Stalnaam gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Stalnaam gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:51

The Highlander

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:57

Highland is meer voor de Highland pony fokkers. Waarom een shetlander naar een ander ponyras vernoemen, dat is mij eerlijk gezegd een raadsel.

Dan zou ik het zoeken in de Shetland eilanden, vertaald in het:

Schots-Gaelisch: Sealtainn,

Engels en Schots: Shetland of Shetland Islands, Norn: Hjaltland,

ouder Engels: Zetland,

in het Nederlands vroeger Hitland

Of de namen van de diverse eilanden:

Mainland
Bressay
Burra
Fetlar
Foula
Muckle Roe
Papa Stour
Trondra
Unst
Vaila
Whalsay
Yell

Rietje van Hitland bijvoorbeeld :D

Persoonlijk vind ik het achtervoegsel van Muckle Roe heel mooi. Niet zo tuttig en ouderwets als stalnamen doorgaans zijn.

Of een van de andere eilandnamen gebruiken. Ik vind enkelen stoer en apart klinken.
Laatst bijgewerkt door Boras op 06-03-19 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:57

In het gebied waar je woont had dat vroeger misschien een andere naam?
Onze stalnaam 'Scheerdonk' komt van een vroegere naam De Scheerdonken. Lijkt helemaal niet op de naam van onze woonplaats of straat. Dus misschien is er iets van vroeger uit?
Laatst bijgewerkt door Kimm4 op 06-03-19 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 23:02

Boras schreef:
Highland is meer voor de Highland pony fokkers. Waarom een shetlander naar een ander ponyras vernoemen, dat is mij eerlijk gezegd een raadsel.

Dan zou ik het zoeken in de Shetland eilanden, vertaald in het:

Schots-Gaelisch: Sealtainn,

Engels en Schots: Shetland of Shetland Islands, Norn: Hjaltland,

ouder Engels: Zetland,

in het Nederlands vroeger Hitland

Of de namen van de diverse eilanden:

Mainland
Bressay
Burra
Fetlar
Foula
Muckle Roe
Papa Stour
Trondra
Unst
Vaila
Whalsay
Yell

Rietje van Hitland bijvoorbeeld :D

Persoonlijk vind ik het achtervoegsel van Muckle Roe heel mooi. Niet zo tuttig en ouderwets als stalnamen doorgaans zijn.

Of een van de andere eilandnamen gebruiken. Ik vind enkelen stoer en apart klinken.

Leuk en origineel! :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:10

Geen tips wat de naam zelf betreft, maar zou het niet verstandig zijn er wat vaart achter te zetten? :o Van andere stamboeken weet ik dat het vaak wel een tijdje kan duren voordat een naam wordt goedgekeurd, vooral als ze het druk hebben met andere dingen (veulens, keuringen, die tijd komt er weer aan). Het lijkt me toch handig de bevestiging te hebben voordat je eerste veulen er is. Succes!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 23:13

goeroe schreef:
Geen tips wat de naam zelf betreft, maar zou het niet verstandig zijn er wat vaart achter te zetten? :o Van andere stamboeken weet ik dat het vaak wel een tijdje kan duren voordat een naam wordt goedgekeurd, vooral als ze het druk hebben met andere dingen (veulens, keuringen, die tijd komt er weer aan). Het lijkt me toch handig de bevestiging te hebben voordat je eerste veulen er is. Succes!

Ja klopt helemaal! Opzich maakt het niet uit als ik het pas later aanvraag maar wil deze maand een naam hebben maar ben echt slecht in keuzes maken :') alhoewel ik al wel een naam nu in gedachten heb, denk dat ik die morgen ga aanvragen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:52

"Ripperda"?

Nu weet ik niet of je van geschiedenis houdt en of je zulle namen mag gebruiken. Afgeleid van: "Wigbolt Ripperda" (uit Winsum, 1535-1573), telg uit het oudadellijke geslacht Ripperda en maakte aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog deel uit van het leger van Willem van Oranje.

Ook al zou je ooit gaan verhuizen, lijkt het mij juist mooi dat de naam je toch altijd doet verbinden met waar je ooit begonnen bent. Als je bang bent voor een te lange naam, zou je bijvoorbeeld ook alleen de initialen kunnen gebruiken.