Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:15

Er zullen altijd wel meerdere ruiters zijn die er op kunnen, maar dan moet je wel de juiste weten te vinden. Een van mijn paarden is bijvoorbeeld sowieso al niet gediend van vreemden aan zijn lijf, vindt veel mensen gewoon niet leuk en is ook nog eens heel lastig te rijden. Daar zet ik dus ook niet zomaar iedereen op (tot nu eigenlijk alleen onze trainer uit de tijd dat hij niet meer wilde dan stil staan en steigeren).

Ander paard leen ik weleens uit, maar dan ben ik inderdaad de volgende dag weer bezig met vanalles recht te zetten waar ik dan weer van baal. Wellicht dat dat minder is als er een ruiter op gaat die wat beter kan rijden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:24

Gizeppie schreef:
Sclimpre schreef:
Ik denk dat het eerder de vraag is of de ruiter geschikt is om zijn paard door anderen te laten berijden. Ik vind het niet zo fijn. Net zoals ik het irritant vind als iemand anders met mijn auto gereden heeft. Je moet dan telkens toch een paar dingen terugzetten zoals je het graag hebt. En ja, de hele familie rijdt met mijn auto :).

Misschien is dat t

Vergeet ook niet dat sommige ruiters juist ook wat kunnen toevoegen aan je paard. Het is niet per definitie zo dat een bijrijder, ruiter, minder goed rijdt dan een eigenaar (niet dat jij dat zegt, maar om erop in te haken).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:25

Vanitas schreef:
Er zullen altijd wel meerdere ruiters zijn die er op kunnen, maar dan moet je wel de juiste weten te vinden. Een van mijn paarden is bijvoorbeeld sowieso al niet gediend van vreemden aan zijn lijf, vindt veel mensen gewoon niet leuk en is ook nog eens heel lastig te rijden. Daar zet ik dus ook niet zomaar iedereen op (tot nu eigenlijk alleen onze trainer uit de tijd dat hij niet meer wilde dan stil staan en steigeren).

Ander paard leen ik weleens uit, maar dan ben ik inderdaad de volgende dag weer bezig met vanalles recht te zetten waar ik dan weer van baal. Wellicht dat dat minder is als er een ruiter op gaat die wat beter kan rijden.

Dat laatste dus. Opzich heeft er wel eens iemand anders opgezeten maar kon ik later alles weer recht trekken..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:29

Ik heb chablis tijdens een hengstenshow gezien waar gedurende de show van ruiter gewisseld werd ivm andere discipline, dat was toen geen probleem. De “springruiter” reed hem toen in mijn ogen zelfs fijner dan de vaste ruiter.

Hier nooit echt problemen gehad met andere ruiters op mijn paarden. Probeer het de paarden vaak op relatieve jonge leeftijd al aan te leren dat er soms een ander op zit.
Wel kan het zo zijn dat er bij “nieuwe” ruiters een trukendoos opengehaald wordt (zoals schrikken bij deuren ed).
Sommige paarden proberen het de volgende keer dan ook weer eens bij mij, maar dat is binnen een paar minuten ook weer over. Andere paarden weten dondersgoed dat die grapjes enkel bij bepaalde ruiters uit te halen zijn en proberen het bij anderen (of mij) niet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:31

cobiie schreef:
Ik heb chablis tijdens een hengstenshow gezien waar gedurende de show van ruiter gewisseld werd ivm andere discipline, dat was toen geen probleem. De “springruiter” reed hem toen in mijn ogen zelfs fijner dan de vaste ruiter.

Hier nooit echt problemen gehad met andere ruiters op mijn paarden. Probeer het de paarden vaak op relatieve jonge leeftijd al aan te leren dat er soms een ander op zit.
Wel kan het zo zijn dat er bij “nieuwe” ruiters een trukendoos opengehaald wordt (zoals schrikken bij deuren ed).
Sommige paarden proberen het de volgende keer dan ook weer eens bij mij, maar dat is binnen een paar minuten ook weer over. Andere paarden weten dondersgoed dat die grapjes enkel bij bepaalde ruiters uit te halen zijn en proberen het bij anderen (of mij) niet.

Klopt! Dat waren alleen rijtechnisch goede ruiters! En springen vindt hij prachtig!

Vanitas

Re: Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:34

Het niveau van de ruiters op zo'n show is normaliter ook wel "iets" hoger dan het niveau van de gemiddelde bijrijder. Ik denk dat met name daar het knelpunt ligt. Zie maar eens iemand met voldoende niveau te vinden, zeker als je niet tot weinig wil betalen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:34

Is je vraag dan niet eerder of ieder paard geschikt is voor beginnende of minder talentvolle ruiters?

In dat geval is mijn antwoord “nee, niet ieder paard is daar geschikt voor.”

Sommige paarden worden er met de jaren wel geschikter voor, andere paarden kan je als ze 25 jaar zijn nog geen beginner opzetten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:36

Hier wel met mijn c pony, ze moet je kennen en vertrouwen anders is het een draak 1e klas!, ze accepteert een technische goede ruiter wel die vooral de nadruk legt op samenwerken, niet op ik wil en jij moet dat gewoon doen!
( zo niet https://www.youtube.com/watch?v=EOnSh3QlpbQ dan is het net als deze text dan zal ze alles doen om je iets te vertellen!)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:47

Misschien is het wel Gelders eigen. :')
1 van mijn Geldersen heeft nu ook een eigenlijk te lieve/minder consequente bijrijder. Daar verzint hij ook steeds nieuwe grappen bij, terwijl hij in mijn ogen juist superblij met haar zou moeten zijn.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:58

cobiie schreef:
Is je vraag dan niet eerder of ieder paard geschikt is voor beginnende of minder talentvolle ruiters?

In dat geval is mijn antwoord “nee, niet ieder paard is daar geschikt voor.”

Sommige paarden worden er met de jaren wel geschikter voor, andere paarden kan je als ze 25 jaar zijn nog geen beginner opzetten.

Ik ben ook gewoon een recreant hoor. Geen prof.. wil overigens wel graag leren en investeer heel veel in les en oefeningen zowel op de grond als in het zadel. Moet zeggen dat hij echt wel heel braaf is geworden hoor, onder t zadel is hij soweiso braaf op een paar grapjes na., maar hij laat zich niet door iedereen rijden. Maar aan de hand kan hij soms wel eens zelf zn parcours bedenken. Heb er ook veel uitgekregen aan slechte gewoontes (trailer laden gaat nu goed, stilstaan bij t krukje nu ook, op de wasplaats gaat ook goed).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 15:02

cobiie schreef:
Misschien is het wel Gelders eigen. :')
1 van mijn Geldersen heeft nu ook een eigenlijk te lieve/minder consequente bijrijder. Daar verzint hij ook steeds nieuwe grappen bij, terwijl hij in mijn ogen juist superblij met haar zou moeten zijn.

Ik ben idd wel concequent. Maar ik werk ook heel graag samen.. Maar een aantal dingen mogen gewoon niet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:07

Pistasche schreef:
Vergeet ook niet dat sommige ruiters juist ook wat kunnen toevoegen aan je paard. Het is niet per definitie zo dat een bijrijder, ruiter, minder goed rijdt dan een eigenaar

Als dat 'toevoegen' in overleg met de eigenaar gebeurt is dat prima, zo niet kan het een boel ellende veroorzaken.
Als je een paard hebt stel je je een doel en zoek je een weg naar dat doel. Die weg moet voor jou haalbaar zijn. Als er nu iemand anders op je paard rijdt die zich een ander doel stelt, of hetzelfde doel maar een andere weg er naartoe loopt het fout.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:07

Hangt inderdaad heel erg van het paard of de ruiter af. Als je een paard hebt dat heel gevoelig is in de mond en heel gevoelig voor de hulpen dan moet je er geen ruiter op zetten die gewend is met heel veel druk te rijden bijvoorbeeld. Mijn ervaring is dat je daarmee het vertrouwen van het paard ernstig kunt beschadigen waardoor je zelf helemaal opnieuw kan beginnen. Heb je een paard dat niet zo onder de indruk is van een hardere hand of een schop dan kun je er best een ander op laten rijden zonder dat je daar zelf direct iets van merkt als je gaat rijden. Als 2 ruiters prima op elkaar zijn afgestemd en op dezelfde wijze trainen kan dat heel goed samen gaan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 15:15

Snooty16 schreef:
Hangt inderdaad heel erg van het paard of de ruiter af. Als je een paard hebt dat heel gevoelig is in de mond en heel gevoelig voor de hulpen dan moet je er geen ruiter op zetten die gewend is met heel veel druk te rijden bijvoorbeeld. Mijn ervaring is dat je daarmee het vertrouwen van het paard ernstig kunt beschadigen waardoor je zelf helemaal opnieuw kan beginnen. Heb je een paard dat niet zo onder de indruk is van een hardere hand of een schop dan kun je er best een ander op laten rijden zonder dat je daar zelf direct iets van merkt als je gaat rijden. Als 2 ruiters prima op elkaar zijn afgestemd en op dezelfde wijze trainen kan dat heel goed samen gaan.

Mijn paard is van voren gevoelig, vanuit achter niet. Maar je moet wel ermee oppassen dat hij dan niet nog doder aan je hulp wordt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:31

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat aangezien Ervaringen en diensten bedoeld is voor het zoeken naar paardgerelateerde diensten.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:32

Ik denk dat het aan het paard, de ruiter en de manier van rijden ligt. En aan de eigenaar!!

Ik rijd mijn paard sinds een jaar of 4 samen met mijn zus. we hebben tegenwoordig samen les, dus kunnen we elkaars lessen meekijken. we krijgen overigens al jaren les van dezelfde instructrice.
Hoewel wij op dezelfde manier werken, hebben we beide onze eigen scheefheden, spanningen en automatismen in ons lijf. En het is best interessant om te zien hoe het paard daarop reageert.
Ik kan iets meer doorpakken en mijn gewicht gebruiken om t paard iets meer van achter aan het werk te zetten, zo kan mijn zus heel fijn doorzitten en het paard in draf heel fijn aan het werk krijgen. ook zie ik in de beenzetting bij mijn zus iets anders dan het paard bij mij doet. dan heeft ze de neiging licht travers te pakken en niet geheel recht. Dit zijn hele kleine dingen, maar paard pakt dit heel makkelijk op. wanneer we wisselen is het paard ook binnen enkele minuten op de ander ingespeeld.
Voor ons werkt dit prima. wij hebben geen hoge doelen en paard is flexibel, die lijkt dit prima te settelen hierin. voor mij is dit wel een (van de vele) reden om niet meer ruiters op een paard te willen, het heeft best impact.

het heeft overigens lang geduurd voor ik iemand op mijn paard wilde laten. veel te leuk om zelf te rijden ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 15:41

driebergen schreef:
Ik denk dat het aan het paard, de ruiter en de manier van rijden ligt. En aan de eigenaar!!

Ik rijd mijn paard sinds een jaar of 4 samen met mijn zus. we hebben tegenwoordig samen les, dus kunnen we elkaars lessen meekijken. we krijgen overigens al jaren les van dezelfde instructrice.
Hoewel wij op dezelfde manier werken, hebben we beide onze eigen scheefheden, spanningen en automatismen in ons lijf. En het is best interessant om te zien hoe het paard daarop reageert.
Ik kan iets meer doorpakken en mijn gewicht gebruiken om t paard iets meer van achter aan het werk te zetten, zo kan mijn zus heel fijn doorzitten en het paard in draf heel fijn aan het werk krijgen. ook zie ik in de beenzetting bij mijn zus iets anders dan het paard bij mij doet. dan heeft ze de neiging licht travers te pakken en niet geheel recht. Dit zijn hele kleine dingen, maar paard pakt dit heel makkelijk op. wanneer we wisselen is het paard ook binnen enkele minuten op de ander ingespeeld.
Voor ons werkt dit prima. wij hebben geen hoge doelen en paard is flexibel, die lijkt dit prima te settelen hierin. voor mij is dit wel een (van de vele) reden om niet meer ruiters op een paard te willen, het heeft best impact.

het heeft overigens lang geduurd voor ik iemand op mijn paard wilde laten. veel te leuk om zelf te rijden ;)

Maar jullie zijn perfect op elkaar ingespeeld!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:48

Een paard is prima geschikt om verschillende mensen te laten rijden, al die verhalen van 'kan alleen door mij' zijn penny verhaaltjes en vooral de wens van de ruiter.

Niet elk paard is geschikt uiteraard voor elke ruiter. Ik wordt doodongelukkig op de gemiddelde fjord en ik ken een hoop ruiters die weer ongelukkig worden op mijn pittige sensibele draak.
Ik laat jonge paarden trouwens ook altijd even met een andere ruiter op de rug rondrijden. Imo is dat basisopvoeding om te leren dat als iemand iets anders doet dan anders, het paard niet meteen nerveus wordt en gekke dingen gaat doen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:50

Seltje schreef:
Mijn merrie 'verdraagt' andere ruiters, maar goed ook, als er iets met mij gebeurt moet een andere ruiter het kunnen oplossen. Maar ze geeft wel duidelijk voorkeuren aan bepaalde ruiters, en andere moet ze helemaal niet.

Mijn bijrijdpaard idem dito, toevallig zijn wij een hele goede match, hij ook met zn eigenaresse natuurlijk, maar daar moet je wel mazzel mee hebben. Als je niks met m hebt, zal ie dat aanvoelen en kan ie plots helemaal niks meer, ezel :')

Dus ik denk dat een paard gereden kan worden door meerdere ruiters, maar dat je daar wel de juiste personen voor moet vinden :D

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 16:15

Sunnda schreef:
Een paard is prima geschikt om verschillende mensen te laten rijden, al die verhalen van 'kan alleen door mij' zijn penny verhaaltjes en vooral de wens van de ruiter.

Niet elk paard is geschikt uiteraard voor elke ruiter. Ik wordt doodongelukkig op de gemiddelde fjord en ik ken een hoop ruiters die weer ongelukkig worden op mijn pittige sensibele draak.
Ik laat jonge paarden trouwens ook altijd even met een andere ruiter op de rug rondrijden. Imo is dat basisopvoeding om te leren dat als iemand iets anders doet dan anders, het paard niet meteen nerveus wordt en gekke dingen gaat doen.

Ik denk dat t m daar in zit. Idd niet iedere ruiter is geschikt voor ieder paard. Een mega sensibel paard is ook niet geschikt voor mij. Een fjord overigens ook niet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:16

Ik denk dat het met vrijwel alle paarden kan, al zal het wel wennen zijn.

Mijn (overigens superbrave, meestal niet van zijn stuk te krijgen) pony heeft de eerste 7 jaar dat ik hem had alleen mij op zijn rug gehad. Inmiddels rijdt mijn zusje hem ook af en toe. Zij heeft een redelijk vergelijkbare vriendelijke rijstijl en meerdere paarden Z gestart maar de eerste keer dat ze er op zat was ponymans toch even van slag.
Stappen was nog wel oké maar toen ze wilde aandraven stond hij stil, keek achterom "In DRAF? Met JOU?! 8)7 " Hij was het even echt niet van plan. Toen zij even doorduwde en ik vanaf de grond ook zei dat het echt de bedoeling was "Komop, drrrraf" liep hij nog drie rondjes met een grote frons op zijn gezicht >;) en een oortje op mij. Maar inmiddels is hij prima gewend en gaat het makkelijk :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 16:19

Blijheid schreef:
Ik denk dat het met vrijwel alle paarden kan, al zal het wel wennen zijn.

Mijn (overigens superbrave, meestal niet van zijn stuk te krijgen) pony heeft de eerste 7 jaar dat ik hem had alleen mij op zijn rug gehad. Inmiddels rijdt mijn zusje hem ook af en toe. Zij heeft een redelijk vergelijkbare vriendelijke rijstijl en meerdere paarden Z gestart maar de eerste keer dat ze er op zat was ponymans toch even van slag.
Stappen was nog wel oké maar toen ze wilde aandraven stond hij stil, keek achterom "In DRAF? Met JOU?! 8)7 " Hij was het even echt niet van plan. Toen zij even doorduwde en ik vanaf de grond ook zei dat het echt de bedoeling was "Komop, drrrraf" liep hij nog drie rondjes met een grote frons op zijn gezicht >;) en een oortje op mij. Maar inmiddels is hij prima gewend en gaat het makkelijk :j

Misschien is t ook een stuk gewenning idd.. dat kan t ook zijn.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:25

Eerlijk gezegd hebben wij daar met al onze paarden die wij hebben gehad in de loop der tijd nooit over nagedacht.
Op ons eerste paard reden wij alle vier, man, vrouw en twee dochters. Man en ik recreatie ruiters en dochters wedstrijden.
Bij ons voorlaatste paard reden mijn dochters allebei Z met het paard, en ik misschien sommige L oefeningen meer niet.
Eigenlijk nooit problemen gehad, ik dacht wel eens verpest ik het niet voor mijn dochters, maar zodra 1 van hun opstapte pikte het paard het gewoon weer op waar ze waren met Z oefeningen.

Binkie_Eline

Re: Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:30

Wij hebben op de manege een Fjord staan die altijd in de manegelessen heeft gelopen, tot hij er geen plezier meer in had. Hij ging telkens in de staak, is toen nagekeken op lichamelijke problemen maar had nergens last van. Hij is toen een korte tijd door 2/3 personen gereden, en hier klaarde hij zichtbaar van op. Hij wilde weer lopen en had er weer plezier in. Hij was dus niet meer geschikt voor de manege, en nu is hij verkocht en heeft het zo ontzettend naar zijn zin. Dus ik denk wel degelijk dat een paard niet geschikt kan zijn voor meerdere ruiters.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:33

De merrie die ik rijdt is bloednerveus bij andere en super relaxt bij mij. Ik ben dan ook de enige die haar rijdt, af en toe probeer ik er eens iemand anders op te zetten maar daar doe ik niemand een plezier mee. Ze is ontzettend autistisch. Zo is het ook stress als ik weer eens met een zadel rijdt (meestal zonder of met barebackpad).

De ruin kan iedereen op, allemansvriend!