konijntje gedissecteerd

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 11:58

Tis idd wel zielig ja en vind het ook verschrikkelijk om die gezonde dieren daarvoor te gebruiken. En mijn gevoelens zo aan de kant zetten kan ik gelukkig wel, ook omdat ik geen persoonlijke band heb met dat konijntje of juist nu geen konijn thuis heb. Voor Kalinka was het iets moeilijker denk ik, zij heeft juist een konijntje uit de dierenwinkel gered die daar half dood lag... Dan wordt het wat moeilijker natuurlijk...
De eerste snede is idd de moeilijkste, de rest is maar uiteen halen, dat gaat best...
En ja, de geur, we hebben zoveel mogelijk onze neus toe gehouden en door onze mond geademd, wel grappig praten dan Lachen
Maar uiteindelijk is het hopelijk wel nuttig geweest om dan idd later zieke konijntjes te helpen. Nu is het duidelijker waar alles zit omdat je het zelf hebt moeten zoeken... Het is iets dat je langs 2 kanten kan bekijken... Ik probeer het wat in het midden te houden.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:39

Sorry, ik weet dat dit een 'oud topic' is maar mag ik vragen waarom zo'n konijn met een mes in zijn keel wordt gestoken om het te doden? Waarom niet gewoon een spuitje zodat zo'n dier vrijwel zonder stress aan zijn einde komt? Ik hou er niet van, maar heb inmiddels wel geaccepteerd dat er voor sommige doelen dieren gebruikt worden voor proeven e.d. maar waarom zo wreed? Ik zou er waarschijnlijk veel minder moeite mee hebben om zo'n dier open te snijden (waar niks ergs aan is als het toch al dood is) als ik wist dat het humaan aan zijn einde is gekomen. Maar met zo'n mes in zijn keel... raar! Dat doen ze zelfs niet met slachtdieren!

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 16:19

Ik zou het niet weten... We krijgen de beestjes ook maar gewoon 'voorgeschoteld' om het zo maar te zeggen... Ze gaan ons niet eerst vragen hoe wij willen dat ze gedood worden hoor.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:25

Dat kun je toch vragen als je daar komt en je ziet een konijntje, nog warm, met een mes in zijn keel liggen? Ik bedoel het niet als kritiek, ik vraag het me gewoon af! Ik zou dat vragen. Kijk, als je dood bent kunnen ze je in een verbrandingsoven gooien, je merkt er toch niks meer van. Dus alles wat gebeurt NA de dood van zo'n dier is niet meer kwetsend of stuitend. Maar waar ik me we druk om kan maken is HOE zo'n diertje om het leven komt met alle stress van dien... Ik wilde destijds ook de opleiding dierenartsassistent doen maar heb daar om 'dit soort gedoe' vanaf gezien. Ik veroordeel jou niet hoor dat je het wel doet! Het is leerzaam en nodig maar het eerste wat in mij opkomt is, hoe kun je zoiets draaglijk maken voor het dier. Ik denk dat je altijd rekening met het welzijn van het dier moet houden. Maar dat is mijn mening...

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:34

wij hebben dat ook eens moeten doen in een les biologogie, was een konijn en de week erop een vis, ik vind het gewoon dierenbeulerij, je wil niet weten hoe kwaad ik toen geweest ben terwijl ik nog geneens een opleiding omtrend dieren gevolgd heb!!

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 16:44

Wij zagen dat konijn niet liggen daar met dat mes in de keel he! En ik ben niet het type dat direct over alles begint vragen te stellen hoe, wat, waarom... Ik ben eerder een 'stil' type (kan er zelf ook niks aan doen) dus ben ik alleszinds niet degene die daar de leerkrachten gaat zitten lastig vallen met al die vragen en opmerkingen over hoe ze het diertje gedood hebben. Ik denk dat de mensen het er zelf ook van op hun zenuwen zouden krijgen. En ik vind het ook zielig maar ik ga er geen drama over zitten maken. Trouwens dit is de eerste en de laatste keer dat we een dier moeten dissecteren. Lijkt me dan toch wel eens logisch om het allemaal gezien te hebben.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:57

Dat er voor zo'n opleiding ''geoefend'' moet worden ben ik het wel mee eens...Maar dat daar nou gezonde dieren voor worden gebruikt...Dat vind ik eigelijk wel erg.. Scheve mond

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:00

Fonnie schreef:
Dat er voor zo'n opleiding ''geoefend'' moet worden ben ik het wel mee eens...Maar dat daar nou gezonde dieren voor worden gebruikt...Dat vind ik eigelijk wel erg.. Scheve mond


zo gezond zal het wel niet geweest zijn met een opengesprongen maag....

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:02

Genial, het is geen commentaar op jou! IK zou het gevraagd hebben, daarmee stel ik niet dat JIJ dat had moeten doen... Sorry als het zo op je over is gekomen, dat is zeker niet de bedoeling!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:06

Ik studeer diergeneeskunde in Antwerpen, wij hebben tot nu toe op een biggetje en geiten geoefend. En ja, die geiten worden speciaal voor ons doodgemaakt. Eerst dacht ik daar niet bij na, tot ik deze week in de koelcel een stuk of 12 geiten zag hangen aan een rek...
Waarom die dieren geen spuitje krijgen is puur om het geld denk ik. Een spuitje kost geld, en als je eens wist hoeveel dieren er gedissecteerd worden per week op een faculteit diergeneeskunde....
Maar ik kreeg het ook wel even moeilijk hoor, toen ik die geiten daar zo zag hangen. Vind het geen fijn idee dat ze voor ons worden doodgemaakt, zodat wij kunnen 'oefenen'. Maar er zijn weinig andere oplossingen vrees ik.
Maar goed, het is voor een goed doel bedenk ik dan maar. Later kunnen wij er - als het goed is- een heleboel dieren mee redden.

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 17:14

Je krijgt het zowiezo wel moeilijk denk ik als je er echt begint over na te denken. En ik ben blij dat het maar 1 keer hoefde. Ik hoop natuurlijk (zoals MarianneR zegt) ook later er maar baat bij te hebben (wat normaal gezien ook wel de bedoeling is van zo'n dissectie), maar toch, ik begrijp de negatieve kanten er maar al te goed van.
En imoontje, ook langs mijn kant was het niet de bedoeling om direct commentaar te geven, het is gewoon even gemakkelijker uitgelegd zo. En ik kan best wel tegen een stootje, veel dingen worden namelijk wat verkeerd verstaan omdat ze soms verkeerd worden gelezen (verkeerde intonatie doet al veel). No harm done Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:50

isabelle"]
[quote="[**] schreef:
Dat er voor zo'n opleiding ''geoefend'' moet worden ben ik het wel mee eens...Maar dat daar nou gezonde dieren voor worden gebruikt...Dat vind ik eigelijk wel erg.. Scheve mond


zo gezond zal het wel niet geweest zijn met een opengesprongen maag....
[/quote]


Als die dat al had gehad toen die nog leefde was die vanazelf wel doodgegaan denk ik Knipoog Beetje vaag uitgelegd maarja.

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:17

Of ze nou dood gemaakt worden zodat dierenartsen er op kunnen oefenen of om ze op te eten?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:25

Ja dan nog liever om te oefenen ja.
Maar het gaat om de manier waarop ze worden doodgemaakt.

Eigenlijk zouden ze de dode dieren die de mensen achterlaten bij de da moeten gebruiken om op te oefenen.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:45

_inge_ schreef:
Eigenlijk zouden ze de dode dieren die de mensen achterlaten bij de da moeten gebruiken om op te oefenen.


Lijkt me wel lastig om (laten we zeggen) 25 natuurlijk doodgegane konijnen bij elkaar te schrapen. Wordt een hele speurtocht door de regio.
Maar het zou wel beter zijn inderdaad.

Zelf heb ik voor biologie in een vissenkop en in een koeienoog gesneden. Ik vond het wel vies, maar toen ik eenmaal bezig was zag ik het niet echt meer als een oog of een vis.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:53

Ik ben het met Inge eens. Het gaat er nu even niet om dat het nodig is, of wat er allemaal gebeurt met het dode dier. Het gaat er om HOE de dieren gedood worden en hoe je er voor kunt zorgen dat het dier zo min mogelijk stress heeft. Zelfs vissen ervaren stress. Als zo'n dier een schoon hok, voldoende eten en drinken krijgt en na een paar maanden een prikje waardoor hij inslaapt, dan hoeft dat voor dat dier helemaal niet zo erg te zijn. Maar als ze in te kleine hokken zitten met veel teveel dieren bij elkaar die elkaar half dood vechten... en dan ook nog eens de strot doorgesneden wordt... Bah... dat vind ik niet zo'n prettige gedachte.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 02:13

Ik zie er alleen het nut niet van in Verward Het gaat hier over een dierenartsASSISTENTENopleiding. Een assistente voert toch helemaal geen operaties uit? Ik heb een vriendin die al 9 jaar dierenartsassistente is die heeft a) nog nooit in functie ergens in hoeven snijden en b) tijdens haar opleiding niets hoeven te ontleden.....Waarom in godsnaam dan zo'n hele lading dooie konijntjes?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 02:23

_inge_ schreef:
Ja dan nog liever om te oefenen ja.
Maar het gaat om de manier waarop ze worden doodgemaakt.

Eigenlijk zouden ze de dode dieren die de mensen achterlaten bij de da moeten gebruiken om op te oefenen.


dat vindt ik idd ook een goed idee. die dieren gaan toch maar naar de destructor.
en dan wordt er nog iets nuttigs mee gedaan.
en het is eens een keer iets anders dan altijd een konijn of een geit.
ik denk dat dat idd veel diervriendelijker is en dat je zo als student ook meer beesten te zien krijgt. (ook met tumoren en zo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:46

MOet ik dat nou ook gaan doen op het groenhorst college barneveld? daar ga ik na de zomer heen:D
Ik zou het niet zo erg vinden, k kan er wel tegen Haha!
bye!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:49

MOet ik dat nou ook gaan doen op het groenhorst college barneveld? daar ga ik na de zomer heen:D
Ik zou het niet zo erg vinden, k kan er wel tegen Haha!
(konijnen zijn er echt heel veel hoor, er is best veel overpopulatie, en de dieren lijden er niet al te erg onder (het is een snelle dood))
maar goed..
bye- roowz -

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:03

Ik ga over 2,5 jaar hoogstwaarschijnlijk ook naar het Groenhorst College in Barneveld, opleiding dierenartsassistente ..

Ik ben er WEL fel tegen, en zal dan ook zeker gaan vragen om een vervangende methode, welke weet ik niet maar dat zie ik tegen die tijd wel Haha! mocht dit niet nodig zijn, zal ik ook zeker gewoon meedoen aan deze "onderzoeken" omdat het uiteindelijk alleen is om later veel dieren te kunnen helpen.

Citaat:
Of ze nou dood gemaakt worden zodat dierenartsen er op kunnen oefenen of om ze op te eten?


Deze opmerking vind ik nergens op slaan ! waarom denk je dat mensen vegetarier/veganist worden ?!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:14

Ik vind het belachelijk, dieren doden om andere dieren te redden, waar slaat dat op ? En dan ook nog een hele klas vol ipv 1 ? En gezonde dieren ?
Kom op, waar laten jullie je verstand. Ik moest voor bio eigenlijk een keer een schapenhart ontleden, nou mooi niet, ik ben echt ontzettend boos geworden en uiteindelijk kreeg ik gewoon een kunsthart, dus zo'n moeite is dat niet.
De manier van het doden EN de rede van het doden vind ik beiden niet acceptabel, denk in godsnaam even na echt.

( En nee, ik eet geen dier, ik ben vegetarisch )

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:17

Spetterlover schreef:
Ik vind het belachelijk, dieren doden om andere dieren te redden, waar slaat dat op ? En dan ook nog een hele klas vol ipv 1 ? En gezonde dieren ?
Kom op, waar laten jullie je verstand. Ik moest voor bio eigenlijk een keer een schapenhart ontleden, nou mooi niet, ik ben echt ontzettend boos geworden en uiteindelijk kreeg ik gewoon een kunsthart, dus zo'n moeite is dat niet.
De manier van het doden EN de rede van het doden vind ik beiden niet acceptabel, denk in godsnaam even na echt.

( En nee, ik eet geen dier, ik ben vegetarisch )


Ik vind dat je deels gelijk hebt, maar als ik (ja ik praat even over mijzelf) later dieren wil genezen, is het in sommige gevallen misschien nodig om te weten hoe het echt in elkaar zit. Gelukkig weet ik dat er genoeg alternatieven zijn, en hier zal ik dan ook zeker om vragen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:17

pfff ik vind het wel knap van je, ik zou echt gelijk moeten Misselijk

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:19

Yellowfish"]
[quote="Spetterlover schreef:
Ik vind het belachelijk, dieren doden om andere dieren te redden, waar slaat dat op ? En dan ook nog een hele klas vol ipv 1 ? En gezonde dieren ?
Kom op, waar laten jullie je verstand. Ik moest voor bio eigenlijk een keer een schapenhart ontleden, nou mooi niet, ik ben echt ontzettend boos geworden en uiteindelijk kreeg ik gewoon een kunsthart, dus zo'n moeite is dat niet.
De manier van het doden EN de rede van het doden vind ik beiden niet acceptabel, denk in godsnaam even na echt.

( En nee, ik eet geen dier, ik ben vegetarisch )


Ik vind dat je deels gelijk hebt, maar als ik (ja ik praat even over mijzelf) later dieren wil genezen, is het in sommige gevallen misschien nodig om te weten hoe het echt in elkaar zit. Gelukkig weet ik dat er genoeg alternatieven zijn, en hier zal ik dan ook zeker om vragen.
[/quote]

er zijn idd alternatieven, en gezonde dieren vermoorden om te oefenen ... nee, je krijgt in je baan later ook geen gezonde dieren, dus dat vind ik al helemaal onzin. En dan de manier waarop het gebeurd ...