Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Onlylienn schreef:Hallo medebokkers,
Ik heb 2,5 jaar terug een veulen gekocht, moeder is 1,55 en vader 1,50. Dus was toen nog niet zo onzeker dat ze te klein blijft
Ze is nog jong en groeit nog, maar ze is nu 1,45 ongeveer.. ik maak me vast om niks zorgen maar toch blijft het knagen..
Qua karakter is ze precies wat ik zoek, nuchter met een pittig randje, het zou mij namelijk pijn doen om haar te moeten verkopen omdat ze te klein blijft...
Is het mogelijk dat een jong beestje nog 5 cm groeit?
Granoek schreef:Haha ik heb hetzelfde alleen is mijn hoofd compleet irrationeel. Ik heb een 2,5jarige van 1m68 waarvan ik hoopte dat ie tot 182 ofzo zou gaan.
Ik troost me met het feit dat het niet meer ‘gek’ uit ziet als hij deze hoogte houdt en ik ga hem rijden maar hoe groter hoe beter haha.
Die van jou is ook nog niet uitgegroeid hoor! 5cm lijkt me best realistisch.
Als hij een beetje koudbloed is zoals die van mij dat zijn gaat de winter hem goed doen! Ik zie die van mij al helemaal opleven, Duke zit altijd veel beter in zijn vel in de winter en ik vind hem 100x mooier nu
Isabel schreef:Elisa2 schreef:Het verbaasd me dat niemand de touwtjestest noemt..
Oftewel meet het voorbeen op van de elleboog t/m de kogel en vanaf de kogel naar de schoft weer omhoog en je weet hoe groot je paard ongeveer gaat worden.
Daar is ie al te oud voor, dat gaat geen betrouwbare uitkomst meer geven.
Elisa2 schreef:Het verbaasd me dat niemand de touwtjestest noemt..
Oftewel meet het voorbeen op van de elleboog t/m de kogel en vanaf de kogel naar de schoft weer omhoog en je weet hoe groot je paard ongeveer gaat worden.
Isabel schreef:Nee, juist niet. De benen zijn met ca. 18 maanden op lengte. Bij een jonger paard geeft het dus geen betrouwbare uitkomst.Ah okee, ik dacht altijd dat je dit het beste bij jaarlingen kon doen.
jobamara schreef:De touwtjes methode werkt juist als de voorbenen zijn uitgegroeid maar de bovenlijn nog niet (schouder, schoft) idd vanaf de zwilwrat onder bij de kogel tot elleboogpunt en dan touwtje bij de kogel loslaten en omhoog naar de schoft.
Meet maar is op deze nanier bij uitgegroeide dieren hier klopte dat precies.
Brainless schreef:jobamara schreef:De touwtjes methode werkt juist als de voorbenen zijn uitgegroeid maar de bovenlijn nog niet (schouder, schoft) idd vanaf de zwilwrat onder bij de kogel tot elleboogpunt en dan touwtje bij de kogel loslaten en omhoog naar de schoft.
Meet maar is op deze nanier bij uitgegroeide dieren hier klopte dat precies.
Het is een leuke richtlijn, maar het klopt niet altijd.
Mijn arabier zou dan nog zeker een stuk moeten groeien (heeft lange benen) maar is al 18;
dus veel groeien zal hij niet meer...
SBravour schreef:Dat ik mijn merrie kocht op 4,5 jarige leeftijd was zijn misschien net 1.60. Ik denk dat ze nu al ruim de 1.65 aantikt...
Verkijk je niet op het beetje schoft wat nog gaat komen als ze echt gaan uitgroeien en uitzwaren. Bovendien groeien ze vaak ook nog een stukje zodra ze aan het werk gaan
4,5:
[ [url=m/WPrOHC.jpg]Afbeelding[/url] ]
5,5:
[ [url=m/x07d8K.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog geen echte arbeid verricht overigens.
nieky1993 schreef:Mijn tinker was een laatbloeier. Met 3 jaar 1.41. En met 14 op de keuring 1.51. Ik zou dr gewoon lekker de tijd geven op te groeien en uit te zwaren