Recreatief met goed sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Recreatief met goed sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:12

Ik denk dat het onderscheid er komt door de prijs. Voor een paard dat hoog in de sport zou moeten kunnen komen volgens papier betaal jw het 3 dubbele dan een bos rij paard, zonder papier.
Die ook stiekem wel meer zou kunnen, maar daar willen mensen niet voor betalen.

Uiteindeleijk komt zoveel uit op geld.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:15

De dressuur is bedoeld voor het paard.
En ook in de sport zou dit moeten betekenen;
Het meest optimale uit een combinatie, contact, lichtheid en uiteindelijk een samensmelting die resulteerd in bijna onzichtbare hulpen.
Waarbij het paard zo word gymnasticeerd dat hij daar fysieke voordelen van heeft bij het berijden.
Zodat hij lang en gezond bereden kan blijven worden.
Onafhankelijk van het talent van het paard.
Want ook een minder voordelig paard kan tot optimale beweging komen.
Dat is waar de dressuur voor bedoeld is.
Vandaag de dag is het mi meer een keuring waarin zelfs al op basis niveau ook graag gezien word dat het paard spectaculair beweegt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:15

Er bestaat niet zoiets als een sportpaard of recreatiepaard. Elk paard wilt gewoon buiten ravotten in de modder rollen hele dag eten en met vriendjes kunnen spelen. Dat ik er dan persee 3 keer per week dressuur mee wil gaan rijden en wil huppelen op wedstrijd tussen witte hekjes hoeft van hem niet persee haha! Een paard zal nooit zeggen zo ik ben een sportpaard bind me een zadel op mn rug en laten we pirouettes gaan oefenen baas! Alhoewel ik wel denk dat mijn paard liever volgas over het strand galoppeert dan verzameld door de baan moet galopperen. Dus hebben we een compromie gesloten hij loopt 24/7 buiten en gedraagt zich als een paard en die 3x in de week dat ik op zijn rug zit gedraagt hij zich als een 'sportpaard'.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:16

Zolang het paard het kan en leuk vind, waarom niet?
Paard maakt het niet uit of hij een Grand Prix talent is of een recreatieknol, denk ik.

De vraag is alleen waarom je voor puur recreatieve doeleinde een talentvol paard zou zoeken in plaats van een 'normaal' paard. Wanneer ze beide even gezond zijn en de klik hetzelfde is... Dan is het enige wat verschilt de prijs, en ik zou toch niet voor de lol een extra duur paard kopen :')

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:18

Iemand vroeg wat ik doe met mijn paard. Vooral plezier maken :j Grondwerk, agility, wandelen, vrijspringen,... Als we er maar plezier uit halen :)

Waarom ik niet meer rijd?
Vorig jaar gevallen en een gebroken ruggenwervel opgelopen. Ik stapte daardoor onbewust met veel spanning op mijn paard (alrijd onder begeleiding van mijn instructrice) en begon het rijden steeds meer als een verplichting te zien. En dat werkte niet voor mij. Dus ik ben er van de ene op de andere dag mee gestopt :) Mijn instructrice had het al lang door zei ze, maar ik had blijkbaar wat meer tijd nodig om dat zelf te zien :j

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:19

Het is natuurlijk wel enorm gaaf om in passage over het strand te draven :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:35

Bijna alle sportpaarden op top nivo worden in het bos gereden, daar is weinig bijzonders aan.

Maar wat wel opvalt, is dat we hier over de beperkingen van de paarden spreken, terwijl mijn mening is dat hun grootste beperking op hun rug zit. Goed leren paardrijden kost bloed zweet en tranen en je bent nooit uitgeleerd en vooral die enorme drive om het goed te leren mis ik bij veel recreatieve/ basissport ruiters en dan krijg je al snel, hij vind het bit niet leuk ( onafhankelijke zit is niet zomaar voorelkaar), hij wil zus niet........de fout wordt nooit bij hun zelf gezocht omdat het veel te zwaar is om al die effort erin te steken om het wel goed te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:44

ik vind het zonde als gelijk welk paard, ongeacht de afstamming,bouw,leeftijd,kwaliteiten of potentieel, op een verkeerde manier getrained worden. Of dit nu gaat om een paard van 100 000 euro die lekker LDR erdoorheen gesjost wordt, of de shetlander van de buren die 3 keer in de week rondgecrossed worden door een kind zonder kennis of begeleiding, het is voor beide zonde.

Maar als je een paar goed traint, maakt het niet uit op welke locatie je die trainingen uitvoert / laat zien.
Ikzelf heb absoluut geen wedstrijdambities, het zegt me niks, ik heb er geen tijd noch geld of zin voor, en ik wil het gewoon niet. Maar ik streef wel om mijn paarden naar hun kunnen zo goed mogelijk te trainen om ze ooit op zo hoog mogelijk niveau te krijgen, zodat ze gezond oud kunnen worden. En of ik dit nu doe/toon in een wedstrijdring of in mijn achtertuin, zal me eerlijk gezegd een worst wezen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:56

Ik denk dat het verschil hem zit in budget. Als je recreatief rijdt, waarom zou je dan een paard van >10.000 euro kopen als je net zoveel plezier hebt aan een paard voor veel minder, maar duidelijk dan ook minder aanleg. Tuurlijk kun je met een GP opgeleid paard ook vrijheidsdressuur en grondwerk doen, maar waarom zou je? Andersom snap ik het ook wel. Als je een GP ruiter bent, dan ga je toch op zoek naar een paard met duidelijk talent (gangen, bouw, karakter), voornamelijk om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken (dat denk ik tenminste, ik heb nog niet eens een eigen paard, noch de capaciteiten om zo hoog te rijden :+)

Maar als je wel de volgende Valegro in je tuin hebt staan en besluit om er 2 keer per week een rondje in de bak te doen, helemaal prima. Als jij en het paard er gelukkig van wordt. En ook als je met een onvoordelig gebouwde tinker de topsport in wilt, dan getuigt dat alleen maar van onwijs goede capaciteiten van beiden :D.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:02

Ieder moet doen waar hij én het paard happy van worden. Zolang het dier niet overvraagt wordt zijn het niemands zaken of het hoogst haalbare er uit gehaald wordt. Ik vind het wel de plicht van een eigenaar om, wanneer je een "minder geschikt" dier kiest om competitie te gaan rijden, rekening te houden met dat dier zijn of haar beperkingen. En eerlijk is eerlijk; dat mis ik nog wel eens bij zulke ruiters. :) Dat realisme.

Als ik nou een échte goeie zie die alleen bosritten maakt (zeg maar; kaliber Valegro.) dan denk ik wel eens "eigenlijk best zonde." maar dat is een 100% menselijke emotie en mening want voor het dier maakt het geen jota uit of ie wel of niet zijn maximale capaciteiten gaat gebruiken. :) Dus IMO: zolang het dier gerespecteerd wordt en beide happy zijn zal het me een zorg zijn of je recreatie rijdt met een knol van een paar miljoen of wedstrijd met eentje van een paar 100 euro.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:05

Denk dat er meer talentvolle paarden in de weide staan dan er in de ring lopen.
Slechte paarden bestaan bijna niet meer zo een beetje alles word geboren met een tweede draf en beweging.
En zo zijn er vast ook heel veel talentvolle ruiters die zichzelf niet in de ring vertonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:09

Mwah, ik zie hier toch nog voldoende paarden op de weides lopen die echt niet bijzonder zijn. Sommige ronduit beperkt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:12

Er zijn zo onwijs veel (goede) paarden tov het deel wat in de top loopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:14

Tsja, voor de top heb je niet alleen talent nodig, ook tijd en geld en steun... En het moet het je waard zijn. :) aan de top kom je alleen als je je daar ook voor 200% op richt en ik denk dat er heel veel ruiters (ook talentvolle) het dat gewoon niet waard vinden. Waarom zouden ze ook als je ook gewoon heel leuk kan presteren op lager niveau én er een leven langs kan hebben?
De top is voor die enkeling die zich 100% er op toe wil leggen. :)

Zelfs als ik het talent had (en dat heb ik niet maar stel.) en het geld (dat heb ik evemin. _O- ) zelfs dan zou ik geen ruiter zijn die in de top zou kunnen mee rijden om de simpele reden dat ik er niet zo veel voor wil laten als ze moeten doen. Een collega ruiter rijdt momenteel in Doha op een kampioenschap... Ik werd al moe van al diens voorbereidingen te volgen. := En dat dier op het vliegtuig... Ik zou in zijn plek gek worden. := Prachtig hoor, om te zien, en het moet een heerlijk gevoel zijn voor hem om daar te staan en ik ben trots op hem. Maar jeetje mina wat een gedoe... :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:24

Nou idd, helemaal mee eens!
En daarom zullen er altijd meer potentiële tallenten( zowel ruiter als paard ) gewoon een recreatief leven leiden.
Meer dan andersom iig :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:19

Clasical schreef:
Slechte paarden bestaan bijna niet meer zo een beetje alles word geboren met een tweede draf en beweging.
En zo zijn er vast ook heel veel talentvolle ruiters die zichzelf niet in de ring vertonen.

Sorry, maar dat vind ik dikke onzin. Wij fokken al jaren sportpaarden. Uit de beste en bewezen bloedlijnen, zowel aan moeders-als vaderskant. Ik kan je vertellen dat het verdomde moeilijk is om een topsportpaard te fokken. De meeste zijn het net niet, en de weg naar de top is ook niet evident. Het is niet alleen bloedlijn wat telt, ook conformatie, talent, blessurevrijheid (geen ocd oid), karakter en will to please. Het is niet of/of, het is en/en. Volle broers en zussen van toppaarden zijn niet noodzakelijk ook top. Het is niet omdat jouw zus een groot tekentalent is, dat jij dat ook bent. Ik ken volle broers en zussen van wereldkampioenen die nooit een deuk in een pakje boter gereden hebben, ondanks dat ze alle kansen kregen.
Natuurlijk verkopen wij onze paarden ook liever naar wedstrijdruiters dan naar een boshobbelaar omdat ze minstens wel een kans moeten krijgen om in de ring te komen.
En dat er veel talentvolle ruiters niet in de ring te vinden zijn, dat lees je elke maand in de penny. Dat zijn deze die de wilde zwarte hengst temden, en er een maand later de grote race mee wonnen.
Topsport is 10% talent en 90% hard werken. Je krijgt er niks voor niets, geloof mij.
Edit: voor alle duidelijkheid : ik heb het hier over sportpaarden die minstens op Europees niveau lopen. Een paard wat een lintje wint op een plaatselijke wedstrijd is voor mij geen ‘sportpaard’.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:48

s_v schreef:
Iemand vroeg wat ik doe met mijn paard. Vooral plezier maken :j Grondwerk, agility, wandelen, vrijspringen,... Als we er maar plezier uit halen :)

Waarom ik niet meer rijd?
Vorig jaar gevallen en een gebroken ruggenwervel opgelopen. Ik stapte daardoor onbewust met veel spanning op mijn paard (alrijd onder begeleiding van mijn instructrice) en begon het rijden steeds meer als een verplichting te zien. En dat werkte niet voor mij. Dus ik ben er van de ene op de andere dag mee gestopt :) Mijn instructrice had het al lang door zei ze, maar ik had blijkbaar wat meer tijd nodig om dat zelf te zien :j

Dit heb ik ook gehad. Maar niet met mijn huidige paard, maar met mijn vorige pony. Ik ging er met knikkende knieën op. Ik heb het paard uiteindelijk verkocht, omdat het niet tot zijn recht kwam bij mij.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:52

Ik heb er een van de tweede categorie, gevalletje onbekende kruising, niet mooi gebouwd, absoluut geen bewegingswonder en totaal niet geschikt voor het hogere werk. Maar wél gekocht met als ambitie om wedstrijden te starten, weliswaar niet op hoger niveau. Waarom? Simpelweg omdat ik het budget niet heb/had om een heel goed wedstrijdpaard te kopen. Dus ik doe het met de middelen die ik heb. Daarnaast heb ik mijn pony vooral uitgezocht op karakter :P

Mijn andere pony daarentegen heeft wel een redelijk goede afstamming, kan heel fijn bewegen maar wordt enkel nog recreatief gereden. Maar dat heeft met medische redenen te maken, plus het feit dat ik haar absoluut geen plezier deed met de stress van wedstrijden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:17

bigone schreef:
Ik vind het onderscheid tussen een goed sportpaard en recreatiepaard een beetje bullshit. Op papier kan het een perfect paard zijn om de GP te halen, in de praktijk hannest hij met zijn mindere ruiter net zolang tot hij de Z haalt. Voor hem eindigen vaak de gewone "huistuinenkeuken" paarden die met een goede ruiter door alle klassen heen vlogen.

Precies dit. Mijn Jazz staat modderig en volgens mij gelukkig te wezen in de wei met zijn bijna 8 jaar nog nooit bereden. Op papier en als je kijkt naar (half)broers moet het een waanzinnig paard zijn. Ik ben geen waanzinnige ruiter. Paard is enorm gelukkig met gewoon paard zijn als je het mij vraagt. Niks zonde aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:27

Mijn paarden hebben ook veel meer capaciteit dan ik, maar mijn paarden zijn happy en ik ook. Ik weet dat andere mensen om me heen het nog wel eens zonde vinden, maar daar lig ik niet wakker van. :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:26

Ik heb een paard gekocht met een hele mooie bloedlijn. Het is een voormalig sport paard, heeft op een aardig niveau gelopen en meegereden met hengstenshows. Dit paard heeft 30 nakomelingen rondlopen, die ook allemaal presteren in de sport. Hij is medisch helemaal gezond en lichamelijk geschikt voor het hogere werk.

Ik ben zelf een recreant.. Ik hoef niet de ring in, maar zou wel graag een goede rij technische ruiter willen worden.. Ik houd van afwisseling. Ik zou het niet leuk vinden elke dag hetzelfde te moeten doen.. Gelukkig heb ik een paard die ook van afwisseling houdt en die zich snel verveeld (net zoals ik). Hij is erg jeugdig, daarom dat hij het grondwerk ook fantastisch vindt. Ik heb niet het idee dat het paard te kort komt of niet uitgedaagd wordt..

Ik denk dat je moet kijken naar of je als team in balans bent. Echt goede paarden komen vaak wel in de sport terecht, omdat ze kunnen presteren/juiste bewegingen hebben of opgemerkt worden. Dat zijn vaak ook paarden die van veel aandacht houden en graag in de belangstelling staan en altijd wat te zien willen hebben. Die van mij is een echte aandachtstrekker/grappemaker.. Dit paard staat expres voorin de stalgang, zodat hij alles kan zien. Dit paard wordt een dood vogeltje als je alleen maar naar hem 'kijkt'.. Dit paard moet je echt aan het werk zetten..

Ik denk dat je per ruiter en paard moet kijken wat geschikt is.. Mijn vorige pony heb ik verkocht, omdat wij niet de match waren waar wij beiden niet gelukkig van werden. Dit paard had juist weinig afwisseling nodig, het liefste alles op de grond/wandelingen/bosritjes/laagdrempelig/rust/liefst 24/7 buiten/weinig prikkels. Veel sport paarden hebben beweging nodig/werken graag en houden van aandacht. Ik denk dat dit paard niet geschikt is voor 'natuurlijke' huisvesting, terwijl mijn pony juist gelukkig werd van 24/7 buiten. Mijn sport paard staat wel 10 tot 12 uur per dag op het land in een kudde, maar hij vindt het ook fijn binnen tot rust te komen..
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 08-03-19 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:34

sevke schreef:
Clasical schreef:

Sorry, maar dat vind ik dikke onzin. Wij fokken al jaren sportpaarden. Uit de beste en bewezen bloedlijnen, zowel aan moeders-als vaderskant. Ik kan je vertellen dat het verdomde moeilijk is om een topsportpaard te fokken. De meeste zijn het net niet, en de weg naar de top is ook niet evident. Het is niet alleen bloedlijn wat telt, ook conformatie, talent, blessurevrijheid (geen ocd oid), karakter en will to please. Het is niet of/of, het is en/en. Volle broers en zussen van toppaarden zijn niet noodzakelijk ook top. Het is niet omdat jouw zus een groot tekentalent is, dat jij dat ook bent. Ik ken volle broers en zussen van wereldkampioenen die nooit een deuk in een pakje boter gereden hebben, ondanks dat ze alle kansen kregen.
Natuurlijk verkopen wij onze paarden ook liever naar wedstrijdruiters dan naar een boshobbelaar omdat ze minstens wel een kans moeten krijgen om in de ring te komen.
En dat er veel talentvolle ruiters niet in de ring te vinden zijn, dat lees je elke maand in de penny. Dat zijn deze die de wilde zwarte hengst temden, en er een maand later de grote race mee wonnen.
Topsport is 10% talent en 90% hard werken. Je krijgt er niks voor niets, geloof mij.
Edit: voor alle duidelijkheid : ik heb het hier over sportpaarden die minstens op Europees niveau lopen. Een paard wat een lintje wint op een plaatselijke wedstrijd is voor mij geen ‘sportpaard’.

Mijn paard is volgens de theorie een goed gefokt sportpaard, maar heeft een enorm lastig karakter en dit maakt hem niet geschikt voor het hogere werk. Hij heeft tot Z zwaar behaald, maar hij is moeilijk te rijden. Hij vindt het werk wel leuk, maar is geen will to please paard.. Dus medisch gezien heeft hij alles in huis, maar zijn karakter is lastig en daardoor is hij geen potentieel grand prix paard meer..

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:05

Clasical schreef:

Dat vind ik zo onzin.

Mijn verzorgpaard was een ex- wedstrijd paard en is ook div keren Nederlands Kampioen geweest.
Ik vind dressuur wel belangrijk maar ik reed groot deels een buiten met haar.
En wedstrijden deed ik alleen op de manege.
Verder interesseerde mij de dressuurwedstrijden niet. Het is niet zo mijn wereldje.

Het is een keus van mensen zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:35

sevke schreef:

Wat kan jij toch altijd heerlijk denigrerend reageren op reacties die dat in wezen helemaal niet verdienen. :)
Ik kon je perfect volgen tot je de penny er bij moest halen en "wat voor jou een sportpaard" is. Een paard dat voor sportieve/competitieve doeleinden gebruikt wordt is een sportpaard. Of die doeleinden nu aan jouw idé voldoen of niet.
Ik denk dat het erg onlogisch is om níet te geloven dat e heel veel talentvolle ruiters niet in de ring komen. :) Paardensport is duur, wedstrijd rijden nog duurder.Dus vergeet een grote zak geld ook niet mee te rekenen in je procenten. Het zal niet zomaar zijn dat de meerderheid van de topsportruiters "familie zijn van" of een flinke smak geld achter zich hebben. Zo heel veel rijden er niet mee die uit een gewoon gezin komen. Er zijn er een paar, (Adelinde om maar eentje te noemen.) maar heus niet veel. Ik kan me niet voorstellen dat de absolute meerderheid de ring in gaat. En vanuit die voorstelling kan ik me niet voorstellen dat onder die meerderheid die dus níet de ring in gaat, geen talentvolle ruiters zitten. Het lijkt me statistisch gezien erg onwaarschijnlijk dat er geen talenten zitten tussen de groep die niet op topniveau presteert.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:02

Maar er zijn best veel ruiters die zichzelf talentvol vinden, echter doordat ze geen wedstrijden rijden, laten ze hun gevoel nooit toetsen en blijven het GP ruiters in hun eigen achtertuin. Is daar wat mis mee, nee tuurlijk niet, maar ik zie wel vaak dat die ruiters zichzelf enorm overschatten.