Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:16

Mijn eerste paard kwam op mijn pad. De tweede ging ik zelf 'uitzoeken'. En jeetje wat vond ik dat lastig. Want hoe wist ik nu welke ik moest kiezen? Hoe kon ik bepalen of dit 'het paard' was? Het is immers niet een spijkerbroek die je koopt en terugbrengt als je hem een week later toch niet meer zo mooi vindt...

Dus ik had een hele lijst met 'eisen' gemaakt, waaraan mijn nieuwe paard moest voldoen. Het moest een ruin worden van een jaar of 7, een Duits of Nederlands warmbloed paard met een stokmaat van rond de 1,65. Bij voorkeur een vos. Met een goede basis, bij voorkeur M- dressuur, zodat ik ook een beetje van mijn paard kon leren.

Het eerste paard waar ik ging kijken paste me niet. Het tweede paard? Die staat nu al 2 jaar bij me op stal. Een toen 2,5 jarige Portugese hengst van 1,52......

Mijn grootste doel was een paard kopen waar ik blij van zou worden. Ik was niet op zoek naar een toekomstig subtop-paard of een ZZ-springkanon. Dus heb ik het paard gekocht dat mijn hart stal op het moment dat hij me aankeek.

Voor mij is het juiste paard dat paard dat ik het allerliefste, allermooiste en allerleukste vind. Ik wil op geen enkel ander paard nog rijden, 'want de mijne is de leukste'. Als ik hem eens zie lopen met iemand anders op zijn rug, dan denk ik 'wauw wat is hij toch mooi'. En als ik op stal kom en ik zie zijn snuitje door het luik naar buiten, dan smelt mijn hart.

Heb ik gekocht wat ik wilde? Nou niet bepaald. Maar alle clichés waren zo waar: hij koos mij!

Succes met je zoektocht!!!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:02

Isharya schreef:
Ik ben zelf ook iets te terughoudend en rationeel om zo'n onmiddellijke "klik" te hebben denk ik.
Dat eerste paardje blijft echter wel enorm door mijn hoofd spoken, dat zegt ook wel iets denk ik zo ..

Verder aan iedereen bedankt voor jullie leuke verhalen en tips! Ik kijk het nog een paar dagen aan, als ik die eerste echt niet uit mijn hoofd krijg, ook na ik er nog een paar getest heb, dan lijkt het mij wel duidelijk ;)
Dan denk ik dat jij je vriendje gevonden hebt als hij (of zij) door je hoofd blijft spoken. :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 11:26

Retjethorse schreef:
Dan denk ik dat jij je vriendje gevonden hebt als hij (of zij) door je hoofd blijft spoken. :D

Dat besliste ik gisteren ook voor mezelf en toen kreeg ik bericht dat hij verkocht is aan iemand anders :'(
Baal nu zo enorm dat ik niet gewoon sneller beslist heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:48

Snik....!

Heel erg naar. :(:)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:57

Dat is echt balen... :(

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:00

Ah dat is jammer zeg! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:03

Balen.

Voor de toekomst nog één tip: ik las namelijk dat je er eentje hebt laten staan omdat hij niet gekeurd was. Altijd zelf laten keuren. Er wordt wat afgerotzooid met keuringsrapporten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:37

Jammer TS, mijn tante zegt altijd dat het dan niet het beest voor jou is geweest. Je komt wel weer een ander tegen, succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:53

Oo dat is echt heel jammer -O-

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 12:29

denisesilver schreef:
Jammer TS, mijn tante zegt altijd dat het dan niet het beest voor jou is geweest. Je komt wel weer een ander tegen, succes!

Ik hoop het! Vind het in ieder geval echt zooo moeilijk ... Ik ben hier nu ook een aantal volgtopics
aan het lezen over een eerste eigen paard, en wauw, wat wil ik dat ook zo graag!
Ik had met mijn laatste verzorgpaardje ook echt zo'n band opgebouwd, wat een heerlijk gevoel!

Als ik sommige verhalen hier zo lees, ben ik het juiste paardje nog niet tegengekomen denk ik ...
Maar ik ben dan ook echt een vreselijke twijfelaar, ben nu ook weer aan het twijfelen over een 3-jarige merrie.
Ze staat in haar training nog niet zo ver als ik eigenlijk in gedachten had, maar het lijkt me langs de andere
kant ook wel leuk om toch van wat verder te beginnen.
(Wou eigenlijk een paardje dat al licht ingereden is, dus basis er net op en klaar om door te rijden)
Ik heb ervaring met zowel zadelmak maken, inrijden en doorrijden, dus op zich kan ik het wel allemaal en ik weet waar ik aan zou beginnen ... Het zou natuurlijk wel een jaar duren op zijn minst voor ik er dan meer mee aan het werk zou kunnen gaan onder het zadel ...

Ik test er volgend weekend nog eens 5 uit en hopelijk ben ik dan alweer wat wijzer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:49

Komt wel goed, TS! Heel veel succes en plezier met de zoektocht iig!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:07

Als je je vertrouwd en veilig voelt op de rug van het paard.
Ben er nog steeds van overtuigd dat jij je paard niet kiest maar paard kiest jou!

Had ik met huidige topper.
Een week na inslapen van oude paard kreeg ik appje dat er 4 nieuwe leuke paarden binnen waren gekomen. Kom maar kijken. Ik gegaan daarvan wAArsn er 3 geschikt voor mij. Stond in stal beetje te kijken. 2 waren wel ok nummer 3 was wit en groot en mager, maar legde zijn neus in mijn nek.
Paar dagen later er 2 van gereden. Nummer 1 voelde alsof hij kon ontploffen en was te klein.
En op aanraden stalgenootje raadt je het al moest ik op de schimmel.
Met zadel een heel ander paard. Het voelde zo vertrouwd dat ik hem vaker wilde proberen. Na de. 3e x zei ik keuren en naar mijn stalletje verhuizen.
(Keuring ging goed afgezien van ocd en een daaropvolgende operatie). Na herstel weer gereden en gevoel was niet veranderd. Tussentijd wel lekker aandacht aan hem besteed.
Nog steeds erg blij met de veel te grote schimmel. Hij is nu 9 weekjes van mij.
Nog nooit zo’n dankbaar paard gehad.
Vanaf dag 1 merkte ik dat hij mij als baasje wilde.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:15

Isharya schreef:
En de andere was wel fijn, maar zeker niet leuker dan de eerste. (+ ouder, niet gekeurd en minder netjes getraind)

Ik licht deze zin er even uit. Ik zou als ik jou was en je gaat voor die 4-jarige ( die kennelijk al gekeurd is), toch aangeven dat je hem opnieuw zelf wil laten keuren door een dierenarts die jij uitkiest ( en dan niet door de dierenartsenpraktijk die vaker bij de verkoper komt). Hoe vaak je niet ziet dat een gekeurd paard later toch het een en ander blijkt te mankeren... Het kan natuurlijk dat dat er toen met de keuring niet uitkwam, maar je hoort ook andere verhalen. Als de verkoper al begint van: Ze is toch al gekeurd?, dan weet je eigenlijk ook al genoeg.
Heb je dat keuringsrapport eigenlijk ook daadwerkelijk gezien?
Ook is het soms een verschil of een paard gekeurd wordt voor recreatie of voor sport ( dat zou niet moeten, maar toch gebeurt het). Nu heb je misschien alleen recreatieve bedoelingen met je nieuwe aanwinst, maar dat kan veranderen, dus ik zou altijd gaan voor een sportkeuring.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 15:28

Jet schreef:
Isharya schreef:
En de andere was wel fijn, maar zeker niet leuker dan de eerste. (+ ouder, niet gekeurd en minder netjes getraind)

Ik licht deze zin er even uit. Ik zou als ik jou was en je gaat voor die 4-jarige ( die kennelijk al gekeurd is), toch aangeven dat je hem opnieuw zelf wil laten keuren door een dierenarts die jij uitkiest ( en dan niet door de dierenartsenpraktijk die vaker bij de verkoper komt). Hoe vaak je niet ziet dat een gekeurd paard later toch het een en ander blijkt te mankeren... Het kan natuurlijk dat dat er toen met de keuring niet uitkwam, maar je hoort ook andere verhalen. Als de verkoper al begint van: Ze is toch al gekeurd?, dan weet je eigenlijk ook al genoeg.
Heb je dat keuringsrapport eigenlijk ook daadwerkelijk gezien?
Ook is het soms een verschil of een paard gekeurd wordt voor recreatie of voor sport ( dat zou niet moeten, maar toch gebeurt het). Nu heb je misschien alleen recreatieve bedoelingen met je nieuwe aanwinst, maar dat kan veranderen, dus ik zou altijd gaan voor een sportkeuring.

Dankje voor de tip! Medisch ga ik zowieso laten overkeuren en als er recent een Rx keuring is gebeurd, wil ik ook graag dat mijn eigen DA dat nakijkt. Ik bedoelde meer dat een recente RX keuring niet opnieuw hoeft gedaan te worden, alleen gecontroleerd, maar dat scheelt toch al wel wet geld!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:13

Dat klopt wel hoor, tenzij ze die keuring in het aankoopbedrag hebben verwerkt ;) .

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:48

Het is niet zo dat er maar 1 paard is met wie je matcht.
Rustig verder kijken.

Geniet er ook van, van al die verschillende paarden!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:48

je groeit samen met je paard, dat is hiervoor ook al eens gezegd en dat is zo waar. In de basis moet je er wel een goed gevoel bij hebben maar die liefdeopheteerstegezicht klik, Mwah ik zou daar niet op wachten hoor.
Dat komt heus voor maar lang niet bij iedereen terwijl dat later als je elkaar beter kent echt wel komt.