Waar zit het geld in de paardenbusiness?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar zit het geld in de paardenbusiness?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:31

Feit is, dat de meeste mensen niet rijk worden van de paardensport. Er ís al geld, en daarmee wordt paardensport bedreven, of fokken oid. Maar er rijk van worden is lastig.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:38

Ik denk dat je tegenwoordig goed gebruik moet maken van social media en marketing. Dan denk ik aan een meneer Parelli.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:41

Jolynne schreef:
Gloednieuwe Eskadrons dekjes kopen en wanneer ze uit de collectie zijn te koop zetten. Heb toch al heel vaak mensen dit zien doen, waarbij ze het verkocht kregen voor veel meer dan de nieuwprijs. Maar of het een gouden handel is weet ik niet :+

Zal je nu niet meer veel aan verdienen, want die Eskadron hype is ondertussen al lang vervaagd en dekjes brengen nu niet zoveel meer op :+

Ik heb iig nog niet vaak gehoord van mensen dat ze nou echt rijk worden van hun job in de paardenwereld... Mensen hebben gewoon soms heel veel geld :')

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:06

De handel denk ik, daar gaat smerig veel geld in om :')
En verder alles wat ‘anatomisch’ is en prettig voor het paard!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:15

Ik vind het eigenlijk veel interessanter om de ECHTE geldstromen in bepaalde sectoren van de paardensport eens in beeld te hebben..... en er zijn partijen die dat nog veeeeel interessanter vinden, schat ik......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:17

Janneke2 schreef:
?

Nu ja, werken met een BIG-registratie valt niet onder het normale 'werken in de paarden'.

De opmerking broodnijd ging er over dat persoon x schreef over 'veredelde rijles op kosten van de gemeenschap'.
Ik vind dat een beschuldiging en zonder verdere toelichting vind ik dat laster.

Het model is simpel, persoon met BIG registratie is verantwoordelijk en zet de handtekening. Verder wordt het uitgevoerd door derden.
Natuurlijk knappen de kinderen er door op, immers: persoonlijk contact (1 op 1 met een hulpverlener) en de interactie met een paard.
Maar datzelfde effect kan ook bereikt worden zonder die persoon met die BIG registratie.

En nee, het is geen laster, ik noem nergens namen oid. Alleen dat er zulke bedrijven bestaan en ja, dat is cashen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:26

bij de heer Tops. Als je zaken kan doen met de rijkste mensen op de planeet :')
En dan vooral in de handel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:47

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:49

Achterom schreef:
Janneke2 schreef:
?

Nu ja, werken met een BIG-registratie valt niet onder het normale 'werken in de paarden'.

De opmerking broodnijd ging er over dat persoon x schreef over 'veredelde rijles op kosten van de gemeenschap'.
Ik vind dat een beschuldiging en zonder verdere toelichting vind ik dat laster.

Het model is simpel, persoon met BIG registratie is verantwoordelijk en zet de handtekening. Verder wordt het uitgevoerd door derden.
Natuurlijk knappen de kinderen er door op, immers: persoonlijk contact (1 op 1 met een hulpverlener) en de interactie met een paard.
Maar datzelfde effect kan ook bereikt worden zonder die persoon met die BIG registratie.

En nee, het is geen laster, ik noem nergens namen oid. Alleen dat er zulke bedrijven bestaan en ja, dat is cashen.

Als kinderen gewoon weer eens wat vaker buitenspelen, met elkaar, in de natuur, zou ook al een stuk schelen denk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:59

Citaat:

Ik wil best geloven dat die bedrijven bestaan.

Maar: in deze vorm gaat de persoon met de BIG registratie het boekje te buiten.
Dus wie namen kent: niet leuteren op bokt, maar de strafbare feiten melden bij de inspectie dan wel de politie.

(En het is off topic : "wie een BIG registratie heeft kan cashen via oplichting plus de paarden".)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:37

Ik heb hier eens onderzoek naar gedaan, het meeste geld is te vinden in de handel in de duurdere sportpaarden.

Daarnaast verdienen echt goede (prive)instructeurs ook een aardige boterham.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:55

Paardencoaching ligt al een beetje op zijn gat. Zijn er teveel als paddestoelen uit de grond geschoten en ken nu 2 bedrijfjes die al ermee gestopt zijn vanwege nul klandizie terwijl het vorig jaar nog mega-vol zat.
Mijn oude paard wordt gebruikt als coaching paard op stal bij ons en dat ligt al een tijdje stil....
(helaas voor hem want hij is wel weer even lekker bezig een paar uurtjes)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:23

Janneke2 schreef:
Citaat:

Dus wie namen kent: niet leuteren op bokt, maar de strafbare feiten melden bij de inspectie dan wel de politie.

(En het is off topic : "wie een BIG registratie heeft kan cashen via oplichting plus de paarden".)

Dit is gewoon geheel legaal. Daar valt niets over te melden bij de inspectie of tuchtcollege.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:49

Er gaat heel veel geld om in (internationale) handel van jonge sportpaarden. Maar meestal komt daar een aanzienlijk startkapitaal uit andere bronnen bij kijken.
De paarden die als veulen aangekocht zijn voor 7-15k en als 2.5/3 jarige verkopen voor bedragen die in de tonnen lopen. (Tel daar 2 jaar opfok, voorbereiden hengstenkeuring etc bij op... zeg ruim genomen nog 10k aan kosten)... tel uit je winst.
Grof geld wordt ook betaald voor de jonge Subtop/GP paarden maar daar zit al zoveel tijd en geld in, dat is een heel ander verdien model.

In een interview met Van Olst zeiden ze elk jaar zo’n 100 veulens terug te kopen en voegen daar 20 eigen fok aan toe. Als ze 2.5 zijn hebben ze een veiling met de 35-40 beste waarvan het gros verkoopt voor 20-30k met enkele uitschieters.
Ik neem even aan dat deze de investering in alle andere aangekochte veulens dekken maar dit is natuurlijk handel op heel grote schaal. 100 veulens heb je ook niet zomaar met gekocht ;)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:23

MariekeS_ schreef:
Er gaat heel veel geld om in (internationale) handel van jonge sportpaarden. Maar meestal komt daar een aanzienlijk startkapitaal uit andere bronnen bij kijken.
De paarden die als veulen aangekocht zijn voor 7-15k en als 2.5/3 jarige verkopen voor bedragen die in de tonnen lopen. (Tel daar 2 jaar opfok, voorbereiden hengstenkeuring etc bij op... zeg ruim genomen nog 10k aan kosten)... tel uit je winst.
Grof geld wordt ook betaald voor de jonge Subtop/GP paarden maar daar zit al zoveel tijd en geld in, dat is een heel ander verdien model.

In een interview met Van Olst zeiden ze elk jaar zo’n 100 veulens terug te kopen en voegen daar 20 eigen fok aan toe. Als ze 2.5 zijn hebben ze een veiling met de 35-40 beste waarvan het gros verkoopt voor 20-30k met enkele uitschieters.
Ik neem even aan dat deze de investering in alle andere aangekochte veulens dekken maar dit is natuurlijk handel op heel grote schaal. 100 veulens heb je ook niet zomaar met gekocht ;)

Van Olst doet het opkopen van de veulens trouwens niet (alleen) vanuit het oogpunt om winst te maken. Die veiling bestaat nog niet zo lang terwijl hij daarvoor al veel langer veulens opkocht. Hij is hier (volgens mij) mee begonnen om de fokkerij van zijn eigen hengsten te stimuleren en om een aantal (vaste) klanten tegen moet te komen. Er is namelijk een groep die het heel leuk vind om een veulen te fokken maar kan of wil deze na het afspenen niet houden. Bij deze groep koopt meneer Van Olst de veulens op. Gebeurt ook regelmatig dat hij dit doet/afspreekt voordat het veulen überhaupt geboren is of soms verwerkt is. Dan weet je ook niet wat je koopt. Er zullen ook vast wel wat veulens bij zitten die hij opkoopt dat hem alleen maar geld kost. Maar hiermee komt hij wel zijn klanten tegenmoet. Die hebben de garantie dat hun veulen gekocht wordt. En zo kunnen ze gewoon elk jaar een veulen fokken zonder zich zorgen te maken of ze het wel verkocht krijgen. Wat voor Van Olst weer als voordeel heeft dat die klanten volgend jaar waarschijnlijk weer gaan fokken en klant blijven. Dus weer een hengst van hem gebruiken. En die veiling die er later bij is gekomen, is leuk voor de publiciteit (ook van de hengsten) en je kunt in één klap veel paarden verkopen. Dus gewoon een slimme strategie die iedereen helpt. En waarbij de verschillende takken van het bedrijf elkaar weer voort helpen.

Denk dat je wel een punt hebt dat er wel geld zit in de handel van (jonge) sportpaarden. Goede sportpaarden worden steeds duurder. Zeker in het topsegment en verkoop internationaal. Al vind ik het een beetje optimistisch gesteld dat je een goed veulen op kan kopen voor dat bedrag en dan onbeleerd voor tonnen kan verkopen. De paarden waar dat al bij gebeurt worden meestal óf niet verkocht als veulen óf niet voor dat bedrag óf aan mensen binnen de connecties. Het zijn over het algemeen niet de paarden die op marktplaats en sporthorses staan. En zoals je zelf al aangaf in je voorbeeld bij Van Olst daar gaat ook het grootste gedeelte van de veilingpaarden niet onbeleerd voor tonnen weg maar voor een stuk minder. Maar met de juiste connecties en veel kennis kun je denk ik best leuke jonge paarden opkopen en daarna voor een leuk bedrag verkopen maar ik zit dan niet aan tonnen te denken maar wel een stukje minder. Maar goed als je daar genoeg geluk bij hebt, heb je nog een mooi zakcentje.

Ik denk persoonlijk dat het echte geld zit bij de zakenmensen met heel veel kennis van paarden die handelen in sportpaarden. Iemand zei hier Tops. Vind dat wel een goede ja. Die man handelt echt met de rijkste mensen van de wereld. Maar ik ken ook handelaren die juist best wel lekker verdienen aan het verkopen van paarden in het lage segment. Ik denk dat het dus vooral hangt en staat met de handige zakenman/zakenvrouw met veel kennis en connecties icm veel geluk. Dat dat is waar het echte grote geld zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:31

Dit genoeg informatie? :D :D

Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 01:52

@ Daantj: dat is wel interessante/leuke achtergrond informatie mbt de business van van Olst. En zeker zullen ze ook verlies lijden op veulens die ze aankopen.

Overigens was mijn ‘voorbeeld’ gebaseerd op 2 paarden van de hengstenkeuring vorig jaar waarvan ik ‘weet’ dat ze voor die bedragen als veulen gekocht zijn en verkocht zijn ;) en meerdere GGK jonge hengsten zijn (soms onder andere namen) zijn ook terug te vinden op de veulenveilingen voor prijzen in de range die ik noemde. Maar ja, natuurlijk staat het gros gewoon bij de trotse fokker thuis op te groeien :)

Cchiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 05:12

Natuurlijk wordt er extreem veel verdiend in het bovenste laagje van de handel. De jonge paarden die naar het buitenland gaan leveren immers het meeste op.
Maar naar verhouding wordt er juist de laatste jaren ook veel verdiend in de ‘basishandel’.
Verschil is alleen dat daar veel meer paarden verhandeld moeten worden qua aantallen om tot dezelfde winst te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:59

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Dit is gewoon geheel legaal. Daar valt niets over te melden bij de inspectie of tuchtcollege.

....in dat geval gaat het niet om cashen.

(Dan wordt de handtekening gezet door een orthopedagoog na daar toe strekkend onderzoek. Waarbij een consult zo'n 75 euro kan zijn.
En is de rijles een rijles tegen het gewone tarief maar idd betaald uit zorggeld.)
...dus in de paardensport wordt niet gecashed, dus ik snap mijn eerste reactie mbt broodnijd wel.
Misschien omdatzowel het woord cashen als 'op kosten van de gemeenschap' mij erg negatief in de oren klonken - terwijl daar toch weinig reden voor is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:27

Cchiara schreef:
Natuurlijk wordt er extreem veel verdiend in het bovenste laagje van de handel. De jonge paarden die naar het buitenland gaan leveren immers het meeste op.
Maar naar verhouding wordt er juist de laatste jaren ook veel verdiend in de ‘basishandel’.
Verschil is alleen dat daar veel meer paarden verhandeld moeten worden qua aantallen om tot dezelfde winst te komen.

De laatste twee jaar inderdaad, maar die markt keldert nu alweer en daar voor was het juist moeilijk.