Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:02

Hoeveel dagen per week deed je vroeger verzorgen en zou je dat opnieuw kunnen en willen doen? Als je bv maar 2x ging dan wordt de aanpassing wel groter dan dat je 5x ging. Op een pensionstal is het niet super noodzakelijk om dagelijks te gaan waardoor je ook wel dagen overhoudt voor andere dingen.

Ik heb er zelf 3, wat ik teveel vind. Maar 1 past prima in mijn werkverdeling zeker omdat ik niet dagelijks wil/hoef te rijden. Evt kan je zelf ook weer een verzorger zoeken die twee dagen van je overneemt.

Qua kosten kan je het zo duur maken als je wil, ik houd nog over om te reizen met een voltijdse baan. Ik ben namelijk ook niet bereid om op droog brood te leven vanwege die drie monsters. Dan zou er daar iets moeten veranderen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:05

Ik kreeg bijna 11 jaar geleden ook de kans om mijn bijrijdpaard over te kopen en ben heel erg blij dat ik destijds de kans heb gekregen om haar te kopen. Mijn familie heeft ook niks met paarden, maar ik woonde toen al even op mezelf en had daar dus ook niet zo'n boodschap aan. Natuurlijk is een beetje support fijn (en dat kreeg ik ook wel), maar daar houdt het wel bij op. Belangrijkste vond (en vind) ik vooral het kostenaspect: een paard kopen is duur, maar een paard onderhouden is nog duurder. Zeker als er een keer een dierenartsbehandeling in het verhaal komt kijken, dan moet je dat wel kunnen betalen.

Hoe een paard past in jouw leven ten opzichte van de persoonlijke stappen die je de komende maanden gaat maken kan ik trouwens niet voor je beoordelen, TS.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:07

Doe wat je eigen gevoel zegt!
Mijn absoluut niet paarden omgeving was er enorm op tegen toen ik een paard wilde kopen, maar nu ze er is is eigenlijk iedereen compleet omgedraaid. Als ik chagrijnig ben roept mijn man of ik alsjeblieft naar stal kan gaan, als ik mijn paard 'tut' noem krijg ik commentaar van mijn vader dat ze juist zo lief is en zelfs mijn schoonfamilie is inmiddels fan van mijn geweldige merrie (en die waren extreem tegen).
Tijd en geld kost ze absoluut, maar voor mij is ze iedere minuut en iedere euro helemaal waard. (Nu ben ik sowieso niet het type dat 's avonds op de bank gaat zitten, dus als het geen paard was geworden had ik wel iets anders gevonden).
Vakantie is geen probleem, ze staat volpension met een fijne stalhoudster die dan extra op haar let en ik heb meerdere stalgenootjes die best een week (of 2, 3) op haar willen passen. Dagjes weg is ook geen probleem, vrijwel altijd heb ik voordat we weg gaan nog wel tijd om naar haar toe te gaan (en dan longeer ik wel een keer ipv van rijden) of ze krijgt gewoon een dagje vrij, kan ze prima hebben.
Denk dat er veel af hangt van hoe jij bent en hoe jij er zelf in zit. Ik ervaar mijn paard totaal niet als een belasting op welke manier dan ook, maar ik ken ook mensen die het niet zouden trekken.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 13:37

De inverstering qua geld vind ik absoluut geen probleem, heb ook een potje waar onverwachte rekeningen van betaald kunnen worden (een ruime 3000 euro) Dus dat is het niet. Ik kan maandelijks ook sparen voor hem naast stalling etc.

De tijd, een avond bank hangen of naar paard gaan, ik zou het wel weten!
Ik ga de komende twee maanden afwachten en deze week langs stal. Want als ik een goed gevoel heb bij de stal is er al weer een puntje minder om druk over te maken.

Na alle reacties merk ik dat vooral het gevoel opkomt van het 'niet mogen' of zo. Maar dat zal wel komen door de reacties van mijn omgeving.

Misschien, als ik het wel doe, moet ik een weddenschap met ze aan gaan. Een jaar na aanschaf zijn ze ook dol op hem haha

Ik ga er van uit dat het eerste jaar (misschien wel twee) zwaar worden ivm aanpassing van levensstijl en band opbouwen/zijn spieren opbouwen etc. Daar ben ik mij heel bewust van en ben bereid dit te investeren omdat ik weet dat je er een maatje voor het leven voor terug krijgt! Tuurlijk houd je na die tijd ook je ups en downs maar dat is met alles in het leven volgens mij

J_emma

Re: Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:47

Los van alles wat al genoemd is, denk ik dat juist met werk opbouwen/opleiding starten/medicatie afbouwen of wat er verder allemaal op je afkomt, een eigen paard heel goed kan zijn.
Want je gaat elke dag even naar buiten, bent lekker fysiek bezig.. Tuurlijk, soms moet je jezelf echt even van de bank afslepen.
Maar achteraf was het altijd lekker ontspannen, vind ik. Juist met veel aan je hoofd.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:51

Cilli96 schreef:
Ik ga er van uit dat het eerste jaar (misschien wel twee) zwaar worden ivm aanpassing van levensstijl en band opbouwen/zijn spieren opbouwen etc. Daar ben ik mij heel bewust van en ben bereid dit te investeren omdat ik weet dat je er een maatje voor het leven voor terug krijgt! Tuurlijk houd je na die tijd ook je ups en downs maar dat is met alles in het leven volgens mij

Lees je qua aanschafwaarde wel in. Ik weet niet hoeveel ze nog voor hem willen hebben maar zorg dat de emotie de overhand niet neemt. Hij is 10 en staat 4 jaar stil, hier moet je niet teveel voor betalen, als het een ruin is zeggen papieren ook niet zo veel. Goed gefokt is dan een slecht argument, zeker als het niet over een toekomstig sportpaard gaat, of een die al veel gewonnen heeft zal niet zomaar 4 jaar aan de kant worden gezet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:58

J_emma schreef:
Los van alles wat al genoemd is, denk ik dat juist met werk opbouwen/opleiding starten/medicatie afbouwen of wat er verder allemaal op je afkomt, een eigen paard heel goed kan zijn.
Want je gaat elke dag even naar buiten, bent lekker fysiek bezig.. Tuurlijk, soms moet je jezelf echt even van de bank afslepen.
Maar achteraf was het altijd lekker ontspannen, vind ik. Juist met veel aan je hoofd.

Dit dacht ik ook, geen betere therapeut dan een paard :)

Het is een grote verantwoordelijkheid, en echt een lifestyle maar het brengt je ook enorm veel vind ik. Daarnaast denk ik altijd dat het beter is om spijt te krijgen van de dingen die je wel doet, dan van de dingen die je niet doet. O:) (al denk ik niet dat je spijt krijgt van een paard kopen) Heb ik in ieder geval nooit gehad. En wie heeft er nu vakanties nodig als je heerlijk dagelijks met je paard in het bos kan rijden? :)

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 14:05

Elisa2 schreef:
J_emma schreef:

Dit dacht ik ook, geen betere therapeut dan een paard :)

Het is een grote verantwoordelijkheid, en echt een lifestyle maar het brengt je ook enorm veel vind ik. Daarnaast denk ik altijd dat het beter is om spijt te krijgen van de dingen die je wel doet, dan van de dingen die je niet doet. O:) (al denk ik niet dat je spijt krijgt van een paard kopen) Heb ik in ieder geval nooit gehad. En wie heeft er nu vakanties nodig als je heerlijk dagelijks met je paard in het bos kan rijden? :)

De optimist in mij springt nu heel hoog en roept hard: EENS EENS EENS!!! Haha nee totaal mee eens dus:)

Oakland1990 schreef:
Lees je qua aanschafwaarde wel in. Ik weet niet hoeveel ze nog voor hem willen hebben maar zorg dat de emotie de overhand niet neemt. Hij is 10 en staat 4 jaar stil, hier moet je niet teveel voor betalen, als het een ruin is zeggen papieren ook niet zo veel. Goed gefokt is dan een slecht argument, zeker als het niet over een toekomstig sportpaard gaat, of een die al veel gewonnen heeft zal niet zomaar 4 jaar aan de kant worden gezet.

Dit vind ik een zeer goede tip! Nog helemaal niet mee bezig geweest, het enige wat ze zei is dat we er qua prijs wel uitkomen. Maar idd een ruin die al 4 jaar stil staat.. Deze gaat zeker op mijn to ask lijstje

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:15

MBT vakantie: wij hebben 1 paard en 1 pony. Op stal staan waar ik zelf moet mesten. Voeren wordt gedaan, buiten zetten etc ook. Ik ga prima op vakantie... want ik kan evt het mesten erbij inkopen MITS ik niemand bereid vind op stal om (tegen betaling) mijn boxen voor mij te doen. Zo gaan wij in de zomer gewoon 3 weken op vakantie met de kids en pakken vaak ook een voorjaarsvakantie enzo. Dus qua tijd vor vakantie kan het prima te doen zijn.

MBT geld: ik kan niet in je portemonnee kijken. Ik werk zelf m.n. voor de paarden, mijn man heeft een goede baan... dus vandaar dat dat financieel geen punt is.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:16

Jessica_K schreef:
Het hebben van een eigen paard heeft wel een positieve wending aan mijn leven gegeven. Ja, het kost veel tijd en ja, het kost veel geld maar beide geef je aan voldoende te hebben :) Mijn paard geeft mij een extra doel in het leven, iets waar je altijd naartoe kunt en altijd op kunt terugvallen. Elke avond bankhangen is er niet meer bij, maar ik vind het juist heerlijk om iedere avond en ieder weekend actief bezig te zijn. Áls ik nu een avondje vrij heb van de paarden kan ik dat bankhangen weer extra waarderen ;)

Helemaal eens!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:59

Misschien nog voor je vragenlijstje bij de stalling:
Hoe ziet de dag van mijn paard eruit in de zomer/winter?
(hoe vaak eten, hoeveel buiten, met hoeveel paarden samen, op hoe groot oppervlak)
Kan ik eigen voer meenemen en kunnen jullie dat dan voeren?
Wat staat er op het standaard menu (hooi/kuil/voordroog/bix/muesli) en hoeveel?
Kan ik eigen dierenarts/tandarts/hoefsmid/instructeur vragen?
Hoe is het ontwormings beleid?
Hebben ze hooi op de paddock?
Word er op de wei evt bijgevoerd als er te weinig gras is (droogte, te veel paarden te klein oppervlak?)
Wat voor mensen staan er hier vooral op stal? (menners, western, recreatief, wedstrijd)
Is er een contract?
Wat word er van mij als eigenaar verwacht?

Veel succes!

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:01

Wat heb je nou aan een paard? :') Als jij er het geld en de tijd voor hebt en je wordt er gelukkig van dan is daar toch alles mee gezegd?

Als je een goede band met dit paard hebt en er zijn geen grote medische mankementen (wat je nog wel eens leest wanneer mensen een verzorgpaard over kunnen kopen) waarom niet?

Ook vakantie en reizen kan prima toch? zolang je niet van plan bent om binnenkort een jaar te gaan backpacken zie ik het probleem niet. Er zijn zoveel mensen die op vakantie gaan met paarden/huisdieren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:42

Ik kocht mijn paard 15 jaar geleden toen ik totaal niet op zoek was of een paard wilde kopen. Had geen spaarpot, en was totaal blut na aanschaf van zadel, voorschot stalling en alle andere noodzakelijke dingen.
Maar was totaal verliefd op haar geworden en heb blind mijn gevoel gevolgd. Nooit geen dag spijt van gehad... ;)
Vakantie was toen geen enkel probleem, aangezien ze op volpension stond en ik had iemand die haar wel wilde berijden. Bovendien werd ze regelmatig meegenomen door de instructeur als begeleiding op een buitenrit, dus dat liep vanzelf.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:05

Ik heb op mijn 16e ook de kans gekregen om de bazin te worden van mijn verzorgpaard. We zijn nu 9 jaar verder, en zoals je al kunt denken, in al die jaren is alles veranderd behalve zij. Ze is mijn rots in branding! We zijn bijv al meerdere keren verhuisd (en nu zelfs geemigreerd), ik ben van school naar studentenleven naar werkend leven gegaan etc. maar ik heb er nooit een dag spijt van gehad! Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik iets heb gemist, het uitgaansleven misschien maar daar was ik toch al geen fan van!

Om jezelf wat rust te gunnen zou je met der tijd ook opzoek kunnen gaan naar een verzorg(st)er... dat gaf mij net een kleine adempauze tijdens bijv examens.

Volg je hart.... stel prioriteiten... dan komen jullie er wel uit :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:07

Ja, een paard is duur. Ja, je hebt het standaard druk :+ Maar nee, ik zou nooit meer anders willen.

Ik vind het heerlijk dat je alle vrijheid hebt om zelf beslissingen te maken en een band op te bouwen met het paard. Daar wil ik ook wel voor betalen. Bij mij kwam mijn eerste echt eigen paard ook heel erg onverwacht (hij is niet mijn eerste paard, maar wel de eerste waar ik voor moet betalen)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:18

Als je de tijd en middelen hebt, zou ik het doen!

Wat ik me wel zou afvragen is of dit jouw droompaard is. Koop je hem omdat hij nu 'toevallig' je verzorgpaard is, of koop je hem omdat hij echt bij jou past? Dat zou ik nog wel in je overweging meenemen. Een paard koop je toch voor een lange tijd dus het is dan wel fijn als het paard jou (in principe) kan bieden wat jij zoekt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:31

Hier ook 16 toen ik de kans kreeg om het paard van mijn beste vriendin over te kopen, dit was ook niet mijn 'droompaard' maar ik kon hem voor geen goud in de wereld missen en anders ging hij ergens anders naar toe. Ik zou het zo weer doen. In het begin ging ik 7 dagen per week en deed ik half pension, dit was goed te doen en combineren met studies maar door hogere studies niet meer haalbaar. Nu staat hij op volpension en ga ik nog 5 dagen per week, is wel wat duurder maar lukt ook best. Ik studeer nog dus mijn moeder betaalt nog mee maar ik betaal mijn paard 1/3 zelf en dit gaat ook goed. Qua kosten vind ik een paard best meevallen (als je goed geluk hebt natuurlijk).

Gewoon doen als het goed voelt, financieel een beetje sparen en je tijd goed verdelen. Ik ga ook nog op vakantie :) gewoon een weekje of twee even iemand regelen en gewoon wat extra sparen, je gaat misschien niet meteen naar New York kunnen maar het is wel meer waard dan twee weken ergens op een mooie locatie te zitten.

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:56

Die kans heb ik ruime twee jaar terug ook gehad, en ik heb nog nooit spijt gehad dat ik mijn verzorgpaardje heb overgekocht. Het is een flinke aanpassing qua tijdsindeling, maar als je een stal dicht bij huis hebt, dan helpt het al flink.

Ik denk dat een belangrijke vraag is: is dit hét paard voor jou, of gewoon een leuk paard? Als dit het enige paard is dat jij ooit wilt hebben, dan zou ik ervoor gaan. Is dit niet perse "the one" (en dat is helemaal niet erg), dan zou ik het niet doen. Ga over een tijdje dan op zoek naar dat bijzondere paard, als je leven misschien al door de aankomende veranderingen heen is, dan heb je ook meer rust.

Wat voor mij de grootste aanpassing was, was de verantwoordelijkheid, dat is flink wennen, soms positief maar soms ook wat minder. Het wordt echt je kindje waar je je druk om gaat maken om alles, maar dat zal je wss herkennen van het hebben van een hond...

Iig heel veel succes, ben benieuwd wat je gaat doen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:05

Cilli96 schreef:
mystery1980 schreef:
Vind een paard hebben wel echt een lifestyle, daar moet je wel voor kiezen. Ook ik heb 11 jaar geleden mijn verzorgpaard uiteindelijk gekocht. Heb er wel een hoop voor moeten laten, verandert je leven absoluut. Ik ben misschien niet de beste graadmeter omdat ik ook veel ellende heb gehad (paard diverse mankementen). Maar ook dat weet je nooit van tevoren. Zou zeker kijken of je bij je werk en opleiding genoeg tijd en geld overhoud. Hoe is de stalling die je hebt gevonden, is dit all inn? Komt je paard voldoende buiten en aan beweging als jij eens geen tijd hebt?
Vakantie vind ik niet zo'n probleem, mijn stalgenoten vangen dat heel fijn op. Maar zal ook stal afhankelijk zijn.

Stalling ga ik dus kijken maar je brengt mij wel op het idee om even na te vragen hoe de opvang onderling is met vakantie of ziekte! Ik ga een lijstje maken:)
Verder is het denk ik ook even afwachten wat er in januari gaat gebeuren. Werd zo lamlendig van de opmerkingen van mijn omgeving dat ik deze (giga) droom al bijna had opgegeven. Dus deze ervaringen en adviezen zijn heel fijn! Zelfs als ze niet de beste graadmeter zijn :)

Die gasten zul je altijd hebben.
Ik heb al 25 jaar een paard en kom dat nog steeds tegen. Inmiddels ben ik zo als ze het niet aanstaat gaan ze maar wat anders doen...baby's verschonen ofzo want die heb ik niet. En baby's zijn ook heel duur net als sleutelen aan een auto('s).

Mijn hobby en niet dat van of voor een ander.

Kwa tijd: als je een dag geen zin hebt kun je met een uurtje weer thuis zijn. En wie weet tref je een leuke stalgenoot die ook wel een dagje door de week lekker thuis wilt zijn en dan kun je dat onderling regelen. Bv jij maandag haar paard en zij donderdag de jouwe.

Vakantie moet zeker nog kunnen....gewoon lekker in Nederland en dan gaat het paard ook mee ;)

Ik vind het zelf wel belangrijk dat het paard veel of het liefst 24/7 buiten komt. Dan kun je veel makkelijker zeggen dat je het die dag ff alleen bij borstelen houd etc. Daarnaast blijft je paard veel gezonder= minder kosten aan de DA.
Als de stal goed is geeft dat ook gewoon een hoop rust.

Kwa verantwoordelijkheid vind ik gewoon hetzelfde als bij mijn katten. Ze moeten een goed leven hebben en als ze ziek zijn maak ik mij net zo druk als wanneer mijn paard ziek is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:34

Ik heb lang niet alle reacties gelezen dus wellicht is het al gezegd, maar als ik je verhaal zo lees dan denk ik dat het je heel erg kan helpen doordat het je een doel kan geven in je leven, een stukje ontspanning en iemand die altijd blij is om je te zien enzo :)

Maar ik denk dat er ook zeker het risico is dat je het als een last gaat ervaren. En om dat laatste te voorkomen zou ik als ik jou was er voor zorgen dat je je paard zo stalt, dat je eigenlijk niks hoeft te doen qua verzorging maar het al prima is als je 2x in de week alleen even komt kroelen, bij wijze van spreken :)

Dan hoef je geen enorme druk en verantwoordelijkheid te voelen. Maar kan je toch doen wat je wilt.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:43

mystery1980 schreef:
Misschien nog voor je vragenlijstje bij de stalling:
Hoe ziet de dag van mijn paard eruit in de zomer/winter?
(hoe vaak eten, hoeveel buiten, met hoeveel paarden samen, op hoe groot oppervlak)
Kan ik eigen voer meenemen en kunnen jullie dat dan voeren?
Wat staat er op het standaard menu (hooi/kuil/voordroog/bix/muesli) en hoeveel?
Kan ik eigen dierenarts/tandarts/hoefsmid/instructeur vragen?
Hoe is het ontwormings beleid?
Hebben ze hooi op de paddock?
Word er op de wei evt bijgevoerd als er te weinig gras is (droogte, te veel paarden te klein oppervlak?)
Wat voor mensen staan er hier vooral op stal? (menners, western, recreatief, wedstrijd)
Is er een contract?
Wat word er van mij als eigenaar verwacht?

Veel succes!

Bedankt voor dit lijstje! Sommige vragen had ik al en anderen nog totaal niet!

Om even globaal op iedereen te antwoorden. Ik ben langzaam opzoek naar een paardje, toen kwam de eigenaresse met dit aanbod, het moeilijke aan een ander paard vind ik vooral: Ik ken hem niet. Mijn oude verzorgpaard ken ik, ken zijn streken en mankementen. Maar ook hoe lief hij kan zijn. Is het mijn droompaard? Tja, moeilijk te zeggen. Hij is prachtig om te zien, lekker groot en qua karakter weet ik wat ik aan hem heb.

Ik ga sowieso qua stalling het heel goed uitzoeken en een paar keer langs bij mijn oude verzorg om te kijken hoe hij nu is (4 jaar stil staan kan niet veel goeds doen voor de gezondheid ben ik bang).

Door jullie reacties krijg ik wel echt steeds meer vragen die ik moet gaan stellen aan stal en eigenaresse! Super bedankt hiervoor. En een duidelijk beeld van hoe het nou werkelijk is ipv de doem verhalen van niet paarden mensen _/-\o_

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:44

Ik zou er ook voor gaan! Mijn ouders hebben (of beter gezegd hadden) ook niets met paarden voordat ik de mijne krijg. Ik rijd pas 6 jaar en natuurlijk toonde ze wel interesse maar er echt iets mee hebben dat niet.Tot mijn donderstraal kwam. Ze gaan af en toe mee naar stal, informeren naar hem, etc. Maar mijn ouders zijn nooit negatief geweest over het feit dat mijn paard, die ik al vanaf zijn geboorte ken, bij mij zou komen wonen. Dus weiweet verrast je omgeving je nog. En wat betreft die verantwoordelijkheid, die heb ik nog nooit negatief gevoeld of ervaren.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:04

Eigenlijk heb ik in deze een beetje...bij twijfel niet doen. Maar...het is enorm fijn om een paard te hebben. Ja kost veel tijd en centjes, maar ik vind het niet erg want ik krijg er zo enorm veel voor terug.
Je zegt maart? Ongeveer? Simpele test kun je doen door vanaf nu anderhalf uur..ongeveer per dag buiten te gaan lopen. Want dat ben je gemiddeld wel kwijt. Kun je dat? ( en iedereen heeft een verjaardag of avond, soms twee, dat je niet kan , ligt ff aan je paard hoe je dat kan doen) mijn week is met 40 uur werken al gevuld. Toen paard geen peesblessure had, was ik 5 avonden in de week op stal, van ong 19:00-21:00. Mijn paard staat overdag buiten...dus als je keer niet kan gaat ie heus niet dood. Staleigenaresse is ook erg fijn. Dus ligt wel beetje aan het complete plaatje.
Maar simpel : paard kost serieus tijd.
En ik krijg daar energie uit, wat het allemaal waard maakt.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:34

Even nog misschien wel een puntje om over na te denken:
Waar wil je het paard stallen?

Wat mijn ervaring is, is dat het paard van mij is en ik beslis over mn paard.
Echter heeft hij nu bij twee stallen op pension gestaan en ik merk nu dat anderen bepalen wat mijn paard eet, wanneer hij eet, hoevaak en hoelang hij buiten komt, of hij de wei in mag of niet, afhankelijk van de faciliteiten of je uberhaupt kunt rijden of trainen.

Ik ben ook op stallen wezen kijken waar vooral oog was voor geld en niet voor het paard en de wensen en behoeften van de eigenaar.

Oh en als je paard iets heeft (kan iets heel kleins zijn) lig je echt wakker 's nachts.
En dat frusteert want een paard pak je niet even op en zet je in een andere stal. Het is altijd gokken waar je hem gaat stallen tenzij je gelijk een goede stal hebt waar je alles hebt wat bij je wensen past.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:01

Ik kreeg juist enorm veel rust door mijn verzorgpaard over te nemen. Want hoe goed ik ook overeenkwam met de eigenaar van mijn verzorgpaard, uiteindelijk ben je toch de verzorger, en worden er toch af en toe keuzes of beslissingen gemaakt die ik anders zou doen. Het moment dat dat paard dan van jou wordt, krijg je de verantwoordelijkheid, maar dus ook de rust van het 100% zelf doen en beslissen wat ik wil.
En ja, tegen een paard valt altijd iets te zeggen. Het is een overbodig luxeproduct dat jarenlang heel veel geld kost. Dus dat op zich is al voldoende argumentatie om het niet te doen. Dat is een punt dat we niet mooier kunnen maken en dat niet weerlegd kan worden. Het is een kwestie van punten te vinden waarom je het wel zou doen. :D