Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cilli96 schreef:Ik ga er van uit dat het eerste jaar (misschien wel twee) zwaar worden ivm aanpassing van levensstijl en band opbouwen/zijn spieren opbouwen etc. Daar ben ik mij heel bewust van en ben bereid dit te investeren omdat ik weet dat je er een maatje voor het leven voor terug krijgt! Tuurlijk houd je na die tijd ook je ups en downs maar dat is met alles in het leven volgens mij
J_emma schreef:Los van alles wat al genoemd is, denk ik dat juist met werk opbouwen/opleiding starten/medicatie afbouwen of wat er verder allemaal op je afkomt, een eigen paard heel goed kan zijn.
Want je gaat elke dag even naar buiten, bent lekker fysiek bezig.. Tuurlijk, soms moet je jezelf echt even van de bank afslepen.
Maar achteraf was het altijd lekker ontspannen, vind ik. Juist met veel aan je hoofd.
Elisa2 schreef:J_emma schreef:Los van alles wat al genoemd is, denk ik dat juist met werk opbouwen/opleiding starten/medicatie afbouwen of wat er verder allemaal op je afkomt, een eigen paard heel goed kan zijn.
Want je gaat elke dag even naar buiten, bent lekker fysiek bezig.. Tuurlijk, soms moet je jezelf echt even van de bank afslepen.
Maar achteraf was het altijd lekker ontspannen, vind ik. Juist met veel aan je hoofd.
Dit dacht ik ook, geen betere therapeut dan een paard![]()
Het is een grote verantwoordelijkheid, en echt een lifestyle maar het brengt je ook enorm veel vind ik. Daarnaast denk ik altijd dat het beter is om spijt te krijgen van de dingen die je wel doet, dan van de dingen die je niet doet.(al denk ik niet dat je spijt krijgt van een paard kopen) Heb ik in ieder geval nooit gehad. En wie heeft er nu vakanties nodig als je heerlijk dagelijks met je paard in het bos kan rijden?
Oakland1990 schreef:Lees je qua aanschafwaarde wel in. Ik weet niet hoeveel ze nog voor hem willen hebben maar zorg dat de emotie de overhand niet neemt. Hij is 10 en staat 4 jaar stil, hier moet je niet teveel voor betalen, als het een ruin is zeggen papieren ook niet zo veel. Goed gefokt is dan een slecht argument, zeker als het niet over een toekomstig sportpaard gaat, of een die al veel gewonnen heeft zal niet zomaar 4 jaar aan de kant worden gezet.
Jessica_K schreef:Het hebben van een eigen paard heeft wel een positieve wending aan mijn leven gegeven. Ja, het kost veel tijd en ja, het kost veel geld maar beide geef je aan voldoende te hebbenMijn paard geeft mij een extra doel in het leven, iets waar je altijd naartoe kunt en altijd op kunt terugvallen. Elke avond bankhangen is er niet meer bij, maar ik vind het juist heerlijk om iedere avond en ieder weekend actief bezig te zijn. Áls ik nu een avondje vrij heb van de paarden kan ik dat bankhangen weer extra waarderen
Cilli96 schreef:mystery1980 schreef:Vind een paard hebben wel echt een lifestyle, daar moet je wel voor kiezen. Ook ik heb 11 jaar geleden mijn verzorgpaard uiteindelijk gekocht. Heb er wel een hoop voor moeten laten, verandert je leven absoluut. Ik ben misschien niet de beste graadmeter omdat ik ook veel ellende heb gehad (paard diverse mankementen). Maar ook dat weet je nooit van tevoren. Zou zeker kijken of je bij je werk en opleiding genoeg tijd en geld overhoud. Hoe is de stalling die je hebt gevonden, is dit all inn? Komt je paard voldoende buiten en aan beweging als jij eens geen tijd hebt?
Vakantie vind ik niet zo'n probleem, mijn stalgenoten vangen dat heel fijn op. Maar zal ook stal afhankelijk zijn.
Stalling ga ik dus kijken maar je brengt mij wel op het idee om even na te vragen hoe de opvang onderling is met vakantie of ziekte! Ik ga een lijstje maken:)
Verder is het denk ik ook even afwachten wat er in januari gaat gebeuren. Werd zo lamlendig van de opmerkingen van mijn omgeving dat ik deze (giga) droom al bijna had opgegeven. Dus deze ervaringen en adviezen zijn heel fijn! Zelfs als ze niet de beste graadmeter zijn
mystery1980 schreef:Misschien nog voor je vragenlijstje bij de stalling:
Hoe ziet de dag van mijn paard eruit in de zomer/winter?
(hoe vaak eten, hoeveel buiten, met hoeveel paarden samen, op hoe groot oppervlak)
Kan ik eigen voer meenemen en kunnen jullie dat dan voeren?
Wat staat er op het standaard menu (hooi/kuil/voordroog/bix/muesli) en hoeveel?
Kan ik eigen dierenarts/tandarts/hoefsmid/instructeur vragen?
Hoe is het ontwormings beleid?
Hebben ze hooi op de paddock?
Word er op de wei evt bijgevoerd als er te weinig gras is (droogte, te veel paarden te klein oppervlak?)
Wat voor mensen staan er hier vooral op stal? (menners, western, recreatief, wedstrijd)
Is er een contract?
Wat word er van mij als eigenaar verwacht?
Veel succes!