Hoe begin ik met mijn eventuele paarden hobby?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:23

Belli86 schreef:
Domino_2006 schreef:
Mijn moeder is op haar 63ste begonnen met paardrijden. Daarvoor verzorgde ze mijn pony al, maar daar kan ze niet op.

Als je wilt tutten en niet rijden is een verzorgpaard/pony goed genoeg. Anders zou ik toch beginnen met les op een manege of les van een gecertificeerde instructeur op een verzorgpaard.

Dank je wel voor je reactie.
Wat gaaf en wat stoer van je moeder dat ze er op haar 63e nog mee begonnen is.
Wat doet ze allemaal? Of is het meer wat recreatief?
Waar verzorgde ze dan een pony? Bij iemand aan huis?

Ze begon met het verzorgen van mijn pony op een pensionstal. Daarna is ze les gaan rijden op een manege.

Inmiddels verzorgt en rijd ze het oude paard van mijn nichtje ook. En mogelijk koopt ze binnenkort een eigen paard.

Sastaic

Re: Hoe begin ik met mijn eventuele paarden hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:36

Kijk ook eens bij de hazelhorst in den ham. Hoor er erg veel goede verhalen over!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:57

Belli86 schreef:
miccamaaike schreef:
Gewoon beginnen met lessen en kijken hoe dit uitpakt. Welke omgeving zoek je een manege? Bokt heeft vast tips!

Ik wilde idd een berichtje plaatsen bij de manege maar dat kan nog niet.
Ik zoek een manege in overijssel. Dus als je nog een leuke weet?

Wat leuk dat je wil gaan paardrijden. Overijssel is best groot, het is handiger als we een beetje weten bij welke plaats je een manege zoekt. Wat je ook kan doen, vul je eigen woonplaats en manege in bij google, en kijk eens op de websites die dan naar voren komen. Als het je aanspreekt, ga er gewoon eens langs. Proef de sfeer. Kijk hoe de paarden erbij staan. Zo vindt je vast wel een plek waar jij je prettig bij voelt en lekker kan gaan rijden.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:29

Dank jullie wel. Heb er erg veel zin in om er wat mee te gaan doen! Nu nog een leuke manege vinden.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:34

Waar in Overijssel zoek je een manege? Ik ken er wel een paar in Twente :)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:39

Mijn moeder begon ook pas op haar 40e met rijden, eerst manegelessen, vervolgens kwam er de mogelijkheid om een manegepaard te leasen. Dat heeft ze zo'n 10 jaar 3 dagen per week gedaan en toen kochten we samen 5 jaar geleden een eigen paard :) Dus gewoon lekker beginnen met manegelessen en wie weet rolt daar wel een leuk verzorg/lease paard uit! Veel plezier!

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:41

Ik zoek een manege in Salland. Dus in de buurt van Zwolle Heino taal Wijhe... die omgeving. Dus als jullie nog een leuke manege weten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:46

Belli86 schreef:
Ik zoek een manege in Salland. Dus in de buurt van Zwolle Heino taal Wijhe... die omgeving. Dus als jullie nog een leuke manege weten?

http://www.manegelaarbrug.nl/

Puur via google, niet zelf ervaring mee, maar ik lees dat ze in het bos zitten (dus buitenritten) en dat er manegelessen zijn voor volwassenen.

En deze op de Sallandse Heuvelrug: https://www.eik.nl/

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:54

In Zwolle heb je er 2 zitten, heb er zelf naar gekeken toen ik die kant op wou verhuizen.
Uiteindelijk toch hier gebleven.

Hoor er wel goede verhalen over.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:58

In Zwolle zit een goede en Raalte ook.

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 20:21

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Beetje stomme vraag misschien, maar moet je ook zelf een cap hebben? Of leen je die op een manege?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:30

Die kun je lenen (of soms huren) op de manege. Als je doorgaat met rijden is het wel fijn om die gewoon zelf aan te schaffen (en er zijn hele betaalbare.) Maar de eerste paar lessen kun je ook gewoon een cap lenen.

Verder: een broek die niet teveel schuurt (legging, stretch jeans, joggingbroek die niet te glad is kunnen), en dichte schoenen (bij voorkeur met een kleine hak.)
Die kun je dan als je verder gaat omzetten in een rijbroek als dat nodig is, en rijlaarzen of rijschoenen plus chaps. Sommige maneges hebben liever geen spaghetti-shirtjes. Oh ja, en geen wapperende sjaals :brr: 8-)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:08

Leuk dat je wilt gaan rijden. Mijn vader is ook pas op zijn 52e gaan rijden. Hij is stiekem gaan lessen met mijn toen stevige e pony. Een vrouw op stal gaf hem les. Ik kwam er pas een half jaar later achter of zo. Hij wilde niet zo vlot, was hij ook nooit geweest het was echt een sukkeltje eerste klas. Zo’n bomproof paardje. Ik had het zo vaak gevraagd en nooit wilde mijn pa en toen in eens nou vooruit een rondje dan en reed zo weg, dat had ik niet verwacht. Echt een leuke actie waar we het nog vaak over hebben.
Kortom, je bent nooit te oud om paard te leren rijden, zelfs Beatrix schijnt nog wekelijks te rijden. Ga er lekker voor!

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 22:18

Even een update voor wie dat leuk vind.
Ondertussen wat informatie bij elkaar gesprokkeld en bij wat maneges wezen kijken...
7 september heb ik mijn 1e les. Ben heel benieuwd en heb er super veel zin in *\o/* . Voel me best een beetje trots dat ik deze stap heb gezet :o .

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:27

Wat leuk! Goede keus om naar een manege te gaan, alvast heel veel plezier toegewenst.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:33

Oh leuk! Ik wens je een fijne eerste les!

PaardjeH1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:05

Super leuk! Met elke leeftijd kun je prima beginnen. Daar is paardrijden juist heel erg geschikt voor vind ik. Zolang je het maar graag wil en de juiste begeleiding hebt. Ben zelf ook begonnen met manegelessen. Toen was ik bijna 16. Twee jaar gedaan, toen drie jaar verzorgpaard en nu alweer vier jaar mijn eerste paard en sinds twee jaar nog een tweede erbij. Alvast heel veel succes met je eerste rijles!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:48

Goed gedaan!
Mijn bijrijdster is begonnen met paardrijden toen ze 45+ was. Eerst gelest op een kleine stal waar lessen werden gegeven.

Later een paar jaar een verzorgpaard. Eerst die van een kennis, en toen die verkocht werd de mijne. Was niet altijd makkelijk maar ze heeft veel geleerd. En leert ook graag.

En nu net met 50+ heeft ze net haar eerste eigen paardje gekocht.

Dus je bent nooit te oud!
Het kost hooguit iets meer moeite om je alles aan te leren met jouw leeftijd. Maar je hoeft ook niks binnen een bepaalde tijd te bereiken. Zolang je maar lol hebt.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 00:05

Oh TS, leuk dat je gaat rijden! Is het al de dagen tellen tot 7 sept? :P

Ik zou ter voorbereiding kijken of je op internet wat dingetjes kan vinden over paardengedrag. Heb nooit het idee gehad dit mee te krijgen bij de manege en heb toendertijd mijn kennis uit de Penny gehaald. Het is maar goed dat mijn ouders toen nooit een paard voor me kochten want anders had ie sowieso Shadow geheten en het meest wilde paard ooit geweest die ik met mijn 12-jarige billen wel kon temmen. :+

En eigenlijk na die basic lessen en jaren rijden begon ik een angst te ontwikkelen voor paarden omdat ik ze 'onvoorspelbaar' vond en een paar keer ten val was gekomen. Die angst is bij mij was weggegaan toen ik meer leerde over paardengedrag. En ik zou 't zo zonde vinden als je een angst gaat ontwikkelen die eigenlijk niet nodig is. Paardrijden is heerlijk, contact met paarden is het meest geweldige op deze aarde en dat gun ik iedereen.

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 05:14

Wat leuk dat je wil gaan paardrijden. Ik was ook 30 toen ik begon, eerst stond ik langs de bakrand van de manege waar mijn dochters les hadden. Toen begon het te kriebelen en ben ik met 5 vrouwen gaan lessen op dezelfde manege. Heb daar 1.5 jaar gereden en vandaar uit ook mijn eerste buitenrit gereden. Super leuk allemaal. Omdat de manege lessen me niet meer bevielen ben ik gestopt, maar het bleef kriebelen. Af en toe nog wat gestapt op de verzorgpony van mijn dochter maar dat was het dan wel.

5 jaar geleden hebben mijn, inmiddels volwassen dochters en ik samen een paard gekocht en ben ik opnieuw gaan lessen. Mijn doel was om vooral in de bak wat te kunnen rijden, mijn dochters zouden het meest rijden. Maar inmiddels spring ik met hem, rij alleen buiten en heb ik al heel wat clinics gedaan met hem zowel erop als ernaast. Superleuk!
Je bent dus nooit te oud om te beginnen en wie weet ooit als je dochter ouder is...
Ik vind een gezamenlijke hobby delen met mijn dochters in ieder geval erg leuk en dat eigen paard is inmiddels een volwaardig gezinslid :D

Belli86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 19:23

Het is alweer 3 maanden geleden dat ik dit topic geplaatst heb.
Vanavond is het dan zover....ik heb mijn 1e les *\o/* . Vanavond denk ik eerst wat theorie en later misschien nog op een paard.
Ik heb er heel veel zin in, maar vind het ook super spannend :j !
Ben reuze benieuwd.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:34

Heel veel plezier!

En mocht je met de tijd het eea qua rijkleding ed willen aanschaffen: bij de decathlon hebben ze een hoop, voor niet al te hoge prijzen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:32

Heel veel plezier !

Ik ben samen met de oudste dochter (zij 8 ik 37 :D ) begonnen met paardrijden en nu 4 j later hebben we samen een familiepaardje voor mij en de drie dochters *\o/*.

Dus wees gewaarschuwd, eens begonnen ... 8-)