dat rare paarden virus is terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:28

Silly1972 schreef:
janderegelaa schreef:
Een eigen, wat oudere, geklasseerde pony. En goede instructie. Dus niet van iemand die een beetje in het L hobbelt. Dan leren ze in een jaar waar ze op de manege 7 jaar over doen.

Hier ga ik ook in mee, privéles leer je veel meer van.

Abolsuut mee eens, denk alleen dat het erg lastig is om goede instructeur/ trice te vinden.
En dan bedoel ik niet het aanbod maar puur dat het lastig is om het kaf van het koren te scheiden.
Ik vind namelijk dat er zooo vreselijk veel slechte rondlopen, die maar wat dingen napraten zonder echte kennis over de ruiter en het paard en daardoor geen idee hebben hoe ze een paard correct aan het lopen krijgen. tis allemaal dat gas op de plank met de handrem erop. en lukt het niet dan gaat de hulpmiddelenbak open.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:49

bridgetF schreef:
Ik weeg maar 53 kilo en ben slechts 165 lang, naar mijn idee kan een d of e pony met beetje body mij prima hebben.

Tss, 53 kg. Als er een beetje wind staat waai je van het paard af :+

Dat kan een normale D pony prima aan. Overal ter wereld is dat hardstikke normaal, alleen in NL is het meteen "geen gezicht" als de ruiter langer is dan het paard groot.

Gewoon lekker ervaren pony kopen die voorzichtig is met beginners. Misschien een Connemara. Of rasloos, karakter is het belangrijkste.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:50

Als je twijfelt tussen een eigen pony voor jullie 3 en manege lessen zou ik voor de eigen pony gaan. Zeker weten. Ik had al paarden en mijn dochter wilde ook rijden. Die was veel te klein voor mijn paarden dus is ze begonnen op de manege. Na een paar lessen was ik er klaar mee en heb ik een kleine pony voor haar gekocht. Met mijn ervaring (ik help haar altijd met rijden) en wekelijks les op de vereniging leert ze genoeg en kan ze ook echt met haar pony tutten en spelen ipv elke week een halfuurtje 2 voltes en een gebroken lijn rijden. Je weet hoe het is om eigen paarden te hebben dus die afweging hoef je niet te maken. Ik denk dat jullie er met zijn 3en op deze manier super veel plezier van kunnen hebben!

emr

Re: dat rare paarden virus is terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:57

Ik zou een pony kopen, waar jullie allemaal plezier aan hebben. Lijkt mij een prima oplossing. Mijn ervaring is dat het ontzettend leuk uitpakt.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:06

Als je de tijd en het geld hebt voor een eigen pony, waarom niet? Mochten de meiden het over een tijdje niet meer leuk vinden kun jij er zelf mee verder toch! Ik vraag me eerder af, waarom zou je bij een manege in een rijtje willen leren "rijden" als je ook voor een eigen pony kan gaan? Kunnen ze veel meer mee, keer een wedstrijdje of clinic, keer een buitenritje, van alles proberen en ondernemen. Leuk!
Goede instructie is dan natuurlijk zeer belangrijk maar wat nog belangrijker is is het karakter van de pony. Ik ken best veel gevallen waarin moeder een leuke pony dacht te kopen voor dochter(s) en eenmaal ermee aan de gang bleek het een kreng (kan ook aan de omgang liggen, maar in dit geval was het echt de pony). Kijk dus niet alleen naar de pony die je wil kopen, maar ook de persoon die hem verkoopt. Er is tegenwoordig zó veel oplichting in die wereld en dat zou een nare eerste ervaring voor de meiden zijn.. Succes!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:46

Rex_Rolfo schreef:
Tss, 53 kg. Als er een beetje wind staat waai je van het paard af :+

Dat kan een normale D pony prima aan. Overal ter wereld is dat hardstikke normaal, alleen in NL is het meteen "geen gezicht" als de ruiter langer is dan het paard groot.

Gewoon lekker ervaren pony kopen die voorzichtig is met beginners. Misschien een Connemara. Of rasloos, karakter is het belangrijkste.

Dat is ook de reden dat ik een pony wil en geen paard. Ik voel me een beetje onzeker op een groot sterk paard. Bovendien wil er graag een beetje over heen kunnen kijken.

Hoe meer ik er over na denk hoe meer ik enthousiaster wordt om (weer) een eigen pony te kopen. En raken de kids er op uit gekeken, haha geen probleem....want ik heb mijn hobby terug.

We gaan rondkijken voor een lief, mogelijk wat oudere d of e pony.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:56

Wat lengte betreft kan dat toch ook prima! Ik pas met 1.69 m ook prima op een E, heb ook een reus staan, maar die deel ik ook niet met de kids. Zolang je idd zelf graag wilt, ook wanneer de kids niet meer willen, helemaal leuk toch! Succes met je zoektocht, braaf genoeg voor beginnende kids is een uitdaging, kinderen geven geen enkele leiding, ik kijk voor kids altijd het liefst naar een dier dat ook al bewezen heeft braaf met kinderen te blijven. Haflingers, tinkers en fjorden zijn vaak erg sterk en eigenwijs, iedereen roept gelijk, geen sportpony, maar daar kijk ik het liefst wel naar. Eén die al met wat kinderen in de wedstrijden gelopen heeft, is vaak een super om mee te beginnen wat mij betreft. Heeft al wat gezien, en bewezen dat hij zich laat sturen door kinderen, liefst van iemand die er jong mee begon, maar er uit is gegroeid. Iemand die een dier een paar jaar gehad heeft denk ik dan altijd, heeft er plezier van gehad, anders was het diertje al lang door gegaan.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:19

ja qua lengte moet je niet teveel kijken hoor
(*gewicht is weer een ander verhaal)

ik ben 1.92, wanneer ik voor een correct uitziend plaatje zou moeten gaan.
Heb ik een paard nodig van 1.80 :')
En ik heb ook nog eens hoogte vrees :') -O-
Mijn draver is 1.65/1.66 ongeveer denk ik, past prima.

Maar ja mijn benen steken wel onder zijn buik uit ja XD
Dus als dat bij jou dan ook het geval is, maar het gewicht is wel eerlijk tegenover het paard.
volgens mij is de formule van de KNHS dat de ruiter 17% van het lichaamsgewicht van het paard mag wegen.
om een richtlijn te geven hoor :)
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 03-04-19 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:24

Lieke schreef:
Een lease pony zou een idee kunnen zijn, alleen dan hecht je je aan een pony, die nooit het jouwe zal zijn. Ik zie er ook tegenop als ze eerst leren rijden op die manege pony's, dat ze straks dat trekken aan de mond en schoppen moeten afleren. Ik verwacht wel dat ze het beide erg leuk blijven vinden. De jongste heeft een vriendinnetje met een eigen pony en ze gaat er graag heen. (staat aan huis) Soms vraag ik me wel eens af, ga je nu voor haar pony of voor dat vriendinnetje. En van mezelf weet ik het natuurlijk wel, daar ik ruim 11 jaar een eigen pony en paard heb gehad. De manege's waar ik was wezen kijken, zitten beide op 10-15 km afstand. Veel verder kijken voel ik niet zo voor.

Mijn oppas kinderen rijden ook op een manege waarbij ze met zweep moeten rijden en er helaas toch wel veel geschopt wordt. Maar toch hadden ze heel snel door dat mijn pony contact met ze maakt en dat schoppen niet nodig is. Dat afleren van grove hulpen viel mij dus alles mee!

Ik zal wel toegeven dat ik daar ook bang voor was, ze mochten van mij eerst alleen stemhulpen geven :')

Punz

Re: dat rare paarden virus is terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:54

TS... zie mijn profiel..
De valk is 1.48, ik 1.68... en íets zwaarder dan 53 kg..

( en idd ook voor een pony gekozen omdat een paard me te groot/ te veel paard is...)

Enne
Mocht je ambities hebben: De valk is met mijn vooruitrijdster ZZ Licht startgerechtigd tussen de paarden