Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7479
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:21

Ik denk dat niemand hun goede, betrouwbare recreatiepaarden kwijt wil, als ze ze al hebben. Aangezien de echte sportpaarden vaak totaal niet geschikt voor een relaxte buitenrit. Uitzonderingen daar gelaten.
Maar ik ben super zuinig op mijn recreatie paard, we hebben les maar voornamelijk om de juiste knopjes erop te kweken en de dingen te corrigeren die ik niet zie :'). Hij hoeft van mij niet de sport in.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:29

Ik heb gewoon een recreatiepaard hoor :j
Krijg sowieso vaak jeuk bij de term "sportpaard"... Teveel mensen nemen zichzelf te serieus.

Zelda_Link

Berichten: 220
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:35

Dit dacht ik laatst ook :j
Ik heb echt niks met de sport, maar het lijkt net of mensen je met een recreatie paard voor gek verklaren of zo? Alles moet tegenwoordig maar de sport in...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:01

Ik denk dat de leuke, fijne recreatie paarden te snel de 'sport' in worden gedaan omdat ze makkelijk en braaf zijn.

Maar ja, inderdaad, wat is sport?

Ik zou wachten tot je ergens tegenaan loopt. De prijzen op het moment zijn belachelijk.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:07

Alles gaat in prijs omhoog, van weide tot voer. Van hoefsmid tot veearts.

Ook een gezonde goede Shetlander van 1.05m kost dan 700/800 euro. Dat is niet duur maar een koopje.

Fok ze maar eens op en laat ze 3/4 jaar lopen. Dan goed beleren.

Vertel maar waar de winst zit want dat is er niet.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:50

Ik denk dat mensen inderdaad een kant en klaar paard verwachten voor een spotprijsje, want het is 'maar' een recreatiepaard. Maar die dieren eten hetzelfde als een ander paard en hebben ook gewoon een nette opleiding nodig.

Ik heb bijvoorbeeld ook mijn paard voor een prijsje gekocht omdat ze niet geschikt was voor springwedstrijden, zou zogenaamd te nerveus zijn. Ik zocht een leuk buitenrijpaard, en op het eerste gezicht was ze dat allesbehalve, op elk vallend blaadje een extreme reactie. Maar uiteindelijk met wat training en vertrouwen, heb ik nu een enorm betrouwbaar dier. Dus echt een koopje, je moet er soms gewoon zelf even wat tijd insteken. Of je betaalt de volle pot ;)

alice0cullen

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:50

Ik vind het niet zo gek hoor. Mijn stalhouder fokt tinkers, toch paarden waarvan verwacht wordt dat ze goedkoop zijn.

Een dekking kost tussen de 250 eb 400 euro. Dan heb je dierenarts kosten, is het veulen geboren moet die drie tot vier jaar worden opgefokt. Dan zadelmak gemaakt kost toch echt wel een 1500 tot 2000 euro. En dan moet die niet ziek worden of andere problemen hebben.

Dan heb je nog het doorrijden en opleiden van zo'n jong dier tot die als mak bestempeld mag worden en er een goede basis in zit. En dan heb je na een aantal jaar een goed Nederlands gefokte tinker. Met een goede jeugd en gedegen opleiding en dan willen mensen er maar 1500 voor betalen want het is maar een tinker.


Das toch gek, heb je enig idee wat het kost om een paard goed op te leiden. Dan hoef je ze toch niet meer weg te geven. Ook al doe je het als hobby. Paarden kosten geld. Voor je een paard correct naar het ziekenhuis rijd ben je ook 1000den euro's verder. Los van de tijd die je er in stopt. Dan mag je dat bij de verkoop toch terug zien.

Hutcherson

Berichten: 7479
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 01:41

Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 05:59

fransje23 schreef:
Ik heb gewoon een recreatiepaard hoor :j
Krijg sowieso vaak jeuk bij de term "sportpaard"... Teveel mensen nemen zichzelf te serieus.

Er wordt overal met superlatieven gesmeten...
Iets is niet gewoon grappig, maar ‘hilarisch’, niet gewoon goed maar ‘briljant’ en een paard is niet meer gewoon leuk, maar een (toekomstige) ‘topper’.
Ik word daar zelf een beetje moe van, maar in een tijd waarin het ene na het andere ‘de 10 meest extreme... vul maar in’ filmpje op YouTube wordt verslonden, krijg je een correct maar verder weinig opvallend huis-tuin-en-keuken paard misschien niet gauw verkocht?
Terwijl juist zo’n paard goud waard is, denk ik.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 06:03

T is maar wat de gek er voor geeft natuurlijk. Maar alles stijgt, huizenprijzen stijgen dus ik geloof ook best dat de paarden prijzen stijgen. En waarom niet wat meer betalen voor een tinker of een haflinger? Die hoeven toch niet gratis weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:02

Hutcherson schreef:
Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.


Daar zeg je wat. Heel veel mensen kunnen helemaal niet zelf een paard opleiden, maar vinden zichzelf dus danig goed dat ze denken dat het wel te kunnen. Zou deze ontwikkeling ertoe leiden dat er veel paarden door amateurs opgeleid worden en daardoor gedragsproblemen krijgen?

_Nelleke_

Berichten: 8071
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:21

Volgens mij is er niet zoveel veranderd alleen noemen mensen dingen anders om het interessant te laten lijken.

Ik vind B t/m M2 gewoon recreatief rijden, wat met elk gezond paard mogelijk moet zijn, ongeacht afstamming of bouw. De paarden die in deze klasse zijn ook gewoon nog dezelfde paarden als 10jr geleden, alleen men noemt dat ineens 'sport'paarden, terwijl dat in mijn ogen nog steeds gewoon recreatiepaarden zijn.

Daarnaast is de vraag naar hoger segment sportpaarden enorm toegenomen. En waar de vraag stijgt, stijgen de prijzen ook. Ik denk dat veel hogere sport dressuurnakomelingen nooit verder dan het L2 komen. De mentaliteit is veel meer verplaatst van: 'Rijd eerst met je boerenknol maar naar het Z, daarna ben je misschien toe aan een echt sportpaard' naar 'Ik heb een sportpaard nodig om wedstrijden te starten want ik ben al L1'.

De markt is ook gewoon overspannen, dus zelfs de prijzen van de vroegere 'lager segment' paarden is enorm gestegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:24

Ik pik even specifiek in op het stukje: Zelfs geen tinker onder de €3000. De enigste en enkele reden dat tinkers ooit zo goedkoop zijn geweest is vanwege de vele import en enkele grote fokkers die quantiteit voor kwaliteit zette. Er is nog altijd een stuk import maar deze is flink verminderd en de quantiteit kwekers zijn er ook voor een groot stuk uit gegaan. Waar je vroeger intypte: Irish cob had je door de 100 zoekertjes. Bij tinker nog een pak meer. Nu tik je irish cob en heb je er nog 9. Dus ja, de tinker is duurder geworden en dat vind ik als kleinschalige hobbykweker niet erg. Ik heb veulens 100’den euros onder de kostprijs moeten verkopen omdat ik niet tegen de immense fokkers met hun bijkomende prijzen op kon. Nu deze er tussen uit zijn komt de kwaliteit weer op de eerste plaats ipv de prijs waardoor ik op zijn minst weer uit de kost geraak.

En nee, het was niet dat ik geen kwaliteit had. Moeder ster, vader ster, hengstenveulenkampioen etc. Maar waarom gingen ze bijna het dubbele betalen bij mij waar ze maar 1 veulen konden zien, als je voor de helft bij iemand anders uit 60 veulens kon kiezen? Als een veulens mij €1500 kost om te kweken (dan is het nog niet groot, naar de keuring etc) Dan is het logisch dat een volwassen paard over de €3000 gaat.

Noem het een overspannen markt, ik vind dat de prijzen eindelijk weer wat realistisch worden. Vroeger had je voor €100 al een pony in de achtertuin. Dat heeft veel dierenleed veroorzaakt.

Uiteindelijk werkt de paardenmarkt zoals elke andere markt: Vraag en aanbod.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:29

Hutcherson schreef:
Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.


Op zich een prima idee. Maar reken nu eens uit wat ie gekost heeft tot en met 5 jaar?

Als je het goedkoop doet ben je al snel 1200 euro per jaar kwijt aan opfokkosten.

En uiteraard kan je niet bij ieder paard wat je fokt alle kosten eruit halen. Maar je wil er toch ook niet op leeglopen.

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:50

Nu ben ik toevallig ook aan het kijken voor een leuke en lieve grote c / d pony, waar de kinderen op kunnen leren rijden (hebben wel ietsje manege ervaring) en waar ik ook nog eens een blokje om mee kan rijden. (en bij voorkeur ook nog eens betuigd) Ik zoek geen wedstrijd pony, als hij maar braaf is en de 3 gangen goed beheerst. Maar veel keuze in aanbod is er niet en ook ik zie alleen maar hele hoge prijzen (> 3000) of prachtige advertenties en als je komt, valt het enorm tegen. Zo onlangs bij een pony wezen kijken die goed op de hulpen zou zijn. Nou ze bedoelden vast hulpmiddelen, want na elke drie stappen moest je hem een tik geven met de zweep. Reageerde totaal niet op het been. Ook bij een pony wezen kijken wegens beëindiging sport, maar zadel e.d. mocht ik er niet bij over nemen. Dan vraag ik me af, wat moet je met een zadel als je gaat stoppen. Ik plaats dan gelijk mijn vraagtekens bij de lief ogende pony.

Nu las ik hier over de grens kijken...op zich een goed idee, maar op welke sites moet je dan kijken? En waar over de grens, belgie of duitsland?

Anoniem

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:52

België is 2dehands.be.

Kwestie is het zadel al verkocht aan een kennis? Of houden ze het als aandenken?

996981
Berichten: 9935
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:56

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Er zouden te weinig recreatiepaarden zijn en de recreatiepaarden die er zijn die zijn te duur. Want -> €1500,-

Er is geen fokker die bewust op grote schaal gaat fokken voor een doelgroep die de kostprijs nog niet wil betalen.

Als je een hengst wil gebruiken waarvan je weet dat hij gezond is ben je sowieso +- 600 per dekking kwijt. Daar komen de dierenarts kosten nog bovenop.

Je merrie 11 maanden voeren en onderhouden kost als je het goedkoop doet +- €100 per maand. Keer 11 maakt dat €1.100.

De kostprijs van een veulen is dus al minstens €1.700,- en dan heb je een goedkope hengst en normale kosten.

Voor een driejarige komen daar de opfok kosten nog bij. Reken maar uit....

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:59

Elvirawortel schreef:
Hutcherson schreef:
Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.


Daar zeg je wat. Heel veel mensen kunnen helemaal niet zelf een paard opleiden, maar vinden zichzelf dus danig goed dat ze denken dat het wel te kunnen. Zou deze ontwikkeling ertoe leiden dat er veel paarden door amateurs opgeleid worden en daardoor gedragsproblemen krijgen?


Dat valt wel een beetje mee. Ik heb een huis tuin en keuken bonte gekocht toen hij vers geboren was. Inmiddels is hij 2. Ik kan best leuk met paarden omgaan maar weet gewoon dat ik niet de ervaring en skills heb om hem zelf te beleren. Daarom breng ik hem weg tzt. De basis opvoeding doe ik zelf maar inrijden waag ik me niet aan.

Een veulen kopen is trouwens niet goedkoper. In aanschaf ja. Dan begint het. Die van mij staat al 2 jaar geld te kosten. En ik kan er niks mee. Ik zou het zo weer overdoen. Maar goedkoper is geen geldige reden om een veulen aan te schaffen.

Getup

Berichten: 8372
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:04

aadburg schreef:
Paarden die geschikt zijn om te gebruiken als recreatiepaard bestaan zeker nog wel maar om de een of andere reden denkt men dat je die ver onder de kostprijs moet kunnen kopen. Een gezond beleerd paard van een jaar of vijf a zes heeft al snel zes a zevenduizend euro gekost, waarom zou je dat er niet voor mogen krijgen?


precies dit,dank je :j Ik noem mezelf ook recreatieruiter, veel alleen het bos in en af en toe wat trainen. Ik wil toch ook een fijn en gezond paard? Heb ik inmiddels ook.
En rijd er ook 70% mee op wedstrijd.

Net zoals de shet van 800€; als dit een goed opgevoede en fijn te rijden kinderpony is,is het toch normaal dat er geld voor gevraagd wordt? Kost ook tijd en moeite.

Ben het eens,dat er over het algemeen sportpaarden gefokt worden,de fijne allround dieren met goed karakter worden zeldzamer. De term sportpaarden is ook n lastige,overigens.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:05

996981 schreef:
De kostprijs van een veulen is dus al minstens €1.700,- en dan heb je een goedkope hengst en normale kosten.

..


Klopt.

Bij de Gelderse ben je tussen de 500 en de 1200 euro kwijt voor een hengst.

En het kan zomaar een keer een jaar niet lukken. Dan ben je niet het volledige dekgeld kwijt. Maar wel een gedeelte.

En dan mag het voor de meeste een hobby zijn....het moet wel leuk blijven.

Elisa2

Berichten: 37887
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:11

Elvirawortel schreef:
Hutcherson schreef:
Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.


Daar zeg je wat. Heel veel mensen kunnen helemaal niet zelf een paard opleiden, maar vinden zichzelf dus danig goed dat ze denken dat het wel te kunnen. Zou deze ontwikkeling ertoe leiden dat er veel paarden door amateurs opgeleid worden en daardoor gedragsproblemen krijgen?


Ja helaas wel, maar dit is een probleem dat al jaren speelt.

Overigens denk ik bij een L2 geklasseerd recreatiepaard, fijn ze hebben in ieder geprobeerd er een fijne dressuurmatige basis in te leggen en hij heeft al wat gezien. Dus imo verkoopt dat beter dan een paard die nooit van het erf af is geweest en waar een beetje op gehobbeld is. Ook als recreatiepaard.

En voor de rest ben ik het met de anderen eens dat de markt momenteel gewoon erg overspannen is en er inderdaad erg hoge prijzen gevraagd en betaald worden voor dieren die dat een aantal jaar geleden nooit op zouden brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:16

996981 schreef:
Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Er zouden te weinig recreatiepaarden zijn en de recreatiepaarden die er zijn die zijn te duur. Want -> €1500,-

Er is geen fokker die bewust op grote schaal gaat fokken voor een doelgroep die de kostprijs nog niet wil betalen.

Als je een hengst wil gebruiken waarvan je weet dat hij gezond is ben je sowieso +- 600 per dekking kwijt. Daar komen de dierenarts kosten nog bovenop.

Je merrie 11 maanden voeren en onderhouden kost als je het goedkoop doet +- €100 per maand. Keer 11 maakt dat €1.100.

De kostprijs van een veulen is dus al minstens €1.700,- en dan heb je een goedkope hengst en normale kosten.

Voor een driejarige komen daar de opfok kosten nog bij. Reken maar uit....


Dit dus. Even mijn rekening tot nu toe:

Scannen op hengstigheid:
Cyclus 1 2x = €83. Cyclus afgebroken, niet hengstig gekomen.
Cyclus 2 2x = €83.
Dekking €500
Stalkost €25
Scannen op dracht 1x €48. Leeg
Scannen op hengstigheid 3x = €105. 3 x ivm traag hengstig komen.
Verblijfskost is nu al €60. Dan moet ze sowieso nog minstens 3 x gescand worden op 18, 30 en 70 dagen. Dit gebeurt door mijn eigen dierenarts die visitekosten aanrekend (logisch, bij de hengstenhouder is de prijs lager ivm meerdere merrie’s scannen) waardoor ik er nu al €144 extra bij kan rekenen.
Dieselkost over en weer rijden €40. Dan kom ik nu al op €1084 (als ik juist heb geteld :+ )

Kosten die er sowieso nog bijkomen:
Paspoort €50
Eerste controle dierenarts veulen + moeder + chippen +- €100
Eerste enting €45
Extra voederkost merrie €300 (extra ruwvoer + krachtvoer)
Extra stalbedekking €50
Hoefsmid 2x veulen €70
Extra voederkost veulen over 6 maand: €100

Dit is nogmaals €715. Het veulen kost mij dus €1799 nog voor het is verkocht. Dan is €3000 voor een volwassen tinker echt wel realistisch.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:19

Getup schreef:
[ De term sportpaarden is ook n lastige,overigens.


Zegt mijn inziens vooral iets over de fokrichtig van een paard.

Een KWPN paard is doorgaans bedoeld als sportpaard. Ze zijn het uiteraard lang niet allemaal.

Elisa2

Berichten: 37887
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:27

Of je nu amateur of prof bent, iedereen wilt het liefste een braaf en meewerkend paard en..alleen die laatste groep kan vaak ook met een ander soort paarden omgaan of ze braaf maken. Alleen voor de echte topsport heb je paarden nodig die scherp genoeg zijn en blijven lopen qua karakter. Toch zijn er ook een heleboel "sportpaarden" die een aardig eindje mee kunnen komen en ook gewoon fijn en braaf voor de recreatie zouden kunnen zijn. Het een hoeft het ander sowieso niet uit te sluiten zoals Ikke al zegt.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:27

Blijheid schreef:
De prijzen liggen gewoon erg hoog momenteel.

Waar ik een jaar of 8 terug voor 2500 euro een gezonde, superbrave E-pony (4,5 jaar en net een B-proefje gelopen) kocht, gaan ze nu voor het dubbele. Dit nog even los van of dit nu een sport of recreatiepony is en of er nog genoeg recreatiepony's zijn.



Ja duuuuuh…..toen was het crisis en gingen ook de huizen ver onder de prijzen van nu weg??!! Mensen verloren hun baan en dan is een paard toch één van de eerste dingen die niet meer betaald kunnen worden. Je kreeg ze voor een appel en ei mee want mensen waren allang blij er een goed plekje voor te vinden in die tijd. Destijds is er daarom ook veel minder gefokt dus de aanwas rijpaarden op dit moment ook kleiner. Crisis is voorbij en de prijzen stijgen weer, logisch toch?
En recreatie of sportpaard, de scheidslijn is dun. Ja, ik heb een sportpaard maar rij er voornamelijk recreatief mee. En of het nou voor de sport of recreatie is: we willen allemaal gezond en bij voorkeur ook braaf toch? Dus in die zin maakt het niet uit. Ook recreatiepaarden moeten worden gefokt, dus dekking, opfok en beleren. Dus gekke prijzen nu?? Nu dat vind ik reuze meevallen.