alleen maar ellendiger van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:02

miga schreef:
Trieste verhalen over afgedankte sportpaarden. Ik ben een dierenliefhebber en mijn paardjes en alle andere huisdieren mogen hier blijven tot aan hun dood.

Je beseft dat je hiermee suggereert dat ik dat dus niet ben?

Everty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:02

Vaak naar een manege en anders naar een opvang of slachthuis.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:19

Tja, ik ben zo'n gek die haar pony eind van de maand naar zijn pensioen adresje gaat brengen. Net 8 jaar is hij.......
Ik vind dat ik, zolang het financieel kan, voor hem moet zorgen. Ik heb voor hem gekozen en dat het dan niet is gelopen hoe ik had gewild dat is dan jammer voor mij. Scheelt wel dat ik een mega band met hem heb een hij mijn grootste vriendje ooit is. Blijf ook 3 a 4 X per week erheen gaan. Mocht ik het financieel niet meer kunnen of wat dan ook, dan laat ik hem inslapen. Hij zal alleen maar horizontaal bij me weg gaan.
Ik vind je vrienden dus niet zo netjes met hun dier omgaan, maar dat is helaas hoe het vaak gaat......

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 17:36

@ ladymadonna, voel je niet aangevallen. Er zijn gelukkig vele dierenliefhebbers op deze wereld , jij hebt een mooi plekje voor jouw paardje gevonden , super toch ! Alleen een paard van 1.70 cm zie ik niet zo snel op een zorgboerderij . Dat is wat ik denk.
@ IngridM , super van je , zo denk ik er ook over, zolang het financieel kan zal ik ook voor mijn diertjes zorgen.
@ Barbet , triest maar alles beter dan in de handel helaas. Al zou ik er wel voor kiezen om niet naar de slager te gaan maar door de dierenarts een spuitje te laten geven. Ik heb een naar beeld bij het laatste ritje richting slager...
@ kidde , bedankt voor de tip , zal eens een kijkje nemen op deze site.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:53

Als een paard echt pijn heeft, ook in vrijheid in de wei laten wij het inslapen.
Als een paard om wat voor reden dan ook weg zou moeten (maar nog gezond genoeg zou zijn voor een goede nieuwe plek) zou een goede plek voor mij belangrijker zijn dan het geld dat je er voor krijgt.

Met weg geven moet je wel voorzichtig zijn en heel zeker dat het een goed adres is, hoe vaak hoor je niet dat die paarden later weer doorverkocht worden en op een manege ofzo terecht komen...

Een goede pensioenstal zou voor mij ook zeker een optie zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:59

miga schreef:
Paard is 11 jaar en naar mijn mening is het door de sport juist zo gelopen en beschadigd.
Ik mag hem ten alle tijden terug brengen maar ik denk dat hij het hier zeker beter heeft als daar 23 uur per dag op stal.En aangezien ik hier de mogelijkheden heb om dat paard te helpen.....

Wat is er stuk aan dat paard dan?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:09

Nou, wanneer mijn ouders zorg behoeften worden dan verbreek ik alle contact en hoop ik dat iemand anders zo goed is om goed voor hun te zorgen. Tuurlijk doe ik dat niet . Hier wordt in goede jaren als slechte jaren goed voor de dieren gezorgd. Ik vind echt zo bizar die mensen die zo paard dumpen wanneer oud is geworden of wat heeft.
Wees dan echte vent en breng zo dier naar de slacht. In plaats hopen dat iemand zo goed is om dier op vangen en alle kosten voor zich op te nemen . Er zijn trouwens meer dan genoeg paarden rust huizen, maar dat kost natuurlijk wel geld.

Ik vind echt misdadige mensen die zo dier uitbuiten in de sport en dier dan zo te dumpen wanneer die niet meer kan. Zulke mensen verdienen geen paard.