Heeft dit paard ook pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:43

Rolfje schreef:
Absolem schreef:
Deze hele reactie verteld meteen al dat jij geen flauw idee hebt hoe je moet trainen met dubbele lijnen.

Als je het niet weet. Zeg dan gewoon niks. Is beter.

Edit: werken met dubbele lijnen is geen rocket science hoor. Iedereen kan het leren.

Ik heb het geleerd van dhr. Haanstra................

Maar jij hebt denk ik geen flauw idee wat goed met dubbele lijnen trainen is :+ :+

Dhr haanstra springt van een bok af als een tweespan paarden iets te wild worden terwijl z'n groom er nog opzit dus die neem ik sowieso niet serieus meer _O-

candalisa

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:51

Als je je paard aan een trauma wil helpen noet je vooral naar meneer Haanstra luisteren -:(-

TS op internet staan veel filmpjes over longeren met dubbele lijnen. Ook kan je aan de hand stukjes achteruit lopen en evt een helling oo en af lopen als je die tot je beschikking hebt!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:09

Maar omdat de ts er anders helemaal niks meer van snapt.

Als je met dubbele lijnen gaat trainen. Kun je feitelijk alles doen wat je ook doet als je in het zadel zit. Alleen dan onbelast. Kun je paard de hele bak door leren sturen. Travers leren doen schouder binnenwaarts. Of gewoon op de volte om je heen laten lopen.

Door dat jij de lijnen houd zonder hulp teugels er tussen kun jij dus zelf bepalen hoe laag of hoe hoog jij je paard in stelt.

Hierdoor kun jij dus snel schakelen tussen lang en laag om vervolgens twee seconden later bijvoorbeeld je paard weer wat meer opgericht in te stellen en hem op het achterbeen te zetten.

Je kunt uitstekend het tempo bepalen. Je paard begrenzen en goed controle krijgen over de schouders.

Door je paard tempo wisselingen te laten uitvoeren aan de dubbele longe en zeer goed op te letten dat ze haar binnen achterbeen er bij houd, kun je haar achterhand versterken en haar balans verbeteren zonder dat je haar in de weg zit.

Uit eindelijk kun je werken naar de galop tussen de dubbele lijnen. Als ze die beheerst kan uitvoeren tussen de lijnen kan je zeggen ik ga het ook proberen onder het zadel.

Ze heeft dan namelijk geleerd hoe ze haar bekken moet kantelen en heeft al een beginnetje gemaakt aan het trainen van de juiste spieren :)

Maaaaarr. Doe dit wel onder begeleiding als je dit nog niet eerder gedaan hebt. Stapje voor stapje leren jullie ( jij en je paard) dan samen steeds een beetje meer.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 22:21

Bedankt voor de opheldering!
Dan ga ik daar mee aan de slag :D

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:28

Absolem schreef:
Dhr haanstra springt van een bok af als een tweespan paarden iets te wild worden terwijl z'n groom er nog opzit dus die neem ik sowieso niet serieus meer _O-

Met zijn leeftijd zou ik dat ook doen.......
Vind het trouwens erg onbeschoft dat iemand van jouw leeftijd en ervaring een vakman die zo vreselijk veel gepresteerd heeft zo afbrand.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:35

NinaCharlie schreef:
TS, grote complimenten voor je bezorgdheid en het feit dat je dit durft te vragen. +:)+

Dit precies! Chapeau ts helemaal na die reacties in het andere topic

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 16:26

Bedankt allebei!
Ja, ging er best heftig aan toe daar...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:46

Ook ik denk niet dat je paard pijn heeft.
Wat ik wel zo doen in jouw geval: Even het zadel laten nakijken door een zadelpasser. Dat lijkt heel erg naar voren te kiepen.

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:07

Een paard kan wel gewoon met de staart omhoog lopen. Heb dit ooit voor Luna ook gezien, gevraagd aan een DA, en is heel normaal. Luna is welsh x New forest.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:14

Mooi paard TS, en goed dat je dingen vraagt!
Zadel viel mij inderdaad ook op. Wat heb je trouwens voor bit? Ik kon er niet helemaal wijs uit worden op de foto's.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:35

SKALA, letterlijk : wenteltrap.
Voluit: das Skala der Ausbildung: de duitse manier van een dressuurpaard opleiden.

Vaak foutief opgevat als trap, waarbij velen op stap 3 beginnen.

De 6 stappen van het skala zijn: ontspanning, ritme/ correcte gang, aan de hulpen/ aanleuning (niet: nagafelijkheid, en al helemaal geen krul) Schwung (duits voor: swingen: ontspanning plus kracht), rechtrichten, verzamelen.

Ik vind dus dat je alle 6 stappen :) "tegelijk" moet doen.
Bijvoorbeeld als ik een jonkie rijd, wil ik eerst dat het dier de overgang stap-halt maakt op zit en gewicht, aan een losse teugel. Dat is in principe verzamelen: de kracht van de achterhand gebruiken om te dragen en in dit geval te stoppen.

Ook doe ik veel aan hals strekken in het kader van ontspanning.

De krul heeft niets met aanleuning te maken dus dat vraag ik niet. (Nooit.)
Wel doe ik aan rechtrichten omdat ik nog geen volte wil stappen tijdens het los rijden waarbij het dier op de binnenschouder valt.
...mijn Knollie heeft een voorkeur voor haar rechtervoorbeen, de rechterteugel is als ik de teugels in contact neem wat zwaarder. "Blijf van de rechterteugel af", zeg ik mijzelf, 1 gram contact op links, ik zit op links (of in het midden, niet op rechts) en het dier ontspant en kauwt. (En geeft een krul, maar dat is bijzaak.) Dit gebeurt in plm 3 seconden.
Daarna kan ik, na die paar seconden een mooie grote volte naar rechts stappen zonder dat het dier op de binnenschouder valt.
(Over de buitenschouder gaat plm hetzelfde, ook dan blijft het dier op de voorhand. Bij mijn Knollie momenteel aan de orde op de linkerhand.)

En met dat stukje rechtrichten plus de correcte grote volte train je 'de rug omhoog'.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:48

Denk dat je paard idd van nature deze hoge staartdracht heeft. Anderzijds vond ik de 1ste foto eigenlijk beter dan 2e en 3e foto, al mag ze natuurlijk wel wat zakken. Je zou moeten proberen hem/haar meer voorwaarts-neerwaarts te rijden, met actief achterbeen. Of het voorbeen strekt, maakt niet uit, de evenwijdigheid tussen diagonaal voor- en achterbeen zijn van belang, daarom vind ik de laatste foto dan ook beter dan de 2e.

Als je paard ergens pijn/last zou hebben, zou ik richting bekken/SI-gewricht denken, zeker als ik naar de 2e foto kijk. Mijn hengst beweegt ook zo, en die heeft n vergroeiing daar, is pijnvrij maar wordt niet gereden. Maar hoeft natuurlijk niet zo zijn, foto kan op n ongelukkig moment genomen zijn.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:19

Anna79 schreef:
Zadel viel mij inderdaad ook op. Wat heb je trouwens voor bit? Ik kon er niet helemaal wijs uit worden op de foto's.

Kneveltrens, extra stabiel en druk aan de zijkanten.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 16:23

sanso schreef:
Anna79 schreef:

Kneveltrens, extra stabiel en druk aan de zijkanten.

Wel een dubbelgebroken.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:31

Ziet er niet verkeerd uit hoor! Zou me niet druk erover maken (behalve als t gedrag natuurlijk verandert ofzo). Goed dat je t vraagt inderdaad!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:48

Zou me geen zorgen maken TS. Hoort bij het arabierenras.

Arab die ik rij heeft een blessure in bekkengebied, dat ziet er dan zo uit:

Ze draagt haar staart naar rechts.
Heel veel wandelen en heuvels op en af lopen doen we nu.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 17:29

Ik kan de video niet zien...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:31

Ik stuur je een pb!