Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:Citaat:Ergens denk ik soms wel dat daarom veel paarden mennen leuker vinden, dan is er alleen nog maar het bit wat druk geeft en niet nog geknijp en geschop en geprik in zn ribbenkast.
Als het goed is geeft het bit nauwelijks druk, wordt er niet geschopt en geprikt. Een paard dat correct gereden wordt, gebruikt zijn rug goed en heeft een ontspannen knabbelende mond en de hulpen die minimaal zijn komen goed door. Zo'n paard is blij en heeft vrolijke oortjes erop en geniet van het rijden met zijn mens.
Olikea schreef:Ik denk dat het daar in zit.. correct gereden.
Nu beweer ik niet dat ik dat kan, ik ben maar een boscrosser. Daarom kies ik juist voor bitloos.
NikkiDeKerf schreef:pien_2010 schreef:Toen we hier net woonden, paar jaar gelden, vroegen onafhankelijk van elkaar de dierenarts (die bij de enting een vlug algemeen onderzoek deed waarbij hij ook in de monden keek van de paarden) als de tandarts (die bij beiden een behandeling kwam doen), of onze paarden bit loos altijd gereden zijn "daar ze zo'n mooie monden hadden, waarvan het lijkt alsof er nog nooit een bit ingehangen had. Toen ik beiden vertelden hoe het zat reageerden ze daar nogal verbaasd over wat wat ze zagen moet er heel goed uitgezien hebben..
Het is voor jullie een mooi compliment, maar tegelijk toch ook treurig- want als de standaard is dat het bit zichtbare schade in de paardenmond doet, zó de standaard is dat een tandarts zich bij jullie zo enorm verbaasde... Dan vind ik dat een algeheel verdrietig beeld geven van de paardenwereld.