Pfff ik vind het lastig te definiëren wie ik mee zou nemen. Omdat iedereen dat weer anders invult. En iemand die ik deskundig vind, vindt een ander misschien weer niet of andersom.
Een kennis van mij handelt bijvoorbeeld in paarden. En zonder hier echt verder over uit te weiden op bokt maar ik zou hem gewoon nooit aan iemand aanraden. Toch zullen er mensen zijn die hem definiëren als iemand met kennis van paarden, ervaring met veel verschillende paarden en ervaring met het kopen van paarden omdat hij handelt. Waarschijnlijk zijn dat mensen die zelf weinig tot geen ervaring hebben met paarden (kinderen die net van de manege afkomen en hun ouders die niks met paarden hebben bijvoorbeeld). Mensen die zelf al meer ervaring opgebouwd hebben zullen waarschijnlijk wel inzien dat hij wellicht ervaring heeft met paarden. Maar geen kijk op ze, geen oog die ze zo goed kan beoordelen qua gezondheid en beweging etc.
Een vriendin van mij heeft ook al meer dan 10 jaar paarden. Toch zou ik haar ook echt niet meenemen want ze heeft minder kennis ervan dan de gemiddelde manegeruiter ondanks dat ze een schat van een meid is. Zullen vast mensen zijn die haar definiëren als iemand met verstand van paarden omdat ze ze al meer dan 10 jaar heeft.
Dus ik kan wel zeggen ik zou iemand meenemen die al lang in de paarden zit, er veel ervaring mee heeft, kijk op heeft, ervaring met kopen etc. Maar dat wordt door iedereen ook weer anders ingevuld.
Ik kan mij dus wel voorstellen dat er bij iemand die net van de manege af komt en uit een niet-paardenfamilie er iemand anders mee gaat. Dan bij iemand die opgegroeid is in een paardenfamilie of bij iemand die haar 10de paard gaat kopen.