[VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:11

moeilijk hoor, een manege paard heeft toch altijd een heel ander leven gehad als een "prive"paard en de stress/omschakkeling die daarmee gepaard gaat zullen er ook wel inhakken bij ze...

heel veel sterkte ermee en hoop dat jullie gauw nog meer van ze kunnen genieten zoals voor ogen stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:13

Jeetje mina, ik zit net zo enthousiast op je andere topic te reageren.. Dit had ik absoluut niet verwacht :n
Wat ontzettend sneu en ellendig, om nog maar niet van de kosten te spreken. Respect voor je doorzettingsvermogen.
Ook ik ben wel benieuwd hoe je dochter eronder is.. Die zal het ook wel erg moeilijk en verdrietig vinden.
Houd je ons verder op de hoogte?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:13

Icecrystal schreef:
Jeetje wat een pech.. Heel naar.

Hoe is het voermanagement van jullie nieuwe stal? Met al die maagzweren zou je ze toch het beste op onbeperkt kunnen zetten..

Ik zou idd ook naar het voermanagement op de huidige stal kijken. Mijn pony krijgt niet onbeperkt, maar eet wel hele heuvels voordroog op per dag. Een paard eet echt heel veel op een dag. Ik vind Devyl ook wat schaal en die is nog jong.

Verder topbaasje dat je dit allemaal voor ze doet. Hoop dat je snel weet wat Ronny heeft.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:20

Jeetje wat een pech hebben jullie zeg! Ik ga voor je duimen dat alles goed komt :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:21

Wat een hoop pech (en kosten) voor jou zeg! Zo jammer, hopelijk komen ze er beiden goed bovenop.

Ik vroeg me wel af of eea (ook) te maken kan hebben met de verandering in voer, levenswijze, hoeveelheid beweging etc? Stonden ze op de manege ook 24/7 buiten? Hoeveel liepen ze daar per dag in lessen?
Zulke ingrijpende veranderingen kunnen bij paarden ook lichamelijke problemen opleveren door de stress.
Kan me voorstellen dat je ook naar oorzaken zoekt ... of is het echt alleen vette pech?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:22

Dank voor het applaus :+ Maar verder... jeetje zeg hoeveel pech en gedoe zo kort op elkaar kan je hebben. Wat iemand hierboven al zei: Wat als de piephak gewoon een piephak is en de oorzaak van het probleem elders in het been zit en dus los staat van de zwelling?

Stiekem best blij dat ik niet meer in de paarden zit als ik dit allemaal zo lees trouwens :=

Charaz

Re: "Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:33

Jeetje wat een pech heb jij gehad tot nu toe, hoe gaat het nu met hun gewicht?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:37

Jeetje wat een pech hebben jullie al gehad zeg! Dat hoop je niet mee tw maken met net een nieuw paard!

Toevallig van de zomer ook een manegebeest over genomen. Die is nu in een half jaar tijd zo onwijs opgeknapt. Veel vrolijker en wordt zelfs een beetje dik (ze was nooit dik te krijgen). Dit is natuurlijk wat je t liefste wilt zien als je twee van zulke paardjes over neemt. Maar daarom kan ik me zelf bijna niet voorstellen dat dit bij jullie door stress, voermanagement en huisvesting komt. Mij lijkt dat ze van zo'n verbetering toch beter zullen worden. Ik denk dan ook eerder aan "alles wat er nu uitkomt omdat t kan"". Eindelijk voelen ze ook hoe t anders kan zijn!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:39

Dit is wel heel, heel, heeeeeeel veel pech achter elkaar... Dit verwacht je toch niet?! Respect voor wat je allemaal doet voor deze paarden! Hoe is je dochtertje eronder? Hoop dat er snel een einde komt aan alle ellende en het genieten eindelijk kan beginnen voor jou, je dochtertje en natuurlijk de paarden!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:52

TS: maak je er een volgtopic van? Ik vind het wel interessant om die 2 te blijven volgen.

Wat een pech heb je zeg, arme paardjes. Hopelijk gaat het snel beter met ze.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 23:00

Icecrystal schreef:
Jeetje wat een pech.. Heel naar.

Hoe is het voermanagement van jullie nieuwe stal? Met al die maagzweren zou je ze toch het beste op onbeperkt kunnen zetten..

Zoals ook in het verhaal staat, staan ze dat ook ;-) Ze hebben onbeperkt toegang tot paarden-kuil.

Overigens zijn de maagzweren volledig verdwenen! Dus dat gaat super... nu het been nog.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:03

Jeetje wat een pech zeg en wat sneu voor je dochtertje ook :(:)
Petje af voor jou hoe je het allemaal direct oppakt en niet 'even' aankijkt. Heel veel sterkte met je paardjes en ik zou het fijn vinden om nog iets van jullie te lezen, hopelijk een leuk positief verhaal. Ik zal voor jullie duimen. +:)+

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 23:08

Even een korte reactie op de overweldigende berichtjes! Super bedankt :-)

- Ze krijgen dus onbeperkt paarden-kuil en een streng gecontroleerd dieet in overleg met Utrecht.

- Ronny is ruim 45 kilo aangekomen en stagneert nu ivm alle problemen. Devyl is ruim 100 kilo aangekomen en da's nu genoeg! Zal snel even een goede foto plaatsen.

- Ronny is volledig schoon van maagzweren, dus dat gaat super! Oorzaak was waarschijnlijk de rigoureuze verandering.

- Wat betreft het been zijn ze nog druk aan het zoeken. Wellicht dat het 1 niet gerelateerd is aan het ander, maar daar zijn we dus druk mee bezig!

- Dochter vind het maar 3x niks dat het steeds bij Ronny is. Was heel blij dat Devyl nu ook wat had, haha! Verder is ze lekker optimistisch uiteraard!

Verder wil ik nog benadrukken dat ik hun oude baas en plek absoluut fantastisch vond. Ik ken weinig maneges die zo ver voor hun paarden gaan. Dus oordeel alstublieft niet te hard ;-)

Annneee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:12

Pff wat een pech zeg, maar diep respect wat je voor je paardjes over hebt. Veel succes!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:13

Wow wat een pech!
Heel veel sterkte en die paarden boffen maar met zo'n baas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:15

Zo, dat is ook niet hoe je wil beginnen bij de aankoop van een nieuw paard, of 2x.
Wel super dat jullie 2 manègepaarden overgenomen hebben en dat jullie er zo jullie best voor doen.
Ik duim mee dat de oorzaak snel gevonden wordt, alles snel achter de rug is en dat jullie nog jaren samen kunnen genieten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:21

Wat een ongelofelijke pech hebben jullie gehad zeg jeetje mina!!
Maat chapeau dat jullie er zo goed voor zorgen en doorzetten.
Goed voorbeeld van een goede eigenaar vind ik :D
Duimen dat alles vanaf nu goed gaat komen met ze :(:)

Ik begon mijn aankoop ook direct met een 400 euro rekening vanwege schimmel in de luchtwegen en nog vele volgde en heb voor ene dure grasmaaier dus ik voel met je mee :(:)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:27

Wat een pech heb je al gehad seg.. hopelijk gaat het snel de goede kant uit! Ik duim voor ze!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:57

Wow je andere verhaal was zo mooi...wat een keerzijde dit zeg. Wat super hoe je voor ze zorgt maar wat een onzekerheid steeds. Sterkte!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:39

Ik heb eerst je andere topic gelezen, en een traantje weggepinkt, wat een geweldig verhaal!
Maar nu dit topic... wat een pech!
Ik hoop echt dat alles met beide goedkomt, en jullie nog vele jaren plezier van deze 2 kanjers zullen hebben. Mijn duimen draaien voor ze.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 01:23

als de foto's van de paarden zag, vindt ik ze heel mager . Dan heeft de manege eigenaar de paarden niet goed voor de paarden verzorgd.
En ik vind het fijn voor paarden dat ze nu een beter leven hebben .

Op de manege waar ik vroeger reed en waren de manege paarden iets te dik .De eigenaar vind dat de paarden vlees op hun botten moeten hebben . De oudere paarden dus ook pensioen paarden werden in de winter wordt in de winter bewust dikker gemaakt. Omdat zij in het voorjaar het zwaarst hebben met de rui.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 02:54

pompadour schreef:
als de foto's van de paarden zag, vindt ik ze heel mager . Dan heeft de manege eigenaar de paarden niet goed voor de paarden verzorgd.
En ik vind het fijn voor paarden dat ze nu een beter leven hebben .

Op de manege waar ik vroeger reed en waren de manege paarden iets te dik .De eigenaar vind dat de paarden vlees op hun botten moeten hebben . De oudere paarden dus ook pensioen paarden werden in de winter wordt in de winter bewust dikker gemaakt. Omdat zij in het voorjaar het zwaarst hebben met de rui.

Zoals ik al vroeg: oordeel aub niet te snel...

Ze zijn niet zo mager van de manege afgekomen en de oude eigenaar zorgde echt goed voor ze. Dat ze zoveel zijn afgevallen is gekomen door de stress, maagzweren en het opnieuw moeten instellen van het voer.

De gewichts-afname is dus NIET de schuld van de vorige eigenaar!

Bedankt voor alle lieve berichtjes en de bemoedigende woorden. "De moed erin houden"... eenvoudig gezegd, ontzettend moeilijk om te doen zo nu en dan.

Ik hou jullie op de hoogte!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:27

Precies, ik zie ook waar de paarden vandaan komen en die zorgden echt super voor hun beesten. Ik heb zelf ook nog eens een paard van hen gekocht maar gelukkig is die overgang helemaal goed gegaan.

Wat een pech heb je! Ik hoop dat het snel de goede kant op gaat voor Ronny en dat jullie lekker kunnen genieten van de paarden.
Echt heel leuk dat je twee paarden hebt overgenomen.
Is de rest ook aan particulieren verkocht?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:28

Ik zou wel mijn pensionstalling eens onder de loup nemen als ik jou was.
Ik vind paardekuil zeker bij 2 paarden die blijkbaar last van het eten hebben nu niet direkt ideaal.En ook bij devil het verdenken van een gebroken been,als je dat denkt is 9/10 een hoefzweer.
Ik vraag me af of je niet te onbezonnen en te enthousiast aan een avontuur begonnen ben.Dit slaat zeker financieel een enorme put in je bankrekening.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en vind het knap dat je zo je best doet voor de paarden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 08:45

beatje schreef:
Ik zou wel mijn pensionstalling eens onder de loup nemen als ik jou was.
Ik vind paardekuil zeker bij 2 paarden die blijkbaar last van het eten hebben nu niet direkt ideaal.En ook bij devil het verdenken van een gebroken been,als je dat denkt is 9/10 een hoefzweer.
Ik vraag me af of je niet te onbezonnen en te enthousiast aan een avontuur begonnen ben.Dit slaat zeker financieel een enorme put in je bankrekening.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en vind het knap dat je zo je best doet voor de paarden.

Het begint er een beetje op te lijken dat mensen persé een zondebok in het verhaal willen zoeken? Is het de oude eigenaar niet, dan toch zeker de huidige stalling.

Ik voer zélf. Enkel de paarden-kuil komt van de stal en daar doen ze het perfect op. Ze komen aan in gewicht, de zweren zijn weg... kortom, dat gaat super! Het is het been wat nú problemen geeft.

Dat het bij Devyl uiteindelijk een zweer is en niet gebroken is, is alleen maar gunstig.

En ik vraag me af waarom je, op basis van wat je leest, denkt dat ik onbezonnen te werk ben gegaan? Dat ik stomme pech heb, 2x achter elkaar, zegt toch niets over mijn voorbereiding en de overweging paarden te nemen?