Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:35

Ik vind 150 euro zonder lessen best een redelijk bedrag, zeker voor zoveel faciliteiten. Ik lease zelf een paard voor 3 dagen per week. Daar betaal ik 200 euro voor incl wekelijks 3/4u les met 1 andere lesser samen. Qua faciliteiten alleen een 20x60 buitenbak en een 12x25 binnenbakje, maar paard staat wel lekker 22u per dag buiten in een kleine kudde. Eigenaar betaald alle andere kosten en is niet zuinig met goed voer/tandarts/hoefsmid/fysio etc, dat vind ik ook belangrijk. En het is een super leerpaard waar ik heel veel plezier mee heb, dat laatste is me heel erg veel waard.

Duhelo

Re: Halve stal voor paard, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:56

ik denk niet dat het bij paarden zo kan werken dat je x% zeggenschap hebt bij een bedrag dat je betaalt. Het zijn nog altijd levende dieren, er komen een hoop extra kosten bij, en als ze ziek worden of een ongeluk tegenkomen, zou je als eigenaar niet kunnen beslissen wat je ermee doet? Lijkt me niet...

Ik raad wel aan aan ts om alles netjes op papier te zetten, bedrag per maand, eventuele indexering (bv bij stalprijs die omhoog gaat), faciliteiten en verwachtingen, ook een clausule wat er gebeurt als paard tijdelijk of langer uit de running is, wat gebeurt er als bijrijder tijdelijk of langdurig uit de running is, etc.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:14

Ik vind die 190 nog zo gek niet als ik lees wat voor luxe ze allemaal krijgen qua paard en accomadatie.

En lessen zou ik ook zeker 1x per 14 dagen adviseren bij je eigen instructie.
Want je wil niet dat een ander het fijne erafrijdt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:05

Wat een prijzen... ja er zijn heel veel faciliteiten, maar zouden er veel bijrijders zomaar minstens 200 euro per maand kunnen of willen neertellen voor een paard dat niet van hen is? Ik niet in elk geval. En volgens mij de betere bijrijders meestel ook niet, die kunnen vaak (bijna) gratis aan de bak met goede paarden.

@ suusjepluus: dan heb jij ongeveer 120-160 euro aan lessen inclusief als ik een heel goedkope les van 10 euro per keer tel? Dat zou ik het dan weer wel meer dan waard vinden :)

Ik snap de redenering, maar denk dat het moeilijk wordt om met deze bedragen een goede bijrijder te vinden. Toch hoop ik dat het lukt en wens ik je veel succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:29

Ik zou hier best 125-150 euro voor willen betalen. :j Een braaf en goed leerpaard op een mooie stal waar ik niks aan extra verzorging hoef te doen, zónder alle verantwoordelijkheid en risico van een eigen paard. Voor mij zou het ideaal zijn. Behalve dat ik nul springervaring heb, maar dat terzijde. :D

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:32

Bij ons op de manege in het dorp (geeneens een grote manege, ook niet echt goede paarden) betaal je voor 3 dagen in de week voor een paard 185 euro. Dan moet je ook nog alles doen. Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar bij ons is het gemiddeld gewoon 200 zonder veel faciliteiten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:51

Poekkie schreef:
Wat een prijzen... ja er zijn heel veel faciliteiten, maar zouden er veel bijrijders zomaar minstens 200 euro per maand kunnen of willen neertellen voor een paard dat niet van hen is? Ik niet in elk geval. En volgens mij de betere bijrijders meestel ook niet, die kunnen vaak (bijna) gratis aan de bak met goede paarden.

Dat dus, de goede ruiters hebben ofwel ondertussen zelf een paard gekocht, of hebben paarden met hopen om bij te rijden helemaal gratis. (Ik ben het laatste half jaar zelfs een paar keer gevraagd om betaald mensen hun paarden te gaan doorrijden)
Uiteraard zou ik voor een paard zoals dat van TS wel iets willen betalen, dat is een gouden leermeester denk ik, ook voor goede en ervaren ruiters.

Dus het blijft een keuze voor TS denk ik, vraag je tussen 100-200euro, dan heb je een minder goede bijrijder (die wordt met jou paard natuurlijk op termijn wel beter)
vraag je minder, ga je ook de betere ruiters interesseren.

Dus stel jezelf de vraag wat het belangrijkst is, de financiën of het trainingsniveau van je paard?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:00

Persoonlijk max. €100. Daarboven zou ik liever zelf een paard aanschaffen

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:05

Ik zit met verbazing te lezen welke bedragen jullie willen betalen.
Ik heb bijrijders en goede paarden. Ze krijgen een vast bedrag per maand van mij om lessen te volgen, ik betaal alles voor het paard, zorg voor tandarts, osteo enz enz. Wedstrijden mogen ze ook rijden, dan betaal ik de startkaart en startgelden, ik breng het paard ernaartoe. Alleen prijzengeld wil ik graag zelf houden om zo de wedstrijdkosten iets te drukken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:12

Sjarett schreef:
Ik heb bijrijders en goede paarden. Ze krijgen een vast bedrag per maand van mij om lessen te volgen, ik betaal alles voor het paard, zorg voor tandarts, osteo enz enz. Wedstrijden mogen ze ook rijden, dan betaal ik de startkaart en startgelden, ik breng het paard ernaartoe. Alleen prijzengeld wil ik graag zelf houden om zo de wedstrijdkosten iets te drukken.

Hangt er natuurlijk vanaf wat de reden is dat ts een bijrijder zoekt. Als het is om het financiële gedeelte wat te drukken, vind ik het wel logisch om iets te vragen (ik zou ook zeker een bedrag vragen, ik ben 1) niet van plan om iedere maand een hoop geld te betalen zodat anderen plezier kunnen hebben, en 2) mensen zijn vaak toch iets zorgzamer voor je spullen als het niet gratis is.)

Als je echter meerdere paarden hebt en je zoekt puur bijrijders of verzorgers om de paarden in beweging te houden (of je staat op een doe het zelf stal of aan huis en ze "betalen" in de vorm van klusjes), is dat al weer een ander scenario.

Toen ik vroeger ging verzorgen moest ik ook niks betalen, maar ik ging 4-5 keer per week helpen met klusjes, heb er meerdere paarden zadelmak gemaakt en doorgereden en kocht regelmatig spullen voor de paarden. (paarden stonden er aan huis).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:41

LENTI schreef:
Even een kritische vraag he: als iemand die halve stal meebetaald is die dan ook mede eigenaar van het paard? Want, hoe ga jij anders aantonen dat jij de eigenaar bent?
Ik vind dat altijd zo krom.
Je zet om een bepaalde reden je paard deels te huur, waarschijnlijk doe je dat niet vanwege het feit dat je andere mensen het gunt om te rijden met jouw paard maar om een andere (persoonlijke) reden. Dat je mensen laat betalen is tot daaraan toe maar je hoort nooit dat mensen dan ook zeggenschap hebben over het paard. Dat recht blijft altijd bij de 'eigenaar'.

Anyway, succes met je zoektocht naar een fijne deler.

Als je iets aan iemand verhuurt dan wordt die toch geen mede-eigenaar? Die heeft toch niet meebetaald toen ts het paard kocht? Nee zo'n idee vind ik echt vreemd. Als je op een manege een paard huurt dan word je toch ook geen mede-eigenaar. Ze zullen je aan zien komen. Verder zou ik in dit geval iets minder dan de halve stalhuur willen betalen omdat de huurder het paard iets minder dan de halve tijd mag gebruiken,nl. 3 van de 7 dagen per week.Dus 3\7 deel van de stalhuur.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:45

Sjarett schreef:

Dan heb je ws een bijrijder die iets bijdraagt aan je paard.
Hem uitbrengt en verbeterd.
Dan is het meer dat je paard bij hen in training staat.
Of er is echt niemand te vinden in de buurt, anders denk ik dat je iets verkeerd doet :+
Wat geen probleem is als je er gelukkig mee bent.

Iemand die over mede zeggenschap begint zodra je 50% van de stalling betaald?

Bij een bedrijf betaal je dan idd van alles de helft ,dus ook van het pand, personeel, kosten en inboedel en product..... Niet alleen de helft van de huur van het pand... :+ zou mooi zijn!!

Je kan altijd op 150.00 beginnen en eventueel zakken als er niets uitkomt toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:29

Autumnn schreef:
Persoonlijk max. €100. Daarboven zou ik liever zelf een paard aanschaffen

Maar dan heb je ook de aanschaf van het paard. Een paard van het niveau van die van ts kost echt vele duizenden euro's.En dan het zadel etc. En alle bijkomende kosten. En de ellende en kosten als hij ziek wordt.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 18:36

Ik vind het ook best wel gek dat er mensen zijn die blijkbaar verwachten mede-eigenaar te worden bij het betalen van (bijvoorbeeld) de helft van het stalgeld. Als je een huis/auto/trailer huurt gaat dat toch ook niet zo?
Als iemand de helft van het bedrag betaald waarvoor ik hem gekocht heb, de helft van DA/hoefsmid/tandarts/osteo/materiaal/... én de helft van het stalgeld zullen we verder spreken haha :') .

Verder, bedankt iedereen voor de adviezen en andere inzichten! Ik neem alle tips en uitleg zeker mee :D .

De reden dat hij ter halve stal komt is omdat ik door persoonlijke redenen vanaf dit jaar nog maar halftijds werk. En dan geef ik ook gewoon toe dat elke maand volledig stalgeld best veel is :o . Veranderen van stal zie ik niet meteen zitten gezien paard het hier erg goed doet. Verder rijd ik zelf niet zo veel wegens rugproblemen, en gun ik het iemand anders om een goed paard te rijden. Ik verwacht geen topruiter die hem verder brengt, iemand die hem goed behandelt en min of meer op hetzelfde niveau kan blijven rijden als waar hij nu staat is voor mij meer dan genoeg! Maar gezien ik volgens mij toch aardig wat faciliteiten kan bieden in combinatie met een goed getraind paard wil ik er graag wel iets voor krijgen :) .

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:28

Noblesse_ schreef:
Ik vind het ook best wel gek dat er mensen zijn die blijkbaar verwachten mede-eigenaar te worden bij het betalen van (bijvoorbeeld) de helft van het stalgeld. Als je een huis/auto/trailer huurt gaat dat toch ook niet zo?
Als iemand de helft van het bedrag betaald waarvoor ik hem gekocht heb, de helft van DA/hoefsmid/tandarts/osteo/materiaal/... én de helft van het stalgeld zullen we verder spreken haha :') .

Verder, bedankt iedereen voor de adviezen en andere inzichten! Ik neem alle tips en uitleg zeker mee :D .

De reden dat hij ter halve stal komt is omdat ik door persoonlijke redenen vanaf dit jaar nog maar halftijds werk. En dan geef ik ook gewoon toe dat elke maand volledig stalgeld best veel is :o . Veranderen van stal zie ik niet meteen zitten gezien paard het hier erg goed doet. Verder rijd ik zelf niet zo veel wegens rugproblemen, en gun ik het iemand anders om een goed paard te rijden. Ik verwacht geen topruiter die hem verder brengt, iemand die hem goed behandelt en min of meer op hetzelfde niveau kan blijven rijden als waar hij nu staat is voor mij meer dan genoeg! Maar gezien ik volgens mij toch aardig wat faciliteiten kan bieden in combinatie met een goed getraind paard wil ik er graag wel iets voor krijgen :) .

Ik denk dat je met die gedachte en die eisen zeker wel een mooi deel van je stalgeld kan vragen! Je hebt inderdaad een interessant paard en faciliteiten te bieden!