chippen wordt verplicht..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:30

Vind ik dus ook want zolang dat niet het geval is doe ik (en met mij menig ander) lekker net of mijn neus bloed Blond

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:39

die van mij is inderdaad ook nog niet gechipt. Ik heb het hier op bokt moeten lezen dat het moest. Vind het zo raar dat verenigingen, maneges e.d. er geen bericht van krijgen. Alle manegepaarden bij ons op stal zouden dus ook nog moeten.... Worden we druk mee. Scheve mond

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:33

mijn manege heeft er bericht van gekregen.
er werd vermeld dat paspoort verplicht was per 01/04, ook als het paard niet vervoerd wordt, dus niet van t erf af komt.
er stond niets in over verplicht worden van chippen, maar wel dat het waarschijnlijk verplicht werd dus dat je dat beter gelijk kon doen, dat was goedkoper.
nu heb ik een chip voor 7 euro terwijl mijn katten voor 20 euro per kat gechipt zijn.
maar waarom hebben jullie zo'n moeite met chippen als ik vragen mag???

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:38

misschien komt er straks wel paardenbelasting want dat zou 1 van de gevolgen kunnen zijn van het registreren van alle paarden. Ook iets lichaamsvreemds in je paard ook niet zo'n prettig idee.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:41

klaske schreef:
mijn manege heeft er bericht van gekregen.
er werd vermeld dat paspoort verplicht was per 01/04, ook als het paard niet vervoerd wordt, dus niet van t erf af komt.

Dat is pas vanaf 1 januari 2007.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:43

alle paarden worden geregistreerd dmv dat kl*te paspoort
als ze belasting willen vragen, doen ze dat toch wel.
maar dan mag wat mij betreft de hondenbelasting opgeheven worden, want die schijtyen een stuk minder dan een paard.
ik kan niet voor alles betalen. t leven is al duur genoeg

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:45

klaske schreef:
maar dan mag wat mij betreft de hondenbelasting opgeheven worden, want die schijtyen een stuk minder dan een paard.

Nou, daar zeg je me wat. Ik denk dat honden meer op straat schijten dan paarden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:47

dat is ook waar en hondepoep is vettiger (vleeseters) Misselijk paardedrollen droger beter en spoelen eerder weg door de regen (plantenteters).
Hond is een huisdier en paarden zouden dus met zo'n belasting daar ook onder vallen. De een zegt dus paard = huisdier maar dan in ene moet er in het paspoort bestemt voor slacht of niet Verward Ze worden dus in die categorie gestopt waar de overheid het uitkomt blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 05-02-04 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:49

wat gachten jullie van het feit dat zo het "zwarte geld" op die manieer veel beter is te traceren!!!!!!
daar gaat het ook om ,denk ik!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:08

gouda schreef:
misschien komt er straks wel paardenbelasting want dat zou 1 van de gevolgen kunnen zijn van het registreren van alle paarden.

We betalen zeker nog niet genoeg belasting.
We zouden eens uit moeten rekenen wat we per jaar aan belasting betalen alleen voor ons paard, denk dat we er van zouden schrikken.
We betalen overal belasting voor; voer, ruitersportartikelen, geneesmiddelen, dierenartskosten, echt overal.

Mijn paard heeft vorig jaar bij stamboekopname al een paspoort en chip gekregen, dus heb me even geen zorgen daarover te maken.

Over de bekendheid, die vind ik ook erg weinig.
Ik heb het zelf in Bit en in Battie (stamboekblad van het nst) gelezen.
Iemand bij ons op stal leest geen blad en haar paard is papierloos, ze is alleen lid van een haflingerclub, ze wist van geen chip/papoort af terwijl ze toch regelmatig met haar paard op de weg komt.
Zo zullen er veel mensen zijn die nergens van weten.
En die mensen zullen echt niet ontzien worden als ze "gepakt" worden, die zullen dezelfde boete krijgen als iemand die overal lid van is, anders kan iedereen gaan roepen dat ie van niets wist.
Mijn buurman heeft 2 (papierloze) shetlanders aan een stukje dijk lopen, hij komt nergens waar ze paarden hebben en is ook nergens lid van, ik betwijfel of hij iets van de chip/paspoort af weet.
Het zou toch veel handiger zijn als ze zoiets landelijk bekend maken in kranten enz.
Laatst bijgewerkt door Inge_83 op 05-02-04 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:16

t is verschrikkelijk..
en als iedereen stopt met roken moeten we alleen maar meer belasting betalen.. dus.... Haha!
het geld moet toch ergens vandaan komen.
nou ja ik vind.. ik vind.. (tja wat je vind moet je bij de politie brengen)
stomme regels dat het kabinet stelt, en ze werken tenslotte voor ons!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:23

gouda schreef:
bij ons op stal is volgens mij van de 30 paarden slechts 1 gechipt en een paspoort. Denk ook niet dat de rest op stal dit gaat doen. Immers de meeste weten nog niet eens dat een paspoort al verplicht is als ze hun paard vervoeren. Een reclamecampagne is er niet geweest toch in landelijke dagbladen enzo ? Niet iedereen leest ook op bokt of de paardenbladen.... Mijn dierenarts is gister nog geweest om te enten en heeft ook nog niets gemeld aan mij of een mailing aan zijn klanten verstuurd ofzo.
Lijkt mij toch wel als het volgend jaar verplicht is ze toch wel gauw mogen beginnen om alle paarden op tijd gechipt te krijgen. Meteen een nieuw beroep: chipper Haha!

idd ik lees ook via bokt dat vage gedoe over wel/niet chippen, die van mij heeft een chip, en heeft er totaal geen last van.
en chipper zoiets bestaat al bij rasverenigingen van honden en katten, al heet t geloof ik anders

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:30

gouda schreef:
dat is ook waar en hondepoep is vettiger (vleeseters) Misselijk paardedrollen droger beter en spoelen eerder weg door de regen (plantenteters).
Hond is een huisdier en paarden zouden dus met zo'n belasting daar ook onder vallen. De een zegt dus paard = huisdier maar dan in ene moet er in het paspoort bestemt voor slacht of niet Verward Ze worden dus in die categorie gestopt waar de overheid het uitkomt blijkbaar.

Als paard "huisdier" is officiëel moet het geleuter van paarden in woonwijken ook ophouden, want een HUISdier mag je IN HUIS houden *LOL*

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:33

ja daarom snap ik het ook niet Blond De ene keer word een paard huisdier genoemt en dan in ene slachtvee (vermelding in paspoort).

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:58

klaske schreef:
vanaf 1 jan 2004 is het paspoort verplicht. ook al komt het paard niet van t erf af..
de chip is voor zover ik weet nog niet verplicht, maar ooit zal het wel komen.
daarom heb ik er voor gekozen om voor 30 euro een paspoort + chip aan te schaffen. klaske heeft er geen last van en als het goed en kundig gedaan word is er geen risico..
nu staat ze iig op mijn naam en kan ze dus niet zomaar meegenomen worden door onbekenden..
zo, zo denk ik er over Tong uitsteken

Het paspoort is alleen verplicht als je meedoet met wedstrijden. Heb je je paard puur voor recreatief gebruik (en kom je op de openbare weg)dan is chippen voldoende echter moet je wel een bewijs bij je dragen dat het dier gechipt is (dit bewijs kun je dus ook aanvragen i.p.v. een paspoort en is denk wel een stukje goedkoper). Voordat jullie vragen hoe ik hier aan kom.......van een vriend van mij die tevens dierenarts is.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:00

klaske schreef:
ik kan niet voor alles betalen. t leven is al duur genoeg

HONDENBELASTING????? Dat hoeft toch allang niet meer???? Althans waar ik woon in ieder geval niet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:05

mijn gemeente nog wel, geloof ik..

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:07

Nou, daar zeg je me wat. Ik denk dat honden meer op straat schijten dan paarden.[/quote]

Een voordeel met paarden, ze bevuilen het meest hun eigen stal, en de mest wordt opgehaald door een champignonkweeker. Recycling die met hondenpoep niet mogelijk is.

Gelukkig heb ik Jacks laten chippen toen ik hem net had. Alle manege paarden moeten ook gechipt worden bij ons, anders worden ze na overlijden niet meer opgehaald. Het is wel een rotidee dat je daarover moet denken, maar dat is beter dan dat je ermee blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:38

ik vind Nederland echt te duur worden, en de lonene gaan ze voor het gemak maar de komende jaren bevreizen, terwijl de kosten omhooggaan, vinden ze het gek dat er zoveel mensen met schulden zijn......

Trouwens ik heb ook geen paspoort bij mn paard, ik weet weer eens van niks.

sioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:33

Citaat:
Het paspoort is alleen verplicht als je meedoet met wedstrijden. Heb je je paard puur voor recreatief gebruik (en kom je op de openbare weg)dan is chippen voldoende echter moet je wel een bewijs bij je dragen dat het dier gechipt is (dit bewijs kun je dus ook aanvragen i.p.v. een paspoort en is denk wel een stukje goedkoper). Voordat jullie vragen hoe ik hier aan kom.......van een vriend van mij die tevens dierenarts is.

Dan zou ik of andere vrienden zoeken of die bewuste vriend terug naar de universiteit sturen.... Haha! Klopt niets van, en het maakt het des te verwarrender wat de regelgeving nu precies is!

Citaat:
maar waarom hebben jullie zo'n moeite met chippen als ik vragen mag???

Ik heb moeite met het idee dat er voor mij beslist wordt wat er in mijn paard gedaan wordt. Ik weet dat het meestal wel goed gaat met dat chippen, maar weet ook dat het heel wat keren fout gaat. Daar hoor je dan niets over want officiele instanties gaan natuurlijk niet vertellen dat er wel degelijk risico's aan verbonden zitten. En of die risico's nu acceptabel zijn of niet ik wil dat zèlf beslissen! En dat niet opgedrongen krijgen en dan ook nog eens om een economische reden ipv die van dierenwelzijn!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:36

Ik ben er niet akkoord mee dat van hoger hand mij kosten worden aangesmeerd Boos! ... En bovendien is een vreemd object altijd een risico!!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:38

ik chip mijn katten en klas is gechipt, maar ik heb er nog nooit slechte dingen over gehoord.
hooghuit dat het verkeerd gechipt is en dat ie dus gaat dwalen.
maar als je een paard in de spier chipt, kan er niets gebeuren en kan ie ook niet gaan dwalen
lijkt mij

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:06

Citaat:
maar als je een paard in de spier chipt, kan er niets gebeuren en kan ie ook niet gaan dwalen
lijkt mij

bij een paard word in de spier gechipt en ze kunnen niet gaan dwalen, ook gaat er bij paarden maar heel zeldzaam is mis bij het chippen, een da moet er voor bevoegt zijn dus niet iedereen mag zomaar je paard chippen.

Citaat:
ja daarom snap ik het ook niet De ene keer word een paard huisdier genoemt en dan in ene slachtvee (vermelding in paspoort).

ja is maar net hoe het het beste uitkomt, en als ze belasting willen gaan vragen kunnen ze het ook doen zonder registratie, want er zijn zat honden zonder paspoort of chip, dat doen ze toch wel als het hun uitkomt.

maar ja vaag gedoe allemaal, zouden ze het zelf nog wel snappen in den haag, want zelfs op hun site staan tegengestelde dingen hierover.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:25

vertel es iets nieuws over den haag....
ik bedoel.. ze verplichten ons, maar hoeveel hebben zelf een paard (achtig)??? weinig denk ik.
makkelijk om over iets te oordelen waar je zelf geen verstand van hebt.
maar goed.. klaske heeft dr chip en ik hou het bij 1, mocht ie gaan dwalen dan krijgt ze niet een nieuwe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:16

en waar vallen paarden nu onder, toch maa onder het slachtvee en niet meer onder huisdieren lijkt me?