Studeren & eigen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:35

Hier iemand die haar paard kocht tijdens de studie.. :')

Voor mijn studie woonde ik in Amsterdam, mijn ouderlijk huis was in Tiel. Toen ik een paard ging kopen, heb ik zeker naar pensionstalling in omgeving Amsterdam gekeken. Daar kon ik alleen niks vinden naar mijn zin en vooral naar mijn budget. De keuze was dus al snel gevallen op stalling in de omgeving waar ik vandaan kwam. Zodoende woonde ik zelf in Amsterdam doordeweeks en stond mijn paard in Tiel. Absoluut niet de meest logische of handige keuze, maar op dat moment voor mij wel het beste. Mijn paard stond overigens volpension, dus ik hoefde ook niet dagelijks te gaan.

Mijn studie ging mij vrij makkelijk af, hoewel ik echt wel veel contacturen had. Grootste deel van hoorcolleges sloeg ik over, dan reisde ik terug naar Tiel (1 uur en 3 kwartier enkele reis van deur tot deur) om naar mijn paard te gaan. Vanaf ouderlijk huis tot stal was ook nog 20-25 minuten fietsen of 10 minuten met de auto. In de weekenden was ik sowieso altijd in Tiel, dus dat maakte niet zoveel uit. Ik reed toen geen fanatieke wedstrijden, heel af en toe pakte ik wat mee. Eerlijk gezegd heb ik het nooit als zwaar of moeilijk ervaren, maar ik was dan ook geen echte student. Na 1.5 jaar in Amsterdam gewoond te hebben, ben ik heel gauw terug gegaan naar mijn ouderlijk huis. In die periode in Amsterdam had ik daar overigens ook een (kantoor)bijbaantje, waar ik voornamelijk werkte op collegevrije dagen. Vrienden had ik niet zoveel, dus daar hoefde ik me geen zorgen om te maken :+

Gizeppie

Re: Studeren & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:41

Ik kocht mijn pony ook tijdens mijn studie haha..

Ik moet zeggen dat ik het financieel als student altijd heb gered (nu nog) ook met een paard en uit huis wonend. Ik woon al een hele lange tijd uit huis, voordat mn pony kwam zelfs al. Ik heb het altijd gered. Je moet prioriteiten stellen.. Wil je veel sociale activiteiten doen? Of wil je een paard? Of wil je overal aan mee doen? Ik heb voor mijzelf de prioriteit gesteld dat ik graag een paard wilde en daarop in zou moeten leveren. Qua tijd heb ik de ene week meer tijd en soms iets minder. Ik rijd niet elke dag, want dat red ik niet. Maar ik ga wel bijna elke dag naar stal.

Het is een kwestie van prioriteit stellen.. En financieel overwegingen maken.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:03

Ik woonde in Rotterdam en toen ik naar Gent ging om te studeren heb il mijn paard naar een trainingsstal gedaan om ingereden te worden. Dat beviel zo goed dat hij daar nu nog staat.
Ik rijd zelf 1x per week (in het weekend) en dan wordt hij nog 1-2 keer gereden door iemand anders.
Verder staat hij 24/7 buiten.

Edit: ik rijd endurance wedstrijden op recreatief niveau, zonder dat anderen mijn paard rijden zou ik dat dus niet redden, nu ik fulltime werk op de meest rare tijden ook niet.

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:40

anjali schreef:
Als hij op een volpensionstal staat waar alles gedaan wordt en die je ook kunt vertrouwen in geval van ziekte etc., dan gaat het goed.Als je je paard zelf ook nog wilt zien dan zul je wel wat moeten inleveren op studentenleven,feesten etc.

Dat laatste is geen probleem, ik hou niet van uitgaan :P maar ik wil haar wel graag zelf rijden. Ze staat op een stal, waar ze wel dingen van me kunnen overnemen...

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:40

DreamGuide schreef:
Ik studeer voltijd rechten, en ga gewoon elke dag naar mijn paard, ik doe daarnaast ook nog regelmatig mee aan wedstrijden. Buiten dat alles om werk ik ook gewoon nog.
Het is goed te doen, alleen moet ik soms wel even handig plannen. Ik sta half-pension, dus ik mest zelf uit en zet zelf voer klaar.

Neem aan dat je je paard dichtbij heb staan? Dat is voor mij helaas geen optie....

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:42

Celiien schreef:
Ts zegt dat ze niet elke dag op en neer wil gaan, dus ik neem aan op kamers?

klopt!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:51

_AnnelotD schreef:
DreamGuide schreef:
Ik studeer voltijd rechten, en ga gewoon elke dag naar mijn paard, ik doe daarnaast ook nog regelmatig mee aan wedstrijden. Buiten dat alles om werk ik ook gewoon nog.
Het is goed te doen, alleen moet ik soms wel even handig plannen. Ik sta half-pension, dus ik mest zelf uit en zet zelf voer klaar.

Neem aan dat je je paard dichtbij heb staan? Dat is voor mij helaas geen optie....

Ongeveer 10km van mijn huis, vanaf mijn studie veel meer :D

Het belangrijkste voor mij was toch om echt keuzes te maken. Werken en school zijn verplichtingen, en paard is voor mij mijn ontspanning. Ik heb geen tijd om urenlang series te kijken oid.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:57

Maar Dream Guide wanneer werk jij dan? En wanneer oefen je voor wedstrijden?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:12

Ik zit nu in mn laatste jaar van mn bachelor en heb vanaf de 5e klas mn paard. Ik reis 1 uur 45 min enkele reis. Ik heb t geluk dat mijn moeder mij helpt dus ik rij 4 keer per week en zij 2 keer. Paard staat volpension dus mesten/voeren/buiten en binnen zetten wordt gedaan. Ik rij ook fanatiek wedstrijden. Ik heb het nooit als zwaar ervaren, maar het scheelt dat het ‘typische studentenleven’ mij niet zo interesseert.

Stalgenootje woont wel op kamers en heeft haar paard thuis staan. Haar paard wordt wel 1 keer per week (volgens mij) getraind door onze instructrice. Dus zij heeft wel hulp. Het kan wel, maar je bent alsnog veel aan t reizen naar huis.

Edit: ik heb ook het geluk dat mijn moeder mijn paard kan betalen voor mij

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 08:02

x_Kaat_x schreef:
Eigenlijk is dit gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Wat is voor jou belangrijk?
Wat is de reden dat je je paard persee niet mee wilt verhuizen? Wil je in Groningen gaan studeren voor het studentenleven en ben je dus niet bereid meermaals per week naar je paard toe te gaan?
‘Moet’ je in Groningen studeren omdat daar enkel de mogelijkheid is een bepaalde studie te studeren? Vind je het oprecht erg dat je je paard door de week niet meer gaat kunnen zien?

Als je op al deze vragen een antwoord geeft waarin blijkt dat je gewoon lekker wilt studeren, uitgaan en volop wilt genieten van het studentenleventje probeer dan echt objectief te bekijken wat het het allerbeste is voor je paard. Het is geen schande om gewoon uit te willen gaan etc. maar maak dan van je hart een steen en kies wat het beste is voor je paard. Zo te horen heeft deze heel wat beweging en aandacht nodig en gaat deze zich vervelen als je er alleen even in het weekend heen kan.

Zie je juist aan je antwoorden dat je toch wel echt verl tijd in je paard wilt gaan steken en het echt erg zou vinden haar door de week niet te zien? Vraag dan jezelf af waarom kan ze niet mee? En wat zijn de stappen om dit te veranderen?
Zou een bijrijder een oplossing voor jou en je paard kunnen zijn?

‘Ik heb geen tijd’ is straks geen uitvlucht meer. Denk er oprecht goed bij na waar je prioriteiten (gaan) liggen. En weet dat het geen schande is moesten die niet bij je paard liggen. Maar wees dan ook eerlijk en kies wat je denkt dat het beste is voor je paard.

Als je paard belangrijk genoeg is en je passie om ermee bezig te blijven groot genoeg zijn er ook wel genoeg oplossingen om ervoor te zorgen dat jou paard ook happy blijft zonder een gefrusteerd bommetje energie te worden foor verveling. ( wat natuurlijk zeker niet persee bij elk paard het geval is ;) )
Ik ken ruiters die bijna dagelijks om 4-5u opstaan voor hun 2-3 paarden te rijden voor school en dit zelfs blijven doen tijdens hun examens. ( doe ik ook net niet hoor :') die van mij word maar 2-3x/week gereden tijdens ecamens) Dit gewoon omdat haar paarden op dat moment gewoon heel hoog prioriteit zijn.

Verdere oplossingen die ik kan bedenken: halve stal, laten leasen tijdens studie, bijrijder, ...

Het is inderdaad niet persee zo dat een paard gereden moet worden. Maar de meeste paarden staan helaas wel bijna hele dagen 24/7 in een stal van 3x3m als de eigenaar deze niet komen uitlaten. Op de meeste stallen worden ze ondertussen gelukkig ook al overdag op wei gezet. Maar beeld je maar eens in dat jij op je kamer wordt opgesloten en er straks maar even 3uurtjes uit mag. Een maandje hou je dat misschien vol maar daarna wordt je ook gewoon gefrusteerd en weemoedig van het gebrek zan prikkels.
Zeker in de winter waar ze op veel plaatsen dan niet meer op de wei mogen...

Mee eens, maar paard is bij mij echt prioriteit 1. Bij laten rijden kan, mijn instructrice wil dit wel doen. Idd, mijn paard moét echt elke dag gereden worden, en ze is er ook nog zo een waar je niet iedereen opzet. Maar beweging is het probleem hier ook niet. Juist omdat ik wedstrijden wil blijven rijden, vind ik het naar haar nier fair om in het weekend op wedstrijd te gaan, nadat ik zelf de gehele week / 1 of 2x niet op haar gereden zou hebben. Daarom vroeg ik mij af of vier x mogelijk zou zijn met een studie zoals bv rechten

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:51

Ik zit nu in mijn derde jaar en woon ook al drie jaar op kamers. Ga volgend jaar weer thuis wonen. Mijn paarden staan aan huis door de weeks zorgen mijn ouders voor ze.
Mijn ene paard is met pensioen en ik heb een fjord van 4 die ik net heb ingereden dus kwa training was het niet heel erg dat ze alleen in het weekend en vakantie getraind werden, dat is wel anders als je echt nog wedstrijden rijdt. Al stond ik in pension had ik mijn paarden denk ik mee verhuisd

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:24

Shaggy09 schreef:

Ik wel in totaal 14 uur, opgesplitst in 3 halve dagenham, dus de maandagavond, donderdagochtend en de zaterdagochtend.
Ik train gemiddeld 5 dagen per week. Mijn paard heeft 2 vrije dagen, standaard op maandag en donderdag, dan verzorg ik haar alleen (dus uitmesten en voer klaarzetten en lekker knuffelen) en ga ik niet rijden.

Ik vind het echt wel heel goed te doen en te regelen zo, maar als je iemand bent die echt een 'rustmoment' nodig heeft op een dag, is het misschien niet zo geslaagd.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:45

DreamGuide schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik wel in totaal 14 uur, opgesplitst in 3 halve dagenham, dus de maandagavond, donderdagochtend en de zaterdagochtend.
Ik train gemiddeld 5 dagen per week. Mijn paard heeft 2 vrije dagen, standaard op maandag en donderdag, dan verzorg ik haar alleen (dus uitmesten en voer klaarzetten en lekker knuffelen) en ga ik niet rijden.

Ik vind het echt wel heel goed te doen en te regelen zo, maar als je iemand bent die echt een 'rustmoment' nodig heeft op een dag, is het misschien niet zo geslaagd.

Dit eigenlijk :j

Ik heb er anderhalf (shet + paard), en ik studeer Taal- en Letterkunde, dus heel veel thuisstudie, maar ook erg veel op en af naar de universiteit. Da's nu wel België, natuurlijk. Het kost mij ongeveer een uur en half enkele rit tot daar, en mijn paarden staan ongeveer 10 minuten ver van huis (met de auto).

Dit is nu wel persoonlijk, zoals DreamGuide zei - het hangt ervan af of je een rustmoment nodig hebt of niet. Ik word knettergek met mijn rustmomenten nu mijn merrie ziek is. Met mijn shet ga ik af en toe wandelen, maar aangezien we altijd gewoon samen gingen met mijn merrie en mijn shet als handpony, zit dat nu wat stroef. Ik studeer nog steeds doordeweeks, maar tegenwoordig studeer ik heel erg veel omdat ik gewoon helemaal niets anders te doen heb, oftewel lig in de zetel letterlijk naar het plafond te staren. Ik heb duizend hobby's, maar nu mijn merrie ziek is is "mij zorgen maken over haar" een hobby apart geworden. Dan pas besef je hoeveel tijd je eigenlijk spendeert bij je paarden, en dat je soms echt gewoon niet weet hoe je het moet invullen allemaal zonder hen. :(:)

Ik zou zeggen, doen wat goed voelt. Vergeet niet dat ontstressen ook ongelofelijk belangrijk is bij studies, zij het nu met feestjes, paarden, creatieve dingen, buiten zijn,... en er komt sowieso wel wat planning aan te pas.

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 17:47

Zeepsop schreef:
Ik zit nu in mn laatste jaar van mn bachelor en heb vanaf de 5e klas mn paard. Ik reis 1 uur 45 min enkele reis. Ik heb t geluk dat mijn moeder mij helpt dus ik rij 4 keer per week en zij 2 keer. Paard staat volpension dus mesten/voeren/buiten en binnen zetten wordt gedaan. Ik rij ook fanatiek wedstrijden. Ik heb het nooit als zwaar ervaren, maar het scheelt dat het ‘typische studentenleven’ mij niet zo interesseert.

Stalgenootje woont wel op kamers en heeft haar paard thuis staan. Haar paard wordt wel 1 keer per week (volgens mij) getraind door onze instructrice. Dus zij heeft wel hulp. Het kan wel, maar je bent alsnog veel aan t reizen naar huis.

Mag ik vragen welke studie je doet? en of dit met het aantal uren dat je op de uni aanwezig moet zijn nog overeenkomt met studie rechten? Ik zou bv nog 2 uur enkel reizen... dat is vlgm niet te doen als je dit 4x in de week wil / moet?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:44

_AnnelotD schreef:
Ik woon in Overijssel en ga waarschijnlijk in Groningen studeren... dus best wel een eindje rijden, liever niet elke dag op en neer... waarschijnlijk iets met rechten ofzo. Mijn paard heeft het wel echt nodig om elke dag gereden te worden, en ik verhuis haar het liefst niet mee...

Waarom moet je paard iedere dag gereden worden en waarom wil je hem niet verhuizen? Ik denk persoonlijk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt, het zou zonde zijn als je straks heel veel energie kwijt bent met reizen, die energie zou je ook in je studie of sociale contacten kunnen stoppen.

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 22:45

welshfan97 schreef:
_AnnelotD schreef:
Ik woon in Overijssel en ga waarschijnlijk in Groningen studeren... dus best wel een eindje rijden, liever niet elke dag op en neer... waarschijnlijk iets met rechten ofzo. Mijn paard heeft het wel echt nodig om elke dag gereden te worden, en ik verhuis haar het liefst niet mee...

Waarom moet je paard iedere dag gereden worden en waarom wil je hem niet verhuizen? Ik denk persoonlijk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt, het zou zonde zijn als je straks heel veel energie kwijt bent met reizen, die energie zou je ook in je studie of sociale contacten kunnen stoppen.

Ik heb een jong paard van 4 met extreem veel energie.. alle mensen in mijn omgeving die in de paarden zijn gegaan / er een studie in hebben gevolgd geven aan dat dit (haar elke dag / 6x per week rijden ) de beste optie voor haar is. Als ik haar bijvoorbeeld 2x in de week los zou doen, dan ben ik de rest van de week alleen maar bezig met 'rodeo rijden' in plaats van dat ik echte oefeningen met haar kan doen en aan onze moeilijke punten kan werken. De reden waarom ik haar liever niet verplaats is omdat ik nu echt een top instructrice heb die me met alles helpt en mijn paard ook erg goed kent. Ook helpt ze me soms als we vastlopen op bepaalde stukken door zelf op mijn paard te rijden, zodat we er allebei (het paard en ik) op vooruit gaan en er van leren. Daarom verplaats ik haar dus ook niet graag, want ze staat ook bij mijn instructrice op stal waar er super goed voor haar gezorgd wordt, het is haar vertrouwde omgeving, heeft er veel vriendjes, ect.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:53

Toen mijn dochter ging studeren en op kamers ging wonen heb ik haar paard door de week gereden, 2 x. En mij eigen paard ook 2 x. In het weekend kwam ze thuis en kon ze zelf trainen en op wedstrijd en ik ook. Wel zwaar om 2 paarden te trainen, want als het weer slecht was en de bak onbegaanbaar kwam mijn schema in de knel....Maar nu woont ze in de buurt en rijdt haar paard weer zelf.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 23:45

TS, is het dan geen idee om hem 1 keer per week te laten rijden zodat je al 1 keer minder op en neer hoeft. En dan een beetje kijken hoe je paard zich ontwikkelt, misschien kan hij over een paar maanden wel iets minder gereden worden (het weer wordt ook weer warmer, je paard is dan langer onder het zadel en hij wordt iets ouder).
Zoals al aangegeven heb ik zelf mijn paard van 3 jaar zadelmak gemaakt tot 5 jaar (M2) slechts 3 keer per week gereden. Het is vaak ook consequent zijn en doen alsof het normaal is. Hij komt gewoon buiten, dus mag als ik erop zit best een beetje vrolijk zijn maar we gaan niet rodeo rijden.

Ik maak me er een beetje zorgen over dat je onderschat hoeveel tijd en energie het dagelijks reizen je gaat kosten.

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:06

Ik heb tijdens mijn studie (met veel contacturen en veel zelfstudie) gekeken of ik mijn bijrijdpaard wilde kopen. Ik heb besloten om het niet te doen omdat ik haar in de omgeving van mijn studie niet op een fijne stal kon stallen maar ook omdat ik dacht dat ik het tijdtechnisch niet zou redden. Ik heb haar gedurende mijn studie 3x in de week gereden (iedere dag van het weekend) terwijl ze doordeweeks nog 2x gereden werd. Ik ben af en toe op concours geweest, dat ging prima. Veel studiegenootjes hadden wel een eigen paard en je kon wel goed merken dat die studiegenootjes vaak niet mee gingen met etentjes of spontane uitjes. Jammer, maar aan de andere kant begrijpelijk als je daar niet zoveel waarde aan hecht! Wel hebben de meesten met het paard 'thuisthuis' toch wel een minder leuk sociaal leven opgebouwd, al verschilt dat wel van persoon tot persoon.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:28

Hmm zes keer per week 2 uur op en neer reizen gaat zijn tol eisen hoor TS. Heb vandaag weer het leed dat openbaar vervoer heet mogen ondervinden (weet overigens niet of je per auto op en neer gaat of met ov), maar het is geen pretje. Als je paard bij je instructrice staat, kun je er idd voor kiezen om haar enkele dagen per week te laten rijden. Moet je dat wel financieel ook kunnen bolwerken

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:12

Is 6/7 zowiezo niet wat veel voor zo’n jong paard? Dat kun je evt. toch ook 1-2x/ week vervangen door wat longeerwerk, grondwerk, buitenrit, stapmolen etc. Bespaart jou evt. Wat tijd. Verder kun je ook je paard verhuizen en in het weekend haar 1x op de trailer laden om naar je instructrice haar stal te rijden om te lessen in de toch al vertrouwde omgeving. Meteen ook een goede trailer oefening! Daarnaast zijn er toch meerdere goede instructeurs/instructrices in die omgeving in NL niet? Bij 2 instructeurs tegelijk trainen kan ook juist leerzaam zijn! Wie weet wat je weer bijleert!

Verder ben ik het eens met @denisesilver. Elke dag 2u op en af rijden in combinatie met een studie... dat kan bijna niemand. Dat is echt wel heel zwaar. Plus.. wat een benzine verspilling & kamer kosten verspilling als je dan toch elke dag naar huis moet rijden?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:16

_AnnelotD schreef:
Zeepsop schreef:

Mag ik vragen welke studie je doet? en of dit met het aantal uren dat je op de uni aanwezig moet zijn nog overeenkomt met studie rechten? Ik zou bv nog 2 uur enkel reizen... dat is vlgm niet te doen als je dit 4x in de week wil / moet?

Ik doe global sustainability science in Utrecht. Ik heb tussen de 12 en 16 contact uren per week. Soms dus 4 dagen in de week, soms 3.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:17

Ik studeer in Groningen en ik woon ook in Overijssel bij mijn ouders. Ik hoef maar 3 dagen naar school. In het weekend werk ik ook. Ik heb twee eigen paarden. Ik probeer zo vaak mogelijk te gaan, maar ik rijd op dit moment geen wedstrijden. Zelf vinden ze het heerlijk als ze een dagje vrij hebben. Ik heb ze bij een pensionstal staan, dus ik hoef zelf niet elke dag er heen om te voeren/te mesten. Meestal train ik zo'n vier keer per week.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:26

Jouw paard staat overdag niet in een paddock oid TS? Dat kan qua energie veel verschil maken.

Ik vond mijn studietijd juist de makkelijkste tijd om een paard te hebben. Als je fulltime werkt wordt het lastiger.

Ik heb dus ook rechten gestudeerd en destijds besloten om niet op kamers te gaan. Ik ging dan ook elke dag naar mijn paard, en reed ook actief wedstrijden. Maar ik had het geluk dat mijn reistijd naar de universiteit beperkt was vanaf mijn huis.

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:43

Ik studeer in Rotterdam en woon nog thuis in Zeeland. Reistijd is 2uur enkele reis maar bewust er voor gekozen niet op kamers te gaan onder andere voor m’n paard. Daar ga ik dus ook elke dag naar toe :) Ik maak voor mezelf meestal in t weekend een planning met wanneer ze vrij heeft, of aan de longeerlijn of wanneer ik ga rijden/lessen. Hierbij houd ik rekening met wanneer ik lange dagen heb of juist een keer vroeg moet beginnen. Schoolwerk probeer ik zoveel mogelijk in de trein te doen zodat m’n reistijd niet verloren gaat. Als ik dan thuis ben hoef ik eigenlijk nog maar een uurtje eraan te zitten (mits je alles goed bijhoud). Het is soms pittig maar voor mij goed te doen.

Om even kort in te haken op t feit dat je elke dag moet rijden: ik heb zelf een heel erg heet/druk paard wat t liefst alleen maar hard wil gaan en wil werken. Ze zal nooit toegeven dat ze moe is en in het begin konden we na een rustdag weer helemaal bij 0 beginnen. Maar toch is het echt belangrijk dat ze 1 of meerdere rustdagen krijgen, ook al is het de dag erna weer wat moeilijker. Dat is iets wat ze ook moeten leren :)