[VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berryz

Re: [VOLG] Van angsthaas tot endurance topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 16:50

Zo, deze week nog eens alleen gaan rijden, ging niet zo als ik had gehoopt.

Ik ging eigenlijk een hele korte rit doen, maar halverwege zag ze iets eng en begon ze te staken.
Waarschijnlijk heb ik haar te veel willen pushen (ondanks dat ik haar echt de tijd geef, maar omdraaien mag ze niet in dit geval) en voor ik het wist stond ze kaarsrecht.

Sindsdien ben ik dus ook wel wat de moed kwijt dat ik haar ooit zo ver kan krijgen om alleen op wedstrijd te gaan. Zelfs gewoon een goede training op snelheid of afstand gaat me zo nooit lukken omdat de anderen op stal enkel recreatief willen rijden.

Zit dus echt even in een dipje. ;(

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:21

Gewoon volhouden! Geef haar weer vertrouwen door met anderen mee te gaan, ga stukken voorop. Als je begint met alleen rijden doe dan niet te veel/ver. Bijvoorbeeld samen een rondje jij gaat het laatste stuk alleen naar huis en de anderen gaan nog ietsje verder zodat ze uit zicht zijn. Maar eerst zul je haar vertrouwen weer moeten winnen. Bij sommige paarden helpt het als je even afstapt en ze meeneemt aan de hand. Maar dat werkt niet bij elk paard, als ze niet genoeg vertrouwen hebben kunnen ze dan ook makkelijker ontkomen. :7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:24

Kan er niet iemand meefietsen? Die desnoods alleen ingrijpt als t echt niet lukt? Zo heb ik het in het begin ook gedaan. Meer voor mijn eigen angst dan voor het paard

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 17:41

Ik was 'gevallen' nuja, ben op m'n voeten terecht gekomen aangezien ik nog maar 1 voet in de stijgbeugels had. Daarna nog een stuk aan de hand terug gegaan en een boomstam gezocht om terug op te stijgen (ik probeer altijd zo veel mogelijk een opstap te gebruiken)

Daarna ben ik express niet rechtstreeks naar huis gegaan zodat ze mij er af gooien niet als iets positiefs gaat beschouwen.

Ze haalt dus echt alle vertrouwen uit andere paarden en niets uit zichzelf en is heel erg snel afgeleid door de stomste dingen.
Als we in groep zijn ziet ze de 'enge' dingen niet eens, dan helpt ze juist de paarden die bang hebben vooruit :?

Ik heb al hopen schriktraining gedaan, maar in de piste luistert ze zo goed en heeft ze wel het vertrouwen in mij en de nieuwschierigheid om er op af te gaan. Maar de dingen waar ze dus bang voor is zijn dingen die ik niet kan voorzien in de piste.

Ik ben zoiso een volhouden en buitenrijden doe ik het liefst. Maar heb er momenteel echt geen goed zicht in dat ik alleen met haar op wedstrijd ga kunnen |o

Dilan: Ik heb het al tig keer gevraagd aan mijn ouders, maar die hebben altijd wel iets te doen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:49

Maar vergeet niet dat je haar nog relatief kort hebt. Trainen gebeurt met vallen en opstaan. Er zullen ook vast nog meer tegenslagen komen. Maar jij hebt de taak om daar zo goed mogelijk mee om te gaan en er het beste van te maken. Je knappe paardje heeft al behoorlijk veel goed dingen laten zien en ik ben er van overtuigd dat dit je ook gaat lukken. +:)+

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 19:00

Ik weet het.
Als we een goede rit hebben gehad dan ben ik ook zo trots op hoeveel we al bereikt hebben. Ach af en toe een dipje gaan we ook niet dood van he :+

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 07:20

Het dipje is weer voorbij :+

Momenteel rijd ik wat vaker samen met iemand dat ook van meer tempo houdt (en naast wie we uberhout kunnen galopperen ipv snel draven). Paarden komen goed overeen, dus we hebben het gewaagd om op verplaatsing te gaan.

Lollie is nog maar twee keer op de trailer geweest en het andere paard in jaren al niet meer.

Ze gingen er allebei vlot op en af, enkel met het terugkomen wou lollie niet meer laden. :')

Ik heb nu dus een goed rijmaatje gevonden, die dezelfde vrije dag heeft als mij, dus we gaan zo veel mogelijk met de paarden op uitstap gaan. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:24

Oh super fijn! Het kunnen rijden met andere mensen is ook meteen een hele goede motivator, en dan kunnen jullie meteen verder werken aan jullie doel

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:31

Fijn dat de paarden goed overeen komen :) en met dezelfde vrije dag kan je vaker samen rijden ook

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 07:40

Qu'à ervaring is mooney ook hetzelfde als lollie. Hij is dan wel 15, maar er is nooit veel met gedaan. Staat al 5 jaar gewoon op de weide. We rijden ook allebij bitloos, dus nog een goede match

Door de regen hebben we wel met terugkomst een hele tijd moeten stappen (modder, glad gras, ect), dus tempo ligt weer wat lager, maar ik heb haar al gewaarschuwd dat ik haar ga meesleuren om tempotraining :D
Afbeelding

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 09:40

Deze week niet buiten gereden, want Lollie wou niet alleen gaan :') dus dan maar de piste in. Hier heb ik spijtig genoeg geen foto' s van, dus zal eens een camera moeten meenemen om in de piste te plaatsen.

Dressuurmatig begint het beter te gaan, ze begint stelling te begrijpen en komt al wat mooier rond m'n been. Aangezien we dit helemaal niet vaak doen ben ik best trots.

We hebben ook wat 'sprongetjes meegemaakt. Nouja, balkjes op de grond waar ze over springt, want balken zijn eng. Zo eng dat ze de eerste paar x er niet in stap over durft.
Nogtans ging dit op m' n vorige stal echt heel erg goed. Zal toch terug balkjes moeten beginnen lopen aan de longe.
Hiermee drijft ze wel erg haar wil door. Ze wil bv na de sprong niet naar rechts en dit krijg ik er voorlopig niet uit.
Dit heeft ze altijd gehad, ze draait veel liever links om, ook buiten doet ze heel moeilijk met rechtsom buigen. Nog iets om op te trainen.

Straks ga ik nog eens met de groep mee. Moet eigenlijk naar een familiefeest in de namiddag, maar mijn priotiteit ligt bij lollie. Heb vorige week ook al zo weinig kunnen doen door familiefeesten.

Vorige week was de tandarts er ook. Aangezien ze vorig jaar een melktand heeft moeten laten verwijderen waar geen grote snijrand onder staat, hou ik het goed in het oog. Volgens de TA was alles in orde, nog 3 snijtandjes wisselen en dan is ze er vanaf. (hopelijk stopt ze dan ook met alles in haar mond steken)

Afbeelding

We hebben ineens mijn bejaarde pony ook laten doen, ondanks dat het jaren geleden was zag die er buiten wat emailpunten voorbeeldig uit.
Ze staan niet samen op de wei, dus hebben ze half verdoofd voor het eerst echt kennisgemaakt.

Afbeelding

En nog een laatste update, ik heb voor het eerst in lange tijd lollie kunnen wassen. De tuinslang blijft erg eng, maar het beterd elke keer.
Tijdens het insoppen stond ze heerlijk rustig te soezen, vond het eigenlijk best wel erg dat ik haar uit die rust moest halen om haar af te spoelen.
Maar ze is wel heel erg knap als ze nat is :+
Afbeelding

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 18:24

Osteopaat is vandaag geweest. Er is heel erg veel duidelijk geworden.

Lollie blijft stress heel lang vasthouden, mogelijk houdt ze nog stress vast van toen ze nog bij de fokker was. (geen zekerheid natuurlijk, maar aangezien we iet weten hoe ze daar was of hoe ze daar behandeld is geweest, blijft het een mogelijkheid).

Vanaf de eerste 5 minuten zei de osteopaat al dat ze heel erg in zichzelf gekeerd is.
Dit zou kunnen verklaren waarom ze zo gefocust is op andere paarden en waarom ik haar niet voorbij enge dingen krijg.

Volgende afspraak binnen 6weken, omdat we niet te veel in 1 keer kunnen doen.

Na afloop lag en stond ze ook zo zwaar te ademen dat je toch echt kon zien dat er wat stress naar boven was gekomen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:28

Wat sneu voor haar zeg! Maar wel fijn dat ze haar stress (met wat hulp natuurlijk) eindelijk kan gaan loslaten

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 17:00

Tegen de stress ben ik haar nu supplementen aan het bijgeven. Vanaf dat ze die op heeft gaat ze al meteen gapen en af kauwen, dus op zich lijkt het wel wat te helpen.

Hopelijk is dat ook aan haar spieren te merken binnen vijf weken :o

Vandaag weer eens gaan wandelen, ze was redelijk relaxt, buiten toen we midden in het bos zaten, daar stikte het van de dazen. :(
Op de terugweg was ze zo relaxt dat ik een opstap heb gezocht om op haar verder te gaan.
Normaal vind ze het echt raar als ik erop zit zonder zadel en durft ze niet stappen, maar nu ging alles heel natuurlijk. Ze heeft ook geen stap meer verkeerd gezet, bleef ook netjes staan toen er een auto voorbij kwam (doet ze met zadel ook, maar dan is ze alerter).

Ik ga volgende keer door de osteo toch het zadel en hoofdstel maar eens laten nakijken, dat ging vorige keer niet omdat ze toen op de wei behandeld is.

Afbeelding

Afbeelding

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:15

Hoe gaat het nu met Lollie?

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:29

Nog altijd een stresskip dat niet graag alleen op pad gaat, maar met af en toe betere dagen.

In maart vorig jaar ben ik in de piste gevallen en heb ik mijn bekken gebroken, en ondanks dat ik na 3 maanden terug kon rijden heb ik het afgelopen jaar veel minder gereden.
Haar vorige zadel lag ook niet meer goed, dus ik heb een boomloos over gekocht, maar ben toch niet zeker of dat haar beter ligt.

Ze heeft een tijd in training gestaan bij mijn bekapster, vooral op de grond. Binnenkort gaan we dit terug doen, aangezien ze zich duidelijk verveelt.
Maar tussen de drukte op het werk, een nieuwe pup en vitamine tekorten, heb ik de energie niet om tijdens de week te rijden.

Momenteel doe ik dus enkel stapritjes, vooral naar de plaatsen die ze goed kent en dus minder gestressed over is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding