Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:49

Okay bedankt voor de tips! Dus altijd laten keuren voor sport, ookal is dat niet mijn plan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:53

Zeker keuren, je kunt beter op voorhand een paar honderd euro uitgeven dan er achter komen dat het paard gewoon niet goed is. En wanneer je een afspraak hebt even een kwartier eerder op stal staan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:56

Ik heb inderdaad een afspraak en ben van plan ietsje eerder te zijn.
Heeft iemand tijd en interesse even mee te kijken? Via pb of evt per WhatsApp.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:58

Maddoxx schreef:
Okay bedankt voor de tips! Dus altijd laten keuren voor sport, ookal is dat niet mijn plan?

Ja, zeker keuren voor de sport! Recreatie kunnen ze ook best op 3 benen.. Dan worden ze al snel goedgekeurd..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:00

Ah okay, bedankt!

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:14

Grappig om te lezen, voor mij is het precies andersom. Morgen komt er voor het eerst iemand kijken bij mijn tinker die ik te koop heb staan. Ik heb hem al 9.5 jaar (hij is 10) dus dat is best wel lastig.
Veel plezier morgen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:17

Oh wat grappig YoeriTinker, dat is inderdaad precies andersom.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:27

Super leuk, veel plezier

Ik raad je iig aan om meerdere keren te gaan kijken. En ook om is bij een andere te gaan kijken gewoon om te vergelijken. Dan zie je wat je aan het ene paard leuk vindt wat het andere paard wel of niet heeft

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:31

Amber_anne, dit paard is de enige die ik tot nu toe leuk genoeg vind om echt te gaan kijken, haha. Maar mocht er nog een bij komen dan ja, zeker.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:34

En ook gewoon genieten van het avontuur. Paarden kijken is leuk en bij elk paard dat je ziet, weet je beter wat je wel en niet wilt. Al kan het natuurlijk zo zijn dat het eerste (en enige) paard dat je bekijkt 'm al is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:35

Maflinger_S schreef:
En ook gewoon genieten van het avontuur. Paarden kijken is leuk en bij elk paard dat je ziet, weet je beter wat je wel en niet wilt. Al kan het natuurlijk zo zijn dat het eerste (en enige) paard dat je bekijkt 'm al is.

Klopt, zou natuurlijk goed kunnen. Ze is precies wat ik zoek iig!

BlueAmethyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:39

Ook als je bij dit paard denkt: 'dit is haar', best nog eens naar andere paarden gaan kijken zodat je kunt vergelijken. Misschien vind je nog wel een leukere :D . En als die niks zijn en je blijft ervan overtuigd dat die eerste het paard voor jou is, ben je er toch al zekerder van dat je een goede keuze maakt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:41

BlueAmethyst schreef:
Ook als je bij dit paard denkt: 'dit is haar', best nog eens naar andere paarden gaan kijken zodat je kunt vergelijken. Misschien vind je nog wel een leukere :D . En als die niks zijn en je blijft ervan overtuigd dat die eerste het paard voor jou is, ben je er toch al zekerder van dat je een goede keuze maakt.

Ja klopt BlueAmethyst, mocht ik nog leuke vinden dan ga ik daar zeker ook bij kijken.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:44

Heb je misschien een linkje van welk paard het is? Ik ben wel benieuwd

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 21:46

YoeriTinker schreef:
Heb je misschien een linkje van welk paard het is? Ik ben wel benieuwd

Je hebt pb

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:51

* Naast de tips die al gegeven zijn: ga er niet als een maanzieke beer heen, maar neem iemand mee die grondige kennis van paarden heeft en jou op dingen kan wijzen waar je door je verliefdheid niet meer op let.

* Als je laat keuren, kies dan zelf een VA en laat de verkoper niet kiezen. Bel eventueel nog met de VA van de verkoper om wat info in te winnen.

* Laat je niet wijsmaken dat er nog meer kijkers/geïnteresseerden zijn, neem rustig de tijd om te beslissen.

* Bij twijfel: NIET DOEN!!!!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:52

Altijd naar meerdere paarden gaan kijken, neem je tijd. Niet beslissen met 1x rijden. Eerst iemand anders er op.
Laat haar klinisch keuren door je eigen dierenarts of een externe maar niet door die van hen. Ik raad ook altijd aan om RX te keuren om teleurstellingen in de toekomst te vermijden (omdat ik het zelf voorgehad heb, het is dat extra centje écht waard). Als het een handelaar is ook eens de naam googelen. Opdringerig gedrag van de eigenaars zou voor mij ook een afknapper zijn. Het is een maatje voor de rest van je leven, geen keuze die je op een week tijd neemt. Ik ben al ruim 3 maanden bezig geweest met 1 paard voor ik het kocht. Maar die stond dan ook niet online te koop.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 22:02

Bedankt voor de tips! Een dierenarts heb ik in principe al, gelukkig.
Haast heb ik er ook niet echt mee, al is het natuurlijk echt heel spannend haha.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:12

Ik zou je niet aanraden om persé naar meerdere paatden te gaan kijken hoor. Als het klikt, dan klikt het. De eerste die je bekijkt kan best je droompaard zijn, het zou zonde zijn als je dan nog 3 andere paarden gaat bekijken omdat het 'moet' en nummer 1 word ondertussen verkocht. En je zou niet de eerste zijn waarbij dat gebeurd.

Brave paarden gaan als warme broodjes over de toonbank, dus eeuwig twijfelen zit er helaas niet in. Een particulier is waarschijnlijk wat geduldiger, maar een doorsnee handelaar verkoopt toch als het kan verkopen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:47

En hoe is het afgelopen? Had het paard de ‘wow’ factor?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 02:16

Naar je gevoel luisteren. Bij enige vorm van twijfel: echt niet doen. Voor de rest: probeer verstandige keuzes te maken maar hier op bokt is een soort ongeschreven richtlijn voor het kopen van een paard.

Ik kocht mijn paard van een handelaar, in de modder in een afgetrapt weitje wat hij even opjaagde met een tak met een stuk plastic. Een week later werd ie bij me afgelevert. Geen dag spijt van gehad.

Je moet geluk hebben en geen seconde twijfel. Kritisch zijn, maar geen twijfel of dit wel het paard is.

Overigens was mijn paard toen een veulen van 11 maanden oud en viel er niks te keuren. Maar dat laatste zou ik wel doen als het zin had gehad bij d ekoop.

Ben benieuwd hoe je het hebt gevonden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 03:58

Hier veel ervaring met Tinkers... is hij/zij geïmporteerd of in Nederland geboren? Er zitten best wat Tinkers bij die zich lastig aan de benen laten zitten en slecht laten pakken in de weide. Zorg dat je dit kan zien/proberen. Letten op plekjes etc in de sokken is ook echt aan te raden. Pssm vrij is al een hele goede. Als je wilt keuren zou ik zeker ook gelijk de eerste keer al even longeren en op het harde heen en weer draven voor een eerste indruk.

Enne, Maris, endurance met een Tinker gaat prima! Wegens zeer slechte kalender start ik niet dit jaar, maar we galopperen gerust 5km door en kunnen dan na even stappen weer op tempo verder. Als ik “relaxed” wil rijden heb ik een enorm nukkig paard die allemaal idiote dingen gaat verzinnen als vermaak.

Tinkers/koudbloeden zijn lang niet altijd zo makkelijk als men denkt. Mijn dierenarts vindt het zelfs lastige paarden (behalve die van mij moet ik altijd horen hahaha). Máár in verhouding met een warmbloed zijn ze vaak minder kijkerig. Dat vind ik een voordeel, maar kan ook tegen je werken, ze zijn een stuk minder snel onder de indruk als je iets wilt, dus het trainen moet iets anders :+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 06:57

Vandaag wordt het behoorlijk warm, genoeg paarden die daar rustig/braaf van worden.
Ga dan ook echt nog even kijken op een koelere dag om te zien of die dan echt niet stouter blijkt te zijn onder normalere omstandigheden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 07:13

Bedankt voor de tips nogmaals allemaal! Ik heb er goed zin in.

Ik zal ook zeker nog een tweede keer gaan kijken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:24

Tilmar schreef:
Maddoxx schreef:

Ja, zeker keuren voor de sport! Recreatie kunnen ze ook best op 3 benen.. Dan worden ze al snel goedgekeurd..

oja? Want dan wil je geen gezond paard hebben?
Ik rijd tegenwoordig ook recreatief ( wat is dat eigenlijk precies...?) . Veel buitenritten, maar toch ook dressuurwedstrijden . Met 67-70% .

edit: je bedoelt waarschijnlijk gewoon, dat de dierenartsen er volgens jou zo over denken en daardoor sneller goedkeuren :D
Maar gelukkig heb ik een andere ervaring met keuringsartsen.

veel plezier, TS! Je moet er inderdaad echt een wow gevoel bij hebben.