Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:09

Zou een paard met zo'n gebrek niet verkopen. De kans dat je haar kwijt raakt zal ook niet heel groot zijn. Denk dat in dit geval inslapen/slacht het best is als je haar niet kunt/wilt houden..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:10

Francieen schreef:
Daar zit je met watertoevoer en als de groep wegloopt staat ze daar. Ik vind dat ook zielig. Nee is niet naar gekeken

Tja, dat wordt dan water brengen en een maatje erbij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:11

Francieen schreef:
Eerlijk had ik niet gedacht aan de hoefbenen, heel dom maar is zo. We hebben ooit een Fries gehad die dit had en deze kon dus niet meer lopen zonder ijzers. Nu ik hierover nadenk denk ik dat de keuze al is gemaakt omdat die Fries voor de slacht is gegaan en een paar weken later in Denemarken stond. Ook weer stom dat ik daar niet aan heb gedacht

Dus je kent het probleem.
Toch ook opletten met die overige 14 shets dan die daar op dat grote land lopen. Voor je het weet heb je er nog een paar bevangen staan. Eens het metabolisch vaatje overloopt....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:13

Kinke schreef:
Francieen schreef:
Daar zit je met watertoevoer en als de groep wegloopt staat ze daar. Ik vind dat ook zielig. Nee is niet naar gekeken

Tja, dat wordt dan water brengen en een maatje erbij.

Nou idd.. stukje afzetten en klaar toch? Ik snap niet zo goed dat je een dier tot 4x toe hoefbevangen laat worden.. Na de eerste keer weet je toch dat ze niet tegen dat vele gras kan? Sneu voor het diertje!

tengeltje11

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:19

Als je eerlijk bent geeft niemand daar geld aan,of het moet een ideale leerpony zijn vor kinderen.

Hier ook een shet die en aantal keer bevangen was,gratis op zoek gegaan naar een plekje en kreeg echt enkel reactie in de aard van 'wij willen hem,als je hem ff 160 km komt brengen'

Tuurlijk,dat is het droomplekje.....

Hij kende kindjes op de rug en doodbraaf in omgang.

Dus verkopen is voor zo'n pony veel te moeilijk vrees ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:30

Zandpaddockje maken,bak erin voor water (wel opletten dat het niet bevriest nu) en vriendje erbij die ook beter niet teveel kan eten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:39

@Anjali,is niet altijd de oplossing hoor.
die hoefbevangen pony van me heeft de hele zomer goed gestaat(24/7 op de weide),halen we ze uit de weide,krijgen ze hooi en staat hij bevangen.....
door het rare weer deze zomer is zelfs het heel arm hooi van het natuurgebied achter ons,blijkbaar te rijk voor hem nu....

het is niet altijd simpel en niet altijd op te lossen door ze van het land te halen...(jammergenoeg)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:18

Troi, ik vind jou reactie wel erg kwetsend tov TS. lijkt mij niet dat ze dat bewust doet; met zo'n toon een beschuldigende vinger wijzen heeft dan ook niet veel zin, behalve dat het onnodig en kwetsend is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:23

Najaar winterperiode staat er om bekend dat cushingwaardes vaak hoger zijn en dan kan de bevangenheid toeslaan. Dus ja, misschien ging het goed maar de vierde keer dit jaar bevangen, dan tref je dus geen goede maatregelen om dat te voorkomen en dat mag je jezelf aanrekenen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:33

Nee, niet verkopen. Dat verdient het beestje niet.
Waarschijnlijk is de schade in de hoeven groot, als hij al 4 x hoefbevangen is geweest. De labs dat hij bij onwetende eigenaren komt is te groot of in de handel.

Mijn advoes: Neem je verantwoordelijkheid, als je hem niet kan bieden wat hij nodig heeft, laat hem dan inslapen en geef hem een waardig einde. Klinkt hard, maár het is voor het dier veel beter dan in de handel terecht te komen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:40

JoyCiej007 schreef:
Troi, ik vind jou reactie wel erg kwetsend tov TS. lijkt mij niet dat ze dat bewust doet; met zo'n toon een beschuldigende vinger wijzen heeft dan ook niet veel zin, behalve dat het onnodig en kwetsend is.

Niet bedoeld om te kwetsen, natuurlijk!

Maar ik ben wel echt verbaast hoor, tot 4x toe waarvan 2x ernstig, dan ga je toch niet wachten tot het opnieuw misgaat?

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:48

graasmasker een optie?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:05

troi schreef:
JoyCiej007 schreef:

Niet bedoeld om te kwetsen, natuurlijk!

Maar ik ben wel echt verbaast hoor, tot 4x toe waarvan 2x ernstig, dan ga je toch niet wachten tot het opnieuw misgaat?

Nou kijk. Ze zijn pas verplaatst van weiland en daar staat echt niks. Maar blijkbaar al wel teveel voor haar. Dit hadden we gedaan omdat sommige ook wat aan de zware kant werden. Die 2 hectare is helemaal kaal gegeten door de schapen..

Troi ik vat jouw reactie ook niet zo op! Ik vraag om wat ik moet doen en dan kan ik ook een antwoord verwachten toch?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:11

Maar hoe wordt ie op dit moment gehouden? En hoe hield je hem voor/na de hoefbevangenheid?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:13

Francieen schreef:
Nou kijk. Ze zijn pas verplaatst van weiland en daar staat echt niks. Maar blijkbaar al wel teveel voor haar. Dit hadden we gedaan omdat sommige ook wat aan de zware kant werden. Die 2 hectare is helemaal kaal gegeten door de schapen..

Troi ik vat jouw reactie ook niet zo op! Ik vraag om wat ik moet doen en dan kan ik ook een antwoord verwachten toch?

Gelukkig!

Wat vind je van de adviezen tot nu toe?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:21

Deni11 schreef:
Maar hoe wordt ie op dit moment gehouden? En hoe hield je hem voor/na de hoefbevangenheid?

Nu staat ze op stal in een dikke laag strooisel met een klein beetje hooi en metacam. En anders gewoon in het weiland in de groep

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:23

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:29

Francieen schreef:

Begin maar met je in te lezen over hoefbevangenheid. Kort gras is namelijk gras met veel fructaan, precies wat dit dier niet moet hebben. De afgelopen dagen (zonnig en zeer koud) zijn daarbij nog extra gevaarlijk. Gras wil groeien omdat het zonnig is, maar door de kou kan het gras niet groeien.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:52

Ja ik vraag me dan alweer af hoe je het voor mekaar krijgt dat hij in een jaar tijd 4 x bevangen raakt. Dan doe je echt iets niet goed.

Het volgende is al dat je zegt dat hij nu op stal staat. FOUT! Pony moet bewegen, met pijnstillers. Goede smid bij halen en niet meer op het gras, geen appeltjes geen lekkernijen.

Antwoord op je vraag, nee deze pony kun je niet verkopen, nu niet maar straks ook niet. Hooguit voor een symbolisch bedrag.
Maar ik zou eerst maar eens een rontgen laten maken hoe de stand van het hoefbeen is, en dan kijken of jij het er voor over hebt en of een ander het er evt voor over zou hebben.

Ik heb er zelf een (kleine b pony) en die kan niet lopen zonder ijzers.
Die kost me dus iedere 12 weken a 130 speciaal beslag.
Het is maar net wat je er voor over hebt...

Succes

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:55

Powerfries. Op stal moest van de DA omdat als ze buiten bleef en ze ging liggen dat ze dan koud werd en er ook nog spierbevangen bij kan worden..

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:12

Eerlijk.. Ik zou hem niet verkopen. Ook niet voor een symbolisch bedrag. Al dat gehannes met zn beestje. En wie weet dat als hij daar straks weer bevangen wordt hij daar een spuitje krijgt. Want ik denk dat er toch vrij weinig mensen zitten te wachten op een zorgenkindje. Qua zorg en financieel.

Ik zou toch echt kijken voor een paddockje met één maatje als je zoveel grond hebt en een passend dieet voor hem om het hem zo comfortabel mogelijk te maken en doet hij het goed dan is dat top natuurlijk en anders lijkt het me voor zn beestje ook fijner dat hij bij jou zijn spuitje krijgt dan ergens anders. Mocht je geen paddock kunnen realiseren of hij gaat weer slecht. Want 4x per jaar vervangen is ook niks..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:50

Fijn dat ze in iedergeval van het gras af is. Dat is dus blijkbaar gewoon een nogo. Die van mij komt ook simpel weg niet meer op het gras want dat gaat gewoon niet meer. Dan kan ik je garanderen dat ik hem met een maand kan inslapen ivm hoefbevangen.

Daarnaast is een kort weiland hartstikke gevaarlijk want dat gras is gestressder en bevat meer fructaan —> hoger hoefbevangenheid risico.

Laat het beestje voor nu gewoon goed herstellen en houd hem daarna apart op zand. Als je zoveel land heb kan je we ergens een stukje afzetten wat vertrapt is? En als dat niet kan contacteer dan dat adres hierboven even of laat hem gaan. Het risico dat ie na het herstel weer het land op gaat en weer hb wordt is gewoon 200%, bespaar je pony de pijn en jezelf het geld.

Als laatste denk ik niet dat je er goed aan doet door hem te verkopen voor geld. Dan koopt iemand problemen en helemaal als je al zag hoe het met je fries afliep: dan zal je zien dat ie ergens eindigt waar niemand meer weet van ze hb geschiedenis. Is voor beide partijen en de pony erg verdrietig. Maar als je dus bijwijze van bruikleen/weggeven onder goed contact doet wordt het misschien nog wat. Al neem je dan wel een behoorlijk risico.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:57

JoyCiej007 schreef:
Dat is toch écht hoogste prioriteit!!! mocht je überhaupt na gaan denken over verkoop.
Ook voor jullie zelf trouwens.

Of je hem nu zelf houdt of verkoopt; flink gekantelde/verzakte hoefbeentjes is iets dat je wel MOET weten, helemaal nu het zo vaak gebeurd is met HB. En persoonlijk denk ik dat het al flink gekanteld is..... Dat is onomkeerbare, zeer ernstige en pijnlijke schade.
Een (bijna) zoolperforatie wil je zowiezo echt echt niet hebben!

Dan is de enige oplossing, uit lijden verlossen.

éérst goede foto's, en dan pas verder kijken.

Of...... sorry, shoot me; geen foto's en nog deze week uit lijden verlossen.
Als je dat kan en wil betalen, dan foto's laten maken, maar persoonlijk....... vraag een GOEDE DA eens hoe hij/zij er over na denkt. Ik vermoed dat die zal zeggen; "wil best foto's maken, maar ik weet de uitkomst al bijna zeker"....

Dat is nogal een diagnose die je stelt vanachter je laptop. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Ja, het is belangrijk om te laten checken, maar nee, het hoeft niet zo te zijn dat het zo ernstig gekanteld is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:05

Idd!

Hier ook een shet die al meermaals bevangen stond,toch kan hij maanden vrolijk door de wei lopen zonder pijn.
Als zijn hierheen zo gekanteld zou zijn,zou hij niet pijnvrij kunnen rondlopen.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:06

Pistasche schreef:
JoyCiej007 schreef:
Dat is toch écht hoogste prioriteit!!! mocht je überhaupt na gaan denken over verkoop.
Ook voor jullie zelf trouwens.

Of je hem nu zelf houdt of verkoopt; flink gekantelde/verzakte hoefbeentjes is iets dat je wel MOET weten, helemaal nu het zo vaak gebeurd is met HB. En persoonlijk denk ik dat het al flink gekanteld is..... Dat is onomkeerbare, zeer ernstige en pijnlijke schade.
Een (bijna) zoolperforatie wil je zowiezo echt echt niet hebben!

Dan is de enige oplossing, uit lijden verlossen.

éérst goede foto's, en dan pas verder kijken.

Of...... sorry, shoot me; geen foto's en nog deze week uit lijden verlossen.
Als je dat kan en wil betalen, dan foto's laten maken, maar persoonlijk....... vraag een GOEDE DA eens hoe hij/zij er over na denkt. Ik vermoed dat die zal zeggen; "wil best foto's maken, maar ik weet de uitkomst al bijna zeker"....

Dat is nogal een diagnose die je stelt vanachter je laptop. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Ja, het is belangrijk om te laten checken, maar nee, het hoeft niet zo te zijn dat het zo ernstig gekanteld is.

Die kans is toch wel heel groot hoor.
Mijn ervaring is dat dierenartsen er niks vanaf weten en te bedonderd zijn om je door te sturen naar iemand die dat wel heeft.
4x bevangen in 1 jaar is dierenmishandelijk. Of je er nu weet van hebt ofniet.
Laat fotos maken en je helpen door kundige mensen en pas zijn leefruimte aan. Of geef hem een spuitje... Meer keuzes heb je niet in mijn ogen. Verkopen zou niet eens in je op moeten komen nu..