[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:40

Mooi paardje en wat een verhaal. Die bokken met een halve draai zijn echt venijnig en duidelijk bedoeld om de ruiter er af te werpen. Ik snap de bovenstaande reacties volledig, en zag ook op de filmpjes een paard wat zijn rug weg drukt in galop. Wat goed dat je aangeeft DA er bij te halen. Lijkt mij heel verstandig, helemaal als hij in de springsport is uitgebracht en dan het filmpje van het springen zie, dat is echt een zeer typische reactie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:42

Deoro schreef:
Klinisch was in orde, rontgen niet gedaan. Maar denk ik nu na jullie reacties wel over om te doen.

Goed plan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:45

Tieneke schreef:
Deoro schreef:
Klinisch was in orde, rontgen niet gedaan. Maar denk ik nu na jullie reacties wel over om te doen.

Goed plan.

Kan het niet anders dan eens zijn. Volgens mij hebben jullie het beste met hem voor, maar wellicht zit hem wat gigantisch dwars waardoor hij zo reageert.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:01

Ik heb dit gedrag bij 2 andere paarden die ik ken gezien, incl. het strakke lopen en de rug wegdrukken.

Die konden ook ineens zo ontploffen, zeker bij het aanspringen in galop.

De ene bleek hoefkatrolontsteking te hebben en is inmiddels ingeslapen, de andere heeft flinke artrose en is grasmaaier.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:35

Tieneke schreef:
Deoro schreef:

Goed plan.

Dit lijkt mij ook een uistekend plan, vooral om zo snel mogelijk en zo lang mogelijk plezier van je paard te hebben. Want leuk is die zeker wel. Maar als de kids wat serieuzer willen gaan rijden op den duur, is deze niet te vertrouwen als je er niet achter komt waarom die dit doet.

Ik zou even afwachten wat er uit eventuele röntgenfotos komt, en daarna een plan van aanpak bedenken. Mocht hij in orde zijn (!!) had ik 'm weggebracht naar iemand die een knap staaltje kan blijven zitten.

Zolang het vrijheid blijheid is, kan die misschien spieren en plekken ontlasten die wel gebruikt moeten worden op het moment dat er wat meer gevraagd word. Dat kan dan natuurlijk een pijn reactie opleveren.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de rest van jullie avontuur! :)

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 00:49

Hoefkatrol heb ik niet het idee, maar ben natuurlijk geen arts.

Artrose is Echt mijn angst. Niet speciaal bij hem, maar in het algemeen. Vind zijn knieën voor trouwens wat dik (altijd, geen zwelling ofzo) en dacht dan gelijk oh jee!

Bloed is meerdere malen getest, hij had ook last van spierverzuring. Maag is bekeken en tandarts is in dit jaar ook 2 keer geweest. Rotstreek gehad helaas.

Kleine toevoeging met lief vragen enz. Als je hem bijv met je binnen een op de hoefslag vraagt (in stap gewoon) gaat hij juist tegen je been in. Ben je strenger, krijg je een bok. Dus niet alleen bij moeilijke oefeningen ofzo. Aan de longe net zo. Degenen die met hem werken denken niet aan iets medisch.

Het begon ook allemaal toen het weideseizoen klaar was. Dus dachten we. Niet genoeg beweging en te veel energie. Toen de wei open ging, ging het ook ineens veel beter. En sinds vorige maand 'hebben' we een weide met schuilstal op 800 meter van de manege waar hij samen met zijn vriendin zo veel mogelijk staat. We moeten daar heen over het harde en dat levert geen problemen op.

Die merrie was anders. Op de grond was het een tantetje die zo langs of desnoods door je heen liep, geen ontzag of respect op de grond. Was 15 cm groter. Grondwerklessen gedaan maar de kinderen waren er bang voor en ook ik vond het soms spannender dan zou moeten.
Onder het zadel was ze voorwaarts en sterk, maar geen bokken of steigeren. Ook veel medische miserie gehad. Maagproblemen, aan de regumate geweest, Lyme, enz. Qua karakter was het een zuur paard. Kreeg ook altijd van anderen te horen dat ze haar het minst leuk vonden van de hele stal

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 01:03

Mijn jongste dochter is er trouwens nog maar 1 keer af gevallen, en dat was omdat hij schrok toen ze haar jas uit deed en weg gooide. Bij haar doet hij dit niet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 06:05

Ik denk dat hij bij jou dochter wel braaf is omdat hij een eigen manier van pijnvrij lopen heeft gevonden en zij hem daarin niet in de weg zit.
Ga je dan wat van hem vragen dan kan hij niet meer compenseren en krijg je dus zo’n reactie op pijn.

Betreft HKO: als dat aan twee voorbenen voorkomt dan zie je dus niet dat ze kreupel zijn. Ik zou het niet meteen uitsluiten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:00

Mondy schreef:
Ik heb dan weer minder respect voor t doorzetten en vraag me af hoe ernstiger de verwondingen nog moeten worden ?

Dit dier zit totaal niet lekker in zn vel/rug. Bij de galop gaat het hoofd de lucht in en zie je zn hele rug verstrakken. Ook op de andere rijfotos zie ik geen ontspannen paard. Alleen waar iemand er in stilstand op zit enigszins.
Springen idem en ook daarin krijgt hij sowieso niet de kans zn rug goed te gebruiken door het te langzaam op de hindernis af te gaan.
Mijn idee zou zijn om er even geen zadel meer op te gooien en te beginnen met m eens goed na te laten kijken. Zn wervels zn bloed, tanden,zadel enz.
Een paard wat aan de hand zo lief is is niet zomaar een monster onder t zadel.
Als je zeker weet dat er niks is begin dan helemaal opnieuw. Grond-/longeerwerk En vooral die galop niet onder t zadel.

Voor jullie eigen gezondheid ook niet onverstandig

Hier kan ik mij alleen maar 100 procent bij aansluiten. Verdrietig dat jullie zo doorgaan en niet verder zoeken. Klinkt echt als een flink rugprobleem

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:12

Als je echt angst hebt voor artrose, waarvan ik niet wil beweren dat dit paard dit heeft, begrijp ik eigenlijk nog minder dat je niet 1+1=2 doet en hem niet grondig laat onderzoeken.
De mensen die met hem werken denken niet aan iets medisch. Ok, wie zijn die mensen en wat voor werk doen ze met hem? Zijn zij medisch geschoold? En waarom ga je daarin mee als je zo'n grote angst hebt voor artrose?

Ik vind de filmpjes echt een pijniging om naar te kijken, dat zeg ik eerlijk, niet alleen wat betreft het paard dat duidelijk over de zeik is, maar ook de manier van rijden die hem, als hem daadwerkelijk iets medisch in de weg zit, echt niet helpt. Om het dan weg te zetten als onwil van het paard, vind ik persoonlijk echt te gemakkelijk.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:19

Als ik het goed begrijp zijn jullie nu ruim een jaar bezig met deze pony? Ik schrik echt van het beeldmateriaal, deze pony had allang op de kliniek moeten staan voor een grondig onderzoek :o Ik sluit me ook aan bij Mondy en Tieneke.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:24

Ik ook.

Paard is, zelfs al zou hij medisch niet iets hebben, zo stijf als een plank en heeft sowieso last van de rug. Dus blijven proberen vind ik ook heel onverstandig in dit geval.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:38

Wie is die ruiter die er in al die filmpjes steeds af valt dan?

Ik kan veel dingen begrijpen.
Maar dat je hier kinderen opzet vind ik onbegrijpelijk.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:43

Ervaringsdeskundige hier... mijn paard was 9 jaar geleden ook zo. Alleen dan aan de hand ook nog eens vervelend. Na een tijd zelf aangerommeld te hebben ook een beginnetje gemaakt in die medische molen, dwz fysio’s, verschillende peuten en paten. Lichte verbetering, maar nog niet écht.

Geschiedenis van paard opgezocht en met verschillende oud-eigenaren in contact gekomen. Advies was inslapen. En dan wel zo snel mogelijk.

Ik ben niet iemand die snel opgeeft en ik zag echt toekomst met dit paard. En aangezien die fysio’s, peuten en paten nog niet echt voor super verbetering zorgden, ben ik met hem naar een goed aangeschreven kliniek gereden en heb hem op de foto gezet. Resultaat: artrose in rug en 1 been.

In samenwerking met de kliniek, die mij echt aan mijn hand hebben meegenomen hebben we hem als het ware opnieuw leren lopen, maar dan op een manier hoe hij zijn rug correct gebruikt. Ik heb er een heel ander paard voor terug. Alle, en dan bedoel ik ook echt álle nare streken (bokken, staken, ruiter eraf werpen, steigerend op de uitgang van de bak afgaan) zijn eruit.

Paard is lief, meewerkend en inmiddels een echte bodybuilder geworden. Dus mijn advies.. rij hem naar een kliniek (ik weet niet waar in Nederland je woont maar ik kan je de mijne van harte aanraden) en laat hem binnenste buiten keren.

Pas dan kan je een plan van aanpak maken.

Edit: ik voeg even een fotootje toe.. linksboven hoe de galop eraan toe ging toen, en rechts nu. Linksonder hoe de draf eraan toe ging.. en rechts nu.
Afbeelding

Let wel; dat resultaat is bereikt zonder het inspuiten van gewrichten, medicatie, hulpteugels en dwangmiddelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:31

Jeetje, ik heb laatst mijn paard verkocht omdat ik haar onderandere niet met mijn dochter vertrouwde, maar dat was een schatje als ik het vergelijk met dit gedrag :wow:

Daar is echt iets niet goed hoor. Of hij mankeert iets, of er is iets gebeurd waardoor dit voor hem de enige oplossing was. No-way dat ik daar überhaupt nog iemand op zou zetten, hooguit iemand die er goed voor betaald werd.
Verder zou ik inderdaad eens beginnen met een gedegen onderzoek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:38

Je hebt zeker mooie vooruitgang geboekt TS en ik vind het knap hoe je met het commentaar hier om gaat. Fijn dat je verder gaat zoeken. Succes.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:46

Ook ik ga mee met de voorgaande reacties.
Misschien is een thermografie ook nog een uitkomst?
Ik ben benieuwd naar de uitslagen! Hou ons op de hoogte! :j

En.. doe vooral jezelf een plezier, voorlopig niet meer opstappen voordat er duidelijk is wat er eventueel mankeert. Dit zijn levens riskeren.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:49

En heel eerlijk... als hij niks zou mankeren qua lijf vraag je dan af of je nog wel door wil zetten met m.
Hij beleefd er dan geen plezier in en je gaat flinke brokken krijgen alleen om maar te kunnen rijden. Ik zou zo een lekker de wei op gooien en laten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:55

Oepsie, dat is een beetje van de regen in de drup als je van een pittige merrie naar een brave ruin wil overschakelen! :+ Knap doorzettingsvermogen! Maar inderdaad ga ik mee wat voorheen al gezegd werd, je weet maar nooit.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:58

Sorry maar ik heb gewoon medelijden met dit paard. Of hij mankeert wat en heeft pijn, of hij krijgt totaal geen leiding waardoor hij die rare fratsen uithaalt. Door je dochters op zo'n paard te zetten riskeer je hun leven ook nog een keer. Ik vind dit echt de meest onverstandige manier van paardrijden die er is; er vallen meerdere doden per jaar bij hè, vergeet dat niet.

Haal dit paard door de medische molen en zet hem dan bij een prof die hem weer leert hoe hij zich moet gedragen. Daarna kun je verkopen of met veel begeleiding van dezelfde prof zelf weer gaan rijden. Maar eerlijk is een bange ruiter op zo'n paard gewoon vragen om problemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:59

Hoe galoppeerd hij eigenlijk aan een longeerlijn? Heeft hij dan ook zo veel spanning?
Zijn bovenlijn is zeker niet ideaal en wellicht ben je gebaad bij een renbaan dierenarts, die zijn vaak op het gebied van overbelastingsblessures meer ervaren. Als hij uit de springsport komt kan het ook zomaar zijn dat hij een SI blessure heeft.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:03

Wat Sara18 aankaart, die thermografie heb ik ook gedaan tegelijk met de röntgenfoto’s en ik ben er echt heel veel wijzer van geworden. Absolute aanrader wat mij betreft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:05

Triest verhaal dit. En een eigenaar die het heeft over 'hij pikt het niet als je strenger bent'. Dat dier is hartstikke lief aan de hand, dat zegt toch genoeg? Hij heeft juist een superkarakter maar probeert al een jaar te vertellen dat er iets niet in orde is. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je zo'n dier niet uitgebreid laat onderzoeken.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:10

Jammer dat de filmpjes zijn verwijdert. Maar ook ik denk dat je dochter je paard niet in de weg zit qua rijden en gewicht. Jij als volwassene vraagt toch net ietsje meer rijtechnisch gezien, wat t paard niet handelen kan in lichaam. Ook ik denk dat check up geen overbodige luxe is! En met streng rijden los je niets op.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:11

Soms moeten ogen nu eenmaal geopend worden. Ik denk dat er heel veel, goed onderbouwde, reacties komen waar TS over gaat nadenken. Ze heeft ook al gezegd na te denken over RX. Dus rustig aan, dat dier staat niet binnen een uur op de kliniek voor onderzoek.

Ik zou hem ook binnenste buiten keren, dat is nu wel duidelijk

Edit: en ik zou er niemand meer op laten tot de onderzoeken zijn gedaan
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 29-07-19 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt