Blijf twijfelen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Blijf twijfelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:53

Houd alleen bij een tinker in gedachten dat dit in het hoofd en qua uiterlijk misschien koele kikkers lijken maar dat juist ontzettend sensibele dieren zijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:11

Voor jouw budget is echt wel wat leuks te vinden. En niet iedereen heeft een verborgen reden waarom een paard weg moet. Bijvoorbeeld: mijn 14-jarige merrie komt binnenkort te koop. Niet omdat het een slecht paard is, ik zal ook zeer eerlijk zijn in haar medisch verleden. Maar ik moet haar met heel veel pijn in het hart wegdoen omdat ik chronisch degressief ziek ben en haar moeilijke gangen niet goed meer aankan. Ik ben nu op zoek naar een gangenpaardje.

Ik zou voor een goed bevestigd niet te groot paard kijken tussen 10 en 15. Misschien iets a la Fjord of Tinker? Dat zijn doorgaans wel paarden die niet snel onder de indruk zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:21

Ik denk dat je niet te breed moet gaan zitten met je eisen. Een paard voor het hele gezin waar je man op kan is wellicht minder geschikt voor je dochter om serieus mee te gaan lessen. Ik weet niet hoe groot en zwaar je man is, maar vermoedelijk kom je dan toch bij een paard uit. Voor een jong kind is een pony die niet heel groot is fijner als ze echt wil rijden ipv alleen stapritjes.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:31

Mijn man is een slank manneke met zijn 73 kilo hij rijd nu wekelijks op een fjord daar gaat dus zijn voorkeur ook naar uit.
Ik ben eigenlijk meer van de (sorry als ik iemand beledig) van de wat chiquere paarden. Ik ken iemand die dresuur rijd met haar fjord en echt ze verslaat alle kwpners.. die mee doen dan. Maar ik vind het alsnog geen mooi gezicht. nu kan ik daar echt voorbij kijken hoor vind een lief paard belangrijker dan een mooie*
Ik denk dat ik maar gewoon een beetje moet gaan aftasten. Goed rondkijken en dan hopelijk.. komt er een lieverd op ons pad.

xles wat super erg voor je.. heel veel sterkte de komende tijd! Wel erg knap dat je kiest voor je paard en niet voor jezelf. Echt heel veel respect. Hopelijk komt er wat leuks op je pad is je tenminste van harte gegund❤️

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:39

Samen groeien kan ook met een ouder paard. Nu heb ik wel een beetje een extreem gevalletje, maar mijn ruin is 13 en na bijna 2 jaar leren wij nog steeds van elkaar en groeien langzaam samen tot een team.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:41

Gewoon rondkijken en als je bij eentje een wow gevoel hebt gewoon gaan kijken. Probeer snelle handelaars te vermijden zodat je ook de tijd hebt om te beslissen over het dier in kwestie. Anders wordt er al snel druk achter gezet "oh maar er komen nog ... kijkers". Qua leeftijd zou ik vooral kijken naar een goed opgeleid dier of eentje met een enorm braaf karakter en die dan nog doorrijden met hulp, vooral een dier dat je zelf een goed gevoel bij hebt.

Stel dat je bij een veulen/jonkie uitkomt alsnog, weet dat je ook een risico neemt met hoe groot deze zal worden. Meestal zitten ze tussen de ouders in maar ook vaak genoeg een stuk kleiner of groter. Menig paard zie ik verkocht worden omdat ze te klein zijn gebleven. Op dat vlak als je toch met een jong paard zou willen starten is een 2 a 3 jarige fijn.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:42

Ook ik ga mee dat je prima samen kan groeien met paard die ouder is als team. Met leeftijd heeft dit niet zoveel te maken

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:18

Zijn de mensen die jou een veulen adviseren ook de mensen waar jij op leunt in de aanschaf van een paard en daarna ondersteunen als iets niet lukt?

Dan zou ik eerst eens mensen zoeken met verstand van zaken om je hier in te helpen :) .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:22

ruitje schreef:
Zijn de mensen die jou een veulen adviseren ook de mensen waar jij op leunt in de aanschaf van een paard en daarna ondersteunen als iets niet lukt?

Dan zou ik eerst eens mensen zoeken met verstand van zaken om je hier in te helpen :) .

Zoiets wilde ik ook zeggen, beter niet die mensen betrekken bij de zoektocht want daar heb je niet veel aan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:38

Zou voor een volwassen paard gaan tussen de 8 en de 13 jaar, dan ben je de puberteit uit en het dier is ervaren genoeg om jou op te leiden.

Ik zeg altijd groen en groen, maakt bont en blauw. Een ervaren paard is in jouw geval en veiligere keuze.
Voor koelere kikkers zoek idd in koudbloeden, zoals haflingers oude type, fjorden, ijslanders, of kruisingen tussen koudbloeden.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:45

Wij hebben 8 jaar geleden gekozen om een familiepaardje te kopen. Het is onze haflinger Storm geworden. Mijn moeder, zusje, broertje en ik rijden er allemaal op. We hebben allemaal altijd gereden van jongs af aan. Onze voorkeur ging uit naar een goed beleerd paardje. We kwamen thuis met een 3 jarige haflinger: maar die zo onwijs lief en braaf was! We zijn van ver gekomen en inmiddels is hij uitgegroeid tot hele knappe haflinger waar we alles mee kunnen: wedstrijden, springen, grondwerk, buitenrit! Zet er een kindje van 2 op: hij zet geen stap verkeerd. Zet er een ervaren ruiter op: hij geeft je uitdaging := We hadden ons geen beter familiepaard kunnen wensen. <3

Als ik jouw verhaal lees, zou ik zeker streven naar een beleerd paard. En eerlijk gezegd... Inderdaad voor een leuke fjord of haflinger. Dat zijn toch vaak de fijnste familiepaarden die het heerlijk vinden om ook lekker gepoetst te worden en vlechtjes in de manen te knopen :D En vaak lekker veelzijdig! En qua maat past er vaak veel op (niet te groot voor jouw dochter, niet te klein voor jou/man mits je niet voor de sportvariant wil gaan). Hiermee wil ik niet zeggen dat een ander paard niet aan je wensen kan voldoen hoor!

Dit was onze eerste wedstrijd samen (allebei puppy):
Afbeelding

En zo rijden we tegenwoordig rond:
Afbeelding

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:53

Hoe kan iemand je nou een jong paard aanraden? Ik zou in jouw geval dat echt geen slimme keuze vinden.
Ga lekker voor een paardje vanaf een jaartje of 8 a 10 die alles al kent en wat gezien heeft!
Heb je waarschijnlijk veel meer plezier van!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:54

Ik vind het advies van of een veulen of een ouder leerpaard ook erg apart. Ik zou nooit aan een veulen of 2 of 3 jarige beginnen. Wie gaat het dier beleren en inrijden? Wat als het onder het zadel een sensibel paard blijkt? Dat moet je als niet gevorderde ruiter niet willen. En je dochter moet je daar ook niet op willen zetten. Ook een 4 of 5 jarige die relatief kort onder het zadel is zou ik niet nemen.

Ik zou echt gaan voor een heel braaf ongecompliceerd paard. Dat kan ook best een 8 of 9 jarig paard of pony zijn. Vooral ook omdat je je dochtertje erbij wilt betrekken straks moet je gewoon een rustig en zeer brave pony of paard hebben. Lekker tutten en plezier maken en op je gemak rijden is dan zo belangrijk. Als je steeds gespannen op je paard stapt en het soms spannend vindt, dan is de lol er al snel af bij een pony die regelmatig wegspringt of schrikt.
En natuurlijk blijven het altijd dieren en kunnen ze allemaal eens schrikken, maar ik zou echt gaan zoeken en selecteren op karakter en zorgen dat het geen erg jong dier is, maar een lief dier die al heel wat gezien heeft en niet snel onder de indruk is.

Persoonlijk zou ik je dan ook adviseren om niet bij een handelsstal te gaan kijken, maar eerder naar een particulier die na jaren zijn/haar paard of pony verkoopt. Die kennen het dier goed. Het dier staat daar op zijn/haar gemak en zo zie je beter hoe een paard of pony is. Bij een handelsstal tref je misschien een paard dat er nog maar kort is en rustig lijkt, maar in werkelijkheid nog wat onder de indruk is.
Voor 4000-5000 euro vindt je echt wel een leuke recreatiepony of paard!!! 5500,- voor een fjord vind ik belachelijk veel. Misschien is het een apart kleurtje, maar dan nog!

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 23:00

Denise_storm wat een prachtig dier en wat leuk dat alles zo mooi is verlopen!

Ik denk idd dat ik me teveel heb laten meeslepen in het veulen verhaal. Zoiets horen en dan al die lieve veulens zien helpt natuurlijk niet.

De fjord waar ik het over had. Was een normale fjord om het makkelijk te houden. Geen hoog niveau geen bijzondere kleur. Gewoon een lieve merrie. Maar hoe lief ze dan ook kan zijn. Ik vind 5500 voor haar echt teveel.

Ik heb net toevallig een tinker merrie gevonden.
Liet de verkoper weten toch voor een ouder paardje te willen gaan. En staat nog niet officieel te koop.
7 jaar beleerd braaf en circa 1.50. Natuurlijk is dit op basis van de verkopende partij. Maar ze zit 5 km verderop dus ik denk dat kijken geen slecht idee is..

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:03

kijken kan nooit kwaad :) neem iemand mee die ervaren is! Succes, hopelijk is dit jullie match. Maar wees kritisch ;)
Laatst bijgewerkt door Thestral op 01-05-19 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:03

Een veulen is natuurlijk hartstikke schattig enz, maar het duurt zeker 3 jaar voordat je er wat mee kan, ook kan er in die tijd van alles gebeuren, wat ook minder leuk kan zijn. Bij een volwassen paard weet je gelijk wat je in huis haalt, dat heeft zeker veel voordelen.

Gewoon lekker rond kijken, voor € 5000,- kun je makkelijk een leuk, gezond en eerlijk paard vinden.
Succes en veel plezier met je zoektocht

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:21

Ik heb net een paard gekocht en was eerst ook een beetje verliefd op een ander die veelste jong en onervaren voor mijn kunnen en wensen was. Wilde een bomproof bospaard, werd verliefd op het tegenovergestelde.

Met dit soort dingen moet je zeker je gevoel volgen máár eerst ook en eigenlijk voornamelijk je verstand. Je wordt heus nog eens verliefd als je goed genoeg doorzoekt, op een paard wat aan jouw eisen voldoet en wél de juiste leeftijd heeft (vanaf een jaar of 10 tot 15 is erg mooi om te beginnen).

Je dochter is erg geinteresseerd en wil later ook lekker bezig met invlechten/gekke Penny dingetjes. Dan ben jij heel dankbaar als jij later niet bezorgd achter je dochter aan moet hobbelen maar bij wijze van je ogen dicht kan doen als ze lekker poetst.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 00:34

Als je onzeker met rijden, en ook niet zo goed ken rijden zou ik je aan raden .
Om een oudere paard kopen, waar de knoppen op zitten en van dat soort paarden leer je van,
En jou was zal ik zeker geen groen paard kopen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 01:06

Ik heb in het verleden mensen gekend , zij konden ook niet goed rijden .
En zij wilde perse een groen jong paard, zij hadden toen een groen paard gekocht.
Ze hadden het paard zelf zadel mak gemaakt en ingereden.
Alleen omdat zij zelf niet goed konden rijden hadden zij het paard de verkeerde dingen geleerd( het paard was de baas over hun).En als het paard eenmaal de verkeerde dingen geleerd heeft dan is dat heel moeilijk om dat af te leren. Ik bedoel daar mee onder het zadel.
Ze wilde graag dat hun paard werd gereden door een ruiter/amazone die wel redelijk goed kon rijden, maar niemand die dat wilden.
Tot een keer dat de manege eigenaar zich irriteerde en erop gestapt was en het paard flink aanpakte , en dat paard pikte dat niet.
Het paard werd zo kwaad dat zij met haar volle gewicht tegen rand van de binnenbak aan knalde .
De manege eigenaar kwam er slecht vanaf.
met zijn (buiten)been .
Hij heeft 4 weken lang in het gips gelopen.
En de eigenaren heeft toen van ellende het paard moeten verkopen.
Dus pas op !!
Een ouder paard is beter voor je.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 05:25

Bij alles is het belangrijkste dat je je omringt met mensen met kennis. Het is alleen lastig om te bepalen wie de juiste kennis heeft.

Hierboven een voorbeeld dat het fout gaat maar er zijn ook voorbeelden te vinden waar het goed gaat. Ik zelf heb mwt begeleiding mijn pony ingereden. Dat is een heel fijn en veelzijdig dier geworden. Maar het was soms wel pittig. Als je echt een gezinspaard wil is een beleerd dier fijner. Want als het lastig wordt met rijden dan is de lol er voor je kids mss zo af

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:51

MissJG schreef:
Ik heb net toevallig een tinker merrie gevonden.
Liet de verkoper weten toch voor een ouder paardje te willen gaan. En staat nog niet officieel te koop.
7 jaar beleerd braaf en circa 1.50. Natuurlijk is dit op basis van de verkopende partij. Maar ze zit 5 km verderop dus ik denk dat kijken geen slecht idee is..

Vraag bij tinkers even heel goed door als deze geïmporteerd is hoelang deze al in Nederland is. Veel import paarden hebben een verleden en voor wat ik lees wil je een rustig diertje zonder gekke dingen.

Als deze bv nog maar een maandje in Nederland is kan het karakter door goed eten ect helemaal veranderen. Bij al langer in nl lees ca een jaar is alles al
Wat meer duidelijk hoe hij echt is

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:36

Ik zou gaan voor een relatief jong paard (ts 5 en 10j oud) dat een correcte basis heeft en braaf is. Alleen... moeilijk te vinden en duur. Maar je instructrice zal hiermee hopelijk wel kunnen helpen. Veulen of onbeleerd paard zou ik niet doen omdat je zelf niet zo heel veel ervaring hebt. Ouder paard ook niet omdat er dan stilaan ouderdomskwaaltjes kunnen optreden. Net op dat moment heeft een ouder paard een heel ervaren ruiter nodig. Ook zeg je dat je een gevoelsmens bent, dan riskeer je met een ouder paard dat je vrij snel met een gepensioneerde zit die evenveel kost als een jong paard maar waar je voor het rijden beperkt mee bent. Uiteraard zijn er paardne die tot hoge leeftijd actief kunnen bereden worden, maar de meeste paarden moeten rond hun 20st toch wel iets kalmer aan doen.
Ik zou ook geen extra geld geven voor een paard dat bv Z dressuur gelopen heeft. Daar heb je op dit moment niets meer aan dan aan een paard wat een correcte basis heeft.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 13:23

Iedereen bedankt voor de antwoorden het heeft me echt een stuk geholpen!
Veulen is dus 100% van de baan. Wie weet ooit in de toekomst maar het idee van een braaf lief dier van een jaar of 10 spreekt me een heel stuk meer aan. Zeker met t oog op me dochter.
De tinker laat ik denk ik gaan. Ze kent dus alsnog alleen de basis. En dan moet ik alsnog veel *aanleren*.

Ons paardje komt vanzelf een keer op ons pad. Blijf gewoon lekker rondkijken❤️

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:30

Bedenk goed wat je wil,

Het is wat je ziet als basis. Als de basis Stap, draf, galop, rem en net bochtenwerk is. Daarnaast braaf dan is het een hele mooie basis. Of zie je nog meer als basis?

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 13:41

Wat ik heb begrepen is ze alleen beleerd met buitenritjes. En degene die erop rijd en haar beleerd heeft kan volgens haar zelf niet rijden maar hobbelen *

Ben beetje bang dat dat problemen gaat geven.

Als ik voor een ouder paardje ga vind ik het wel leuk als de beginselen van dresuur en een keer een sprongetje er ook in zit.