een ritje met mijn Bartele!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:14

De tips heb je al meegekregen dus die ga ik niet herhalen. Je kan zien dat je echt geniet van je paard! Lekker blijven doen en samen verder groeien en lol maken!

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 12:16

Dee_Es schreef:
Wat een leuk dier heb je daar onder je kont TS!

Probeer je onderrug iets meer te ontspannen, dan kan je makkelijker mee gaan in de beweging. Je handen mogen nog een stukje naar voren en dan met je been je paard naar je hand toe rijden (en niet met je hand het hoofd naar achter rijden).

Kijk maar eens naar deze foto: https://www.bitmagazine.nl/instructie/1 ... gel/55777/
De ruiter heeft haar hand mooi naar voren, ze drijft het paard van achter naar voren waardoor het neusje mooi iets voor de loodlijn komt en het paard de ruimte krijgt om een ruime pas te maken.

Verder denk ik dat je nog een keer kritisch naar je hoofdstel en bit moet kijken. Ben jij zo sterk in je hand of past het bit niet? Dat het bit en de bakstukken zo ver aan de wandel gaan is iig niet de bedoeling.

Friezen zijn prachtig maar om ze correct op te leiden is nog helemaal niet zo simpel, gewoon lekker samen verder oefenen!

Thanks! Ik weet het, ik ben al 3 jaar bezig met mijn onderrug, en ik zal zeker nog een keer naar mijn bit kijken! En fijn dat je inziet hoe moeilijk de friezen kunnen zijn! En bedankt, oefenen doen we veel!

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 12:19

Snadrem schreef:
De tips heb je al meegekregen dus die ga ik niet herhalen. Je kan zien dat je echt geniet van je paard! Lekker blijven doen en samen verder groeien en lol maken!

Wow thanks! En ik heb idd ZOOO veel lol met mijn knol <3 ik heb hard gewerkt voor haar, en ik zal goed mijn best blijven doen!

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:35

liannes schreef:
Divers schreef:
Je hebt wel echt voor alles een excuus zeg...

Zeg jij zonder info in je profiel _O-

Wat heeft dat er mee te maken?

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:02

[quote="Divers"

[/quote]
Wat heeft dat er mee te maken?[/quote]

Denk even na, voordat je iets schrijft, je hebt het tegen een meisje van net 16.
En dat noem jij " voor alles een excuus hebben" terwijl ze gewoon netjes reageert.
Neem een douche en koel lekker af .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:05

SinneJ schreef:
Super dat jullie lol hebben, dat meen ik echt en ga vooral verder met experimenteren en samen alles uitzoeken, maar 1 dingetje kan ik echt niet laten te zeggen en dat is dat je paard nog heel wat meer lol kan hebben als je sperriem een paar gaatjes losser is;

[ [url=m/CacXE3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gUTfVN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet zeker dat je het goed voorhebt met je zwarte vriend. Veel succes nog!

Ik denk niet dat TS de sperriem te strak heeft... Ik denk dat ze nog erg aan het zoeken zijn in de aanleuning, die wellicht iets wordt geforceerd, waardoor het paard de mond opent en het lijkt alsof de sperriem te strak zit.

TS, waar jij vind dat je paard te diep loopt, zie ik volgens mij een paard dat te ver in elkaar is getrokken voor wat het nu kan. Laat je paard juist maar wat langer en dieper lopen zodat ze lekker over de rug gaat leren lopen.

Lekker voorwaarts neerwaarts bochtjes gaan rijden en overgangen. Komt goed hoor!

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 17:27

Janine1990 schreef:
SinneJ schreef:
Super dat jullie lol hebben, dat meen ik echt en ga vooral verder met experimenteren en samen alles uitzoeken, maar 1 dingetje kan ik echt niet laten te zeggen en dat is dat je paard nog heel wat meer lol kan hebben als je sperriem een paar gaatjes losser is;

[ [url=m/CacXE3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gUTfVN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet zeker dat je het goed voorhebt met je zwarte vriend. Veel succes nog!

Ik denk niet dat TS de sperriem te strak heeft... Ik denk dat ze nog erg aan het zoeken zijn in de aanleuning, die wellicht iets wordt geforceerd, waardoor het paard de mond opent en het lijkt alsof de sperriem te strak zit.

TS, waar jij vind dat je paard te diep loopt, zie ik volgens mij een paard dat te ver in elkaar is getrokken voor wat het nu kan. Laat je paard juist maar wat langer en dieper lopen zodat ze lekker over de rug gaat leren lopen.

Lekker voorwaarts neerwaarts bochtjes gaan rijden en overgangen. Komt goed hoor!

hey dankjewel!! wij zijn inderdaad nog zoekende, maar dan ook echt ZOEKENDE. ze slingert nog veel en is vaak de aanleuning kwijt (mijn schuld omdat ik vaak mijn teugels te los heb). en ik zal er aan werken om haar langer te maken! thanks voor de tip <3 <3

BigOne

Re: een ritje met mijn Bartele!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:34

Slingeren doen alle jonge dieren, ze moeten leren op eigen benen te lopen, dat bereik door oefenen, meegeven met die hand en goed aan het been te houden. Veel binnenhoefslag rijden. Ik zie je een paar keer de opmerking, groot en vooral sterk en stug paard maken, dat word ze omdat je veel te veel inwerkt met je hand. Laat los, geef mee, heel licht contact houden. Geen enkel paard is sterk, ze worden zo gemaakt door een strenge ruiterhand. Een goed gereden paard kun je op je pinken rijden, succes.

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 17:37

bigone schreef:
Slingeren doen alle jonge dieren, ze moeten leren op eigen benen te lopen, dat bereik door oefenen, meegeven met die hand en goed aan het been te houden. Veel binnenhoefslag rijden. Ik zie je een paar keer de opmerking, groot en vooral sterk en stug paard maken, dat word ze omdat je veel te veel inwerkt met je hand. Laat los, geef mee, heel licht contact houden. Geen enkel paard is sterk, ze worden zo gemaakt door een strenge ruiterhand. Een goed gereden paard kun je op je pinken rijden, succes.

hey dankjewel! ik weet het, ik heb al meerdere jonge paarden gereden, en ze slingeren alsof je in de achtbaan zit ;) en bedankt voor je tip! ik ga ermee aan het werk. heb je ook nog een typ voor als ze wat lui aan het been is? groetjes :) :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:43

Veel overgangen rijden. Dan worden ze vanzelf sneller aan het been

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:48

Leuk paard en fijn dat jullie plezier hebben! Lichter in de hand is een werkpuntje, maar snap dat wel als je aangeeft dat ze lui aan het been is.

Sperriem er om laten hoor. Een gecombineerde neusriem zoals deze laat met sperriem het bit op de goede plek liggen. Sperriem er af en gebrek aan rijtechniek is nog onvriendelijker, slecht advies als je het mij vraagt. Wil je toch met een enkele neusriem rijden (het proberen waard), kies dan voor een lage neusriem.

Lui aan het been = een niet consequente ruiter. Vanaf de eerste meter dat je er op zit moet je reactie eisen. Niet duwen, maar een korte beenhulp geven. Geen reactie? Zelfde beenhulp en een tikje met de zweep. En dan consequent toepassen, iedere dag en de hele rit door. Ze moet op een kleine hulp reageren. Lekker veel overgangen rijden dus :) Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:48

capopjekop schreef:

Hangt er een beetje vanaf hoe je de overgangen rijdt he ;) Als je ze blijft rijden zoals je altijd deed en die luiigheid accepteert, dan worden ze niet sneller aan het been.

Je moet heel consequent rijden. Been geven = vooruit, vooruit = belonen. En dan voornamelijk snelle reactie opwekken en belonen, volgens mij wek je die snelle reactie bij elk paard anders op.

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 17:58

Janine1990 schreef:
capopjekop schreef:

Hangt er een beetje vanaf hoe je de overgangen rijdt he ;) Als je ze blijft rijden zoals je altijd deed en die luiigheid accepteert, dan worden ze niet sneller aan het been.

Je moet heel consequent rijden. Been geven = vooruit, vooruit = belonen. En dan voornamelijk snelle reactie opwekken en belonen, volgens mij wek je die snelle reactie bij elk paard anders op.

ik ben al echt consequent met haar bezig, draf = draf, stap = stap, galop = galop maar toch krijg ik het er niet in...

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:02

shirleyp schreef:
Leuk paard en fijn dat jullie plezier hebben! Lichter in de hand is een werkpuntje, maar snap dat wel als je aangeeft dat ze lui aan het been is.

Sperriem er om laten hoor. Een gecombineerde neusriem zoals deze laat met sperriem het bit op de goede plek liggen. Sperriem er af en gebrek aan rijtechniek is nog onvriendelijker, slecht advies als je het mij vraagt. Wil je toch met een enkele neusriem rijden (het proberen waard), kies dan voor een lage neusriem.

Lui aan het been = een niet consequente ruiter. Vanaf de eerste meter dat je er op zit moet je reactie eisen. Niet duwen, maar een korte beenhulp geven. Geen reactie? Zelfde beenhulp en een tikje met de zweep. En dan consequent toepassen, iedere dag en de hele rit door. Ze moet op een kleine hulp reageren. Lekker veel overgangen rijden dus :) Succes!

hey dankjewel! ik ben heel blij dat je het zegt van de sierriem, ik rij nu 13 jaar en ik heb altijd met sperriem gereden, ik hou altijd twee vingers er tussen, en ik zal proberen nog consequenter te zijn *\o/* *\o/* heb je misschien een tip voor het volgende>> soms als ik op de rechter hand aan het rijden ben knijpt ze er even tussen uit.. zou dit zijn omdat ze me voor de gek houdt?

enorm bedankt voor de tips! ik zal ze maandag meteen in werking brengen tijdens het rijden!! ik hou je op de hoogte ;)

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:03

allemaal bedankt voor de lieve tips! Will staat nu met rust, maar maandag ga ik haar weer rijden! ik zal dan ook meteen deze tips meenemen in het rijden!! *\o/* *\o/* enorm bedankt! <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:07

lonnekedr schreef:
ik ben al echt consequent met haar bezig, draf = draf, stap = stap, galop = galop maar toch krijg ik het er niet in...

Ik weet uit eigen ervaring dat het heeeeeeeel lastig is.
Zelf ben ik heeeeeel erg gemakkelijk, zo ging het op school altijd al; minimale inzet, maximaal resultaat. Alleen dat maximale resultaat was in groep 6 een 10 bij 5 minuten leren en op het HBO een 5,6 bij drie dagen studeren :+

En ook in het rijden merk ik het, ik vloog de B t/m M1 door, en daarna ging het door meerdere factoren bergafwaarts :Y) In het hervinden heb ik heel veel ontdekt. Namelijk dat ik maximaal resultaat nog steeds verwacht bij minimale inzet. Hoe kan ik verwachten dat mijn paard zich maximaal inzet als ik dat niet doe? Dus dat is een kwestie van oefenen en mezelf leren focussen. En op zoek naar wat bij ons past. En soms is dat niet wat je al jaren denkt te weten.

Ga op zoek samen met je instructrice naar wat wel bij jullie past, wat is de onderliggende oorzaak? Geef je misschien tegengestelde signalen? Ik probeer mijn paard ook elke keer opnieuw weer snel te maken. Nu heb ik wat gevonden wat bij ons werkt, maar realiseer ik me best vaak dat ik nog wel eens twee dingen tegelijk doe: ophoudingen en been geven tegelijk en maar verwachten dat het paard tegelijk nageeft en vooruit gaat. Ja, dat is natuurlijk niet bepaald eerlijk naar het paard toe :+
Eerlijk en vooral HELDER communiceren, vooruit is ook je paard de gelegenheid geven om vooruit te gaan. Steek je handen maar een stuk vooruit als je been geeft. Die nageeflijkheid komt toch pas wanneer je paard voorwaarts is. En van twee signalen tegelijk geven zorgt voor twee negatieve consequenties: Nageeflijkheid valt weg en de reactie op het been ook.

Het is alsof je zelf een wiskundige vergelijking moet maken en tegelijk een zin moet ontleden zeg maar :+ Je gaat nadenken over twee dingen tegelijkertijd en komt er never nooit uit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:22

Ik vind het beeld niet zo slecht. Natuurlijk loopt ie er iets achter en natuurlijk werkt de hand iets te sterk in. Het gewenste plaatje zou langer en lager zijn. Toch zie ik bij steeds meer paarden deze houding; en niet alleen omdat ze zo gereden worden, maar ook omdat ze zo gefokt worden.
Ik weet nog steeds niet hoe je deze paarden aan moet rijden; wij hebben verschillende ruiters gehad en soms laat iemand ze eerst in deze houding lopen om ze sterker te maken en gaat pas later meer naar het voorwaarts-neerwaarts. Een andere keer moeten ze eerst voorwaarts op eigen benen lopen en worden ze na verloop van tijd ietsje meer opgepakt. Ik kan niet zeggen dat het één beter is dan het ander. Het ligt aan het paard, maar ook zeker aan de ideeën die iemand heeft over hoe een jong paard gereden moet worden.
Wel kan ik me voorstellen dat de combi sterk en lui aan het been een lastige is. Daarom zou ik bij dit paard het voorwaartse belangrijker vinden dan de rest. Dus teugels los en vooruit... Superconsequent zijn, tikje been en anders een schop. Een enkele keer met een spoortje rijden wil ook wel helpen (niet omlaten, dan heb je straks sporen van 10 cm nodig).

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:28

Janine1990 schreef:
lonnekedr schreef:

Ik weet uit eigen ervaring dat het heeeeeeeel lastig is.
Zelf ben ik heeeeeel erg gemakkelijk, zo ging het op school altijd al; minimale inzet, maximaal resultaat. Alleen dat maximale resultaat was in groep 6 een 10 bij 5 minuten leren en op het HBO een 5,6 bij drie dagen studeren :+

En ook in het rijden merk ik het, ik vloog de B t/m M1 door, en daarna ging het door meerdere factoren bergafwaarts :Y) In het hervinden heb ik heel veel ontdekt. Namelijk dat ik maximaal resultaat nog steeds verwacht bij minimale inzet. Hoe kan ik verwachten dat mijn paard zich maximaal inzet als ik dat niet doe? Dus dat is een kwestie van oefenen en mezelf leren focussen. En op zoek naar wat bij ons past. En soms is dat niet wat je al jaren denkt te weten.

Ga op zoek samen met je instructrice naar wat wel bij jullie past, wat is de onderliggende oorzaak? Geef je misschien tegengestelde signalen? Ik probeer mijn paard ook elke keer opnieuw weer snel te maken. Nu heb ik wat gevonden wat bij ons werkt, maar realiseer ik me best vaak dat ik nog wel eens twee dingen tegelijk doe: ophoudingen en been geven tegelijk en maar verwachten dat het paard tegelijk nageeft en vooruit gaat. Ja, dat is natuurlijk niet bepaald eerlijk naar het paard toe :+
Eerlijk en vooral HELDER communiceren, vooruit is ook je paard de gelegenheid geven om vooruit te gaan. Steek je handen maar een stuk vooruit als je been geeft. Die nageeflijkheid komt toch pas wanneer je paard voorwaarts is. En van twee signalen tegelijk geven zorgt voor twee negatieve consequenties: Nageeflijkheid valt weg en de reactie op het been ook.

Het is alsof je zelf een wiskundige vergelijking moet maken en tegelijk een zin moet ontleden zeg maar :+ Je gaat nadenken over twee dingen tegelijkertijd en komt er never nooit uit.

zoo dankje!! ik zal aan het werk gaan <3

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:33

Kendra schreef:
Ik vind het beeld niet zo slecht. Natuurlijk loopt ie er iets achter en natuurlijk werkt de hand iets te sterk in. Het gewenste plaatje zou langer en lager zijn. Toch zie ik bij steeds meer paarden deze houding; en niet alleen omdat ze zo gereden worden, maar ook omdat ze zo gefokt worden.
Ik weet nog steeds niet hoe je deze paarden aan moet rijden; wij hebben verschillende ruiters gehad en soms laat iemand ze eerst in deze houding lopen om ze sterker te maken en gaat pas later meer naar het voorwaarts-neerwaarts. Een andere keer moeten ze eerst voorwaarts op eigen benen lopen en worden ze na verloop van tijd ietsje meer opgepakt. Ik kan niet zeggen dat het één beter is dan het ander. Het ligt aan het paard, maar ook zeker aan de ideeën die iemand heeft over hoe een jong paard gereden moet worden.
Wel kan ik me voorstellen dat de combi sterk en lui aan het been een lastige is. Daarom zou ik bij dit paard het voorwaartse belangrijker vinden dan de rest. Dus teugels los en vooruit... Superconsequent zijn, tikje been en anders een schop. Een enkele keer met een spoortje rijden wil ook wel helpen (niet omlaten, dan heb je straks sporen van 10 cm nodig).

hey dankje!! heel blij dat je het totaal beeld nog niet zo slecht vind! er heeft 2 keer iemand opgezeten en toen ben ik haar gaan rijden. ik merkte wel dat ze meteen al wat lui was... (was haar moeder ook) en dat is toch een ding... ook is ze zo zoekende. ze is alleen lui aan het been als ik iets van haar vraag, want ze luistert wel als ik haar gewoon zo laat rond vliegen, en dat is juist zo jammer.

Afbeelding

en ook al is het nu lastig, we komen er samen wel <3

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:45

Leuke combinatie zijn jullie!
Knap paard!

Ik ben het verder eens met mijn voorgangers over je strenge hand. Probeer zelf eens los te laten, op die manier zal je paard vanzelf minder stug en sterk worden. Wanneer jij vast houd en sterk bent, zal je paard dat namelijk ook doen. Ik spreek uit ervaring en weet dat het eeeerg lastig is.

Succes!! Gaat vast goedkomen!

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:47

Esaqar schreef:
Leuke combinatie zijn jullie!
Knap paard!

Ik ben het verder eens met mijn voorgangers over je strenge hand. Probeer zelf eens los te laten, op die manier zal je paard vanzelf minder stug en sterk worden. Wanneer jij vast houd en sterk bent, zal je paard dat namelijk ook doen. Ik spreek uit ervaring en weet dat het eeeerg lastig is.

Succes!! Gaat vast goedkomen!

thanks!! ze gaat 17 augustus voor de keuring, hopelijk word ze ster!

ik snap dat je het met hun eens bent. Ik heb al meerdere sterke paarden gereden, en ik denk dat ik daarom niet meer door heb hoe sterk ik ben in mn hand, ik zal er aan gaan werken! <3

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:52

Ik weet niet waar je woont, TS, maar je bent altijd een keer welkom om een rondje op mijn Fries te rijden. Dan kan je voelen hoe het moet voelen. Mijn merrie is heel licht in de hand, op de pinken te rijden, mits je haar goed rijdt. :) Ook bitloos loopt ze net zo.

Friezen kunnen inderdaad iets lastiger zijn qua opleiden, maar zeker niet onmogelijk hoor! Dat achter de teugel kruipen is ook gewoon een kracht-issue. Ga lekker balkjes lopen, figuren rijden, overgangen rijden, halsstrekken oefenen. Dat komt vanzelf wel goed. Geef haar de ruimte. En rijd altijd van achter naar voren. De motor zit achter. Laat voor lekker los. Je moet contact houden, maar verder niet. Niet zelf sterk gaan zijn, dat werkt averechts. Als ze haar achterhand activeert (dus ook actief is, anders lukt dat niet!) en haar rug gebruikt, zal een correcte aanleuning vanzelf volgen. Je handen moeten niet veel doen. Vooral niet trekken of zagen! Gewoon mooi contact houden. Ook bij een Fries werkt dit gewoon. Dat is ook gewoon een paard :)

Leuk paard is het zeker. En ik denk dat jullie met de juiste begeleiding er wel komen :) Succes op de keuring!

lonnekedr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:57

Celine_Famke schreef:
Ik weet niet waar je woont, TS, maar je bent altijd een keer welkom om een rondje op mijn Fries te rijden. Dan kan je voelen hoe het moet voelen. Mijn merrie is heel licht in de hand, op de pinken te rijden, mits je haar goed rijdt. :) Ook bitloos loopt ze net zo.

Friezen kunnen inderdaad iets lastiger zijn qua opleiden, maar zeker niet onmogelijk hoor! Dat achter de teugel kruipen is ook gewoon een kracht-issue. Ga lekker balkjes lopen, figuren rijden, overgangen rijden. Dat komt vanzelf wel goed. En rijd van achter naar voren. De motor zit achter. Laat voor lekker los. Je moet contact houden, maar verder niet. Niet zelf sterk gaan zijn, dat werkt averechts. Als ze haar achterhand activeert (dus ook actief is, anders lukt dat niet!) en haar rug gebruikt, zal een correcte aanleuning vanzelf volgen. Je handen moeten niet veel doen. Vooral niet trekken of zagen! Gewoon mooi contact houden. Ook bij een Fries werkt dit gewoon. Dat is ook gewoon een paard :)

Leuk paard is het zeker. En ik denk dat jullie met de juiste begeleiding er wel komen :) Succes op de keuring!

hey dankje!! ik denk dat we er wel komen, en vooral nu ik meer les heb van een goede instructeur! wij hebben thuis een 13 jarige Friese merrie op Z niveau staan, dus vaak als ik het "goeie" gevoel kwijt raak kruip ik eventjes op haar en dan voelt het meteen weer heel licht aan! ook hebben wij een kwpn'er (helaas wel sterk) maar ook hoog in de sport en loopt fijn

ik kom uit Friesland trouwens, in de buurt van Heerenveen <3

Afbeelding
nog een fotootje van die gekke knapperd in volle galop!!