Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar toen ik zo oud was als jij leek het me ook wel een goed idee. Mijn pony werd oud en ik wilde ook erg graag rijden. Dus kocht ik eerst een mini en daarna nog een tweede rijpony. Op dat moment had ik ook alle financiële middelen, want ja: je woont thuis en kunt daarnaast ook eens lekker sparen. Geen probleem toch?
) bigone schreef:Financieel verantwoord, misschien wel, handig, vind ik niet. Je hebt een studie waarbij je tijd overhoud en je woont thuis. Hoe zie je het over vier a vijf jaar, woon je dan nog steeds thuis?? Misschien wel maar moet je dat willen, hoe zie je je toekomst, buitenland stages, masters in een andere plaats?? Ik zou op zoek gaan naar een dressuurpaard om bij te rijden en niet zelf eentje kopen want onherroepelijk eist dat bijna dat je thuis blijft wonen en flinke financiele verplichtingen aangaat. En je zit in het eerste jaar, dus heb nog even geduld.

cissy schreef:Stel je ouders vallen weg door een financiele tegenslag of door een ongeluk (niet te hopen maar het heet niet voor niks ongeluk) kun je dan voor jezelf zorgen met twee paarden?
ireika schreef:Ik heb min of meer in dezelfde situatie gezeten, al was ik nog iets jonger toen ik mijn 2e paard er met mijn eigen centjes bij kocht.
Ook al heb ik er uiteraard geen spijt van gehad, ik zou het toch echt niet aanraden, het is een serieuze kost meer, en je hebt ook echt minder tijd te besteden aan je eerste paard.
Bijrijdpaarden vinden is nu ook in België steeds makkelijker te vinden, zeker als je een deftige basis hebt. Met een bijrijdpaard liggen jouw kosten lager en kan je dat geld dus net investeren in deftige dressuurlessen, waardoor je veel meer zal kunnen bijleren dan als je de eindjes aan elkaar moet knopen voor je eigen paard en dus geen les kan nemen.
Vergeet daarnaast ook niet dat je nieuwe paard ook een blessure kan krijgen, dan zit je plots met 2 grasmaaiers en kan je de dressuur weer vergeten...
verootjoo schreef:Ik vind het financieel niet verantwoord.
Je gaat al je geld aan een luxeproduct uitgeven. Hoe ga je dan sparen om überhaupt ooit uit huis te kunnen? Je hebt toch spaargeld nodig? Juist in deze fase van je leven kan je echt niet met geld gaan smijten, spaar alles liever op zodat je straks als je wel een keer uit huis gaat een knap huis kan kopen oid.

CalipsoLover schreef:Het mag geen mening-topic worden, dat is het nu wel een beetje. Vooral mijn vraag is of jullie het financieel verantwoord vinden en dat mag hard en eerlijk zijn, wat mijn ouders mij geven is hun keuze, daar hoeven jullie geen commentaar op te geven. Ik ben ook zeker niet rot verwend of ondankbaar. Ik snap dat veel mensen geen paard kregen van hun ouders, maar dat is geen reden om andere iets te misgunnen. Dat ik naar de toekomst moet kijken is ook een zeer realistische commentaar waar ik jullie 100% gelijk in geef.
Sabri: Snap je redenering, maar dat ga ik niet doen helaas.. Kan dat niet over mijn hart krijgen. Dan heb ik liever geen tweede paard dan hem te moeten verkopen. Dan heb ik idd liever een bijrijpaard.
Zoe_97 schreef:Ik denk dat Nederland-België er sowieso wel toe doet. Het is al lang uit onderzoeken gebleken dat Belgen langer thuis blijven wonen en ouders de kinderen veel meer en langer financieel ondersteunen. Tuurlijk is er persoonlijke variatie. Maar dit is gemiddeld genomen zo.
Ook verdien je als student veel meer in België. Ik werk 4 uur per week en heb meer dan 50 euro hiervoor per week.
Succes met de beslissing ts!
.