Wie nog: gezin van 5 + werk + hobby's + paard = tijd tekort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:00

Wij hebben 3 kinderen 6,7,7 jaar.
We werken allebei volle bak op onze boerderij met 110 (melk)koeien,groot en klein.
Verder hebben we zelf 2 ponys,hond en konijnen.En nog paarden in pension.
Gelukkig alles aan huis,zodat we geen reistijden hebben en s middags soms even een powernap kunnen doen.Rijden doe ik momenteel niet meer.
Ik merk wel nu de kinderen groter worden alles wel weer makkelijker wordt ,ze kunnen makkelijker mee met werk of even alleen thuis blijven.Dat ze jonger waren had ik af en toe hulp in huis voor de schoonmaak.Eerst was alles veel meer plannen .Voor nood heb ik mijn schoonouders vlakbij in het dorp wonen en die maken er nooit wat van als we hulp vragen.Erg luxe dus.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:05

Ken helaas de struggle,
Twee kinderen en een partner, 2 katten thuis en twee katten op stal. En maar liefs 5 paarden en pony's op stal.

Ben zzp-er paardrij-instructrice en geef met mijn paarden les.
Ben dagelijks met alles bezig, kids(nog op basisschool leeftijden), het huis, verzorging van de paarden en het lesgeven. Dat het zelf rijden er heel vaak ertussen door valt.
Daar ben ik dan te moe voor of er geen tijd meer voor.
En dat te bedenken dat ik er dagelijks mee werk.

Nu zo typende, smacht ik weer naar even lekker bos crossen, of lekker dressuurmatig in de bak bezig te zijn. Maar helaas tijd, er zit maar 24 uur in een dag.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:14

Ja, mijn eigen doelen met mijn paardje blijven moeizaam haalbaar door tijdsgebrek.
En dat frustreert, ik bouw wat op en dan door omstandigheden kan ik het niet bevestigen 8)7

Ik wil zoveel :D dus waarschijnlijk teveel _O-

Dus iemand tips om eigen doelen bij te stellen :D :D :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:16

Cilianne schreef:
Wat mij helpt is prioriteiten stellen en mij daar echt aan houden en al de rest schrappen.
Strijken heb ik bijvoorbeeld geschrapt :D :D :D en ik gebruik dat strijkijzer enkel nog voor strijkparels 8-) .
Mijn lat voor poetsen is ook wat minder hoog (ahum eufemisme) dan voor ik kinders had. Ik knutsel liever met hen dan dat ik sta de kasten af te wassen :j .

Sinds dat ik mijn paardje heb, verplicht ik mezelf ook om de zorg voor hem als prior in te bouwen (en dus tegelijk zelfzorg want dat is de enige plek waar ik even alles vergeet inclusief mijn to do lijstje) dus ik probeer 3 a 4 voormiddagen naar daar te gaan. Zieke kinderen gooien spijtig genoeg vaak roet in het eten en met 3 in de lagere school is dat toch wel vaak in deze periode.

Volgens mij doe je het dus prima dan. :j Het is inderdaad een drukke periode maar als je er in slaagt prioriteiten te zetten (wat je dus doet) en voor jezelf te zorgen door bewust tijd voor jezelf te plannen (wat je dus ook doet), da ga je er wel komen. En het wordt inderdaad een stuk makkelijker als de kinderen groter zijn.

De mijne zijn alweer 10 en 12, veel minder vaak ziek, veel zelfstandiger en kunnen/willen wel eens vaker alleen blijven. En dat maakt dat ik een stuk van mijn leven heb teruggewonnen. Dus nog een paar jaren op de tanden bijten. :+

Cilianne

Re: Wie nog: gezin van 5 + werk + hobby's + paard = tijd tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:22

Soesita, dat klinkt geweldig *\o/* en daar zet ik mijn hoop op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:44

Ik vind het wel jammer dat ze zo snel groot worden
Laatst waren ze allebei uit spelen voor het eerst. Jeetje. Dat me-time ben ik verleerd en ik vind het gezellig om ze om me heen te hebben
Heb liever dat ze een auto vol kinderen mee naar ons huis nemen :D

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:51

Hoi,

Hier een moeder van 2 plus een bonuskind.
Fulltime job en in het gelukkige bezit van 5 ponybeesten waarvan er 3 inmiddels genomineerd tot grasmaaier.
Op dit moment rijdt er maar 1 dochter fanatiek met de 2 pony's. De andere dochter is gestopt toen ze een jaar of 16 werd, alles ineens stom was, vooral ik, en haar pony's verzorgen ineens slavenarbeid was.

Daar zat ik dan, op mijn droomboerderij, waar ik wel fulltime moest werken om alles te kunnen betalen en juist door dat werk en alles er omheen geen tijd had om er dan van te genieten.

We redden het vooral door af en toe net te doen of we die moddervoetstappen niet zien op de vloeren, te bedenken dat het Jan Steen gen vast ook bij ons paardenvirus hoort en omdat paarden nu eenmaal veel tijd, geld en liefde kosten.

Inmiddels heb ik een baan waar ik gewoon door vroeg te beginnen dus ook vroeg klaar ben. Hebben we 2 x per week hulp van een ontzettend trouwe verzorgster en kan deze dochter gelukkig ook heel veel zelf. (wat de pony's betreft dan) Stofzuigen behoort vast tot hogere wiskunde ook.

Ik rijd zelf niet meer, ik ben de chauffeur, voorlezer en de wandelende portemonnee. En toch.. het is leuk!

Meestal als het koud en nat is, dan vraag ik mezelf weleens af of ik mijn kids niet beter had kunnen leren schaken ipv paardrijden.

Ik zou het toch echt niet kunnen missen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 10:01

Hier is het regelmatig dat ik na school met ipv 3 kinders er 6 of 9 mee naar huis heb :D en die 6 of 9 geven vreemd genoeg minder gedoe dan de drie :=

Yep, chauffeur, ziekenzorger, vuller van brooddozen, vinder van verloren sokken/ondergoed, trooster van pijntjes allerhande, ... mama dus ;)

MarryAnn, dat is dus exact de reden dat ik een paardje voor MIJ heb gekocht.
De drie dochters rijden alledrie, de oudste het meeste en de jongste van 6 het meest fanatiek. Maar oudste dochter wordt 12, en de kans dat over 2 jaar ineens vriendje/vriendinnen veeeeeeeeel interessanter worden is realistisch.
Ik heb natuurlijk rekening gehouden met temperament en karakter van ons paardje zodat zij er ook mee aan de slag kunnen, maar het is en blijft mijn paard :o

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:37

Hier ook ongeveer zo een plaatje,

actief land/tuinbouw bedrijf en minicamping en ook nog een baantje van 3 dagen buitenshuis in de zorg en manlief vertegenwoordigt ook nog bij een firma.
2 kinderen eentje is 2 en eentje is bijna 6.
een hond en 2 paarden en 2 ponys.
Nog wat kleinvee en dat was het grofweg wel.

Weinig vakantie maar eigenlijk missen we dat niet, de zomergasten hebben altijd vakantie en dan deel je mee in de stemming. Maar de zomer wordt hier altijd wel met een rotgang genoten...voor je het weet is het september...dan begint ons eigen leven weer! ;)
tijd is hier altijd schaars, maar ach het houdt ons van de straat en we hebben het hier nooit saai *\o/*

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:56

Mijn paard is overleden maar ik zou het op dit moment ook niet kunnen combineren.

Ik heb twee jonge kindjes van 8 maanden en 2,5 jaar. Ik werk 3 dagen met een reistijd van ruim een uur enkele reis. Mijn man werkt 4 dagen met dezelfde reistijd en veel overwerken thuis.

Hier in de omgeving zijn geen stallen te vinden waar ze redelijk veel buiten komen. Gevolg: veel reistijd. Mijn paard stond op 35 min afstand. Ik zou echt niet weten hoe ik het zou moeten combineren als je ook je man nog zou willen zien.

Dus op dit moment staat mijn grote hobby en ‘way of life’ even in de koelkast.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:04

Ik zou overspannen worden als ik het schema van de meeste moeders hier zou hebben :P
Daarom heb ik het paard weggedaan. Vind het echt niet te combineren zonder dat iets anders er onder lijdt, zoals mn huwelijk, mn kind of mezelf.
Moeilijke keuze toen, maar ben er blij mee en mis het niet eens. Heb nu ook eens tijd om gewoon even rustig alleen te zijn en niks te hoeven doen, geen verplichtingen. Dat heb ik echt nodig, ik kan er niet tegen als elke minuut van mijn dag al is gepland :+

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:25

Hier vier kinderen tussen 13 en 20 jaar, vier paarden aan huis, hond, full time baan en man die 60-70 uur per week werkt en geen hulp in huis oid.
Toverwoord is plannen en dan ook af en toe tijd voor jezelf inplannen. Niemand schiet er iets mee op wanneer jij jezelf voorbij loopt. En echt, het wordt allemaal gemakkelijker wanneer de kinderen ouder worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:34

Mij lukt het niet dus ik volg even.

Ben vooral benieuwd naar weekschema's.

Bovendien is een ook nog een verschil tussen 1x per week op buitenrit met je paard, of trainen met oog op wedstrijden. In beide gevallen heb je dan een paardenhobby maar het ziet er wel helemaal anders uit.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:00

Sinds 3,5 jaar staan de paarden aan huis. Van de drie kids zit er nog maar 1 op de basisschool. Ik werk drie dagen en mijn man fulltime. De veestapel is gegroeid tot 4 paarden, 5e op komst,2 honden, 3 katten, kippen, konijnen, cavia's, vissen en de hamster niet vergeten. Oh en onze twee biggen
Sinds kort hebben we Humphrey, een robotstofzuiger. Ideaal en de kids helpen steeds meer mee met de verzorging van het vee. De verzorging is makkelijker geworden door de paarden steeds meer vrijheid te geven (schuilstallen, 24/7 keuze buiten/ binnen) en onbeperkt ruwvoer.
Voor mij is het verzorgen van het vee echt ontspannen. geniet er elke dag van

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:15

Hier 3 kinderen (5 1/2, 3 en 1 jaar) nu nog met ouderschapsverlof, als ik weer moet gaan werken is dat 23 a 25 uur per week.
Man is dierenarts, maakt weken van 50 a 60 uur dus kan niet veel helpen.
3 paarden (een met pensioen) die binnenkort gelukkig aan huis komen (ook 24/7 buiten met inloopstal, onbeperkt hooi en automatische drinkbak, maak het zo makkelijk mogelijk)

Het zijn lange dagen.....

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:31

Leuk onderwerp. Hier 2 kinderen (basis en middelbare school), beiden fulltime baan. Katten, schapen, kippen en 2 paardjes aan huis. Jongste zoon is 10 dus dat wordt makkelijker. Alles loopt goed als er niets aan de hand is. Nu ff niet naar mijn zin op werk en dan merk ik dat alles beetje instort. Heb zelf geen puf meer om andere baan te zoeken. Huishouden is laatste prio, dus het is hier wel vaak rommelig :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:41

Djali schreef:
Mij lukt het niet dus ik volg even.

Ben vooral benieuwd naar weekschema's.

Bovendien is een ook nog een verschil tussen 1x per week op buitenrit met je paard, of trainen met oog op wedstrijden. In beide gevallen heb je dan een paardenhobby maar het ziet er wel helemaal anders uit.

Hier bijna elke twee weken op wedstrijd, echter rijdt mijn man ook dus trainen nemen we ook allebei op ons.
Paarden worden gemiddeld 5x per week gereden, nu een even veel inder doordat we een huis gekocht hebben met het nodige werk, vanaf 1 mei staat alles thuis en dan hoop ik dat beide paarden 6x per week beweging krijgen.

De twee oudste gaan 4 dagen per week naar school en op zaterdag ochtend rijles.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lukken als ik straks weer moet werken, maar ik werk part time op slechts 10km van huis (en school zit op 500m van mijn werk) en met de paarden dan ook aan huis komt het vast wel goed.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:43

oef weekschema:
maandag lange dag voor echtgenoot en mij:
ik sta op tegen 6u30 (echtgenoot is vertrokken om 6u) kinders uit bed tegen 7u, iedereen klaarkrijgen incl. mezelf tegen 8u30 en dan kinders naar school en ik naar werk, echtgenoot haalt kinders af tegen 17u15 en begint te koken, ik thuis (zonder file) tegen 17u45, huiswerk/eten/huishouden, kinders bed in tegen 20u en wij iets daarna ;-)
dinsdag hobbydag:
op tegen 6u30, echtgenoot werkt thuis maar ik maak 4 dagen per week de kinders klaar (hij krijgt er stress van om ze op tijd naar school te krijgen) kinders naar school tegen 8u30, ik naar paard en gangenles of dressuuroefenen, tegen de middag nr huis en de ontplofte weekendboel proberen terug naar iets of wat fatsoenlijke staat te brengen, alsook alle tandarts/oogarts/… afspraken inplannen, 15u30 kinders van school, middelste om 17u voeren naar taekwondotraining, oudste vanaf 18u naar manege ergens tussendoor proberen te koken, huiswerk begeleiden en jongste bezighouden zonder zussen, middelste terug van taekwondo tegen 19u (taak voor echtgenoot) en ik en oudste zijn terug van manege tegen 21u. Hier en op donderdag komen nog de maandelijkse avondvergaderingen van de oudervereniging bij waar echtgenoot voorzitter is, alsook alles wat hierbij komt kijken van paperassen en geregel ...
woensdag werkdag:
dus op tegen 6u30, echtgenoot al weg van 6u, kinders nr school tegen 8u30 en dan werkdag tot 17u, daarna even rustpuntje van 2u met echtgenoot want kinders zijn naar grootouders tot 19u, opgefokte kinders proberen tegen 20u in bed te krijgen en wij volgen daarna;
donderdag klusjesdag:
reutemeteut van elke morgen, echtgenoot weg van 6u, na droppen kinders op school naar paardje, tegen de middag terug thuis en koken van grote hoeveelheden spagettisaus/pizzasaus/stoofgerechten/..., alles om de drukkere dagen snel eten op tafel te hebben (ik kook zoveel mogelijk vers owv allergiën en wat hier uit diepvries komt is er vers gemaakt ingeraakt), tegen 15u30 kinders halen, huiswerk/koken en kinders proberen hun klusjes te laten uitvoeren zonder dat ik grijs word van mijn eigen gezaag, 20u kinders in bed en daarna wij.
Vrijdag werkdag en thuisdag voor echtgenoot:
ik vertrek dan tegen 7u30 en de rest is voor echtgenoot, hij doet de boodschappen daarna heeft hij tijd voor zijn hobby, hij haalt ook tegen 15u kinders van school, ik thuis tegen 16u, ik met jongste naar haar shetlander, de oudste twee naar taekwondo training heen en terug en dan tegen 19u30 als iedereen terug thuis is frietjestijd en dan bedtijd.
Zaterdag hobbydag:
ik s'morgens naar paardje, middelste naar creales met papa, oudste s'middags naar manege met mij, jongste met opa naar shetlander, ik in de namiddag taekwondotraining en s' avonds vaak filmavondje met gezin,
Zondag rustdag en kuisdag:
ik s' morgens naar paardje en tegen de middag algemene opruim en kuisactiviteiten om een minder ontploft huis te hebben voor het semi wekelijkse familie en of vriendenbezoek zondagnamiddag.
Daarbij komen nog alle activiteiten die niet voorzien zijn in het normale schema zoals extra taekwondotrainingen/ouderverenigingactiviteiten/clubwedstrijden/verjaardagen/familiefeesten/zieke kinders/zieke ouders/...

ik begin ergens wel te begrijpen waarom ik soms een beetje moe ben :D :D :D gelukkig zijn mijn voormiddagen met paardje echt rustpunten, op voorwaarde natuurlijk dat ik daar geraak en daar wringt vaak het schoentje :(

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:58

Hier 4 kinderen 7,9,10,11 waarvan 2 zorg intensief. We hebben een eigen bedrijf en eigen paarden en nog ander vee..

Tip 1... laat het los. Ik stel voor mezelf ook vaak hoge eisen. Leg de lat enorm hoog. Ik rijd nu echt voor mijn plezier en als het soms een paar dagen niet lukt, jammer dan...ook in het huishouden, dan maar een keer niet gestofzuigt (of is het stof gezogen). Kijk naar wat je echt belangrijk vindt

Wij hebben wel een hulp. 1 x per 14 dagen een ochtend. Vond mij man ook lastig maar het is een schat en het scheelt zo enorm veel. Ze doet de grote dingen die blijven liggen.

Verder is het veel keuzes maken. Wij stemmen goed op elkaar af. Het scheelt dat we dezelfde hobby delen. Hier helaas ook weinig hulp van familie.ben wel eens jaloers op mensen die terug kunnen vallen op hun ouders maar dat is bij ons niet zo. Door de verzorging van onze kinderen kunnen we de zorg niet zomaar kunnen overlaten en moeten we echt nadenken wie wanneer thuis is of weg kan.

Verder gaan wij ook wel voor luxe gemak. Boodschappen bestel ik, zijn we heel erg moe laten we ook wel eens eten bezorgen of doen we het makkelijk. En nu de kinderen ouder worden wordt het wel makkelijker. Ze kunnen makkelijker even alleen blijven.

Enne... blijf tijd in elkaar investeren. Heerlijk de boel de boel laten en samen op de bank kruipen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:56

Boodschappen bestel ik inderdaad ook, hier in Frankrijk moet je ze dan nog wel zelf ophalen maar het scheelt toch snel 1 a 1,5 uur.

Hier ook geen familie in de buurt, helaas.
We gaan straks wel opzoek naar een goede babysitter die ook eens een zondag overdag op kan passen zodat wij ook eens met zijn tweeën op wedstrijd kunnen.

In het nieuwe huis wil ik graag een robot stofzuiger zodat de ergste kruimels, stof ed er niet zijn, dan hoef ik het maar een keer per week even goed te doen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 21:06

Ik lees veel dat de hobby's gedeeld worden met de partner, dat lijkt me zooo fijn en tegelijk praktisch. Tijd voor elkaar terwijl je doet wat je graag doet :D lijkt me echt win-win.
Hier hebben we spijtig genoeg helemaal niets met elkaars hobby's s. Echtgenoot vind paarden te grote volledig onbetrouwbare stinkende beesten die teveel mest met zich meebrengen en ik heb dezelfde gevoelens naar zijn hobby :D .

En ja, het huishouden is het eerste wat hier door mij wordt losgelaten 8-) , samen met enige wedstrijdambitie, dressuurstreefdoelen en pogingen tot er zelf nog iets of wat toonbaar erbij lopen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:16

Ik heb het grote geluk dat mijn paarden bij mijn ouders staan, dus oppas bij de hand.
Dochterlief is gelukkig ook een paardenmeisje, dus dat scheelt weer.

Zoonlief vind het maar stinkende mormels hahaha.

Gelukkig hebben de kinderen dezelfde sport erbij als paps, dus papa brengt en haalt ze van korfballen en de zaterdagen zijn ze met zn drieën met korfballen bezig.

Afbeelding

Dus betreft sporten van de kids zitten we goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:29

Cilianne schreef:
Ik lees veel dat de hobby's gedeeld worden met de partner, dat lijkt me zooo fijn en tegelijk praktisch.

Dat zou bij mij juist niet praktisch geweest zijn.

Ik ging na het eten (en een kopje koffie) ri mijn paarden en mijn man deed de kinderen in bad/naar bed.
Dat vond hij super (belangrijk) om te doen en als ik terug was van de paardjes lagen zij (meestal) al in bed en konden wij nog even rustig zitten.
Op zaterdag ging ik 's ochtends naar de paarden en hij met de kinderen naar zijn ouders op de koffie.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:17

Hier drie jongens van 5, 3 en 1 jaar oud. Zelf werk ik 4 dagen, mijn man fulltime. Beide drukke baan, manlief reist ook veel en is vaak een week (+weekeind) weg. Een jaar geleden zijn we verhuisd en ook nog heel veel aan het klussen in huis. Het is nog lang niet naar onze zin.
Gelukkig hebben we hier wel de paarden aan huis staan, dat was mijn grootste verlichting, want nu kan ik 's avonds als de kinderen slapen en man op reis is wel gewoon rijden.
We hebben ook nog een hond. Ik heb nog 100 hobby's naast de paarden dus de avonden zijn altijd voor mijzelf. Als de kinderen goed slapen ten minste.
Het scheelt dat de hond hier veel op het erf scharrelt en we hem in de wei kunnen uitlaten. Paarden staan 24/7 buiten met inloopstal dus weinig dagelijks onderhoud.
Ik heb mezelf wel al geleerd dat ik echt tijd voor mezelf moet maken. Anders word ik gek...

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:29

Ik wil jullie allemaal proficiat wensen voor alles wat jullie doen. huishouden, Kids, hobby's... Ik vind de gedachten al moeilijk. Paard en 1 kind combineren _O-