Bang dat paard te klein blijft.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Bang dat paard te klein blijft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:01

Paard van 4,5 gemeten op 163, later met 6 jaar 177 dus geen stress.
Maar ze kan net zo goed 146 worden en daar blijven..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:33

Bijzonder die paarden die nog zoveel groeien.Ik heb best veel paarden gekend maar helaas deze spectaculaire metingen nooit gezien,zelfs niet als ze als met 6 ingereden werden :-(

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:38

Haha ik heb hetzelfde alleen is mijn hoofd compleet irrationeel. Ik heb een 2,5jarige van 1m68 waarvan ik hoopte dat ie tot 182 ofzo zou gaan.
Ik troost me met het feit dat het niet meer ‘gek’ uit ziet als hij deze hoogte houdt en ik ga hem rijden maar hoe groter hoe beter haha.

Die van jou is ook nog niet uitgegroeid hoor! 5cm lijkt me best realistisch.
Als hij een beetje koudbloed is zoals die van mij dat zijn gaat de winter hem goed doen! Ik zie die van mij al helemaal opleven, Duke zit altijd veel beter in zijn vel in de winter en ik vind hem 100x mooier nu

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:41

Mijn vorige ruin kocht ik vlak voor zijn derde verjaardag op 1,50m. Toen ik hem verkocht als bijna vijfjarige was hij tegen de 1,60m. Zijn volle broer die één jaar jonger is, is zelfs 1,68m. Beide ouders: 1,55 en 1,58m.

Mijn merrie kocht ik vorig voorjaar als driejarige op 1,46m. Zij is nu ongeveer 1,49m als vierjarige - maar is flink de breedte in gegaan in dat jaar. Ze staat nu weer iets overbouwd en zal dus waarschijnlijk net over de 1,50m uitkomen, zoals beide ouders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:25

Onlylienn schreef:
Hallo medebokkers,

Ik heb 2,5 jaar terug een veulen gekocht, moeder is 1,55 en vader 1,50. Dus was toen nog niet zo onzeker dat ze te klein blijft

Ze is nog jong en groeit nog, maar ze is nu 1,45 ongeveer.. ik maak me vast om niks zorgen maar toch blijft het knagen..
Qua karakter is ze precies wat ik zoek, nuchter met een pittig randje, het zou mij namelijk pijn doen om haar te moeten verkopen omdat ze te klein blijft...

Is het mogelijk dat een jong beestje nog 5 cm groeit?

Voor die 5 cm zou je je paard toch niet hoeven verkopen? Ze zal sowieso nog groeien, en je kunt er toch pas echt mee rijden over 2 a 3 jaar.
Als jij niet teveel taartjes eet in de tussentijd komt het vast goed ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:54

Het verbaasd me dat niemand de touwtjestest noemt..

Oftewel meet het voorbeen op van de elleboog t/m de kogel en vanaf de kogel naar de schoft weer omhoog en je weet hoe groot je paard ongeveer gaat worden.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:55

Granoek schreef:
Haha ik heb hetzelfde alleen is mijn hoofd compleet irrationeel. Ik heb een 2,5jarige van 1m68 waarvan ik hoopte dat ie tot 182 ofzo zou gaan.
Ik troost me met het feit dat het niet meer ‘gek’ uit ziet als hij deze hoogte houdt en ik ga hem rijden maar hoe groter hoe beter haha.

Die van jou is ook nog niet uitgegroeid hoor! 5cm lijkt me best realistisch.
Als hij een beetje koudbloed is zoals die van mij dat zijn gaat de winter hem goed doen! Ik zie die van mij al helemaal opleven, Duke zit altijd veel beter in zijn vel in de winter en ik vind hem 100x mooier nu

Ik heb er een gehad die op 3,5 jaar rond de 1,72 was en bij 6,5 1.81. Die kreeg een verlate groeispurt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:04

Een paard groeit tot ze ongeveer 8 zijn nog door, dus aan de stokmaat op 2 of 3 jarige leeftijd kan je eigenlijk nog niks halen. Daarom is het ook beter om te wachten tot ze 4 zijn met beginnen te berijden, tussen 3 en 4 groeien ze ook echt nog de hoogte in namelijk. Vanaf 4 a 5 zijn het vooral de spieren die gaan aanzetten, en ook spieren kunnen nog centimeters (!!) verschil maken.
(Mijn paard is door een langdurige blessure enorm scheef geworden in haar bespiering, de geblesseerde kant is op dr schouder/ schoft zekers 3 cm lager dan dr gezonde kant!)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:17

Elisa2 schreef:

Oftewel meet het voorbeen op van de elleboog t/m de kogel en vanaf de kogel naar de schoft weer omhoog en je weet hoe groot je paard ongeveer gaat worden.

Daar is ie al te oud voor, dat gaat geen betrouwbare uitkomst meer geven.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:21

Mijn tinker was een laatbloeier. Met 3 jaar 1.41. En met 14 op de keuring 1.51. Ik zou dr gewoon lekker de tijd geven op te groeien en uit te zwaren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:22

Isabel schreef:
Elisa2 schreef:

Met 2.5 is ie daar niet te oud voor hoor..

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:28

De mijne was met 2.5 154 en met 3 jaar 159. Dus ze groeien zeker nog wel even door op die leeftijd

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:35

Het is erg verschillend. Ik heb er 2 gehad die na de 3 alleen nog maar de breedte in zijn gegaan.
En een paar andere maar een centimetertje. Dus niet de getallen die hier voorbij komen.

Ik heb nu ook een 3 jarige staan waarvan ik van hoop dat ze nog de hoogte in gaat.
Maar zowel ik als dierenarts en hoefsmid betwijfelen dat. Maar we blijven hopen :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:48

Elisa2 schreef:
Isabel schreef:

Met 2.5 is ie daar niet te oud voor hoor..

Ah okee, ik dacht altijd dat je dit het beste bij jaarlingen kon doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:50

Het kan onwijs verschillen.

Eentje kocht ik al net geen 2 jarige, toen rond de 123/125 met 3.5 jr was ze nog maar 128.
Ouders 143 en 148, en betreffende fokker had deze combi meer gedaan en was er nog nooit eentje zo klein gebleven.

Mijn huidige merrie gekocht met ruim 3.5 jaar en was toen 142, met 6 gemeten op 148/149
Haar nakomeling (vader was 152) is nu 2.5 jr en die is 155 en nog flink overbouwd.

Overigens wel allemaal koudbloeden

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:52

Weet niet hoe groot/zwaar je zelf bent maar het kan snel hoor als ze niet te smal zijn.

Mijn 3 jarige fjord is ook klein gebleven. Hij is net aan 1.40 en met 1.68 pas ik er prima op.

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:57

Elisa2 schreef:

Dat werkt alleen bij jonge veulens.

Maar het is altijd toch afwachten, ze groeien zeker nog tot een jaar of 5 a 6 in de hoogte en tot hun 7e/ 8e in de breedte. Hoeveel is altijd lastig te zeggen.
Mijn Arabier was als 2 jarige ruim 145 en is uiteindelijk 154 geworden, mijn Paint was als 2 jarige ook zoiets en is nu 155 cm.
Gewoon lekker laten lopen, goed voeren en de tijd geven, ze wordt altijd nog een aantal cm's groter.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:04

Ruinen groeien over het algemeen wel langer door (tot 6 en soms wel tot 8 jaar) dan merries en kunnen ook nog flink nagroeien. De meeste merries hebben rond hun 4e jaar wel de eindstokmaat bereikt. Daar kan dan nog 1 à 2 cm bijkomen, maar meestal houdt het dan ook wel op.

Isabel schreef:
Ah okee, ik dacht altijd dat je dit het beste bij jaarlingen kon doen.
Nee, juist niet. De benen zijn met ca. 18 maanden op lengte. Bij een jonger paard geeft het dus geen betrouwbare uitkomst.
Maar het is een indicatie, geen exacte wetenschap.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:07

De touwtjes methode werkt juist als de voorbenen zijn uitgegroeid maar de bovenlijn nog niet (schouder, schoft) idd vanaf de zwilwrat onder bij de kogel tot elleboogpunt en dan touwtje bij de kogel loslaten en omhoog naar de schoft.
Meet maar is op deze nanier bij uitgegroeide dieren hier klopte dat precies.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:13

jobamara schreef:
De touwtjes methode werkt juist als de voorbenen zijn uitgegroeid maar de bovenlijn nog niet (schouder, schoft) idd vanaf de zwilwrat onder bij de kogel tot elleboogpunt en dan touwtje bij de kogel loslaten en omhoog naar de schoft.

Het is een leuke richtlijn, maar het klopt niet altijd.
Mijn arabier zou dan nog zeker een stuk moeten groeien (heeft lange benen) maar is al 18;
dus veel groeien zal hij niet meer... :+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:17

toen mijn tuiger uit de opfok kwam was hij maar net 1,60.
met zijn drie jaar was het echt nog een puppy.

Maar dat jaar is hij nog even aardig gegroeid. Zowel hoogte als breedte.
Ondertussen is hij 8 (bijna 9) en is hij rond de 1.67. (misschien ondertussen zelfs wel iets groter. Zou hem eigenlijk weer eens op moeten meten)

Hij is in ieder geval flink groter dan de verwachtte 1,63 die wij op hadden gekregen van de fokker.
Wat wel fijn is, want het is het paard van mijn man en die is bijna 2m lang.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:21

Dat ik mijn merrie kocht op 4,5 jarige leeftijd was zijn misschien net 1.60. Ik denk dat ze nu al ruim de 1.65 aantikt...
Verkijk je niet op het beetje schoft wat nog gaat komen als ze echt gaan uitgroeien en uitzwaren. Bovendien groeien ze vaak ook nog een stukje zodra ze aan het werk gaan ;)

4,5:

Afbeelding

5,5:

Afbeelding

Nog geen echte arbeid verricht overigens.
Laatst bijgewerkt door SBravour op 01-11-18 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:25

Brainless schreef:
jobamara schreef:

Het is een leuke richtlijn, maar het klopt niet altijd.
Mijn arabier zou dan nog zeker een stuk moeten groeien (heeft lange benen) maar is al 18;
dus veel groeien zal hij niet meer... :+

Tuurlijk zal het ras afhankelijk zijn vandaar dat ik het op meerdere gedaan heb ter controle. Bij veulens moet het touwtje vd grond af ipv bij de kogel.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 13:44

SBravour schreef:
Dat ik mijn merrie kocht op 4,5 jarige leeftijd was zijn misschien net 1.60. Ik denk dat ze nu al ruim de 1.65 aantikt...
Verkijk je niet op het beetje schoft wat nog gaat komen als ze echt gaan uitgroeien en uitzwaren. Bovendien groeien ze vaak ook nog een stukje zodra ze aan het werk gaan ;)

4,5:

[ [url=m/WPrOHC.jpg]Afbeelding[/url] ]

5,5:

[ [url=m/x07d8K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog geen echte arbeid verricht overigens.

In een jaar tijd is er aardig wat cm bijgekomen zo te zien, wel een leukerd!

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 13:45

nieky1993 schreef:
Mijn tinker was een laatbloeier. Met 3 jaar 1.41. En met 14 op de keuring 1.51. Ik zou dr gewoon lekker de tijd geven op te groeien en uit te zwaren

Ik heb dus een kruising Tinker, ze is nu nog aardig onderbouwd, zal vanmiddag eens haar schoft en komt opmeten, benieuwd naar het verschil :=