zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: zijn koudbloed paarden sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:30

Met 105 kg zou je in principe keurig op 15 procent zitten bij mijn trekpaardkruising.

Misschien kijken bij mensen met trekpaarden? Daar wordt ook vaak gemend dus dan zou je ook op die manier aan je vitamine p(aard) kunnen komen. :)

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:31

Mars schreef:
Mee eens hoor purny, maar die TSsen steken liever de kop in het zand in het kader van ‘als mijn paard last van me heeft zou hij wel staken’.
Terwijl deze TS duidelijk wel open staat voor inbreng, wat idd top is.
Inderdaad de kop in het zand methode. Daarbij worden de mensen die de boodschap brengen vaak weggezet als pesters en wordt er met termen als "bodyshaming" gegooid. Op social media zie je het ook. Vaak worden daar echt heel vriendelijk gebrachte reacties zonder pardon verwijderd. De KNHS heb ik de indruk, wil wel wat, maar kan ook (nog) niet veel. Een concrete grens stellen en die in de reglementen doorvoeren is natuurlijk ook gewoon lastig. Mi zouden juryleden gerust met onvoldoendes mogen strooien met "ruiter stoort paard", maar zij weten ook wel dat zij dan vervolgens weer compleet zwart gemaakt worden. Het is een lastig probleem omdat veel mensen het allemaal veel te persoonlijk opvatten.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel eerlijk en realistisch naar het effect van hun lijf op die van het paard kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:34

Duhelo schreef:
Een beetje een grote man weegt ook al snel 100-110 kilo, zeker als die persoon nog wat gespierd is.

Hmm, als je voor het gemak even uitgaat van de vuistregel een normaal gewicht is je lengte in cm minus 100, kom je aan mannen van 2.10 lang willen ze 110 kg (mogen) wegen.
Waar het idee vandaan komt dat een beetje man al snel 100 kg weegt weet ik niet. Voor de gemiddelde NL man (die is 1.83m lang) is 80 kg mooi zat. Dan zit je met zadel op 90 kg, en laat dat nou precies de grens zijn die een hoop mensen hanteren, en niet ten onrechte.
Oftewel, een vent van 100 kilo of meer is 9 van de 10 keer gewoon óók te zwaar.

Vuistregel voor wat een paard aan kan is 15-20% van z'n eigen gezonde gewicht. Een hoop 'robuuste' paarden zijn geen reuzen, en zitten toch niet snel boven de 600 kg eigen gewicht. Dan kom je op max 100 kg, inclusief zadel. En dat is echt de max.

Verder is gewicht gewicht, of het nu vet of spier is, en 'licht' zitten bestaat niet. Probeer je maar eens licht te maken op een weegschaal :+
Mee zitten in de beweging scheelt ongetwijfeld wel iets, maar 100 kilo die doorzit, is 100 kilo die doorzit.

Veel vetmassa kan wel een extra probleem geven in dat je dan vaak ook een (nog) groter zadel nodig hebt.

TS: heel veel succes met je zoektocht én met afvallen.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:55

Gewicht is niet zomaar gewicht, ibbel. 30kg spier kan mooi in balans zitten, maar 30kg vet zit altijd tegen de beweging in. De 30kg vet is dus weldegelijk zwaarder voor het paard dan de 30kg spier. Hier is een tijd terug ook een onderzoek naar gedaan waarbij de druk op de paardenrug gemeten werd.

Neemt natuurlijk niet weg dat te zwaar te zwaar is. 100kg blijft 100kg, ook als het perfect in balans zit.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:49

Ik zou zeggen dat het paard vertelt of het kan of niet. Eigen voorbeeld. Ik weeg zelf 95. Een kennis vroeg of ik haar tinker een tijdje wilde rijden. Ze kon dit zelf niet meer door zwangerschap. Ze had al 3 jaar dezelfde bijrijder, een stuk kleiner en lichter dan ik, maar zodra ze in de bak wilde rijden, was het staken, verzetten, de bak uit willen rennen. Buitenritten ging wel. Vanaf het eerste moment dat ik op het paard stapte, was ze heel werklustig, liet zich fijn rijden en zelfs galopperen in de bak wat ze volgens de eigenaresse nooit kon, ging makkelijk. Als die tijd dat ik haar bijreed, werkte ze graag en goed. Laat het het paard vertellen.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:55

hier ben ik het niet helemaal mee eens Crow... de een kan gewoon beter rijden dan de ander, dat voelt een paard haarfijn aan. daar ben ik heilig van overtuigd.

echter is het vaak zo dat een paard graag meewerkt en doet wat hem gevraagd wordt (even alle extreme gevallen buiten zicht). kijk maar eens met paarden die pijn hebben, ze laten dit niet direct zien. als ze het laten zien dan ben je vaak al een poos verder, en omdat het paard zo veel last heeft dat het niet meer te verbloemen is.

dat is in dit geval het zelfde. een paard zal een zwaarder persoon gewoon dragen omdat hij denkt dat dit is wat hij moet doen van zijn baasje. last of niet.. fijn of niet... het paard zal zijn rondje wel lopen omdat ze werklustig zijn...

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:00

Je zit denk ik niet in de regio wat ik woon (Beilen). Anders ben je meer dan welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:40

https://www.nvvr.info/wiki/gezondheid/d ... den-dragen
Vind ik best wel een intressante blog over hoeveel een paard/pony kan dragen.

TS, dat koudbloeden van oorpsrong trekpaarden zijn, is een misverstand. Tijdens de middeleeuwen droegen zij de ridders in hun harnas over de slagvelden. Deze paarden waren de enigen die dit gewicht konden dragen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:59

De meeste koudbloeden zijn sterker gebouwd dan de meeste warmbloeden.
En dat is logisch, want ze hebben vaak meer massa van zichzelf mee te dragen.

De natuur regelt meestal wel dat bouw en stevigheid een beetje op elkaar zijn afgestemd, zodat een paard niet onder z'n eigen (normale) gewicht bezwijkt.

Maar het is niet zo dat een zwaar gebouwd paard op zwaarder gebouwde ruiters zijn afgestemd, dat is gewoon nooit goed en ik ben blij om te lezen dat TS dat ook in ziet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:09

Hoi TS,

Ik vind het heel goed van je dat je hierover nadenkt.
ik heb nog een ander nadeel van een zware ruiter op een trekpaard:
Een zadel is voor een zware ruiter graag 18 inch zadel.
maar een trekpaard heeft vaak maar een korte rug en daar past vaak geen 18 inch zadel op....

het is maar een dingetje, maar daar lopen veel zadelmakers tegenaan....

LT16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 19:47

Danku voor de vele reacties!

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat ik simpel weg te zwaar ben. Maar aangezien er veel mensen op aan speelde begon ik toch te twijfelen. Beter eerst navragen dan gewoon doen toch? Ik zal zeer zeker de tip opvolgen een advertentie te plaatsen naar aanleiding een verzorgpaard/pony om gewoon mee bezig zijn!

nogmaals bedankt voor de reacties! Waardeer ik enorm :D