Paard kopen voor dochter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kees87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:22

Een paard aanschaffen is natuurlijk ook niet iets wat je zo 1 2 3 doet. We moeten hier echt goed over na denken samen met onze dochter. Misschien is een lease paard in eerste instantie een goed idee.

Maflinger_S

Re: Paard kopen voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:27

Een leasepaard is zeker een goed idee. Dan kan je wennen aan het hebben van een "eigen" paard zonder dat je gelijk voor het hele pakket aan verantwoordelijkheden moet gaan. Zeker bij het aanschaffen van een paard voor een 10-jarige dochter zal je als ouder veel betrokken zijn bij het wel en wee van dochter en paard. Het is tenslotte geen fiets met haar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:31

Dat kopen zou ik eerst niet met een 10 jarige bespreken, dan zit je er aan vast want als 10 jarige is er natuurlijk niets leuker dan een eigen pony. Verder belangrijk, heeft je dochter de manege op loop/fietsafstand of hebben jullie alle tijd van de wereld om vijf keer per week daar anderhalf uur te zijn. Want een eigen dier ben je veel meer mee bezig dan eens in de week een lesje volgen waarbij ouders ook nog eens het kind af kunnen zeten want hulp en instructie aanwezig. Bij een eigen dier dus niet dus zal je als ouders er voor moeten zorgen voor een spoedcursus omgang/gedrag met en van het paard. Hebben jullie het geld voor stalling/trailer/ziektekosten en vooral aanschaf en tijd genoeg dan nog, eerst kijken of je kunt leasen van haar lievelingsdier en dan kun je verder kijken wanneer dit goed bevalt. Een lesje in de week is heel iets anders dan zelf vijf keer in de week rijden, is ze veel te jong voor en jullie hebben er de ballen verstand van(niet verkeerd bedoeld hoor).

kees87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:33

Hier heb je ook gelijk in, we hebben het er al over gehad en nu kan ze het idee van een eigen paard hebben niet uit der kop krijgen, Goede tips allemaal haha

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:37

Ik heb met mijn oude fjordje heel wat ouders gelukkig af kunnen praten van een "eigen pony". Als ik weer eens gebeld werd of ik mee wilde een paard/pony te kopen voor een kind van kennis van wie ik nog niet zeker kon zeggen of het niet voor de heb was :o .

Ik zei altijd, oke laat haar maar minstens 3 weken lang elke dag naar mijn pony komen. Alles zelf doen en ik kijk mee. Ik heb er bij gehad die het binnen een paar dagen al voor gezien hielden. :D .

Ja maar het regent! Ja maar mn schoenen zitten helemaal onder de poep! Ja ik ga echt niet met mijn nieuwe spullen in de modder hoor.

Natuurlijk kan je als geen paardenouders wel een paard voor je kind kopen. Dan moet je ook wel bereid zijn inderdaad veel te leren. Ik zeg altijd heb je een hond die de kids zo graag wilden en ben jij degene die er nu elke dag mee door weer en wind loopt? Doe dat x 100 en als je het dan nog niet erg vind?

En wat was ik toch rijk geweest zonder paarden!

Ik moet er als zelf paardenmoeder ook weer niet aan denken dat ze er mee zou stoppen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:39

Voordat ik een pony kreeg van mijn moeder hebben we eerst twee maanden een pony geleased zodat ik echt wist wat het inhield en er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen rijden zoals in de lessen wordt gedaan.

Maar een pony moet ook ongeveer iedere 6-8 weken naar de hoefsmid, jaarlijkse entingen, ieder jaar naar de paardentandarts, als er iets mis is kan je extra dierenkosten krijgen of een osteopaat nodig hebben. Het kan zijn dat de pony zich blesseert en in het ergste geval er nooit meer op gereden kan worden. Dat zijn allemaal dingen waar over nagedacht moet worden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:40

In het kort: Een paard kopen kan elke hond met een hoed.
Even googelen op de boktmarkt, marktplaats, etc…

In het lang:

Middag Kees!

Welkom op Bokt, waar je werkelijk alles over paarden vindt.
Aan je vraagstelling te horen, ben je vrij nieuw in de sport.
Geen issue, we willen je hier graag helpen.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, een paar puntjes om over te denken:
- Je dochter rijdt op een manege: vooropgesteld dat dit een deugdelijke instelling is zullen ze daar best geplaatst zijn om je te helpen. Hoogstwaarschijnlijk zullen zij je geen draak verkopen aangezien je dochter bij hen zal blijven lessen met het dier.
- Stalling: hopelijk kan je op de manege terecht. Let op: je huurt daar een stal met bijhorende faciliteiten. Je hebt daar geen “vertel mij maar wat ik ermee moet doen” overeenkomst. Domweg: je koopt een paard = je krijgt een nieuwe levensstijl. En dat menen we hier serieus! Je dochter is immers maar 10 en is voor vervoer, sponsoring en advies op haar ouders aangewezen. Jij bent in eerste instantie diegene die zal moeten geven of er ontwormd moet worden, tandarts moet komen, degelijke spullen kopen. Ja, je kan langs alle kanten begeleid worden door hoefsmeden, de manege, de dierenarts, de ruitersportzaak MAAR de verantwoordelijkheid ligt bij de ouders.
- Kosten: een paard kost geld naast de aanschaf. Stallingskosten, lessen, materiaal (zadel, hoofdstel, dekens, rijbroeken, helm, schoeisel etc etc), onderhoud (ontwormingen, inentingen, hoefsmid, tandarts etc), verzekering etc. Vergeet benzine en talrijke kantineconsumpties niet! Het spreekwoord is niet voor niets: “Als mensen met paarden sterven valt er niet veel te erven!”
- U hebt een paardje op het oog? KEUREN! Altijd en overal KEUREN! Door uw eigen DA!
- Lees u in op bokt. Alle rampverhalen staan hier. Uit andermans fouten leert men…

Als ik de verdere reacties lees na je OP, besluit ik dat je echt nergens wat van weet.
In dit geval is een leasepaard of verzorgpaard zeker een hele goede opstap.
Kan je alvast wennen aan de levensstijl zonder gelijk ALLE kosten en plichten op het bord te krijgen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:42

MarryAnneR schreef:
Ik heb met mijn oude fjordje heel wat ouders gelukkig af kunnen praten van een "eigen pony". Als ik weer eens gebeld werd of ik mee wilde een paard/pony te kopen voor een kind van kennis van wie ik nog niet zeker kon zeggen of het niet voor de heb was :o .

Ik zei altijd, oke laat haar maar minstens 3 weken lang elke dag naar mijn pony komen. Alles zelf doen en ik kijk mee. Ik heb er bij gehad die het binnen een paar dagen al voor gezien hielden. :D .

Ja maar het regent! Ja maar mn schoenen zitten helemaal onder de poep! Ja ik ga echt niet met mijn nieuwe spullen in de modder hoor.

Natuurlijk kan je als geen paardenouders wel een paard voor je kind kopen. Dan moet je ook wel bereid zijn inderdaad veel te leren. Ik zeg altijd heb je een hond die de kids zo graag wilden en ben jij degene die er nu elke dag mee door weer en wind loopt? Doe dat x 100 en als je het dan nog niet erg vind?

En wat was ik toch rijk geweest zonder paarden!

Ik moet er als zelf paardenmoeder ook weer niet aan denken dat ze er mee zou stoppen.

Dit vind ik best grappig en een hele goede :') Mocht ik later kinderen krijgen dan ga ik dit ook met ze doen. Merk ik nu inderdaad ook nog wel met mensen (en dan zijn het geen kinderen meer) die met dit weer lekker binnen blijven....

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:45

Is er een ponyclub in de buurt? Misschien is er wel een kind daar dat 'uit zijn/haar pony' is gegroeid zodat ze een nieuw ruitertje zoeken voor dit dier, zonder het direct te moeten of willen verkopen. Dat zou voor jullie een mooie kans zijn om een en ander in een voor de pony vertrouwde omgeving te proberen, zoals verzorgen, rijden, op de club naar les gaan. Wie weet!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:54

In deze situatie zou ik inderdaad ook voor een verzorg pony gaan.
Ik kreeg ook een pony toen ik jong was en mijn ouders hebben veel moeten doen. Elke dag mee naar de manege. In de kou langs de bak staan. Helpen zadelen, zelf veel leren, helpen met de rot klusjes. En ik ben ze dankbaar dat ze dat deden. Maar als ouders heb je echt een zware taak om te ondersteunen. Want het kind zal alleen poetsen en rijden. De rest moeten jullie doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:59

Wat goed van je dat je het in de groep gooit en niet hals over kop een paard koopt. (Ken dr genoeg en dat pakt meestal niet zo leuk uit :'))

Een lease paard is zeker een leuk idee om mee te beginnen. Op jou dochters leeftijd heb ik ook mijn eerste eigen pony gekregen en dat is fantastisch, maar je weet nooit op die leeftijd hoelang ze het leuk blijven vinden, ik dacht ook dat ik heel mijn leven zou blijven rijden maar ik ben op 15-jarige leeftijd toch ermee gestopt. Ik ging naar het MBO en kreeg gewoon andere interesses. Een eigen paard vraagt veel tijd, energie en geld en ik stak dat op dat moment liever in andere zaken.
Dat is natuurlijk helemaal niet erg, alleen wel iets om rekening mee te houden aangezien een eigen paard niet niks is.

Ik zou inderdaad even informeren bij de plaatselijke manege, probeer iemand te vinden die jullie wilt helpen met de paardendroom van jullie dochter. Er komt ontzettend veel bij kijken, bij een lease paard natuurlijk wat minder dan wanneer die echt van jou is. Voor ouders vaak fijner, kinderen willen natuurlijk het liefst een paard dat helemaal van hen is. :P

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:05

Hai TS,

ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten. Alleen heb ik mijn dochter eerst 3 dagen in de week een pony laten leasen (was op een kleine stal) Na 4 maanden zijn wij op zoek gegaan naar een eigen pony. In die maanden heb ik me er in verdiept (ben zelf ook niet opgegroeid met paarden/manege oud; ik zeilde wedstrijden haha)

Uiteindelijk ben ik samen met de instructrice van mijn dochter pony's gaan uitproberen met dochter. We hebben toen een 17 jarige leerpony gekocht. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en leidt ze haar eigen, 4 jarige pony op.
We hebben enorm veel geleerd (ik ben zelf ook gaan lessen), heb een trailer gekocht, lid geworden van een ponyclub en nu genieten we allebei dagelijks van de pony.

Mijn dochter is overigens 13 en had dus dezelfde leeftijd destijds. Ik weet dat zij nooit haar interesse zal verliezen (de pony is voor haar echt ook therapie, na onze scheiding) Ze gaat al die jaren al trouw dagelijks naar onze pony en ik heb haar nog nooit horen klagen over stallen mesten oid.
Ik zou het dus echt aanraden om eerst een pony te leasen, dan krijgen zowel jij als je dochter er echt een goed beeld bij wat het betekent om een eigen pony te hebben.

Ik woon enigszins in de buurt dus je mag me gerust een berichtje sturen als je meer wilt weten.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 11-03-19 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:08

Ik zal het afraden. Laat dochter eerst een verzorgpaard nemen of anders leasepaard. Laat haar daar voor zorgen net als een eigen paard. Desnoods praten met de manege om haar lievelingspaard volledig te gaan leasen. Gaat dat na een jaar nog goed dan zou ik er eens rustig over na gaan denken. Je doet je dochter ook wat aan namelijk met een eigen pony, ze moet veel tijd gaan steken in een hobby en met de puberteit kan haar interesse zo veranderen, ook heeft ze door een pony minder tijd om zich op andere fronten te ontwikkelen. Het is nogal een verantwoordelijkheid en die kun je zo'n jong kindje niet geven. Zeker omdat jullie als ouders de sport en paarden niet kennen. Dus betekend vooral ook dat je zelf de paardensport erg leuk moet gaan vinden, dat wil zeggen minstens 5x per week er een paar uur heen. Honderden euro's opzij leggen per maand want dat kost het al gauw na aanschaf in onderhoud.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:13

Hey bijna buurman (ik woon in Hellendoorn, paard in Nijverdal), welke manege rijdt ze?

Bij de Reggehoeve krijg je een heel eerlijk advies, als ze daar rijdt zou je prima Sasha kunnen vragen of een eigen pony al verstand is of dat zij bijvoorbeeld er 1 verleased voor een aantal dagen per week.

Er komt erg veel bij kijken, tijd, geld, energie. Die er vooral op deze leeftijd door de ouders ingestopt moet worden.

kees87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 16:17

Ja ze rijdt ook bij de Reggehoeve! Wat toevallig haha ik zal eens navragen bij Sasha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:21

Als mijn dochter een pony wilt heeft ze pech vanaf 16 jaar mag het maar in dit geval is we ook een mama met heel veel ervaring.

Ik heb 32 jaar eigen paard en ik vind het persoonlijk flinke opoffering.
Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn en de hoeveelheid tijd.
Maar ook jouw leven als moeder zijnde veranderd want je kind 6 dagen oo de manege zetten en geen interesse krijgen in het paard of sport zou voor mij niet te doen zijn.

Tevens is goede stal belangrijk en welzijn voor paard niet elk manege is slecht maar is wel zoektocht naar een nette stalling.
Verder zou ik op de manege blijven en niet pensionstal of particulier, daar is vaak beter voor paard maar voor een jong manege meiske vind ik dat nu nog geen plek.

Over feit dat je dochter nooit zal stoppen...dat moet je nooit zeggen.
Iedereen stopt een keer

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:26

tita schreef:
Als mijn dochter een pony wilt heeft ze pech vanaf 16 jaar mag het maar in dit geval is we ook een mama met heel veel ervaring.

Ik heb 32 jaar eigen paard en ik vind het persoonlijk flinke opoffering.
Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn en de hoeveelheid tijd.
Maar ook jouw leven als moeder zijnde veranderd want je kind 6 dagen oo de manege zetten en geen interesse krijgen in het paard of sport zou voor mij niet te doen zijn.

Tevens is goede stal belangrijk en welzijn voor paard niet elk manege is slecht maar is wel zoektocht naar een nette stalling.
Verder zou ik opnamegereed blijven en niet pensionstal of particulier, daar is vaak beter voor paard maar voor een jong manege meiske vind ik dat nu nog geen plek

Waarom zou het kind 6 dagen per week moeten rijden? Of waarom zou je als ouder telkens mee moeten gaan en wachten tot het kind klaar is?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:27

Eerst even complimenten aan TS: Verdiepen is zo belangrijk!

Je hebt al een hele hoop bruikbare tips binnen gekregen. Ik maak uit jouw verhaal op dat dochter alleen lest en geen verzorgpaard heeft. Mocht leasen niet lukken start dan, samen met haar, een zoektocht naar een leuk verzorgpaard. Niet direct de druk van 'een echte eigen' maar wel veel verantwoordelijkheden.

Veel succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:31

Vergis je niet in de zorgen! Een paard is wat dat betreft even erg als een kind erbij!

Zowel qua kosten als qua hoofdbrekens trouwens.

Een leasepaard is een mooie middenweg om eraan te wennen, voor zowel ouders als kind.

Afgelopen weekend stond er een stuk in het nrc over de lusten en lasten van het hebben van een paard. Erg realistisch!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:32

Ik vind niet dat kind 6 dagen moet rijden, dat staat er niet.
Ik vind als je een eigen pony hebt dat je 5/6/7 dagen pw moet gaan, verzorgen, knuffelen en als je bv niet volpension staat mesten.

Voor een meisje van 10 is dat pittig ik ging destijds 3 dagen per week maar had ook geen eigen pony.

Ik ben zelf moeder en een jong kindje van 10 5/6 dagen zonder toezicht en interesse van moederskant zou mijn ding niet zijn.
Als je eigen pony hebt, vind ik dat de ouders betrokken moeten zijn BIJ jong meisje.
Je kan bv niet de verzorging aan je 6- jarige overlaten.......

Wij hebben katten en mijn dochter verzorgt ze.....samen met mama.
Paarden hebben we ook maar omdat ik weet hoe ik het zou willen en ook weet dat ik dat ik haar dat niet kan geven komt hier geen pony op jonge leeftijd.

Ik was 16 met mijn eigen pony mijn ouders ging 4x pw mee naar stal........ was toptijd tot mijn 21ste toen had ik een auto en kwam mijn ma en oma nog altijd kijken bij de les,
Tot ver in 30 ging mijn pa mee op elke wedstrijd en bosritten, ouders aan de wandel ik in bos
Ouders horen betrokken te zijn is mijn mening ( vooral bij jonkies ongeacht welke sport)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:35

Grappig Wij gaan per 1 april onze pony verhuizen naar de Reggehoeve :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:36

@tita, Dat je als ouder verantwoording hebt is zonder meer waar, maar ik denk dat als je dochter eenmaal weet wat ze moet doen (mesten/voeren/lekker troetelen?) dat ze gerust in ieder geval een aantal dagen zonder ouder naar stal kan gaan hoor. Zeker aangezien ze op een stal staat, daar zijn genoeg mensen die kunnen helpen en eventueel een oogje in het zeil kunnen houden.

Ik heb altijd weinig support van mijn ouders gehad wat betreft de paarden omdat ze er simpelweg weinig kennis van hadden en het was mijn hobby, niet die van hun. Die van mij stonden gewoon op een weiland met een schuilstal.
Maar mijn ouders gingen echt niet iedere dag mee hoor, onnodig ook, op je 10de kun je prima zelf een hooinet vullen. Als ik ze nodig had kon ik ze bellen en dan waren ze er met 2 minuten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:38

Betrokken ouders is bij alle dieren een vereiste, onze oudste kreeg op haar 10e een eigen pony, na twee maanden kreeg ze de keus, of er beter voor zorgen of pony weg. Het valt namelijk vies tegen op die leeftijd om zelf te rijden in je eigen bak of gewoon gezellig op de manege of ponyclub. Maar toen ze drie maanden later wedstrijden ging rijden hoefde ik niets te doen, alleen zorgen dat we op wedstrijd kwamen. En dat is zo gebleven tot ze stopte. En vanaf 16??? Dan ontzeg je je kind de leuke ponyjaren op wedstrijd maar dat is mijn persoonlijke mening. Kost het veel, jazeker, geld en tijd, op zaterdagochtend om vijf uur je bed uit omdat je als eerste om 8 uur moet starten en een uur moet rijden is niet echt prettig. Maar nu was ze ook redelijk succesvol en zeer gedreven, dan houd je het als ouder beter vol.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:48

MarliesV schreef:
Hey bijna buurman (ik woon in Hellendoorn, paard in Nijverdal), welke manege rijdt ze?

Bij de Reggehoeve krijg je een heel eerlijk advies, als ze daar rijdt zou je prima Sasha kunnen vragen of een eigen pony al verstand is of dat zij bijvoorbeeld er 1 verleased voor een aantal dagen per week.

Er komt erg veel bij kijken, tijd, geld, energie. Die er vooral op deze leeftijd door de ouders ingestopt moet worden.

Hey hier nog een nijverdaller!

Kees ik heb je een pb gedaan, wil gerust een keer een kop koffie drinken om antwoord te geven op al je vragen! Maar het mag ook via hier of pb!
Laat het maar weten!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:52

kees87 schreef:
Een paard aanschaffen is natuurlijk ook niet iets wat je zo 1 2 3 doet. We moeten hier echt goed over na denken samen met onze dochter. Misschien is een lease paard in eerste instantie een goed idee.

Een paard/pony leasen is zeker een goed idee. Je dochter is nu niet zo heel ervaren en het zou kunnen dat het paard dat je nu zou uitkiezen over een paar jaar niet meer past bij haar ervaring en ambities.
Zeker als ze wedstrijdjes gaat rijden.