Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:55

Wat goed dat je dit besluit hebt genomen voor je paard!
Financieel gezien vind ik het krap, maar zo te lezen wil je wel heel graag weer een paard waarmee je kan rijden. Als je echt zuinig bent zal het best mogelijk zijn, maar dan moet je wel de mazzel hebben dat je een paard vindt dat weinig dierenartskosten met zich meebrengt.

Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden als je ouders mee blijven betalen: Is de situatie van je ouders zodanig stabiel dat zij kunnen blijven meehelpen? Betalen ze ook mee aan de dierenartskosten of gaat het puur om stallingsgeld? Blijft je huidige paard in volpension of gaat deze naar een (goedkopere) pensioenstal? Wat is de verwachting van de dierenarts qua aftakeling en eventuele extra kosten daarvoor? (Zoals in je vorige topic al is genoemd, zal dit paard er niet beter van worden als het stil staat, maar als je niet meer mag dan wat wandelen zullen er toch belangrijke spieren gaan verdwijnen dus je hebt kans dat je paard er dan sneller last van zal krijgen wat betekent dat je eerder de meest klote beslissing die er is zal moeten maken.) Als dat paard over een jaar bijvoorbeeld al weg zou vallen vervalt je hele financiële vraag, je wilt immers sowieso nog een jaar sparen voordat je naar een ander paard gaat kijken. Is de verwachting dat het paard nog 10 jaar pijnvrij op de wei kan is het weer een heel ander verhaal.

BigOne

Re: Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:01

Financieel verantwoord, misschien wel, handig, vind ik niet. Je hebt een studie waarbij je tijd overhoud en je woont thuis. Hoe zie je het over vier a vijf jaar, woon je dan nog steeds thuis?? Misschien wel maar moet je dat willen, hoe zie je je toekomst, buitenland stages, masters in een andere plaats?? Ik zou op zoek gaan naar een dressuurpaard om bij te rijden en niet zelf eentje kopen want onherroepelijk eist dat bijna dat je thuis blijft wonen en flinke financiele verplichtingen aangaat. En je zit in het eerste jaar, dus heb nog even geduld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:08

2 paarden wordt echt wel duur hoor,want behalve het stalgeld zijn alle andere uitgaven dan ook dubbel.De meeste mensen die ik ken en die hieraan begonnen zijn,huurden tenslotte een weitje ergens om ze samen op te zetten, of kochten zelfs een huis met grond erbij speciaal voor de paarden. Het werk eraan wordt ook heel veel als je er 2 hebt.Die zijn dan zoveel tijd kwijt aan de verzorging dat ze aan rijden niet meer toekomen.Enne,ik snap wel dat je een tweede paard wilt om weer te kunnen rijden,maar stel dat die geblesseerd raakt of zo en ook niet meer gereden kan worden?!Ik heb ook wel eens gedacht aan een tweede paard hoor,als ik een leuke ergens zag,maar ben achteraf blij dat ik niet aan de verleiding heb toegegeven.Al was het alleen al omdat het paard wat ik al heb dan minder aandacht zou krijgen.Overigens heel mooi dat je je oude paard niet gaat dumpen!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:09

Wil je ooit uit huis? Zo ja: dan niet doen.

Ik ga nu echt oud klinken, verdorie :+ Maar toen ik zo oud was als jij leek het me ook wel een goed idee. Mijn pony werd oud en ik wilde ook erg graag rijden. Dus kocht ik eerst een mini en daarna nog een tweede rijpony. Op dat moment had ik ook alle financiële middelen, want ja: je woont thuis en kunt daarnaast ook eens lekker sparen. Geen probleem toch?

Maar je blijft niet altijd thuiswonen... Twee paarden zijn echt duur in onderhoud. Mijn pony is nu bejaard en dat betekent dat het echt een grote kostenpost is geworden, waar ik niets mee kan. Hij vreet me letterlijk kaal. Nu is hij me elke cent waard en ik zou hem niet kunnen missen, maar als ik terugkijk en het over zou kunnen doen? Dan had ik het anders gedaan en zeker eventjes gewacht voor ik een opvolger kocht. Het is namelijk best duur allemaal :')

Mijn advies: zorg dat je eerst je leven op orde hebt. Studeer af, ga uit huis en zorg dat je financieel onafhankelijk bent. Een paard is in mijn ogen een luxeproduct en een tweede paard al helemaal. Daarom is het verstandig om eerst de basis op orde te hebben en dan maar eens te kijken naar wat er nog bij zou kunnen. Je zult jezelf later echt dankbaar zijn en je niet belemmerd voelen omdat je twee paarden hebt en je scheel werkt omdat je persé die paarden wilt houden (ik leende zelfs bij DUO om die oude van mij te kunnen houden := )

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:28

Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan en kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik het niet gedaan heb. 2 paarden is zo'n enorme belasting, 1 paard is dat al maar 2 is nog veel erger.
Ik ben nu samen met mijn vriend aan het kijken voor een huis en het word ons zo lastig gemaakt(hij had wel al 2 paarden en heeft daar ook spijt van) ivm vaste lasten en eigen geld.

Ik zou het echt niet doen, zéker niet omdat je nog enorm op je ouders steunt qua geld. Fijn dat ze dat doen, maar ooit moet je ze loslaten. Hoe cru het ook klinkt, zoals eerder aangekaart, hoe zou je jezelf opvangen qua financiën als je ouders er niet meer zouden zijn?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:31

bigone schreef:
Financieel verantwoord, misschien wel, handig, vind ik niet. Je hebt een studie waarbij je tijd overhoud en je woont thuis. Hoe zie je het over vier a vijf jaar, woon je dan nog steeds thuis?? Misschien wel maar moet je dat willen, hoe zie je je toekomst, buitenland stages, masters in een andere plaats?? Ik zou op zoek gaan naar een dressuurpaard om bij te rijden en niet zelf eentje kopen want onherroepelijk eist dat bijna dat je thuis blijft wonen en flinke financiele verplichtingen aangaat. En je zit in het eerste jaar, dus heb nog even geduld.

Er komen heel wat goede punten voorbij van degenen vóór mij en het is altijd goed om hier bij stil te staan en wat verder de toekomst in te kijken dan het hier en nu.

Maar, paarden houden is zó persoonlijk. Alhoewel het inderdaad heel vaak fout gaat met mensen die zichzelf diep de ellende en schulden in jagen met paarden, wordt er hier wel negatief gereageerd.

Je kan een paard altijd verkopen als je toekomstplannen veranderen. Vraag is hoe jij daar zelf in staat. Kan/wil je dat?

Daarnaast ligt het in dit geval heel erg aan je ouders.
Zoveel mensen krijgen hun paarden hobby volledig ‘vergoed’ door hun ouders. Zouden zij dan ook allemaal moeten wachten met hun hobby tot ze het zeldstandig zouden kunnen mochten hun ouders wegvallen?

Alles valt of staat met de communicatie tussen jou en je ouders en de wederzijdse verwachtingen.

Je paard kan in de eerste week dat ie bij jou op stal staat een ongeluk krijgen waardoor in 1 klap je medische potje er (ruim) doorheen is. Zijn je ouders dan bereid bij te springen of sta je er dan alleen voor? Dat soort zaken zou ik goed met ze bespreken.

Overigens ben ik wel eens met de meesten: paarden zijn een luxe en paarden zijn duur. Bekijk je financiële situatie worst case en niet ‘met een beetje geluk...’ en kijk dan kritisch of een 2e paard je leven echt leuker gaat maken ;)

toevoeging: ik heb overigens nooit een eigen paard gehad, wel een poosje 1 in bruikleen maar zonder de volledige kosten op me te hoeven nemen. Bewuste keuze: ik had geen zin om krom te moeten liggen om rond te komen en had buitenland plannen. Heb via via altijd leuke paarden te rijden gehad, heb genoten van de sport en ben nu aan het werken om over een paar jaar die eigen paarden droom -als luxe- waar te maken. Maar heb wel veel situaties gezien en dat is ook het leuke aan de paardensport: iedereen vult het in op z’n eigen manier.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 30-03-19 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:37

Ervaring van een student, die haar veulen zou verkopen maar het niet kon:
Het is krap, het is zwaar, maar ik zou het zo nog 100 keer overdoen.
Ik ga nu op mezelf wonen en dan wordt het helemaal krap. Zeker omdat ik niet kan lenen ivm deeltijdstudie. en toch kan het. Ik weet wel dat ik altijd bij mijn ouders terecht kan, mocht het nodig zijn, en ik heb zo het idee dat dat bij jou ook is. Lenen van je ouders is niet leuk, maar ook geen ramp. Het is bij mij gelukkig tot nu toe nog niet nodig geweest.
Je zult er soms misschien dingen voor moeten laten, maar ik doe dat echt met liefde.

De keus is aan jou :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:42

Tja, je leeft maar één keer..
Zelf heb ik ook altijd toch tenminste één paard gehad (toen ik er één had stond die wel op een erge dure stalling) en daar had ik gewoon alles voor over, heb het altijd prima gered.
Het hangt ook een beetje af hoe je je paard stalt, die kosten lopen nogal uiteen.
Maar als je het graag wil dan komt het wel goed, je weet wat het inhoud en wat het kost.
En het plezier wat je ervan hebt is natuurlijk ook heel erg veel waard.
Voor mij in ieder geval wel, ik vind het heel belangrijk om dat in mijn leven te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:45

cissy schreef:
Stel je ouders vallen weg door een financiele tegenslag of door een ongeluk (niet te hopen maar het heet niet voor niks ongeluk) kun je dan voor jezelf zorgen met twee paarden?

Dat soort zaken vind ik te overdreven gedacht voor een dier dat zich weer laat verkopen. Genoeg vrouwen die zonder hun partner hun paard niet kunnen betalen.

Wat ik eerder zonde zou vinden is als je dadelijk beroepsmatig slechte keuzes gaat maken omdat je vanwege een paard niet uit huis kan. Maar wellicht bekostigen je ouders dat evengoed.
Het ja/nee ligt hier gewoon bij je ouders.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:46

Je houdt nu tijd over, maar studies worden zwaarder over het algemeen. Financieel gezien vind ik het onverstandig. Je ouders kunnen wegvallen financieel gezien in de toekomst en jouw lasten worden zwaarder (welkome to the adult life). Ik baal stiekem dat ik tijdens mijn studie niet meer heb kunnen sparen. Is bijrijden misschien een leuke middenweg?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:03

Ik vind het financieel niet verantwoord.
Je gaat al je geld aan een luxeproduct uitgeven. Hoe ga je dan sparen om überhaupt ooit uit huis te kunnen? Je hebt toch spaargeld nodig? Juist in deze fase van je leven kan je echt niet met geld gaan smijten, spaar alles liever op zodat je straks als je wel een keer uit huis gaat een knap huis kan kopen oid.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:33

Ik heb min of meer in dezelfde situatie gezeten, al was ik nog iets jonger toen ik mijn 2e paard er met mijn eigen centjes bij kocht.
Ook al heb ik er uiteraard geen spijt van gehad, ik zou het toch echt niet aanraden, het is een serieuze kost meer, en je hebt ook echt minder tijd te besteden aan je eerste paard.

Bijrijdpaarden vinden is nu ook in België steeds makkelijker te vinden, zeker als je een deftige basis hebt. Met een bijrijdpaard liggen jouw kosten lager en kan je dat geld dus net investeren in deftige dressuurlessen, waardoor je veel meer zal kunnen bijleren dan als je de eindjes aan elkaar moet knopen voor je eigen paard en dus geen les kan nemen.
Vergeet daarnaast ook niet dat je nieuwe paard ook een blessure kan krijgen, dan zit je plots met 2 grasmaaiers en kan je de dressuur weer vergeten...

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:43

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wat zou jij een ander aanraden in dezelfde situatie? Dan heb je denk wel een redelijk antwoord wat in de buurt komt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:44

ireika schreef:
Ik heb min of meer in dezelfde situatie gezeten, al was ik nog iets jonger toen ik mijn 2e paard er met mijn eigen centjes bij kocht.
Ook al heb ik er uiteraard geen spijt van gehad, ik zou het toch echt niet aanraden, het is een serieuze kost meer, en je hebt ook echt minder tijd te besteden aan je eerste paard.

Bijrijdpaarden vinden is nu ook in België steeds makkelijker te vinden, zeker als je een deftige basis hebt. Met een bijrijdpaard liggen jouw kosten lager en kan je dat geld dus net investeren in deftige dressuurlessen, waardoor je veel meer zal kunnen bijleren dan als je de eindjes aan elkaar moet knopen voor je eigen paard en dus geen les kan nemen.
Vergeet daarnaast ook niet dat je nieuwe paard ook een blessure kan krijgen, dan zit je plots met 2 grasmaaiers en kan je de dressuur weer vergeten...

Dat zei ik ook al,van die 2 grasmaaiers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:52

verootjoo schreef:
Ik vind het financieel niet verantwoord.
Je gaat al je geld aan een luxeproduct uitgeven. Hoe ga je dan sparen om überhaupt ooit uit huis te kunnen? Je hebt toch spaargeld nodig? Juist in deze fase van je leven kan je echt niet met geld gaan smijten, spaar alles liever op zodat je straks als je wel een keer uit huis gaat een knap huis kan kopen oid.

Of een paard een luxe is of niet,dat ligt aan je eigen levensinstelling. Voor mij is het iets wat echt bij mijn leven hoort en waarvoor ik vrijwel alle andere dingen die de meeste mensen perse willen hebben, met graagte opgeef. Maar dat is voor iedereen anders.Als je je hele leven om de paarden heen inricht,dan is er veel mogelijk. Als je ook nog een "normaal"leven wilt hebben,dan moet je af en toe keuzes maken. Uit een vorig topic meen ik te herleiden dat ts ook nog een vriendje heeft. Als ze daar serieuze plannen mee zou hebben,dan zou ze het ook met hem kunnen bespreken.Als ze rijke ouders en een rijke vriend heeft,dan zit ze in de luxueuze positie dat ze kan doen waar ze zin in heeft! En dan zou ik zeggen,geniet van je leven en van je kansen!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:54

Ik zou het ook niet doen, je weet niet hoe de komende jaren gaan lopen. Uiteraard is dat mijn mening en spreek ik voor mezelf maar echt, ookal denk je te weten hoe de komende jaren er qua studie en financiën uit gaan zien, het kan zomaar veranderen. En op den duur zal je vast ook uit huis gaan, dan lijkt het mij fijner om wat op je spaarrekening te hebben staan dan twee paarden (grote kostenposten) op stal :)
Ik zit zelf ook in een situatie die ik niet voorzien had. Drie jaar terug overleed mijn pony en er zou in eerste instantie geen (rij)paard voor terugkomen. Dit heb ik enkele maanden later toch gedaan en geen seconde spijt gehad hoor, absoluut niet! Maar ik dacht precies te weten hoe de komende jaren eruit zouden gaan zien: nog een jaar om mijn bachelor af te ronden, dan twee jaar master en daarna een jaar werken aan de andere kant van het land met een prima salaris. Maar ach, dat was nog ver weg. Nu staat mijn paard nog aan huis en betaalt mijn vader een groot deel van de kosten, ze staan thuis natuurlijk relatief goedkoop. Tijdens mijn universitaire bachelor had ik tijd ten over voor mijn paard. De master heeft veel meer contacturen, minder tijd voor paard, maar ook dat was voorzien. Door veranderingen binnen de universiteit zit het salaris dat beloofd was voor komend jaar er echter niet in, maar ik moet wel verhuizen naar de andere kant van het land. En ja... mijn paard wil ik absoluut niet meer kwijt natuurlijk, ookal is het financieel gezien haast niet mogelijk. Emotioneel moet hij absoluut mee maar rationeel gezien kost het te veel geld. Had ik dit vantevoren geweten, was ik misschien niet aan een paard begonnen.
Moraal van het verhaal: ookal denk je nog zo goed te weten hoe je komende jaren studie/financiën/woonsitiatie eruit gaan zien, er kunnen altijd onverwachte dingen op je pad komen. Zeker in deze jaren van je leven waarin veel gaat veranderen (van studie naar baan, uit huis etc.)... je hebt ontzettend veel geluk dat je ouders meebetalen aan je eerste paard, geniet daar lekker van. Ik zou op zoek gaan naar een bijrijdpaard en niet aan een tweede beginnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:57

Ik heb in een goed verleden een 2e paard gekocht.
Maar als ik nu terug kijk zou ik het nooit weer doen en er komen ook nooit weer 2 paarden tenzij ik de loterij win of een rijke man tegen kom.

Al je kosten worden dubbel , je stalling, je voer, basis DA kosten etc.
Om nog maar te zwijgen als de stalling niet bevalt en je moet verhuizen of wanneer je zoals ik een chronisch aandoening krijgt waardoor werken knap lastig word.

Je kunt beter je studie afmaken, gaan werken,op jezelf gaan wonen en dan nog eens de balans opmaken of een 2e haalbaar is.

Je basis is nu wat mij betreft wat onstabiel. Je moet overal op bezuinigen voor je 2e paard terwijl je je eerste paard niet eens zelf bekostigd.
Dingen zoals ziekte, scheiding etc ..daar kun je nooit voor in de toekomst denken. Dat kon ik ook niet. Mijzelf dus letterlijk stuk gewerkt voor mijn paarden. -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:58

CalipsoLover schreef:
Het mag geen mening-topic worden, dat is het nu wel een beetje. Vooral mijn vraag is of jullie het financieel verantwoord vinden en dat mag hard en eerlijk zijn, wat mijn ouders mij geven is hun keuze, daar hoeven jullie geen commentaar op te geven. Ik ben ook zeker niet rot verwend of ondankbaar. Ik snap dat veel mensen geen paard kregen van hun ouders, maar dat is geen reden om andere iets te misgunnen. Dat ik naar de toekomst moet kijken is ook een zeer realistische commentaar waar ik jullie 100% gelijk in geef.

Sabri: Snap je redenering, maar dat ga ik niet doen helaas.. Kan dat niet over mijn hart krijgen. Dan heb ik liever geen tweede paard dan hem te moeten verkopen. Dan heb ik idd liever een bijrijpaard.

Dit kun je alleen zelf in vullen. Als jij het een goede deal vind en je ouders ook, wie zijn wij dan om daar wat van te vinden.

Ik kreeg ook een paard van mijn ouders hoor toen ik 15 jaar was. Maar toen ik jouw leeftijd was betaalde ik die al lang zelf. Maar goed, op meningen zit je niet te wachten, dus nogmaals als jullie je er allemaal goed bij voelen dan moet je dat gewoon doen. Zolang er iemand is die elke rekening op kan pakken doe je het dier niet te kort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:59

Daarnaast zou ik op een bepaalde leeftijd zeker mijn eigen boontjes willen doppen en niet meer op de portemonnee van ouders willen teren. Gezien het topic over het bij jullie intrekken van je broer, ook in zo'n situatie kun je komen. Was het nu zo dat er geen paard meer was zou ik er iets gemakkelijker over denken, echter, je ongeschikte paard komt al op het conto van je ouders en dan zou je er nog eentje bijnemen, wat als die ook ongeschikt word, jij gaat door met leven en zij misschien maar betalen??

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:03

Je gaat er voor nu van uit dat je ouders je kunnen blijven steunen, wat als hun situatie veranderd? Stel dat het niet meer kan, wat dan? Gaat het je dan ook lukken om de kosten voor 2 paarden te dragen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:21

Ik denk dat Nederland-België er sowieso wel toe doet. Het is al lang uit onderzoeken gebleken dat Belgen langer thuis blijven wonen en ouders de kinderen veel meer en langer financieel ondersteunen. Tuurlijk is er persoonlijke variatie. Maar dit is gemiddeld genomen zo.
Ook verdien je als student veel meer in België. Ik werk 4 uur per week en heb meer dan 50 euro hiervoor per week.

Succes met de beslissing ts!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:25

Zoe_97 schreef:
Ik denk dat Nederland-België er sowieso wel toe doet. Het is al lang uit onderzoeken gebleken dat Belgen langer thuis blijven wonen en ouders de kinderen veel meer en langer financieel ondersteunen. Tuurlijk is er persoonlijke variatie. Maar dit is gemiddeld genomen zo.
Ook verdien je als student veel meer in België. Ik werk 4 uur per week en heb meer dan 50 euro hiervoor per week.

Succes met de beslissing ts!

De gemiddelde Belgische student verdient niet veel meer dan €10 per uur hoor. Dan heb jij een goede studentenjob, maar meer dan €50 voor 4u is zeker niet de standaard.

Ik denk dat het lang thuis blijven inderdaad ook komt door de hoge huizen- en huurprijzen hier. Daarnaast is ons onderwijs goedkoper en zullen ouders iets minder snel financieel de neiging hebben ze buiten te kieperen ;).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:29

Gaan je ouders ook alle medische kosten die nog aan je huidige paard gaan komen financieren? Want gezien de klachten van je paard verwacht ik wel dat daar in de toekomst ook als weide versiering nog kosten aan gaan komen om hem pijnvrij te houden. Of is het uitgangspunt, als ie niet meer zonder hulp pijnvrij de wei in kan, laat ik hem gaan? Want als jouw potje voor 2 paarden is waarvan je van 1 al zeker weet dat hij serieuze mankementen heeft, dan is jouw potje wel erg klein en kun je weinig opvangen.

Maar als je ouders alle kosten die bij het huidige paard komen gaan financieren is het financieel eigenlijk alleen de vraag of jij als student met een baantje een paard kan houden. Dan speelt het eerste paard (behalve tijd) geen rol. Die vraag kun je zelf het beste beantwoorden. Er zijn wel meer studenten met 1 paard die dat zelf bekostigen maar alles hangt ook af van wat je er mee wilt.

Maar er zijn wel meer dingen om rekening mee te houden. Je geeft aan dat je ze graag samen wilt houden. Maar een pensionado stelt hele andere eisen aan huisvesting en management als een sportpaard dat volop in training is. Er zijn maar weinig locaties waar beide "doelgroepen" het optimaal hebben. Nog los van de kosten die je betaalt voor faciliteiten waar je met een pensionado helemaal geen gebruik van maakt, maar die je voor je sportpaard toch wel graag wil hebben.

Een (te jong) paard dat niet meer bereden kan worden aan houden klinkt heel idyllisch maar is volgens mij alleen realistisch als je de paarden aan huis hebt staan, of als je rijden niet belangrijk vindt, of als het geld je op de rug groeit. Volgens mij is geen van drie van toepassing op jouw situatie TS. In andere gevallen is het volgens mij verstandig om te kiezen, of je kiest voor je paard waar van houd maar je alleen nog mee kunt knuffelen, of je kiest voor een paard waar je een nieuwe toekomst mee gaat opbouwen. Volgens mij hoeft dat laatste echt niet te betekenen dat je niet van je huidige paard houd. Ik zou zelf die keuze niet veroordelen en heb geen idee wat ik zou doen als ik voor die situatie zou komen te staan.

Ik denk dat de shock van de diagnose nu nog heel groot is. Maar mijn advies zou zijn, zet je paard op een stalling waar ze alleen maar gepensioneerde en/of geblesseerde paarden hebben, waar ie in een kudde naar buiten kan en waar het stalpersoneel weet hoe ze met dergelijke dieren om moeten gaan en waar ze op moeten letten. Neem aan het eind van de zomer een beslissing of je je paard ook nog de winter in wilt laten gaan en of dit is wat jij wilt. Persoonlijk vraag mij altijd serieus af hoe leuk het leven voor een paard, dat qua leeftijd nog fit genoeg is om van alles te doen, om in de winter als ze vaak maar in een paddock kunnen of in ieder geval de wei weinig aan is, maar een beetje te staan verpieteren (sorry maar zo zie ik het toch vaak tenzij je op een hele fijne pensioen stal staat, of als je ze aan huis hebt en je ze dagelijks voldoende aandacht en afleiding kunt geven). Dan stel je de beslissing uit om voor dit paard, voor een nieuw paard of voor beide te gaan uit tot een moment dat de shock weg is, je weet wat het betekent om een paard te hebben wat wel jouw aandacht vraagt, maar waar je niets meer mee kunt, en heb je meer zicht op wat het komende studie jaar gaat betekenen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:40

Als je het nou omdraait?
Je moeder wil voorlopig 1 paard voor je betalen. Ik weet niet hoeveel je met je huidige paard nog kan doen, maar als je daar niet zo actief meer mee kan zijn is het dan wat daar een andere stalling (evt alleen weidegang) voor te vinden? Dat jij dan de kosten voor je huidige paard gaat opnemen en je ouders voor je nieuwe paard.

Er wordt altijd gezegd 'wacht tot na je studie' 'wacht tot je een echte vaste baan hebt' 'wacht tot je een eigen woonplek hebt'... Ik ben die leuzen zo zat zo vaak dat bokt ze wel niet roept, kan wel blijven wachten. Natuurlijk is het verstandiger maar een eigen paard hebben is niks verstandig aan, ook als je bovenstaande wel allemaal hebt. Want het blijft altijd een grote kostenpost en het blijft altijd een risico op hoge noodkosten. En of je nou studeert of fulltime werkt, een paard onderhouden is bij het ene niet per se makkelijker dan het andere.
Als jij genoeg kan sparen en zoals je zelf al zegt een potje voor medische dingen/noodgevallen maakt, goed voor je kan zien hoe je dit gaat bekostigen en een plan van aanpak maakt en je daar ook aan kan houden, waarom niet? En misschien ben ik daar dan hard in, maar ook een paard kan je weer verkopen als het toch niet werkt.

Chabby2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:50

Misschien denk ik te makkelijk hoor, maar waarom zoek je niet gewoon een bijrijdpaard?