de maand december

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:14

Ik spreek je aan op het onderwerp: Vuurwerk is nutteloos, duur, vervuilend en voor veel mensen en dieren niet wenselijk.
En toch gebeurt het. Dat is een gegeven. Net zoals er heel veel zaken zijn die schadelijk, niet wenselijk etc. zijn. Ze gebeuren. Ik denk dat consumenten vuurwerk zijn langste tijd gehad heeft. Iets met voortschrijdend inzicht.
En nee, ik geloof niet dat mijn al of niet gereïncarneerde eerste wereldoorlog paard er op 1 januari smiddags nog last van heeft.

Wat wil je met dit topic. Dat we allemaal roepen "Het is schadelijk?"

Overigens is de voorliefde voor vuurwerk niet onlogisch. Jij vind hem onlogisch. Verdiep je eens in de oorsprong van het (Chinese) vuurwerk. Verdiep je eens in groepswerking, hormonen, tieners, (mannelijk) ego. Ongewenst voor jou en voor velen, onlogisch niet.

Gimme_Joy

Re: de maand december

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:21

Een heel lang verhaal voor een duidelijk statement.

Mijn mening: vuurwerk is heel mooi, masr gevaarlijk. Het mag wat mij betreft best gereguleerd worden en er mogen speciale vuurwerkplaatsen komen.

Maar om nou oorlogstrauma en reïncarnatie erbij te halen... ik snap de toegevoegde waarde daar niet echt van...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:24

Die is er niet. Het is alleen maar het zoveelste voorbeeld van hoe sommige mensen dieren vermenselijken en er menselijke emoties op plakken.
Onze pony wordt iets drukker op 30 en 31 december. Daar houden we met het werk rekening mee. Op 1 januari eerst longeren voordat we erop gaan. Klaar. Probleem opgelost.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:27

Marin_ka3 schreef:
Het gaat hier om de onlogische voorliefde voor vuurwerk

De ellende van vuurwerk geldt voor het hele dierenrijk, over de hele wereld.

Elk jaar vraagt men zich af hoe het komt dat steevast in januari een groot aantal walvissen / dolfijnen de kluts kwijt zijn en op een of ander strand dood aanspoelen. Wacht maar af....

Nee, het gaat niet om reclame voor een of ander boek. Het gaat om een doorleefde visie, een perspectief, wat ik in een verhaal hier op bokt heb beschreven.

Misschien kom ik niet zo 'lief 'over, maar ik houd vreselijk veel van mensen, dieren en natuur. (Waar wij mensen en dieren onderdeel van zijn, natuur)

Daarbij, spreek me aan op het onderwerp, svp niet op mijn persoon!

Ik vind het een dom zweefteverig onderwerp.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 13:30

rien10 schreef:
Ik spreek je aan op het onderwerp: Vuurwerk is nutteloos, duur, vervuilend en voor veel mensen en dieren niet wenselijk.
En toch gebeurt het. Dat is een gegeven. Net zoals er heel veel zaken zijn die schadelijk, niet wenselijk etc. zijn. Ze gebeuren. Ik denk dat consumenten vuurwerk zijn langste tijd gehad heeft. Iets met voortschrijdend inzicht.
En nee, ik geloof niet dat mijn al of niet gereïncarneerde eerste wereldoorlog paard er op 1 januari smiddags nog last van heeft.

Wat wil je met dit topic. Dat we allemaal roepen "Het is schadelijk?"

Overigens is de voorliefde voor vuurwerk niet onlogisch. Jij vind hem onlogisch. Verdiep je eens in de oorsprong van het (Chinese) vuurwerk. Verdiep je eens in groepswerking, hormonen, tieners, (mannelijk) ego. Ongewenst voor jou en voor velen, onlogisch niet.

Inderdaad, in mijn ogen onlogisch! Klopt, ...maar je zou toch zeggen dat we met zijn allen een vreedzaam volk zijn ? Het contrast met de intentie van december / kerst is zo immens groot.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:33

Er zijn zo veel contrasten in het leven.
De moordenaar houdt van zijn kind.
De honden liefhebber eet koe.
De milieu activist vliegt de hele wereld over om zijn verhaal te vertellen.
Dat is het leven.

En nee, niet alle mensen zijn vreedzaam.
Als jij in reïncarnatie gelooft, zal je moeten erkennen dat iedereen op zijn of eigen bewustzijns/reïncarnatie/karma niveau leeft. En dus niet allemaal op hetzelfde niveau. Er zijn goede mensen, er zijn etterbakken, er zijn lieverds, er zijn sadisten, er zijn mensen die van vuurwerk houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:33

Marin_ka3 schreef:
Elk jaar vraagt men zich af hoe het komt dat steevast in januari een groot aantal walvissen / dolfijnen de kluts kwijt zijn en op een of ander strand dood aanspoelen. Wacht maar af....

ehhhh

Marin_ka3 schreef:
Voor het begrip reïncarnatie gerelateerd aan trauma en wat ik daarmee zou kunnen bedoelen, zou ik zeggen, lees mijn verhaal 'kijk uit wat je wenst, je zal het maar krijgen.' (UK)

Zal maar niks "wensen".

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 13:34

lieveli schreef:
Marin_ka3 schreef:

Nee, het gaat niet om reclame voor een of ander boek. Het gaat om een doorleefde visie, een perspectief, wat ik in een verhaal hier op bokt heb beschreven.

Misschien kom ik niet zo 'lief 'over, maar ik houd vreselijk veel van mensen, dieren en natuur. (Waar wij mensen en dieren onderdeel van zijn, natuur)

Je bent niet verplicht te reageren...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:35

Nee, inderdaad niet. Maar het mag wel. Ook door jou ongewenste reacties mogen er zijn.
Probeer aub je mening niet als feit te brengen.
Vrede op aarde en in de mensen een welbehagen. Ik mijn mening, jij de jouwe.
Mening, niet feit. :-)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:36

lieveli schreef:

Dit ja, je komt over als een wijsneus en oh wee als andere het er niet mee eens zijn, want dan zijn het geen paardenliefhebbers.

Vuurwerk en oorlog met elkaar gaan vergelijken.... :')

Als mensen willen knallen doen ze dat maar lekker, ik heb in mijn hele leven nog nooit vuurwerk afgestoken. Maar als een ander lol eraan beleeft, prima hoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:38

Dat van die herinneringen snap ik wel.
Mijn moeder is 91 en heeft het bombardement van Rotterdam meegemaakt. In dit leven dus he, real life, als in "ik was er bij". En iedere jaarwisseling moet ze zich even vermannen "het is maar vuurwerk, het is maar vuurwerk".

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 13:40

rien10 schreef:
Mijn moeder is 91 en heeft het bombardement van Rotterdam meegemaakt. In dit leven dus he, real life, als in "ik was er bij". En iedere jaarwisseling moet ze zich even vermannen "het is maar vuurwerk, het is maar vuurwerk".

Precies dat.....

Van mijn moeder mochten we als kind alleen maar sterretjes /sissers afsteken... :D

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 13:41

rien10 schreef:
Nee, inderdaad niet. Maar het mag wel. Ook door jou ongewenste reacties mogen er zijn.
Probeer aub je mening niet als feit te brengen.
Vrede op aarde en in de mensen een welbehagen. Ik mijn mening, jij de jouwe.
Mening, niet feit. :-)

Elke mening telt, vandaar dit topic! Graag zelfs!
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 23-12-18 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:42

Marin_ka3 schreef:
rien10 schreef:

Precies dat.....

Van mijn moeder mochten we als kind alleen maar sterretjes /sissers afsteken... :D

Gelukkig is ze tegenwoordig behoorlijk doof :D

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 14:16

Ianthe schreef:
lieveli schreef:

Dit ja, je komt over als een wijsneus en oh wee als andere het er niet mee eens zijn, want dan zijn het geen paardenliefhebbers.

Vuurwerk en oorlog met elkaar gaan vergelijken.... :')

Als mensen willen knallen doen ze dat maar lekker, ik heb in mijn hele leven nog nooit vuurwerk afgestoken. Maar als een ander lol eraan beleeft, prima hoor.

Dankjewel voor je reactie!

Ik zeg niet dat men dan geen paardenliefhebber is, alleen blijft de vraag, welke liefde is het sterkst?

vuurwerk/oorlog ; het knalt allebei heel hard, het is gevaarlijk en er vallen gewonden. Ziehier mijn associatie.

Vandaar dat ik er de lol niet van kan inzien, mijn mening.

Ik respecteer jouw 'leven en laten leven' idee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:23

De ene liefde hoeft niet sterker te zijn dan de andere.
Bij jou misschien wel. Bij een ander niet.
Jij zegt steeds dat je andere meningen respecteert. Handel en schrijf daar dan ook naar.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:24

Ik geloof niet zo in reincarnatie en het vererven van herinneringen...
Ik weet wel dat veel paarden gewoon erg bang worden en vind het zelf angstaanjagend om de gestresste filmpjes te zien waarin paarden bijna over hun stal heen springen.
Wat ik doe... Eigenlijk niks. Onze (nieuwe) stal is gelukkig rustig gelegen en de staleigenaresse is lekker thuis met de jaarwisseling. Radio wat harder en een flinke berg hooi.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:40

Marin_ka3 schreef:

Ik zeg niet dat men dan geen paardenliefhebber is, alleen blijft de vraag, welke liefde is het sterkst?

vuurwerk/oorlog ; het knalt allebei heel hard, het is gevaarlijk en er vallen gewonden. Ziehier mijn associatie.

Oh ja, ik zie nu de gelijkenis...nee dus.. :+ Ik denk dat je toch liever een nachtje vuurwerk hebt in plaats van een nachtje oorlog.

Betekend niet dat je geen dierenliefhebber bent, omdat je het prima vind als andere vuurwerk afsteken. Als ze hun geld daaraan willen uitgeven of hun hand eraf willen knallen, leuk voor ze. Blijkbaar beleven sommige veel lol eraan om honderden euro´s erdoorheen te knallen in 2 uurtjes. :+
En ook al steek je wel vuurwerk af, kan je net zo goed nog een dierenliefhebber zijn, zolang je rekening houdt met de omgeving. Niet iedereen is een idioot die rotjes gaat gooien naar honden of paarden.

Als je het echt zo´n drama vind, dan ga je er wat aan doen bij de gemeente waar je woont en proberen meer mensen ervan te overtuigen. Maar schat alleen in dat als je het op deze manier doet, je niet zo ver zal komen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 15:03

rien10 schreef:
Jij zegt steeds dat je andere meningen respecteert. Handel en schrijf daar dan ook naar.

Ik geef mijn argumenten, wat is daar mis mee?

Dit is een forum om elkaars argumenten aan te horen, dacht ik...

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 15:06

Ianthe schreef:
Marin_ka3 schreef:

Oh ja, ik zie nu de gelijkenis...nee dus.. :+ Ik denk dat je toch liever een nachtje vuurwerk hebt in plaats van een nachtje oorlog.

Betekend niet dat je geen dierenliefhebber bent, omdat je het prima vind als andere vuurwerk afsteken. Als ze hun geld daaraan willen uitgeven of hun hand eraf willen knallen, leuk voor ze. Blijkbaar beleven sommige veel lol eraan om honderden euro´s erdoorheen te knallen in 2 uurtjes. :+
En ook al steek je wel vuurwerk af, kan je net zo goed nog een dierenliefhebber zijn, zolang je rekening houdt met de omgeving. Niet iedereen is een idioot die rotjes gaat gooien naar honden of paarden.

Als je het echt zo´n drama vind, dan ga je er wat aan doen bij de gemeente waar je woont en proberen meer mensen ervan te overtuigen. Maar schat alleen in dat als je het op deze manier doet, je niet zo ver zal komen.

Uiteraard verkies ik vuurwerk boven oorlog!

Van gedachten wisselen vind persoonlijk een sterk middel.

Wederom mijn oprechte dank voor je uitgebreide reactie!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:15

Marin_ka3 schreef:
rien10 schreef:

Ik geef mijn argumenten, wat is daar mis mee?

Dit is een forum om elkaars argumenten aan te horen, dacht ik...

Niks mis mee. Misschien ben ik wel degene die zit te drammen. :j

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:33

Marin_ka3 schreef:

Dat is moeilijk als je van die. In mijn ogen, snerige smileys plaatst. Hou het dan zelf objectief. Tenzij ik het mis heb hoor. Ik vind smileys veelal de doodsteek van een discussie.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 17:02

Nabster schreef:
Marin_ka3 schreef:

Dat is moeilijk als je van die. In mijn ogen, snerige smileys plaatst. Hou het dan zelf objectief. Tenzij ik het mis heb hoor. Ik vind smileys veelal de doodsteek van een discussie.

Daar heb je een punt, volkomen gelijk. Ik ga ze niet meer gebruiken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:41

Marin_ka3 schreef:
Dat weet ik niet, welke paarden! Maar er zijn paarden die wel een oorlog hebben meegemaakt, vervolgens als paard weer gereïncarneerd zijn, en dan 'onverklaarbaar' panisch reageren op ontploffingsgeluiden. Mijn eigen paard is bijvoorbeeld niet aanspreekbaar als er colonnes mensen voorbijtrekken. God weet welk diep trauma daar achter zit? Marcherende soldaten wellicht.....?

Deze visie / dit perspectief heb ik geïllustreerd in mijn verhaal, 'kijk uit wat je wenst, je zal het maar krijgen.'(UK)

Colonnes mensen kunnen voor elk paard intimiderend zijn. Een groep mensen zie zich -al dan niet op 'agressieve', vastberaden wijze- naar het paard toe beweegt? Dat lijkt op roofdieren gedrag. En het paard is een prooidier. Dus zal zijn eerste ingeving zijn om te vluchten. Terwijl zijn stalgenootje mss wel een meer nuchter karakter heeft en de groep mensen als mensen herkent. Maar deze schrikt dan mss wel weer van iets anders zoals een ligfiets bvb. Betekent dit dan dat hij in een vorig leven als ligfietser onder een vrachtwagen is gekomen oid? Daar geloof ik niet in.

Bij sommige paarden is vluchtgedrag er ook makkelijker uit te krijgen als bij andere paarden. Dat ligt puur aan het karakter.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 12:47

mairead schreef:
Marin_ka3 schreef:
Dat weet ik niet, welke paarden! Maar er zijn paarden die wel een oorlog hebben meegemaakt, vervolgens als paard weer gereïncarneerd zijn, en dan 'onverklaarbaar' panisch reageren op ontploffingsgeluiden. Mijn eigen paard is bijvoorbeeld niet aanspreekbaar als er colonnes mensen voorbijtrekken. God weet welk diep trauma daar achter zit? Marcherende soldaten wellicht.....?

Deze visie / dit perspectief heb ik geïllustreerd in mijn verhaal, 'kijk uit wat je wenst, je zal het maar krijgen.'(UK)

Colonnes mensen kunnen voor elk paard intimiderend zijn. Een groep mensen zie zich -al dan niet op 'agressieve', vastberaden wijze- naar het paard toe beweegt? Dat lijkt op roofdieren gedrag. En het paard is een prooidier. Dus zal zijn eerste ingeving zijn om te vluchten. Terwijl zijn stalgenootje mss wel een meer nuchter karakter heeft en de groep mensen als mensen herkent. Maar deze schrikt dan mss wel weer van iets anders zoals een ligfiets bvb. Betekent dit dan dat hij in een vorig leven als ligfietser onder een vrachtwagen is gekomen oid? Daar geloof ik niet in.

Bij sommige paarden is vluchtgedrag er ook makkelijker uit te krijgen als bij andere paarden. Dat ligt puur aan het karakter.

Dank je wel voor je reactie!

Echt een heel helder verhaal! Je omschrijft precies de situatie die ik met haar heb meegemaakt. Het andere paard was inderdaad veel nuchterder.

Hoewel, het een sluit het ander niet uit. (Niet om mijn gelijk te zoeken, maar om alle mogelijkheden te bekijken)