‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:37

Hier was dat ook aan de hand de shet van 26 is ingeslapen omdat zijn knie was versleten. onze dochter was ontroostbaar...dan breekt echt je moederhart.
Tot je toch beseft dat dier heeft hier wel 20 mooie jaren gehad, beresterk en nooit ziek!.
Wij dachten toen tja hoe ouder hoe sneller het afscheid nadert, maar ook het besef deze zijn wat kalmer en weten wat er van ze verwacht word.Ze hebben gezien de leeftijd van onze kinderen 5 en 2,5 nog veel actieve jaren. Het gaat hier meer om de belevenis en dat je kennis maakt met het wezen paard.
dus juist dat stukje is perfect wel hebben wij omdat we lange kinderen hebben gezocht naar ongv 1.15 m. ipv de kleine shetten. Dus zo kwam deze week Finn bereden ,betuigd en 15 jaar, en ik merk echt een verschil in karakter maar ook in temperament. Hij is niet meer piep jong maar heeft wel meer energie als onze oude shet en stel dat ze 10 jaar van hem mogen genieten ....zouden ze dan nog om pony's geven als puber?Ik als ouder wel en gezien mijn reuma is dat dan wel fijn om wel voor iets te kunnen zorgen maar er niet veel meer mee te moeten!
En al klinkt het raar mijn dochter die heeft wel veel geleerd van de dood van haar pony, neem haar mee in besluiten als het er op aan komt !

mijn advies aan jou meteen doen, zeker als je de wedstrijd kant op wilt!

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:53

Dank voor al jullie reacties!

Een keuring laat ik sowieso doen wellicht door dierenarts en osteopaat.
Als bemerking vertelt de huidige eigenaresse dat ze voor op ijzers moet ivm correctie. Op een foto zie je idd dat ze anatomisch niet helemaal correct staat, ietwat naar binnen zeg maar.

Dit brengt mij toch wat aan het twijfelen, meer dan leeftijd nu eigenlijk.
Volgens eigenaresse heeft ze hier nooit last van gehad.
Tja......

Verder lijkt de pony geknipt voor ons.

Annet73

Re: ‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:54

Voor degene die het vroegen;
Het is een e-pony van 1.55. Mijn dochter is 11

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:58

Dat zou ik ook hebben, met die "bemerkingen".
Als verder de klik er is (leermeester) en de prijs is goed.
Dan zou ik hem voor de koop nog rongenologisch laten keuren om te kijken hoe ernstig en waar er bemerkingen zijn. Daarop een keuze maken.
100% goed hoeft niet, zeker op die leeftijd niet. Maar je kan wel beter inschatten of er op korte termijn problemen aankomen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 12:03

De prijs is absoluut conform

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:09

Hij heeft er Z dressuur mee kunnen lopen, zo is het ook toch? Dus het zal geen ernstige afwijking zijn lijkt mij.

Ik vind het wel een mooie leeftijd en zeker als het karakter goed is, dat is toch wel erg belangrijk. Ik heb voor mijn oudste een 20-jarige gekocht, die hebben we nu 5 jaar, fit als een hoentje, nooit 1 dag spijt van gehad. Nu rijdt ze ook steeds vaker op mijn 10-jarige e-pony, die is ook doodbraaf.

Maar blijf wel kritisch, problemen krijg je vanzelf, die hoef je niet te kopen zeggen ze op Bokt ;-)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:15

Wij hebben 4 jaar geleden een 17 jarige D Pony gekocht. Pony had ook op veel vlakken super ervaring. Hij is nu 21 en nog 100÷ gezond met energie voor 10.

Wij wilden ook een pony met veel ervaring en vooral braaf. Nou is het best een boef, maar echt een fijne pony. Die alles al eens gezien heeft. Hij heeft bij de vorige eigenaar ook beenproblemen gehad, maar bij ons nooit een pas kreupel gelopen. Hij loopt 24/7 buiten en je merkt nergens aan dat hij al ouder is. Leeftijd zegt niet alles. Ons gefokte jaarling is plotseling overleden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:21

Jong of oud zegt niks ze kunnen altijd iets acuuts krijgen. Wij hebben begin 2018 een jonge pony gekocht voor onze dochter en die pony moesten we eind vorig jaar op 5 jarige leeftijd in laten slapen, zenuwbeknelling. Zoiets is niet te voorspellen. Nu rijdt ze dus een 25 jarige pony die zo fit is als een hoentje. En superbraaf. Vertrouwen wat je daarmee op kan bouwen is zo belangrijk ook voor later.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:22

Ik vind 17 echt niet oud. Als je zo een pony goed verzorgd, netjes rijdt, gaat die nog jaren mee.

Mijn paarden zijn 20 tm 26 en worden allen nog gereden en gemend. De merrie van 26 is een quarter en loopt ook onder het zadel en heeft nog flink de gang erin.
Haar zoon is 20, rij ik nog en mn New Forest is een d-maatje van 21 en rij ik zelf ook nog weleens op, maar rustig vanwege oude blessures. De shet is 21 en loopt voor de sulky en ook flink door ook.

Onze lopen wel 24/7 vrij en samen. Beweging is echt van essentieel belang vanwege artrose. Merrie had op stal dikke benen, kwam stijf uit stal etc. Loopt nu al jaren zo en beter dan op haar 20e.

Je weet niet hoe dingen lopen. Op die leeftijd alles met een paardje kunnen, niet bang worden etc is zo belangrijk.....
Misschien vindt ze het over een paar jaar helemaal niet leuk meer. Of misschien wil ze deze houden en lekker in bos blijven rondhobbelen tot het niet meer gaat. Wat nog erg lang kan duren.... E-maatje kan ze in principe hele leven op qua maat.

Zat kinderen die beginnen op een kleine b en om de paar jaar van pony moeten wisselen. Die doen ook niet jaren met een pony.

Wel zou ik alert zijn op artrose en zorgen dat de pony veel vrije beweging krijgt en echt goed gevoerd wordt. Stand voor hoeven is zo iet te bepalen. Ik vind stand veranderen dmv ijzers discutabel, maar als het beestje er zo rad mee loopt moet je dat met je eigen veearts bekijken en eventueel een goede hoefsmid/bekapper.

Heb wel in 2017 een jong paardje moeten laten inslapen, 7 jaar geworden en sinds zijn 4e alleen maar pech mee gehad. En al eerder een jong paard moeten laten gaan en verloren, dus dat zegt niks. Als ze eenmaal goed oud worden, blijven ze vaak wel goed ook.
Laatst bijgewerkt door superpony op 27-02-19 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:23

Annet73 schreef:
Dank voor al jullie reacties!

Een keuring laat ik sowieso doen wellicht door dierenarts en osteopaat.
Als bemerking vertelt de huidige eigenaresse dat ze voor op ijzers moet ivm correctie. Op een foto zie je idd dat ze anatomisch niet helemaal correct staat, ietwat naar binnen zeg maar.

Dit brengt mij toch wat aan het twijfelen, meer dan leeftijd nu eigenlijk.
Volgens eigenaresse heeft ze hier nooit last van gehad.
Tja......

Verder lijkt de pony geknipt voor ons.

Als de pony iets toontredend staat (dat maak ik hieruit op?) dan zal ze wat ongelijk de hoeven afslijten. Een ijzertje er onder laten en niet te veel rommelen op deze leeftijd. In ieder geval klinisch laten keuren, daar zullen dergelijke dingen ook ter sprake komen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:37

Annet73 schreef:

Hoe ervaren is jouw dochter?
En wil ze fanatiek wedstrijd gaan rijden of wordt de pony meer een vriendje?

Ik vind dat een ouder paard net een ervaren en gevoelige ruiter nodig heeft die aanvoelt wanneer het allemaal niet meer zo vlot gaat bij het paard en er bv geen problemen een heeft een wedstrijd over te slaan om het paard wat te sparen. Of wat rustiger in te rijden zodat het paard niet leeg is tijden de proef op in het parours. Dan kan een iets ouder paard nog een tijd actief blijven zonder daar nadeel van te ondervinden. En als hij nadat de actieve carrière voorbij is de rest van zijn leven mag genieten van zijn oude dag is het helemaal prima.

Maar bij een ruiter (of instructeur) die van mening is dat een wat trager tempo van het paard moet opgelost worden met sporen of een zweep, dan is een oudje geen goed plan.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:40

Hier ook uitsluitend goede ervaringen. Onze eerste D-pony was bij aankoop 17. Had een positieve buisproef op 1 van de benen. Maar onze DA zei toen als die gezond 17 is geworden en Z loopt zal hij nog wel even mee gaan. Pony is inmiddels 27 en heeft inmiddels meerdere ruitertjes heel gelukkig gemaakt en loopt nog altijd. Later reed mijn dochter een toen 23-jarige D-pony in 1 jaar van M1 naar Z2. Pony is nu 29, heeft ivm slechte kiezen wat aandacht voor het voer nodig, maar zou dolgraag weer wat doen want kerngezond en vol levenslust. Mijn eigen paard liep M op zijn 22e en is toen naar een meer beginnende amazone gegaan. En nu heb ik alweer een 19-jarig dressuurpaard. Ben dol op mijn oudjes.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 14:06

Het zal een pony worden die ontzettend vertroeteld zal gaan worden met aandacht. Daarnaast zou ze graag dressuurmatig aan de slag willen. Op een spontane manier kennismaken met zeg maar onder begeleiding uiteraard. Met af en toe een wedstrijdje.

Daarnaast wil ik zelf ook weer gaan rijden na een stop van 20 jaar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:22

Annet73 schreef:
Het zal een pony worden die ontzettend vertroeteld zal gaan worden met aandacht. Daarnaast zou ze graag dressuurmatig aan de slag willen. Op een spontane manier kennismaken met zeg maar onder begeleiding uiteraard. Met af en toe een wedstrijdje.

Daarnaast wil ik zelf ook weer gaan rijden na een stop van 20 jaar.

Nou niet twijfelen, als de klik er is, gewoon doen. Mijn eerste pony was 22 toen ik ze kocht en was de beste beslissing ooit :j

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:45

10 jaar geleden onze opa toen 17 gekocht.
Pony had al 4 keer Z gelopen en is ook nog met onze dochter naar het Z2 gegaan.
Perfecte leermeester.3 jaar geleden met pensioen gegaan dat wil zeggen niet meer in de sport.
Maar lekker buiten rijden daar is ie nog altijd voor te porren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:09

Mijn paard heb ik gekocht op 16-jarige leeftijd van een manege. Helaas bleek na drie jaar dat het manege- en springwerk wat ze daarvoor gedaan heeft, haar opgebroken heeft en er niks meer aan te doen was. Heeft- en nog steeds, mij onwijs veel pijn gedaan want ik wilde dat ze 50 werd. Ik zou haar zo weer kopen.
Omdat ze al wat ouder was had ze alles al gezien. Ze schrok nergens van, auto's, tractors, vliegtuigen, wapperende doeken, vuurwerkgeluiden, zeiltjes, je kon haar niet bang krijgen! Mijn nichtje van toen 6 heeft er ook onwijs veel plezier mee gehad. Ik heb haar laten lessen in de meest harde windvlagen maar mijn merrie gaf geen kik.. Mijn instructrice zei voor de les toen nog "weet je het zeker, er staat wel veel wind en de paarden op het land er ook nog naast.." Ik zeg komt goed, ik vertrouw haar. Na de les kwam ze naar mij toe "wat heb jij een wereldpaard, ze keek niet op of om en was alleen maar haar best voor je nichtje aan het doen". Tja.. <3

Ik raad het zeker aan. Afscheid nemen van je paard kan op elke leeftijd, ook als je een 7 jarige koopt juist omdat die meer energie heeft, gek doet in de wei en verkeerd neerkomt bij een bokkensprong.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:19

Toen ik mijn eerste eigen pony mocht gaan uitkiezen, heb ik een 18 jarige pony bekeken die ook Z dressuur was. Ik kon er zo mee weg rijden en ik kon naast de basis nog niet zoveel. Wij hadden dezelfde twijfel en hebben het uiteindelijk niet gedaan en ik moet zeggen ik heb daar wel spijt van gehad! Ik had liever die pony gehad dan die er uiteindelijk kwam!

Goed laten keuren, en al krijg je groenlicht zou ik het zeker doen!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:25

Ik zou het van de leeftijd niet af laten hangen. Wel even extra aandacht besteden aan die 'bemerking'. Kennis van me kocht een 18 jarige E-pony (2×Z dressuur), denkende dat het voor een paar jaar zou zijn, is uiteindelijk 36 jaar geworden. Tot het laatst toe genoot deze merrie van het werk en tutten met kinderen.Onze eigen E-pony was best lastig en deze pony was een geweldige leermeester voor mijn dochter. Ze kon alles met het dier en denkt er nog steeds met veel plezier aan terug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:42

Sclimpre schreef:
Annet73 schreef:

Hoe ervaren is jouw dochter?
En wil ze fanatiek wedstrijd gaan rijden of wordt de pony meer een vriendje?

Ik vind dat een ouder paard net een ervaren en gevoelige ruiter nodig heeft die aanvoelt wanneer het allemaal niet meer zo vlot gaat bij het paard en er bv geen problemen een heeft een wedstrijd over te slaan om het paard wat te sparen. Of wat rustiger in te rijden zodat het paard niet leeg is tijden de proef op in het parours. Dan kan een iets ouder paard nog een tijd actief blijven zonder daar nadeel van te ondervinden. En als hij nadat de actieve carrière voorbij is de rest van zijn leven mag genieten van zijn oude dag is het helemaal prima.

Maar bij een ruiter (of instructeur) die van mening is dat een wat trager tempo van het paard moet opgelost worden met sporen of een zweep, dan is een oudje geen goed plan.

Je kan bij een kind van 11 nog helemaal niks zeggen. Dat kan alle kanten op gaan. Al snel komt middelbare school eraan, dus dan ook, weet je niet wat haar voorkeuren zullen zijn.

Elk parad moet netjes gereden worden. Mijn merrie van 26 is helemaal niet sloom, dus dat is absoluut niet leeftijd gerelateerd. Ze is ook niet echt geschikt voor een kind/beginner.

17 is ook echt niet oud. Je zal straks alleen gaan merken hoe de pony zijn verleden is geweest. Is hij netjes gehouden, goed gevoerd en getraind of al op gereden....Maar ook daarin maakt het niet uit of hij 15 is of 20. Dat ga je niet meer terug draaien helaas.

Goed les is voor iedereen en zeker voor kinderen belangrijkste. Een goede instructeur gaat nooit over de mogelijkheden van een paard heen.
De pony heeft Z gelopen, dus zal heus netjes aan de hulpen staan.

Ik zou alleen wel nu al beginnen met goed management. Veel mensen zijn daar te laat mee, of beginnen pas als ze iets merken....

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 15:59

Doen, ondanks de opmerking over de hoeven. Het dier is er Z mee geworden en al 17 jaar. Je dochter is 11, daar kan het alle kanten nog mee opgaan zowel lichamelijk als geestelijk. Hier kan ze VAN leren en mee leren, zonder dat het dier zich nog heel erg gek laat maken. De kans dat ze eraf groeit valt reuze mee en als de pony te oud wordt met problemen, krijgt ze de beroerdste levensles, maar ook afscheid nemen gaat ze tegen komen. Hetzij door verkoop hetzij door verlies.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 18:46

Ik ga een dierenarts contacten om te laten keuren.
Dochter laat ik nog een keer proefrijden.
Laat de dierenarts extra naar voorbenen kijken. Vraag me af of door een niet helemaal correcte been/hoefstand niet eerder artrose optreedt?!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:50

Mijn ruin ( 1m79) was hartstikke toontredend aan zijn voorbenen, had daardoor ook altijd n ijzer. Tot zijn 22e psg gelopen. Bij aankoop was hij 13 en super op de foto's. Op zijn 22e bij n kleine blessure nogmaals geröntgt en nog steeds perfect op de foto's. Niks artrose :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:51

Ik kocht afgelopen jaar een 16 jarige pony voor mijn Dochter
Wel een mankement
Pees Blessure gehad
Maar nu loopt ze super
En omdat pony al t nodige gezien heeft de ideale 1e eigen pony
Mijn dochter is 11 Bijna 12
En heb geen spijt van onze pony
Top braaf

En zoals ze t nu doet kan ze nog jaren mee .

Kind groeit ook nog , dus de overstap naar een paard Zal ooit wel gemaakt worden.

Maar pony blijft bij ons

Die iets toontredende stand zou imo ook geen probleem zijn .
Op tijd bekappen of beslaan en geen probleem

Bijna elk paard vanaf een jaar of 12,13,14 Zal ergens wel wat slijtage hebben .
Ze worden al jong belast met 3 jaar vaak .
Maar als gezellige pony voor je dochter en jezelf zou ik er niet over nadenken .

Onze pony werd voor de sport afgekeurd maar prima voor recreatie
En dochter rijd aantal keren per week in de bak een spring lesje ( verhoogde cavaletti ) bos
Pony is helemaal opgebloeid van wat arbeid .
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 27-02-19 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:55

Annet73 schreef:
Ik ga een dierenarts contacten om te laten keuren.
Dochter laat ik nog een keer proefrijden.
Laat de dierenarts extra naar voorbenen kijken. Vraag me af of door een niet helemaal correcte been/hoefstand niet eerder artrose optreedt?!

Dat kan, maar ligt ook aan hoe het paard gehouden, gevoerd en getraind is.

Onze paarden hebben wel artrose, maar bewegen er super mee. Alle 3 in andere vorm, dus niet echt te vergelijken onderling.

En zoiets als afscheid nemen. Ik was 12 en had een jonge pony die binnen een jaar dood in de wei lag na castratie.
Daarna alleen nog jonge paarden verloren. Leeftijd zegt niks. Elk dier gaat een keer dood, maar hoelang ze bij je zijn hangt niet af van de leeftijd. Bij ouderen zit je gegarandeerd dichterbij het afscheid, maar een jong paard kan morgen al gaan.

Succes.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:01

Er lopen paarden op hun 18e de Olympische Spelen. Als de pony fit en gezond is, weet ik niet waarom het niet zou kunnen. Al zou ze er nog een jaartje of 4 mee kunnen rijden en de pony daarna lekker op pensioen gaat oid, is toch heerlijk?
Wie weet word de pony wel 30 en kun je tot haar 27e rijden, je weet het nooit.

En daarbij; een jonge pony kan ook morgen haar been breken in de weide. Er zijn nog fitte en gezonde pony's, ervaring en betrouwbaarheid zijn een hoop waard <3

Een paard met wat afwijkene voetstand zou eerder atrose op kunnen lopen, maar hoeft niet perse. Enige waar je op moet letten is dat als je deze pony koopt, deze niet ineens gaat laten corrigeren want dán gaan ze vaak wel snel kreupelen, want al die jaren zijn de pezen en spieren gewend aan deze stand, gaat je smid nu nog dingen corrigeren spelen blessures een stuk sneller op.