Welke stokmaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xrobbiee

Re: Welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:10

New forest ponys heb je naar mijn kennis vooral in de D maat, waar je ook naar zou kunnen kijken misschien is een te klein gebleven paard. Dat zijn soms ook nog hele leuke een veelzijdige paarden (ponys?)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:23

TS met jou lengte en gewicht kun je op elke robuuste D of E pony.
Ben zelf 1.68 en rij op pony's van 1.48 en 1.53. Gaat echt prima ( zie mijn profiel) . En met dit budget heb je ook de ruimte om een fijn gereden, wat ouder dier te kopen. Denk dat dat gewoon ook belangrijk is: dat het dier voor jou ook makkelijk te rijden is, en al zo geschoold is dat het fijn in balans kan lopen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:32

Punz schreef:
TS met jou lengte en gewicht kun je op elke robuuste D of E pony.
Ben zelf 1.68 en rij op pony's van 1.48 en 1.53. Gaat echt prima ( zie mijn profiel) . En met dit budget heb je ook de ruimte om een fijn gereden, wat ouder dier te kopen. Denk dat dat gewoon ook belangrijk is: dat het dier voor jou ook makkelijk te rijden is, en al zo geschoold is dat het fijn in balans kan lopen

Ooooh Connemara's <3
Vroeger, toen ik nog wel klein was, vond ik ze altijd geweldig! Ik wilde er ook eentje.
Maarja, ik bleef niet klein. Zal er wel nooit van komen :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:45

Mmm... 1.86 is wel láng ja..

Maar toch..
Op mijn buffel van 1.53 zou het misschien best nog eens kunnen ( daar lijk ik namelijk echt een dwerg op)

En inderdaad...
Connemara's zijn ge-wél-dig!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:49

Punz schreef:
Mmm... 1.86 is wel láng ja..

Maar toch..
Op mijn buffel van 1.53 zou het misschien best nog eens kunnen ( daar lijk ik namelijk echt een dwerg op)

En inderdaad...
Connemara's zijn ge-wél-dig!!

Nah, ik heb wel eens op een haf van 1.53 gereden. Niet het allermooiste hoor... Ben ook niet superslank :P Zoals je kan zien op de foto is mijn kont niet geheel het juiste formaat voor het zadel... Of andersom :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:55

Ik blijf erbij dat je op mijn tankje nog wel zou passen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Punz op 08-03-19 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:56

Hoeft niet eens persé een heel stevige pony te zijn hoor. Ik ben 1.63 en paste perfect op mijn smalle pony van 1.50.
Als je naar vlakker gangen zoekt, is een kleine pre misschien wel een optie?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:58

Hoewel ik begrijp dat hier naar de robuste types wordt verwezen wil ik TS er wel op wijzen dat brede paarden in combinatie met spierproblemen niet altijd ideaal zijn. Heb je al vaker op brede paarden gereden voor langere tijd? De spieren in de heupen kunnen dat dan niet goed aan. Zou dan toch eerder naar een paard met een stokmaat rond de 1.55 zoeken die juist wa smaller gebouwd is. Daar kom je vaak makkelijker op en vooral ook af.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:02

Mijn pony is 1.48 en ik 1.63 ( en we zijn alle twee spekkig dus dat matcht :D ) maar hier even een foto voor t idee:
Afbeelding

Edit: ik heb hier mijn beugels vrij lang omdat ik net een week uit het gips was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:05

Britt_xxx schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik zal mijn zoektocht richten op pony's met een stokmaat van 1.45 tot ongeveer 1.55 denk ik. Net wat voor paardje het is.
Op zich had ik het idee om ook naar een New Forest pony te kijken omdat ik daar in het verleden een zeer goede ervaring mee heb gehad. Haalbaar volgens jullie, bij een robuust paardje met een stokmaat van 1.47 of groter?

Zeker en ik denk met spierzwakte een betere optie dan haf/fjord/tinker omdat veel koudbloeden nog wel eens veel in de hals opvangen bij standje nee ik wil niet. Iets als een new forest buigt makkelijker in die hals en dat maakt bv one rein stop en dus stil staan of aan de hand hoofd bij je houden een stuk simpeler.

Zelf 1.68 en ook hier is zo rond de 1.50 heel goed te doen. Huidige D is 1.43 trouwens, maar ook dat past. Maat zadel kan een aandachtspuntje zijn, al kan het zijn dat bij 1.62 een 17 inch genoeg is, terwijl ik ivm lengte bovenbeen die extra .5 en dus 17.5 inch nodig heb.

Hoe dan ook is het in jouw geval zeer belangrijk dat naast fijne gangen er een heel goede basisopvoeding in zit. Western heeft dat meer in de trainingsmethode zitten dan standaard "manege" engels. Beetje snuffelen aan andere rijstijlen kan wel eens heel fijn uitpakken. En westernzadels zijn er ook in licht kunststof.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:44

Ik zou niet kijken naar een ras maar naar je wensenlijstje
Niet groter dan 1.50m, bomproof, stevige zit, vlakke gangen, braaf ook als je er naast staat.
Dat kan van alles zijn, leuke koudbloed of een kruising

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:56

Precies dat Gilbo!