Ik rij wedstrijden en herken(de) het probleem wel een beetje.
Maar tegenwoordig focus ik me helemaal niet meer op oefeningen. De focus ligt gewoon heel ergens anders... Misschien wel mede dankzij de wedstrijden en de spiegel die ik mezelf het afgelopen jaar voor heb gehouden.
Ik stap op met een zeker doel, maar het grootste doel dat ik nastreef is dat het voelt zoals ik zou willen dat het voelt. En onderweg daarnaartoe kijk ik waar ik die dag tegenaan loop, ga na wat de oorzaak van het probleem is en pak de oorzaak aan. Dat levert flink wat vooruitgang op...
Voorheen lag de focus bij de oefeningen. Nu gaat het mij om het goed gaande paard, want dat gevoel is veel meer waard... Dan gaan de oefeningen vanzelf hoor.
Uiteraard in aanloop naar wedstrijden en clinics oefen ik gerichter op iets. Maar daardoor kom je ook juist weer die problemen tegen om meteen weer op te pakken.
In de les oefenen we ook niet zo zeer de proef-oefeningen, maar pakken we de problemen aan en leer ik juist weer manieren om die problemen te verhelpen. Dus focus op de oorzaak en het verhelpen daarvan om dat ook zelfstandig te leren.