Slechte kant van je paard toegeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Slechte kant van je paard toegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:21

Exterieurmatig is hij net een handbreedte te lang in de rug, wat ondertreden wat lastig maakt.

Verder zou hij wat meer bravour mogen hebben, dan komt er wat meer binnen op concours. Met name vanaf het M2 nekt ons dit wat. En gezien zijn lager dan laagste rang in de kudde verwacht ik niet dat dit nog eens gaat komen :')

Maar verder zijn alle negatieve punten bewerkbaar en vergen gewoon wat consequentie van mijn kant.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:26

Mijn pony heeft geen slechte kant. Hij is zoals hij is. En het blijft een dier en die zie ik anders dan een mens, die wel slechte kanten ontwikkelen .
Laatst bijgewerkt door tylando op 29-12-18 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:29

tylando schreef:
Mijn pony heeft geen slechte kant. Hij is zoals hij is. En het blijft een dier en die zie ik anders dan een mens, die wel slechte kanten ontwikkeld en ook veroorzaakt bij een dier.

Uhh... ook in het rijden? Je moet daarvoor toch wel weten wat de slechte kanten van je paard zijn, om te kijken hoe je bepaalde zaken kan ontwikkelen ten goede van je paard...

Als ik mijn paard geen negatieve punten toeschrijf, zoals de lange en daardoor iets weke rug, en ik zou dat in het trainen vergeten, dan zijn blessures gegarandeerd.
De rug wordt niet korter, de kans op blessures wel vele malen kleiner.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:31

Heb t niet over rijden. Er wordt gevraagd wat je slechte kant is van je paard.
En met rijden het ene paard is wat geschikter als t andere paard .
Dat maakt het voor mij geen slechte kant

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:35

tylando schreef:
Heb t niet over rijden. Er wordt gevraagd wat je slechte kant is van je paard.
En met rijden het ene paard is wat geschikter als t andere paard .
Dat maakt het voor mij geen slechte kant

Korte manen zijn ook niet per se goed of slecht, maar het is een van de voorbeelden die TS geeft. Dus ook dat hoort erbij.

Minder geschikt, tsjah... zo kan je er ook mee omgaan... Maar of je dan het beste uit je paard haalt, of je zelf beperkt in mogelijkheden valt dan te betwisten.

Een paard dat makkelijk trapt naar een ander terwijl er iemand op zijn rug zit, kan ook gerust een lief paard zijn. Heeft hij dan geen slechte kant?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:37

Mijn merrie kan enorm mieperig zijn, ze kan ineens bedenken om 180 graden om te draaien, passage of piaffe uit te voeren, vol in de ankers, opzij springen.. Noem het maar op. Ik ben het inmiddels gewend :+ Ook kan ze vaak geen zadels meer hebben, dat resulteert altijd in de rug/kont bollen en niet meer willen lopen (pony is röntgenologisch helemaal goed hoor :D ) dus we rijden alleen nog met de barebackpad.

Mijn ruin heeft geen controle over zijn oren denk ik. Hij legt ze op de meest vreemde momenten in zijn nek zonder daadwerkelijk boos te zijn of hij laat ze opzij hangen. Hij heeft er ook een handje van om alles vast te pakken en kan erg lomp zijn :P

Janine1990, jouw paard is net te lang in de rug. Geef jij mij dat stukje dan? Mijn merrie komt namelijk een stukje tekort _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:38

Ghostattack schreef:
Janine1990, jouw paard is net te lang in de rug. Geef jij mij dat stukje dan? Mijn merrie komt namelijk een stukje tekort _O-

Goed idee! Maar als ik me niet vergis ben jij niet zo heel groot, en ik juist wel... Dus ik stel een dubbele ruil voor :j

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:41

Leuke vraag! :D

Mijn fantastische paard heeft ook wel wat kleine minpuntjes hoor! Hij is razendsnel, ook met wegschieten en draaien dus. Hij is indoor bijna onmogelijk ontspannen te krijgen, beetje verlatingsangst meets claustrofobie ofzo.

En hij hinnikt heel hard en hoog en veel... Bij de eerste keer in een nieuwe bak, als hij vindt dat hij naar binnen moet, als hij vindt dat hij naar buiten moet, als hij vindt dat ik hem te weinig aandacht geef, als hij ergens alleen is 8)7 Gelukkig blijft hij er verder heel rustig en normaal onder, maar hij schreeuwt echt moord en brand... %)

En jongens... het gaat om ‘slechte kanten’ van je paard voor de grap. We weten allemaal heus wel dat het onzin is en er veel nare eigenschappen de schuld zijn van gebrek aan opvoeding of rijtechniek. Geniet gewoon even van de leuke posts.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:42

_Dreamer schreef:
Te schrikkerig/rillerig. Iets wat ook maar beweegt of niet beweegt is een rede tot opzij springen of ineens remmen :roll: Gister nog met een kat, en vandaag was het 3e rondje haar eigen deken op de rand een reden tot wegduiken... Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd dat het er nooit helemaal uit zal gaan, maar af en toe is het wel irritant ;)

Ik moet altijd heel erg alert zijn, wat soms op een buitenritje wel is "jammer" is :)

Jaaa herkenbaar! Al springt de mijne niet weg maar loopt er snorkend omheen. In iedere bak is er wel iets engs om eerst niet langs te willen. Een poort, een deur of.... een deken die er eerder niet hing. Staat er iets raars langs de bak (ingepakt baal hooi, graafmachine, plas water, jas, flesje water) weet ik al hoe leuk t wordt. Met n beetje rijden is ze er wel langs te krijgen maar het is gewoon aaaaaaltijd en dat kan zo bloedirritant zijn, moet er altijd aan rijden. Verder is ze gelukkig heel lief, makkelijk in de hand en oerbetrouwbaar want je weet al 100 jaar vantevoren als ze iets eng vind.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:44

Mijn merrie kan een eigewijze heks zijn en mijn ruin een watje.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:44

Janine1990 schreef:
Ghostattack schreef:

Goed idee! Maar als ik me niet vergis ben jij niet zo heel groot, en ik juist wel... Dus ik stel een dubbele ruil voor :j

Deal! :D Een beetje extra lengte kan voor zowel mij als mijn pony geen kwaad hahaha

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:47

Mijn pony is een echte merrie...... haha. Ook kan ze een enorme trut zijn en is ze snel beledigd, verder kan ze heel rillerig zijn en dingen ineens eng vinden als ik er een aantal keer langs ben gereden.... Ohja en stronteigenwijs niet te vergeten, als madam iets niet wil dan gaat dat ook zeker niet gebeuren :+
Verder vind ik het jammer dat ze niet zo is groot is uitgegroeid als gehoopt, met dr 1,40 is t maar 'n onderdeurtje hihi.

Gelukkig is t een (met periodes :P ) enorm knuffelige, werkwillige en snel lerende pony die voor je door uit vuur gaat en is ze ook nog eens ontzettend knap en schattig... Wat wil je nog meer? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:48

Hier twee die alletwee vinden dat ik nr1 ben en die dus poep-jaloers op elkaar zijn.
Maar neem je de ene mee om te rijden, gilt de ander de hele boel aan elkaar, net zolang tot de ze terug is.
Ik heb ze in de wei al meedermalen betrapt op wederzijds zeer sociaal gedrag, maar daar blijft niet zoveel van over als ik in beeld ben.

Voor _Dreamer: als je dat in je onderschrift eens gaat doen met je eigen paard; dat zou het probleem weleens een stuk simpeler kunnen maken.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:49

tmr001 schreef:
_Dreamer schreef:
Te schrikkerig/rillerig. Iets wat ook maar beweegt of niet beweegt is een rede tot opzij springen of ineens remmen :roll: Gister nog met een kat, en vandaag was het 3e rondje haar eigen deken op de rand een reden tot wegduiken... Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd dat het er nooit helemaal uit zal gaan, maar af en toe is het wel irritant ;)

Ik moet altijd heel erg alert zijn, wat soms op een buitenritje wel is "jammer" is :)

Jaaa herkenbaar! Al springt de mijne niet weg maar loopt er snorkend omheen. In iedere bak is er wel iets engs om eerst niet langs te willen. Een poort, een deur of.... een deken die er eerder niet hing. Staat er iets raars langs de bak (ingepakt baal hooi, graafmachine, plas water, jas, flesje water) weet ik al hoe leuk t wordt. Met n beetje rijden is ze er wel langs te krijgen maar het is gewoon aaaaaaltijd en dat kan zo bloedirritant zijn, moet er altijd aan rijden. Verder is ze gelukkig heel lief, makkelijk in de hand en oerbetrouwbaar want je weet al 100 jaar vantevoren als ze iets eng vind.

Precies dit doet die van mij ook haha, zuchtt en door. Ik voel dr gewoon plannen smeden onder me... Morgen weer een buitenritje, dus dat wordt snurkend met de staart omhoog in een dribbel pas de straat door :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:50

tylando schreef:
Mijn pony heeft geen slechte kant. Hij is zoals hij is. En het blijft een dier en die zie ik anders dan een mens, die wel slechte kanten ontwikkelen .

Mijn paard is ook zoals ze is. Maar het is wel een dier van vlees en bloed. Niet een machine die je helemaal naar je eigen wensen kan invullen.

Mijn Fries heeft niet van die hele mooie lange manen zoals je bij sommige Friezen ziet. Dat vind ik wel jammer, maar daardoor vind ik haar nog niet minder mooi!

Daarbij is dit topic ook leuk als je soms wat baalt van de mindere kanten. Mijn paard mag soms wel wat actiever zijn vind ik. Soms baal ik daar van, maar als ik dan lees dat sommige paarden weer heel schrikkerig zijn onder het zadel, dan ben ik toch wel blij met mijn nuchterige iets wat slome paard. Andersom kan 't natuurlijk ook!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-18 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:51

Hoi hoi, mijn pony is een topper wat betreft omgang. Maar bij het rijden is hij dat eigenlijk niet haha. Hij rent gelijk weg en luistert niet naar mijn hulpen soms slaat hij ook op hol en rent dan als een gek door de bak met mij die een hopeloze poging waagt om te blijven zitten. Ook wil hij totaal niet lenig doen als ik een klein beetje stelling vraag of probeer hem wat nauwelijks te laten lopen komt hij gelijk in verzet. Misschien ligt het er ook aan dat ik niet heel ervaren ben maar gelukkig hebben de lessen veel vooruitgang. <3

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:54

Ik rij er nu 2 met een Chinese handleiding in brailleschrift :+ zijn wel 2 goede paarden dus wel de moeite waard om het te ontcijferen, word er wel moe van af en toe _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:06

shirleyp schreef:
Leuke vraag! :D

Mijn fantastische paard heeft ook wel wat kleine minpuntjes hoor! Hij is razendsnel, ook met wegschieten en draaien dus. Hij is indoor bijna onmogelijk ontspannen te krijgen, beetje verlatingsangst meets claustrofobie ofzo.

En hij hinnikt heel hard en hoog en veel... Bij de eerste keer in een nieuwe bak, als hij vindt dat hij naar binnen moet, als hij vindt dat hij naar buiten moet, als hij vindt dat ik hem te weinig aandacht geef, als hij ergens alleen is 8)7 Gelukkig blijft hij er verder heel rustig en normaal onder, maar hij schreeuwt echt moord en brand... %)

En jongens... het gaat om ‘slechte kanten’ van je paard voor de grap. We weten allemaal heus wel dat het onzin is en er veel nare eigenschappen de schuld zijn van gebrek aan opvoeding of rijtechniek. Geniet gewoon even van de leuke posts.

Haha inderdaad, je moet 't wel met een korreltje zout nemen. Maar soms kan z'n topic of gesprek beter helpen problemen op te lossen dan enkel praktische tips. Hierdoor ga misschien wat meer relativeren en het is leuk om te lezen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:13

AmoorM schreef:
tylando schreef:

Mijn paard is ook zoals ze is. Maar het is wel een dier van vlees en bloed. Niet een machine die je helemaal naar je eigen wensen kan invullen.

Mijn Fries heeft niet van die hele mooie lange manen zoals je bij sommige Friezen ziet. Dat vind ik wel jammer, maar daardoor vind ik haar nog niet minder mooi!

Daarbij is dit topic ook leuk als je soms wat baalt van de mindere kanten. Mijn paard mag soms wel wat actiever zijn vind ik. Soms baal ik daar van, maar als ik dan lees dat sommige paarden weer heel schrikkerig zijn onder het zadel, dan ben ik toch wel blij met mijn nuchterige iets wat slome paard. Andersom kan 't natuurlijk ook!

Precies, ze zijn er echt niet per se minder mooi om! (die van mij werd ondanks die lange rug gewoon ster, dus ook gewaardeerd door het stamboek)
Betekent niet dat je een mindere kant of kwaliteit van je paard niet kan bespreken.

Enneuh... wat betreft die manen... soms best lastig hoor... die lange manen... Die van mij heeft het, lang leve de vlechten. Maar je moet ze wel regelmatig even opnieuw er in maken... En daar heb ik niet altijd tijd voor :') En als je paard dan vrij snel vettige manen krijgt, moet je ook nog regelmatig wassen anders jeukjeukjeuk... Nou, leuk in de winter :') Ik kan niet boven mijn macht wassen zonder mezelf mee te wassen :+

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:18

Waar moet ik beginnen? :P Mijn veulentje is enorm 'aanhankelijk'. Als ik de slow feeders aan het vullen ben, de wei aan het uitmesten ben óf het water bijvult. Hij staat erbij. Met z'n neus erboven op. :') . Soms aardig irritant, maar ach. Mijn 2 hengstjes vinden het maar ál te grappig om m'n (net gevulde) kruiwagen om te gooien en dan trots te kijken hoe ik het weer opruim. Verder duwen ze ook altijd tijdens het wandelen, ik denk dat ik niet snel genoeg voor ze loop. -O- . Roza was in het begin een écht lief rijpaardje. Tot ze loskwam, }> . Ze bokt, houd van crossen, springt over takken, en dat is natuulijk het leukst wanneer baasje zonder zadel rijd. *D . Ook gooien ze alle 4 (Ja, echt alle 4) de plastic bak om als ze klaar zijn met de brokjes. Standaard. Laatste hap, bak om. :Y)

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:29

Mijn bijrijdpaard is zó ongeduldig. Staan schrapen of stampen als het haar te lang duurt of gewoon niet willen stilstaan, niet naast je willen blijven lopen want jij loopt veeeeeel te langzaam en als je in de weg staat, loopt ze dwars door je heen want stel je voor dat ze twee seconde wacht tot je een stapje aan de kant doet (vooral als het om eten gaat). Elke dag opnieuw corrigeren, mevrouw is verder goed opgevoed hoor en luistert prima, maar toch elke dag opnieuw weer proberen. Oh en denk maar niet dat je ooit iemand, voetganger of fietser of rijder of wie dan ook, kan voorlaten, daar is geen tijd voor mevrouw moet eerst!!

Ze heeft ook van die dagen dat ze tijdens het rijden gewoon geen zin heeft en denkt: Joe, bekijk het maar. Dan is ze ineens alle hulpen vergeten, luistert ze voor geen meter meer en neemt ze letterlijk een loopje met je, dan sprint ze vanuit het niets naar de andere kant van de bak en dat dan elk rondje op een bepaalde plek. Soms ben je een uur bezig om haar gewoon normaal door de hoek te rijden, terwijl mevrouw met haar Z1 prima een rondje kan lopen.

Soms kan ik haar echt wel achter het behang plakken :P maar het maakt het ook wel weer leuk, sommige dagen luistert ze perfect en heb ik na een kwartier rijden alles al gedaan wat ik wilde doen, daar is eigenlijk ook geen lol aan :')

Het enige wat echt vervelend is, is dat ze een enorme viespeuk op stal is. Daar word ik soms echt moedeloos van, ben ik een half uur bezig met de stal mesten en dan is het de volgende dag weer één grote bende alsof de stal al een week niet is gedaan ;(

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:31

Dit;
Afbeelding

Ik heb 3 shetlanders... zegt dat genoeg? :o :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:36

jahoorisgoed schreef:
Mijn bijrijdpaard is zó ongeduldig. Staan schrapen of stampen als het haar te lang duurt of gewoon niet willen stilstaan, niet naast je willen blijven lopen want jij loopt veeeeeel te langzaam en als je in de weg staat, loopt ze dwars door je heen want stel je voor dat ze twee seconde wacht tot je een stapje aan de kant doet (vooral als het om eten gaat). Elke dag opnieuw corrigeren, mevrouw is verder goed opgevoed hoor en luistert prima, maar toch elke dag opnieuw weer proberen. Oh en denk maar niet dat je ooit iemand, voetganger of fietser of rijder of wie dan ook, kan voorlaten, daar is geen tijd voor mevrouw moet eerst!!

Ze heeft ook van die dagen dat ze tijdens het rijden gewoon geen zin heeft en denkt: Joe, bekijk het maar. Dan is ze ineens alle hulpen vergeten, luistert ze voor geen meter meer en neemt ze letterlijk een loopje met je, dan sprint ze vanuit het niets naar de andere kant van de bak en dat dan elk rondje op een bepaalde plek. Soms ben je een uur bezig om haar gewoon normaal door de hoek te rijden, terwijl mevrouw met haar Z1 prima een rondje kan lopen.

Soms kan ik haar echt wel achter het behang plakken :P maar het maakt het ook wel weer leuk, sommige dagen luistert ze perfect en heb ik na een kwartier rijden alles al gedaan wat ik wilde doen, daar is eigenlijk ook geen lol aan :')

Het enige wat echt vervelend is, is dat ze een enorme viespeuk op stal is. Daar word ik soms echt moedeloos van, ben ik een half uur bezig met de stal mesten en dan is het de volgende dag weer één grote bende alsof de stal al een week niet is gedaan ;(

Laat me raden: het is een merrie met levenservaring.....

Jij een ruiter die nog niet helemaal weet hoe je zo'n ervaren merrie moet uitonderhandelen.....

Pas op voor het paard. Als het paard komt, ga op de grond liggen en wacht op hulp. Komt er geen hulp... sterkte..... }:) }:)

Heel herkenbaar. Ik heb een bijrijdster bij een van m'n paarden. Een hele lieve meid waar ik erg blij mee ben maar waar ik in het begin vreselijk om heb moeten lachen omdat ze nog niet helemaal door had dat ze nu een echte merrie onder d'r kont had en geen manegepaard.
Maar ze heeft het geleerd en het gaat nu echt leuk.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:41

SANEX schreef:
Dit;
[ [url=m/JPk85d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed het gaat hier niet om mijn paarden deze keer, maar wat begrijp ik je gevoel :))

Even' rustig' uitmesten lukt ook niet met deze 2 bijdehandte dames in de buurt :=
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:44

s_v schreef:
SANEX schreef:
Dit;
[ [url=m/JPk85d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed het gaat hier niet om mijn paarden deze keer, maar wat begrijp ik je gevoel :))

Even' rustig' uitmesten lukt ook niet met deze 2 bijdehandte dames in de buurt :=
[ [url=m/cPQKLi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rIrDxi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oohmy mag ik 'm mee naar huis? Wat 'n droppie