Ruiter heeft geen controle op paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 20:01

alice0cullen schreef:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo n ongepast topic het gaat ook om een stukje veiligheid. Wij hebben op de manege ook wel eens kinderen gehad en ook ouders die vonden dat hun kind beter kon rijden dan in de praktijk de waarheid is. En dan gaat het nog om kinderen die dan ineens op echte paarden willen rijden en dit dan bijna eisen in de lessen. Wij staan dit niet toe voor hun veiligheid en het is niet ongewoon dat soms kinderen stoppen hierom.
Het jammere is bij jou dat het gaat om een volwassen persoon die dus eigen keuzes kan maken. Wat ik in dit verhaal wel mis is de eigenaar van het paard. Waar is die en waarom vind zij het wel verantwoord de amazone op het paard naar buiten te laten gaan? Waarom begeleid zij die combinatie niet wat meer zodat het niet jou probleem wordt.

Weet niet helemaal hoe het zit maar volgens mij blijft de eigenaar ook ten alle tijde verantwoordelijk voor haar eigen paard, ook als die op buitenrit is met een andere amazone. Dus mocht er inderdaad wat gebeuren in de trant van paard veroorzaakt letsel of schade, dan kan de eigenaar daar voor op draaien met alle gevolgen van dien.

Zou dus goed in gesprek gaan met beide. Angst is een ding, maar er gewoon afspringen onder het mom van bang en moet nog leren is nog een tweede. Dan blijft ze maar in de bak rijden.



Voor zover ik weet heeft ze nooit tegen de eigenaar gezegd dat iets niet goed ging. Want toen ik vorige keer zei dat het niet zo geweldig was gegaan was ze er best verbaasd over.
De eigenaar heeft eigenlijk een beetje het uitgangspunt dat wie met haar paarden weg gaat ook verantwoordelijk is voor als er iets moest gebeuren. Hoe dit wettelijk precies in elkaar zit weet ik niet.

BigOne
Berichten: 38687
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:14

Gewoon niets met haar en het paard doen, ook niet aan de hand. Blijkbaar vind ze het zelf aardig goed gaan. Eerst goed kunnen rijden in de bak, paard leren kennen dan ooit weer eens op buitenrit. En snapt/wil ze dat niet dan moet de eigenaar de juiste conclusie trekken.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:17

Maar hoe gaat het paard bij jou dan zo over de zeik en blijkbaar als eigenaar er niet bij is wel? Want zij was toch in eerste instantie de gene die haar begeleide met buitenritten.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 21:41

alice0cullen schreef:
Maar hoe gaat het paard bij jou dan zo over de zeik en blijkbaar als eigenaar er niet bij is wel? Want zij was toch in eerste instantie de gene die haar begeleide met buitenritten.


Eigenaar liep er gewoon naast aan de hand waardoor ze rustig bleef. Als ik mee ga zitten we gewoon allebei op het paard en is er geen extra begeleiding aan de hand.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:08

Nette openingspost, ik zie er geen graten in en snap wel dat je advies of meningen wil horen bij zo'n situatie. :j
Het gaat hier niet alleen om de veiligheid van de ruiter en het paard maar ook andere weggebruikers, de andere ruiter (jijzelf dus), ...
Het is een verantwoordelijke keuze van jou om niet meer mee op de baan te gaan en hopelijk doet de andere ruiter hetzelfde.

even een wild idee :)*
Zou het geen optie zijn om haar een uurtje in de bak stevig te drillen op de basis en dan buiten te gaan wandelen?

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:04

Denk dat je daar vele lessen voor nodig hebt. Daar kom je niet in een uurtje. Tenzij je het elke keer doet. Maar is ook niet helemaal eerlijk tegenover de merrie imo :)

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:38

Djali schreef:
Wauw ik zou er dus echt niet blij mee zijn als mijn buitenritpartner zo'n topic over me opende op het grootste paardenforum van NL!

Niet sportief van je TS, sorry.

Zeg dan gewoon dat je geen zin meer hebt om met haar te rijden en laat ze het zelf uitzoeken. Stel je voor dat iemand dit herkent, of erger nog: zij zelf dit leest :n


...er zijn in deze situatie erg veel dingen niet in de haak:
meiske dat niet kan rijden gaat zonder instructies/ instructrice op buitenrit met een paard dat niet van haarzelf is en dat ze niet begrijpt - ik vind het een serie fouten om U tegen te zeggen.

TS probeert het op te lossen
meegaan, tips geven, omstanders instrueren, zelfs van paard wisselen -
maar er verandert niets.

Raar.

Dat TS vervolgens een topic opent 'dat komt er van'. Totaal niet onsportief.
...en als ik grof ben: dat meiske herkent zich niet in TS haar beschrijving ;)

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:40

En al zou ze zich erin herkennen, er staan nergens dingen waarvan je kunt zeggen 'hé, das die en die!', TS heeft puur de situatie omschreven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:11

Djali schreef:
Wauw ik zou er dus echt niet blij mee zijn als mijn buitenritpartner zo'n topic over me opende op het grootste paardenforum van NL!

Niet sportief van je TS, sorry.

Zeg dan gewoon dat je geen zin meer hebt om met haar te rijden en laat ze het zelf uitzoeken. Stel je voor dat iemand dit herkent, of erger nog: zij zelf dit leest :n


Dit en wat een op de borst klopperij..

Wat is er mis met tegen haar zeggen dat buitenrijden (in jouw ogen) onverantwoord is en dat je er zelf geen plezier aan beleeft dus niet meer meegaat. Tegen de eigenaresse zeggen dat er nog werk aan de winkel is waar het gaat om die combinatie en veilig buitenrijden en (wellicht) dat je je zorgen maakt.

En dan handen er vanaf.. denk niet dat de negativiteit partijen in jouw verhaal verder veel meer gaat brengen behalve dat.

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:15

Future_me schreef:
Dit en wat een op de borst klopperij..

Wat is er mis met tegen haar zeggen dat buitenrijden (in jouw ogen) onverantwoord is en dat je er zelf geen plezier aan beleeft dus niet meer meegaat. Tegen de eigenaresse zeggen dat er nog werk aan de winkel is waar het gaat om die combinatie en veilig buitenrijden en (wellicht) dat je je zorgen maakt.

En dan handen er vanaf.. denk niet dat de negativiteit partijen in jouw verhaal verder veel meer gaat brengen behalve dat.



...natuurlijk is daar niets mis mee.
Er zijn andere dingen mis: als TS zegt 'dat buitenrijden geen goed idee is en dat zij er zo geen plezier aan beleeft' wordt dat genegeerd.

En die opmerking negeer jij op jouw beurt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:22

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Berichten: 4067
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:45

gewoon laten gaan, sommige snappen echt niet hoe het werkt, laat het maar een keer goed fout gaan, misschien leert ze hiervan en ziet ze in dat wat jij zegt zo stom allemaal nog niet is.

misschien de eigenaresse ook even op de hoogte brengen dat het gewoon niet werkt en haar niet meer op dat paard moet zetten, of alleen in de piste tot ze haar wel aankan?

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 16:58

Avalanche81 schreef:
Denk dat je daar vele lessen voor nodig hebt. Daar kom je niet in een uurtje. Tenzij je het elke keer doet. Maar is ook niet helemaal eerlijk tegenover de merrie imo :)


Merrie loopt het grootste deel van haar leven al mee op buitenrit en mag geen zwaar werk meer in de bak doen. Ook is het een paard dat heviger wordt naarmate ze meer moet werken, net omdat ze er zoveel plezier in heeft :)

Ik vindt het idee om eerst (rustig) in de bak te rijden of wat grondwerk te doen om zo elkaar wat te leren kennen een heel goed en veilig idee!

Dit heb ik ook tegen haar gezegd en het antwoord was dat ze gaat zien wat ze gaat doen. Het is in ieder geval geen ‘nee’ ;)

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:32

Maar als de merrie zo heet is, moet ze er dan uberhaupt mee door? Gespannen mensen en hete merries, gaat dat samen bij jou? En als er wat gebeurt, wat dan?

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 20:24

Avalanche81 schreef:
Maar als de merrie zo heet is, moet ze er dan uberhaupt mee door? Gespannen mensen en hete merries, gaat dat samen bij jou? En als er wat gebeurt, wat dan?


Ze wordt eigenlijk enkel extreem heet als ze echt heeft moeten werken. Voor een gewone wandeling is ze onder de juiste ruiter actief, maar rustig. Ze wilt er heel graag mee leren omgaan dus ze wilt zeker doorgaan. Mijn mening maakt hier dan eigenlijk niet uit.

Ik heb trouwens een gesprek gehad met de eigenaar gehad en mijn bezorgdheden geuit. Eigenaar kwam helemaal uit de lucht gevallen en gaat een gesprek met haar voeren. Volgens de eigenaar moet er zeker terug eerst aan de basis gewerkt worden. Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:35

Ik verplaats dit topic naar PaardenPraat, daar past het beter.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:44

Ik denk dat de eigenaar eerst een paar keer zelf met haar moet gaan rijden om te zien hoe het gaat. De eigenaar moet dan zelf ook op een paard meegaan. De eigenaar is hier verantwoordelijk en jij als verzorger moet je handen hier niet aan branden. Richt je op de paarden. Daarvoor ben je daar. Het meisje begeleiden is de taak van de eigenaar. Goed dat je het hebt aangekaart bij de eigenaar. Nu is het aan hem/haar om het op te lossen. Laat het los maar ga zeker niet meer met haar buiten rijden (tenzij het meisje veel heeft bijgeleerd maar zo te horen is er nog veel werk aan de winkel en gaat dit nog een tijdje duren).

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:55

Jazzie03 schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar als de merrie zo heet is, moet ze er dan uberhaupt mee door? Gespannen mensen en hete merries, gaat dat samen bij jou? En als er wat gebeurt, wat dan?


Ze wordt eigenlijk enkel extreem heet als ze echt heeft moeten werken. Voor een gewone wandeling is ze onder de juiste ruiter actief, maar rustig. Ze wilt er heel graag mee leren omgaan dus ze wilt zeker doorgaan. Mijn mening maakt hier dan eigenlijk niet uit.

Ik heb trouwens een gesprek gehad met de eigenaar gehad en mijn bezorgdheden geuit. Eigenaar kwam helemaal uit de lucht gevallen en gaat een gesprek met haar voeren. Volgens de eigenaar moet er zeker terug eerst aan de basis gewerkt worden. Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen.

goed van je!