Wij hadden op de manege een (heel groot) paard die in stal heel boos was. Wij deden wedstrijdjes wie het langst in zijn stal durfte te staan toen we 10 jaar oud waren. Dat arme paard...
Daphara
Geplaatst: 19-02-19 01:00
Ohhhh, wat een herinneringen.
- Zoveel mishandelde paarden meegemaakt (maar niet heus achteraf), wijsheid en inzicht komt met de jaren. - Op stal (stands met balken er tussen) met z’n allen op rij achterste voren op de pony’s, voeten gekruist haken over de schoft en armen vouwen over de bips en je kin op je armen laten rusten. Dat het nooit mis is gegaan verbaasd me nu nog als ik er aan terug denk. - Na de les 4 stallen uitmesten en dan “gratis” mogen rijden op- en vallen van de groene pony’s. - bij mijn verzorgpony had ik geen harnachement voor het rijden, dus oude deken dubbelvouwen als dekje. 4-5 riemen van mijn moeder aan elkaar vast gemaakt en als singel er omheen. - Gevlochten stotouwtjes als bit en 2 halstertouwen als teugels. - Van mijn zakgeld een bit voor 10 gulden gekocht (volgens mij had de eigenaar van het winkeltje medelijden, want ik kwam minstens 2x per week melden hoeveel ik al gespaard had voor dat ene bit). Dat bit met strotouwtjes aan het halster vast en gaan met die banaan. - Hindernissen gebouwd met emmers, takken, balen, weidepaaltjes en weet ik wat. - Ik had een schommel op zolder, over die zitting heb ik toen heel veel dekens , kussens en weet ik wat gelegd als padding, riemen er omheen om de boel vast te zetten en dan tussen de touwen “opstappen” en met mijn heupen de schommel naar voor en achter duwen (dus eigenlijk ging de schommel zijwaarts). Door de bulk aan materiaal, wat over de smalle zitting lag om de breedte van een paard na te bootsen, was het nogal een onstabiel geheel. In het begin er regelmatig afgedonderd (de padding draaide dan om de zitting heen) als ik niet netjes evenwicht hield, later kon ik uren zo “rijden” op mijn zolderpaard.
Ik rijd ondertussen met een motor en ga nog steeds over drempels of door putten in de verlichte zit . Ik reed vorig weekend een georganiseerde motorrit mee en keek eventjes verbaasd op toen ik zag dat ik toch werkelijk de enige was met die gewoonte . Maar ik blijf vasthouden aan mijn methode want het helpt best wel tegen schokken in m'n rug
Hahaha paardrijden op de fiets (of m'n zusje als paard gebruiken, inclusief poetsen en hoeven krabben...) en (tassen)hengsels vasthouden als teugels is zeer herkenbaar. Verder kon ik hele knutselwerkjes maken met de naam van mijn lievelingspony's in de hoofdrol en zette ik soms stiekem een tattoo met (glitter)pen op m'n arm met hun namen. Tot slot dacht ik natuurlijk dat ik een heeeeele bijzondere band had met mijn lieveling en kon ik letterlijk úren in zijn stal doorbrengen, fantaserend over hoe hij ooit mijn eigen pony zou worden.
Toverbal
Geplaatst: 19-02-19 15:25
Ik heb vroeger samen met een vriendin een keer s'nachts in de zomer op haar pony's gereden in het weiland, alleen met halster en touw. Lekker rezen en greppels springen. Zou ik nu echt niet meer durven hahahah
mijn paard (een kwpn schimmel) heeft jaren met vlechtjes in de weide gelopen waar roze linten doorheen gevlochten waren. (eens ik die fase ontgroeid was heb ik de manen afgeknipt in sportcoupe )
cinniz123
Geplaatst: 19-02-19 15:47
Pfoe in mn penny tijd waren we met een stuk of 15(soms meer soms minder) meiden die allemaal een shet huurde bij een staleigenaar. Op dat weiland was zo goed als geen toezicht wat wij allemaal niet uit hebben gevreten is echt niet voor herhaling vatbaar
Van na het rijden een kilo slobber,biks of haver die ze op de manege verkochten aan je shet geven tot hindernissen zo hoog maken dat rie beesten eronder door rende! Maar we hebben ook aardig wat shetlanders ingereden die dan weer verkocht worden toen begrepen we nooit waarom...achteraf natuurlijk goude handel al die markt shetten opkopen een aantal meiden die er dag in dat uit er mee liepen te tutten en dan doorverkopen als boomproof kinderpony.
Maar ik heb een gouden penny tijd gehad!
L_iek
Geplaatst: 19-02-19 15:55
Wat een verhalen allemaal! Voor mij is het een wonder dat mijn penny tijd geen ongelukken heeft opgeleverd. Zeker tijdens de ponyclub periode werden er akelige spellen en capriolen uitgehaald waarbij er wekelijks meerdere leden zand hapte. Zo hielden wij tijdens het buitenrijden altijd in totdat we genoeg afstand hadden dat de pony’s de groep niet meer zagen om daarna met volle gas weer aan te sluiten. Wedstrijdjes wie het hardste kon, achterstevoren, op pony’s zitten in stal. Zonder zadel en hoofdstel. Mooie tijd maar nu hou ik het voortaan rustig
Kaka
Geplaatst: 19-02-19 15:55
Samen met een vriendinnetje, ik denk dat we een jaar of 10 waren, dus 25 jaar geleden, zonder zadel, alleen een halstertje, zonder cap, naar het strand op mijn pony, die niet al te makkelijk was. Oh, wat was mijn vader boos, weken huisarrest
Tallie1979
Geplaatst: 19-02-19 15:56
In verlichte zit over de hobbel in de weg als ik op de fiets zat!
Amber_anne
Geplaatst: 19-02-19 16:05
Heel herkenbare dingen waarvan ik soms nog zou willen dat ik het zou durven Ik woonde vroeger in een flat en dan gingen we in het trappenhuis altijd op de railing zitten op ons dekje met een halster vastgebonden en een touw alsof we aan het rijden waren
Ook iets ouder kan je nog een Penny zijn door op vakantie snachts op wat Shetlanders te stappen
Zie ook nog dat ik teenslippers aan heb
xrobbiee
Geplaatst: 19-02-19 16:06
Ik wee took nog goed dat we de hele week serieus moesten rijden maar vrijdag was spelletjes middag. We konden rustig 1.5 uur rijden en tikkertje doen op de paarden
rien10
Geplaatst: 19-02-19 16:09
Elvirawortel schreef:
Dat van die hond herken ik. En ik kwam er pas later achter dat het ook gewoon echt een sport is, dog agility. Op een gegeven moment moesten onze geiten er ook aan geloven
Ik longeerde mijn zus. En ik sloeg ook met de zweep, hard. (Per ongeluk )
Deempjexxx
Geplaatst: 19-02-19 16:15
Dit
MarryAnneR
Geplaatst: 19-02-19 16:26
Ooit als 9 jarige op vakantie in Spanje flink overdreven dat ik al jaaaaaren gevorderde ruiter was. (za hadden het natuurlijk aan mijn leeftijd, blij gekleurde zweepje en rubberen laarsjes kunnen zien)
Nou daar ging ik dan... in volle galop door de bergen, gillend en zwetend wat niet alleen door die laarsjes maar ook van angst was.
Geen idee hoe ik ben blijven zitten maar dat was ik meteen afgeleerd.
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Geplaatst: 19-02-19 16:35
Loreke2 schreef:
Ocharme mijn hond in de tijd. Die moest vooral vrijspringen over zelfgemaakte hindernissen. En
Ik deed dat zelf! Als een soort stokpaardrijden avant la lettre. Maar dan gewoon zonder stokpaard, dus ik wás het paard. En uiteraard inclusief galopwissels bij het van hand veranderen
cijsalover
Geplaatst: 19-02-19 16:44
Britt_Sisi schreef:
Wij hadden op de manege een (heel groot) paard die in stal heel boos was. Wij deden wedstrijdjes wie het langst in zijn stal durfte te staan toen we 10 jaar oud waren. Dat arme paard...
sevke
Geplaatst: 19-02-19 16:57
om het meeste rondjes achterstevoren zittend, zonder zadel of hoofdstel, door de bak galopperen. Eraf vallen is verloren. En uiteraard zonder cap. Toen we dat redelijk onder de knie hadden : achterstevoren springen. (is zowat onmogelijk ) Het gevaarlijkste was volgens mij : ons verstoppen in de 'muur' van een springconcours terwijl de wedstrijd bezig was... Je wil echt niet dat je kinderen zulke dingen gaan uithalen...
tessyke
Geplaatst: 19-02-19 17:12
owjee de pennytijden... de honden kregen een wollen hoofdstelletje met teugels en moesten aan de teugel lopen (arme dieren)... En ze moesten uiteraard springen en ik was wel heel erg met trainen en hoogte enz Ze kregen wel veel beweging want buiten rennen was goed voor de conditie en er waren overal wel hegjes om over te springen. Haha nu ik eraan terug denk moeten de mensen er echt wat van gedacht hebben Op een gegeven moment heb ik zelfs bandages gemaakt, oh god waarom heeft niemand me tegengehouden
Bij de paarden was het ook tutten en plezier maken. Eigenlijk ging het er soms behoorlijk roekeloos en overmoedig aan toe maar dat zal de leeftijd wel geweest zijn. Zodra ik los kon draven dacht ik echt dat ik kon paardrijden, dat was een koude douche bij het ouder worden
Ik heb echt al gelachen met dit topic, zoveel herkenbare dingen en echt leuke andere verhalen Ieder meisje start als penny zeker?
Jessix
Geplaatst: 19-02-19 17:22
Ik heb altijd eigen pony's en paarden gehad en daar heb ik altijd alles mee gedaan. Ik kan me inderdaad wel herinneren dat het voor mij en mijn vriendinnetjes een uitdaging was om te zien hoe lang je kon blijven zitten in alle omstandigheden.
Zadel en hoofdstel hadden we sowieso amper op, maar we zaten ook achterstevoren of met twee benen aan één kant, ook zonder zadel. Hard galopperen, springen, staan op het paard. Van alles dus.
Toen ik heel klein was zat ik in mijn prinsessenjurk op mijn pony om met hem van kasteel naar kasteel te rijden. Mijn broer was een ridder, compleet met plastic zwaard.
Ook herinner ik me in verlichte zit op de fiets. Alles vasthouden zoals je een teugel vast hield. En de korte periode dat ik een cap heb gedragen had ik hem ook de hele dag op.
Sjaco
Geplaatst: 19-02-19 17:24
sevke schreef:
Toen we dat redelijk onder de knie hadden : achterstevoren springen. (is zowat onmogelijk ) :
Ja deze !! En ging eigenlijk prima, was alleen niet zo comfortabel. Maar wel stoer! (ben inmiddels 53, rij nog wel maar spring niet meer achterstevoren)
Die in de muur verstoppen hadden wij nog niet verzonnen
In een hoek van 90 graden gaan staan met je handen steunend op iets stevigs....een oud zadel op de rug leggen en een ander die daar vervolgens op gaat zitten . Er zwerft nog ergens een foto van op m'n facebook....
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 19-02-19 17:51
Paardje spelen op het schoolplein en toen ik wat groter was, met mijn verzorgpony zonder zadel buiten rijden op warme zomerdagen. Gewoon lekker in de korte broek. En in de winter slee er achter hangen en de hei op. En dan ieder bultje en iedere bocht van de slee af vallen
sanso
Geplaatst: 19-02-19 17:59
Chips en raketjes delen met mijn paard destijds. En nog honderden andere dingen