niet meer 'kunnen' rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:39

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar misschien kijken of je ergens buitenritten kunt gaan begeleiden? Dan kun je blijven rijden, zonder kosten en lijkt mij ook een gezellige optie. Zo leer je ook weer nieuwe mensen kennen en misschien wel nieuwe deuren die open gaan (voor bv een bijrijdpaard).

_Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 23:46

Avalanche81 schreef:
En als je nou regelmatig privelessen neemt met iemand die echt een fijn lopend, goed opgeleid paard heeft?

Dat is voor jou dan denk ik fijner dan het gemiddelde manegepaard, en ongetwijfeld zijn er ook wel echt fijne manegepaarden, maar ze zijn niet in de meerderheid :)

Maar die moet je dan wel eerst vinden, heb hier al eerder voor geïnformeerd zonder succes maar ga het wel nog een keer proberen. Het is niet dat ik nergens voor wil betalen, zeker voor lessen. Ik vraag het sowieso nog even rond.
JosefienE schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar misschien kijken of je ergens buitenritten kunt gaan begeleiden? Dan kun je blijven rijden, zonder kosten en lijkt mij ook een gezellige optie. Zo leer je ook weer nieuwe mensen kennen en misschien wel nieuwe deuren die open gaan (voor bv een bijrijdpaard).

Dat lijkt me super leuk, maar bevind me niet zo in een bosrijke omgeving helaas.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:55

tita schreef:
Kiki ik snap je gevoel heel goed.

En je moet misschien wat harder zijn, paard is er voor jou en jouw plezier.
Klinkt ondankbaar maar is gewoon een genot voor de mens.

Aangezien jouw paard niet meer aan je wensen voldoet en jij niet in gelegenheid bent om 2 paarden te onderhouden lijkt me heel makkelijk om gewoon voor jezelf te kiezen.

Als jouw paard niet meer beter kan worden vind ik dat jij je verantwoordelijkheid moet nemen.
Paarden kennen geen tijd, zij leven in het nu.
Je hebt hem mooi leven gegeven, en je kunt niks meer toevoegen.
Maak het jezelf niet zo moeilijk en kies voor jezelf en waardevol bestaan voor je paard.

Depressief worden heb je je zelf mee en al die moraalridders hierniks van aantrekken

Je maakte me boos en gaf me besef in dezelfde post :') Bedankt voor deze woorden ookal sta ik niet in deze situatie.

Ik support dan ook ten volle wat tita hier zegt. Neem het einde van je eigen lievelingsdier in beheer en op die manier weet je zeker dat je dier goed gegaan is. Het doel is toch kunnen rijden voor jou, dit is voor jou belangrijk en ondanks dat je van je dier houdt, is dit niet mogelijk.
Stel dat je je paard naar anderen doet zodat hij als grasmaaier mag blijven, wie geeft dan de garantie dat het paard zich fijn voelt? Dat het paard voor de volle 100% krijgt wat het nodig heeft? Het paard lijdt niet als het vandaag ophoudt, wij mensen zijn de enige die het gemis moeten dragen.

Ik snap ook echt dat deze keuze niet licht gemaakt is. Het is namelijk wel je lievelingsdier. Maar als de prognose al tussen de 2-3 jaar ligt, kan je dan niet zelf beter een datum stellen? Dan hou je zelf de controle in handen, kan je zelf zijn laatste week bepalen en kan je je mentaal op zijn dood voorbereiden. Geef alles wat Bokt verboden heeft aan je paard, steek hem helemaal vol met wortels, laat hem optimaal genieten en dan is het goed geweest. Oké, dit klinkt echt enorm simpel, maar hij weet het gewoon niet als het morgen over is. Hij weet alleen het moment.
Soms is het beste op een hoogtepunt te stoppen, voordat er wel leed aan te pas gaat komen. Want die prognose heb je.

blacksheep

Re: niet meer 'kunnen' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 00:35

Misschien kan je eens de omgeving afspeuren naar iemand die les geeft op eigen paarden. Soms zijn die er wel.
Ook zijn er wel manege's die wat hoogwaardiger zijn. En wellicht vind je via de manege wel een bijrijdpaard waar je niet voor hoeft te betalen.
Of lease een paard, heb je daar aan gedacht? Het kost wel wat, maar nog altijd minder dan een eigen paard.
Misschien kan je ook vrijwilligerswerk doen op een manege in ruil voor rijden. Zo heb ik op een manege voor mensen met een verstandelijke beperking vrijwilligerswerk gedaan 1 keer in de week. Omdat de paarden niet erg intensief bereden werden door de cliënten, mochten de vrijwilligers er ook vaak op zodat de paarden even hun energie kwijt konden.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 02:24

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 02:45

Wat een nare situatie TS. Ik weet ongeveer hoe het is, mijn merrie van 18 had artrose en kon ik ook niet meer rijden. Wat miste ik het toen! Vreselijk gewoon...
Misschien is het een optie om het paardje in bruikleen als weidemaatje te doen? Kost hun geen geld voor de aanschaf, jij bepaald nog steeds wanneer hij word ingeslapen etc.
Inslapen is ook weer zo iets. Mijn merrie kon gelukkig terug naar der vorige eigenaren, waar ze een heerlijk pensioen heeft. Misschien is die optie van je vriendin niet te gek en kun je het een en ander nog meebeslissen uiteindelijk?

iniedergeval, succes.. Vreselijk rot als je paardje zo geblesseerd is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:31

Ik zou je paard dan weggeven aan die vriendin. Lijkt me het beste dat hij daar grasmaaier wordt en dan misschien met een contractje dat jij de eindbeslissing houdt over het inslapen.

Er staan sowieso regelmatig zoekertjes op bokt markt waarbij mensen een gezelschapspaard zoeken of een grasmaaier.

Dan ben je vrij om een ander paard te gaan zoeken.

En rare opmerking misschien, maar je hebt een baan in de paardensport zonder direct met paarden bezig te zijn. Je lijkt op een hoger niveau te rijden als ik het goed lees, is het dan niet een idee dat je een andere baan in de paardensport zoekt waarbij je wel direct met paarden kunt werken en niet zo ongelukkig wordt van je baan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:16

Ik zou het niet kunnen om mijn paard wat ik al jaren heb in te laten slapen omdat ik er niet meer met mijn kont op kan gaan zitten, zeker als het paard weinig tot geen last heeft van zijn blessure als die op de wei staat.
Ik vind het super dat ts ook andere opties bekijkt.
En ik las dat iemand het weggegooit geld vind om het paard als pensioenpaard/ kijkpaard te laten staan.......het is gewoon een levend dier dat net zoveel recht heeft op leven als jij en ik.

Maar probeer altijd te begrijpen dat sommige het wat zakelijker zien maar zelf zou ik dat nooit doen.
Op een manege zolang rijden kan een uitkomst bieden, als er pensionpaarden staan dient zich vaak vanzelf iemand aan die een bijrijder zoekt en als je dan ook een klein bedrag bij moet betalen.
Als een tweede paard opzicht haalbaar zou zijn moet dat te missen zijn.
Succes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:38

jesito schreef:
Ik zou het niet kunnen om mijn paard wat ik al jaren heb in te laten slapen omdat ik er niet meer met mijn kont op kan gaan zitten, zeker als het paard weinig tot geen last heeft van zijn blessure als die op de wei staat.
Ik vind het super dat ts ook andere opties bekijkt.
En ik las dat iemand het weggegooit geld vind om het paard als pensioenpaard/ kijkpaard te laten staan.......het is gewoon een levend dier dat net zoveel recht heeft op leven als jij en ik.

Maar probeer altijd te begrijpen dat sommige het wat zakelijker zien maar zelf zou ik dat nooit doen.
Op een manege zolang rijden kan een uitkomst bieden, als er pensionpaarden staan dient zich vaak vanzelf iemand aan die een bijrijder zoekt en als je dan ook een klein bedrag bij moet betalen.
Als een tweede paard opzicht haalbaar zou zijn moet dat te missen zijn.
Succes.

Mee eens.Het is toch een levend wezen,niet alleen iets om op te rijden.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:42

En ook ik zou een manage niet meteen helemaal weg stoppen. Er zijn redelijk wat manages die paarden te lease aanbieden en soms niet eens voor heel erg duur. Het verschilt per manage hoe zo’n lease er uit ziet natuurlijk. Van 2 dagen in de week tot 5 dagen in de week of paard wordt nog gereden in de lessen of juist niet omdat ie geleased wordt. Misschien vind je hier wel een leuk ‘projectje’ tussen. Misschien is het juist wel een leuke uitdaging om van een typisch manage paard een paard te trainen die op wat hoger niveau kan lopen? ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:15

Het probleem met manegepaarden is dat je vaak niet zo goed naar een bepaald doel kan trainen omdat je telkens weer bij 0 moet beginnen. Wat dat betreft is leasen fijner maar dat kost ook weer wat.

Ik denk dat je vooral ook jezelf de tijd moet gunnen om hier een besluit in te nemen. Is er in de tussentijd een andere sport waar je je hoofd een beetje mee leeg kan maken? Yoga, hardlopen of iets als muziekles? Niet zo leuk als paardrijden maar zo kan je even jezelf de tijd gunnen om alle opties te overwegen.

_Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 18:47

Ik heb intussen contact gehad met de vriendin en een zoekertje geplaatst op zoek naar iemand die privéles geeft, helaas nog zonder 'succes'. Ook even bij mijn collega's gepolst maar die weten ook niemand. De vriendin heeft laten weten dat ze echt wel zeker geïnteresseerd zijn in het paard, maar ze eerst wel nog even het een en het ander willen regelen en dit wel nog een paar maanden kan duren voor ze hem erbij kunnen/willen hebben. Wat voor mij opzicht geen enkel probleem is. Ik heb laten weten dat ik het echt wel in overweging neem en zeker eens rond de tafel wil gaan zitten voor een overeenkomst.

Ik ben idd kort na de blessure ergens gaan solliciteren waar ik als groom/ruiter kon beginnen op een stal. Ik was toen ook aangenomen, maar de uren en het loon waren echt niet te doen, moderne slavernij helaas... En daar was ik op lange termijn ook niet gelukkig van geworden. Ik vind mijn job ook wel leuk en ben goed in wat ik doe, voor een redelijk goed loon. Dus snel veranderen, én binnen de paardensector zal ik niet gauw doen/vinden.

Circa 3 weken geleden is de DA met mij om de tafel gaan zitten om te praten over inslapen. Ik heb toen ook echt de afweging gemaakt, na even goed nadenken, om het niet te doen. Het is en blijft mijn maatje, misschien heeft hij geen tijdsbesef maar ik wel. Als ik hem nog 2 jaar gelukkig en gezond kan houden dan doe ik dat graag, ookal moet ik mezelf daarvoor wegcijferen. Dat heb ik echt wel over voor hem. Natuurlijk laat ik een paard niet lijden, vanaf het genoeg is is het sowieso genoeg.

Een paard leasen op een manege kost vaak een heleboel geld, rond de 200-300 euro dacht ik hier ergens in de buurt, toevallig een vriendin die dit doet. Dan zou ik liever al ergens een halve stal zoeken want daar heb je toch wat meer aan denk ik of het geld sparen.
De manege is wel echt mijn laatste keuze, eerst even rond kijken of ik nergens anders goed kan lessen met een eigenaarpaard.

Ik ben inderdaad al begonnen met fietsen, ik probeer toch zo'n 4-5x per week een kilometer of 10-14km te fietsen en probeer nog 1x per week te gaan lopen. Dit doe ik nu sinds 2 weken, het is idd wel leuk maar merk dat ik hier niet echt mijn ei mee kwijt ben. Op mijn fiets droom ik alleen van op mijn paard zitten :')

Twee paarden is een optie, maar ik sta er wel alleen voor en dat betekent dat ik dan voor mezelf niets over hou, en stel dat ze dan plots op hetzelfde moment ziek vallen, denk ik toch dat ik het even moeilijk zal krijgen. Mijn vriend en ik plannen wel om een huis te kopen zodat we de paarden aan huis kunnen zetten, maar ik zie dit in onze prille relatie niet binnen de 2 jaar gebeuren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:33

Ik vind het super dat je er zo goed over nadenkt en ook heel erg eerlijk tegenover je paard.
Ik denk dat er opzicht binnenkort wel een oplossing komt dat je alleen even af moet wachten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:27

Dit topic is geopend met een, nu geband, Schaduwaccount. En omdat de TS niet meer kan reageren, hier een slotje.