Mare on the move

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:16

Sill_Monster schreef:
Ik denk dat de opmerking over het zadel nu wel goed zijn nietwaar? Ik ben er mee aan het werk. Rome is ook niet gemaakt binnen 1 dag.

Er is geen haast met het inrijden van haar. Longeren of voltewerk zit er niet in door slapheid van haar. Ik wil puur nu even de go en ho erin hebben en dan rustig kracht opbouwen.

Ja, ik vind te tips fijn, ja ik snap ze. Maar erover doorgaan is wat minder leuk

Daarnaast hou ik haar reactie op en top in de gaten. Anders had ik haar niet 2 jaar lang stil gezet. :D

nowylover schreef:
@Bowo ik kan je zeggen die bok kwam echt door het punt dat ze met een andere paard mee wou die in de baan reed. Daar zijn meerdere getuigen van. En die paar sprongen dat weg rende zijn bijna niet noemens waardig. Beestje stond vrijwel gelijk stil toen ze er af lag.

Verder is ze volledig op de foto geweest en was daar niets op te vinden dat dit zou kunnen veroorzaken. En nee ze zit verder ook niet vast, dat is allemaal gecontroleerd en wordt ook bij gehouden.

Daarnaast liet ze haar lopen zoals ze graag zelf wou lopen dat dat moment en was het vooral alleen gas/rem en sturen wat ze deed.

Nog een klein dingetje hierover, omdat ik het idee heb dat jullie mij niet helemaal begrijpen :)
Ik ben er niet bij geweest en ik kan dus niet oordelen over de reden van de bok en dat doe ik dus ook niet, maar TS leek te ontkennen dat het zadel te klein is/beugels te kort en het zou juist zo zonde zijn als jullie zover zijn gekomen, dat het paardje haar vertrouwen verliest door een pijnlijke rug (of jij bang wordt omdat je niet stevig/in balans kan zitten). Daar wil ik enkel voor waarschuwen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:17

Prachtig koppie zit er op <3

Dat je aan je zit werkt en dat dat niet in 1 dag lukt, dat snap ik (en anderen ook denk ik). Maar je 'zit' zou echt meteen heel veel vooruit gaan als je je beugels een heel aantal gaten langer doet. Is er een reden dat je ze dusdanig kort hebt of geeft het je een gevoel van veiligheid?

In plaats van je bokriempje zou je trouwens ook een halstertouw om de hals kunnen doen en die met 2 handen vasthouden. Op die manier kun je nog wel wat sturen, maar voorkom je dat je in haar mond kunt hangen én heb je stevigheid als ze wel eens iets probeert.

Jullie zijn een leuk stel, veel succes! +:)+

Sill_Monster

Re: Mare on the move

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 20:20

Nadja: Puur gevoel van veiligheid ja :j ze gaan ook nog langer. Riempje aan het zadel is ook omdat ik dan steviger kan blijven zitten. Om haar hals een touw vind ik zelf te rommelig en teveel aan haar hals drukken maar is het proberen waard.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:23

Sill_Monster schreef:
Benzz: klopt ik dacht ook dat galop voor haar handig was. Tot ik merkte dat ze veel over sprong en bokjes maakte met het overspringen waardoor ik het achterwegen laat.

Knert: dat is een hele goede tip. Ik zal bij mijn andere paard eens vaker zonder beugels rijden. Skippybal heb ik en die ligt bij haar buiten, zal ik daar op zitten. Bedankt! Mijn plan is eigenlijk gewoon ontspannen en happy athlete rijden. Voor nu gewoon in de bak en bosritjes. Wedstrijden zou leuk zijn maar absoluut geen must voor haar.

Dan moet je haar net iets meer door laten galopperen. Voorwaats alles oplossen is echt heel belangrijk bij dit soort types :D

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:32

Sill_Monster schreef:
Nadja: Puur gevoel van veiligheid ja :j ze gaan ook nog langer. Riempje aan het zadel is ook omdat ik dan steviger kan blijven zitten. Om haar hals een touw vind ik zelf te rommelig en teveel aan haar hals drukken maar is het proberen waard.

Hier wil ik nog even kort op reageren. Je beugels 1 gaatje korter doen kan fijn zijn voor een wat veiliger gevoel. Je beugels zo kort doen als jij ze hebt, brengt je juist eerder uit balans bij een ren/bok actie van je paard. Omdat je simpelweg niet je balans op het juiste punt hebt. Hou dat in gedachten de volgende keer dat je opstapt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:56

Ik sluit bij mijn voorgangers aan.

Op jonge paarden doe ik ook graag mijn beugels een gaatje korter. Maar zo kort als dat jij nu zit, brengt je juist uit balans en zorgt ervoor dat je achterop de lepel van het zadel terecht komt waardoor je een vervelende druk verdeling krijgt.

Daarnaast mag je het jezelf best wat makkelijker maken. Lekker aan de longe houden, of alleen de eerste 10 x stappen en dan pas een rondje draf meenemen is helemaal niet vreemd als ze zo weinig onder het zadel is geweest. Het is hartstikke spannend om in zo’n grote bak al direct alles te doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:05

Vind dit redelijk lastig om wat over te zeggen zo :)

Ik snap dat de merrie een verleden heeft, maar imo zou dat niet uit moeten maken voor hoe je ze rijdt.
Verder ga ik mee met de tip om merrie eerst een paar keer aan de longe te nemen, zodat je haar ook kunt leren vertrouwen. Plus dat dat misschien ook voor meer ontspanning zorgt. Want dit ziet eruit als een brok spanning, en ik weet niet of het nu een goed idee is om zo door te gaan.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:48

Je zit nu meer als een jockey, ik denk dat er heel veel winst te behalen is door de beugels (heel) veel langer te maken. Zo kun je echt niet zitten en sta je meer in de beugels in plaats van rijden. Maar verder is het een leuke merrie. Het komt vast goed allemaal. Je doet het rustig aan met haar en ze heeft blijkbaar vertrouwen in jou ondanks dat er wel wat spanning te zien is. Maar dat lijkt me logisch in deze fase.
Je kan ook longeren door mee te lopen zodat ze op de hoefslag blijft lopen. Dan hoeft ze niet op een korte cirkel te lopen. Ik zou er wel touwtjes of bijzet aan doen, dan wordt ze vanzelf sterker. Succes nog!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:44

Als je zelf zoveel last hebt van spanning is rijden misschien nog niet handig. Ik weet er alles van, ik heb ook nog heel veel last van spanning op mijn eigen paard dus daar ga ik heel saai, alleen op als iemand hem vast houdt en als ik me rustig genoeg voel om erop te gaan. Hij voelt mijn spanning meteen en reageert daarop. Doet dan juist wat ik niet wil en dat is overal naar kijken. Zelfde als jou, ik heb ook een nare val gemaakt. Wat mij heel erg helpt nu is meters maken op een ander, betrouwbaar paard. En werken aan vertrouwen door veel wandelen aan de hand (grondwerk) en hem longeren. Zien dat dat een ander hem rijdt (mijn man) en dat hij daar braaf bij is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:46

Ik vind het knap dat je er weer op durft na een nare ervaring. Maar ook ik vind de foto's er alles behalve fijn uit zien. Ik denk sowieso of je je beugels nu 10 gaten langer doet of niet dat je zadel te klein is voor je billen. Daarnaast vraag ik me af waarom je voor de eerste keer na 2 jaar weer op een dier stapt die bekend staat als ontploffer? Zou het dan niet verstandiger zijn om in een kleinere bak te werken, of een stuk af te zetten als er geen longeercirkel is?

Ik vraag me dan ook oprecht af hoe je wil blijven zitten als je paard aan de kletter gaat en begint te bokken, want met zo'n korte beugels blijf je niet makkelijk zitten, er af vallen is niet alleen een nare ervaring voor jou maar ook voor je paard.

Als je zelf geen vertrouwen (of niet genoeg) hebt, waarom laat je dit dier niet een tijdje doorrijden die haar de basisprincipes kan leren en haar daar in vertrouwen geeft?

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:08

De houding is inderdaad niet geweldig en ja, het is krampachtig en gespannen. Beugeltjes paar gaatjes langer zou al inderdaad vast en zeker helpen met minder krampachtig zitten en misschien ook met wat minder achter in het zadel, maar dat is dan een tip voor de volgende keer en erop door blijven hameren is niet veel effectiever dan het 1 a 2x laten vermelden. Het komt allemaal wel, met geduld en tijd. Niet in 1 dag.

Ik vind het een leuk beestje, en denk dat je met hulp van goede instructie(!) een fijne combinatie kan worden. Het komt allemaal wel! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:23

Als ze zo zwak is in haar achterhand, is werken/rechtrichten aan de hand dan niks voor je? Heeft ze geen ruitergewicht, en kun je heel specifiek een bepaald stuk trainen. Zeker als ze nog zo groeiende is en een achterstand op heeft gelopen - dan is 4,5 misschien nog wel iets te vroeg om echt te gaan rijden. Mooie is ook dat je aan de hand oefeningen aan kan leren wat je onder het zadel weer makkelijker maakt!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:20

@CharmingS dit was niet de eerste keer in twee jaar tijd dat ze weer op zat maar de eerste keer in de buitenbaan en voor de val was er niets aan de hand wat betreft spanning. Er kwam een paard in tegen gestelde richting voorbij waar ze graag mee wou en dat uitte in een bok en draai die niet uit te zitten was.

Juist het wegbrengen en laten doorrijden door iemand anders is voor deze merrie geen oplossing. Beestje is door haar verleden zo eenkennig geworden dat juist dat haar vertrouwen beschadig, dat is namelijk zeker in overweging genomen.

@Nirvana_ zwak is ze in haar achterband zeker nog, maar moet zo zwak dat er op kan niet verantwoord is. Daarnaast wordt er ook mee aan de hand gewerkt en gewandeld om haar sterker te krijgen. Dit heeft alleen veel tijd nodig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:05

nowylover schreef:
Juist het wegbrengen en laten doorrijden door iemand anders is voor deze merrie geen oplossing. Beestje is door haar verleden zo eenkennig geworden dat juist dat haar vertrouwen beschadig, dat is namelijk zeker in overweging genomen.

Niet verkeerd bedoeld, maar een paard leeft in het nu. Niet in het verleden.

Ik zie vaker mensen die ontzettend in het verleden van hun paard blijven hangen, maar op een gegeven moment moet je wel door. Ik twijfel of je met deze manier er gaat komen, ik zie namelijk een rug die erg weggedrukt is (dat is pijn) een paard dat tegen de hand is, en het ziet er nogmaals gespannen en pijnlijk uit.

Je zit hier met een angstige ruiter, en een onervaren en angstig paard. En dan denk ik dat je je serieus moet afvragen of het verstandig is zo door te gaan.

Mijn merrie is ook eenkennig, maar ze heeft best wel mensen waar ze gewoon prima mee door een deur kan, en die ook van alles met haar kunnen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:10

Avalanche81 schreef:
nowylover schreef:

Niet verkeerd bedoeld, maar een paard leeft in het nu. Niet in het verleden.

Ik zie vaker mensen die ontzettend in het verleden van hun paard blijven hangen, maar op een gegeven moment moet je wel door. Ik twijfel of je met deze manier er gaat komen, ik zie namelijk een rug die erg weggedrukt is (dat is pijn) een paard dat tegen de hand is, en het ziet er nogmaals gespannen en pijnlijk uit.

Je zit hier met een angstige ruiter, en een onervaren en angstig paard. En dan denk ik dat je je serieus moet afvragen of het verstandig is zo door te gaan.

Mijn merrie is ook eenkennig, maar ze heeft best wel mensen waar ze gewoon prima mee door een deur kan, en die ook van alles met haar kunnen.

Nee dat zal best dat het beestje in het nu leeft maar scheelt dat ik de merrie ken en nee voor deze merrie is wegbrengen echt geen goede oplossing.

Daarnaast is de ruiter van haar zelf echt niet angstig maar dat je wat spanning heb als je er zo hard af valt lijkt mij niet meer dan normaal. En nee ze heeft zeker geen pijn want dan reageert ze heel anders dit was 2 jaar terug wel anders toen ze zo slap in haar knieën was dat het zeer deed.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:22

Ze is jong en moet gewoon heel veel kilometers maken. Spanning in deze fase en met zo’n merrie vind ik dan ook niet meer dan normaal. De kracht hier zit hem in de herhaling: vallen, opstaan, opstappen en doorgaan. Niet meer en niet minder.
Maar...(daar komt ie toch weer voor de zoveelste keer). Ik denk dat een ander zadel jou meer recht zal doen in je houding. Je zit nu echt letterlijk in stoelzit terwijl een onafhankelijk zit juist met inrijden zo cruciaal is. Korter zitten is best oke maar zo extreem kort omdat je wellicht denkt zo meer houvast te hebben, is niet goed. Je hakken, knieën en heupen vormen zo totaal geen lijn en is de kans groot sneller uit balans te raken. Zeker als ze zo beweeglijk is en er nog wel eens een bok uit kan gooien.

Sla deze tip in de wind of neem hem ter harte. Ik ga er vanuit dat het wel goed komt maar begin met je eigen houding.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:47

Hoe weet je zo zeker dat die zo eenkennig is? Je hebt er zelf nog amper op gezeten toch? volgensmij is het meer dat je er niemand anders op wil hebben, wat helemaal niet erg is, maar dat heeft niks met het paard te maken natuurlijk.
Nog een kleine tip, die armen.. Ik was zo gefoccused op je gekke zithouding dat ik nu bij nader kijken eigenlijk pas zie wat de armen doen.. Ik denk niet dat ik dat ooit iemand heb zien doen, lijkt een beetje of je aan het auto rijden bent _O- Maar probeer ze wat stabieler naast elkaar te houden en wat meer ontspannen haha, dat zal ook een stuk helpen bij de ontspanning voor je paard :j meest duidelijk op foto 8, 10, 11 en 12

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:03

Ik ben het absoluut eens met de voorgangers. Ik weet wat het is, een paardje weer oppakken, ook met een achtergrond. ( Mijn tinker ruintje van 12 heb ik ingereden. ) Maar dat is zeker geen exuus. Je zit is bagger, (Sorry, maar het is zo. ) En fijn dat je dat weet, dat is al stap één. Maar waarom, als je weet dat je zit niet ''goed'' is, Stap je op zo'n diertje? En ik vind vallen, of een moeilijk verleden geen exuus om maar aan de teugels te hangen en zo in het zadel te zitten. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar je gaat geen fijn rijpaardje krijgen zo.. Begin eerst is met de beugels langer, jezelf onder controle te houden en daarna pas het paard. Het zijn natuurlijk maar foto's die ik zie, maargoed. Fijn dat je je paardje de tijd geeft om te groeien en uit te bloeien. Maar ik hoop gewoon dat je niet aan het einde van de rit, de merrie opgeeft, dat zou natuurlijk zonde zijn. Hopelijk krijg je goed les, en heb je er later een geweldig diertje aan. Maar ik word persoonlijk écht niet blij van de foto's. En dan kan ik wel zeggen dat het er goed en fijn uit ziet, maar dat doet het niet. Sorry.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:10

lang verhaal kort; super leuk paardje om te zien, een passender zadel (en daardoor andere zit) zou jullie beide erg goed doen, neem de tijd, juiste begeleiding, geduld en met de instelling die je nu hebt om met respect met haar om te gaan maken jullie er vast samen een mooie tijd van!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:16

Als ik jou was, zou ik zelf niet verder gaan. Hoe je er nu op zit kan meer kwaad dan goed, daar in ga ik dus mee met de voorgangers. Wat mij ook opvalt is dat je dekje te klein is, de rand zit precies onder de kussens waar jouw gewicht op rust. Lijkt me niet fijn zitten.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:55

TS, je kunt haar beter longeren de komende tijd totdat jezelf de ontspanning erin kunt rijden plus dat je moet gaan werken aan een onafhankelijke zit. Om heel eerlijk te zijn snap ik heel goed dat jouw paard zo fel op jou reageert. Want laten we eerlijk wezen bijna elk paard krijgt rugpijn of gaat aan de kletter als jezelf niet lekker in het zadel kunt zitten.
Neem les plus schaf een goed passend zadel aan die zowel voor jou als je paard goed zit en dan komt het zeker te weten goed met jullie twee :)