[VOLG] Ons eigen stukje Brabant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:50

Skippy01 schreef:
Bomen zijn ook wel erg fijn uberhaupt toch? bodemerosie tegengaan, windbarriere... Als er geen gevaarlijke bomen staan (door kwaliteit van de boom of toxisch voor paarden) dan lekker zoveel mogelijk laten staan :) paarden scharrelen er graag tussen ook!

Gaan we ook zeker doen hoor. Zeker als er weer zo een warme zomer zou zijn is het fijn als ze lekker in de schaduw kunnen staan. Voorlopig is het stalletje ook nog niet klaar en zullen ze het toch even met natuurlijke beschutting van de bomen moeten doen. Maar dat moeten een Fjord en Shetlander wel trekken toch? Mocht het echt -20 worden kunnen we altijd nog een stuk van de "garage" afzetten zodat ze binnen kunnen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:52

MvBeek schreef:
Skippy01 schreef:
Bomen zijn ook wel erg fijn uberhaupt toch? bodemerosie tegengaan, windbarriere... Als er geen gevaarlijke bomen staan (door kwaliteit van de boom of toxisch voor paarden) dan lekker zoveel mogelijk laten staan :) paarden scharrelen er graag tussen ook!

Gaan we ook zeker doen hoor. Zeker als er weer zo een warme zomer zou zijn is het fijn als ze lekker in de schaduw kunnen staan. Voorlopig is het stalletje ook nog niet klaar en zullen ze het toch even met natuurlijke beschutting van de bomen moeten doen. Maar dat moeten een Fjord en Shetlander wel trekken toch? Mocht het echt -20 worden kunnen we altijd nog een stuk van de "garage" afzetten zodat ze binnen kunnen.

Natuurlijk redden die dat! Zolang ze fit zijn, voldoende ruwvoer hebben en wat uit de wind kunnen onder de bomen, houden ze best veel vol :) Met echt noodweer kun je altijd nog kijken of ze inderdaad de garage even in mogen :)

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:48

We hebben dit weekend niet stil gezeten. Er is weer veel gebeurt op de wei.
De hele buitenomheining staat en de basis voor de "bak" en longeercirkel is ook gelegd. Omdat we goed hebben gekeken waar op het perceel het hoogste punt is verwacht ik geen ellende met de bak. Ook zitten we hier op zandgrond. Na 20 cm graven zaten we al op wit zand. Dus dat komt wel goed. Een professionele bodem zit er budgetwise nog even niet in. Maar we kunnen in ieder geval iets. Gelukkig beschikken we wel over een tractor en allerlei fresen, diepculters en slepen. We hebben nu ook een stuk bos afgezet zodat ze daar ook lekker kunnen scharrelen totdat de stal klaar is.

Afbeelding
Uiteraard onder toeziend oog van onze achterburen. Ben heel benieuwd wat Falco er van gaat vinden.

Afbeelding
Onze eerste asielzoeker is ook aan komen lopen. Deze dame zat ineens in de schuur. Een muizenvanger is altijd handig dus ze mag blijven :)

Afbeelding
Alles is vakkundig uitgemeten ;)

Afbeelding
Je ziet al echt dat het wat vorm krijgt

Afbeelding
Alleen de poorten moeten we nog plaatsen maar dit is het voorlopig even. Kan erger toch?
Ik zal deze week weer wat foto's maken als we verder zijn. Dit weekend komen de paardjes al naar huis!

pol013

Re: [VOLG] Ons eigen stukje Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:05

Lekker plekje en leuke inrichting.
Ik woon ook ergens in jou buurt. Maar dan tussen Chaam en Gilze.

En sluit mij aan: heerlijk wonen, alleen boodschappen doen in het toeristen seizoen |o :P

Overigens zou ik wel altijd voor een schuilstal gaan. Ik vind het voor echt nat en koud weer al een must maar je wil je paarden vooral ook echt graag beschutting tegen de dazen bieden.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 11:57

pol013 schreef:
Lekker plekje en leuke inrichting.
Ik woon ook ergens in jou buurt. Maar dan tussen Chaam en Gilze.

En sluit mij aan: heerlijk wonen, alleen boodschappen doen in het toeristen seizoen |o :P

Overigens zou ik wel altijd voor een schuilstal gaan. Ik vind het voor echt nat en koud weer al een must maar je wil je paarden vooral ook echt graag beschutting tegen de dazen bieden.

Die schuilstal komt er ook zeker. Maar omdat we niet alles tegelijkertijd kunnen is dit even een tussenoplossing. Eind dit jaar staat hij nog;)

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:00

Nu heb ik toch wat advies nodig van jullie. We waren aan het praten over de hoeveelheid grond die we nu hebben. Het is behoorlijk wat, en eigenlijk de luxe van te veel gras voor anderhalve pony. Ook weet ik dat Falco het leuk vindt om met meerdere paardjes te staan.... Dat we met het idee aan het stoeien waren om ruimte te bieden aan 1 of 2 paarden in pension. Maar daar zitten wel wat voor en nadelen aan natuurlijk. Iemand daar toevallig ervaring mee?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:01

Nee geen ervaring, maar ook ik zit er wel eens aan te denken. Hier ook veel gras en een Haflinger en een shet, die beide al dik worden als ze er naar kijken.
Vaak gedacht om er een paard of pony (of 2) van een ander er bij te zetten.
Maar wat mij tegenhoud is toch dat je altijd andere mensen om je huis hebt dan.
Ik ben nogal op mijn rust en privacy gesteld.
Bij ons staan de paarden dan ook echt aan huis, letterlijk. Geen extra stal of kantine of schuur ofzo. Nee ze staan zowat in de tuin voor het raam.
Voordelen zijn natuurlijk dat je de werkzaamheden misschien kan verdelen?
Maar ikzelf wil altijd liever zelf de touwtjes in handen houden. Ik merk dat ik een echte control freak ben. En een ander doet het atlijd op een andere manier.
Dan zou je 2 aparte helften en opbergruimtes moeten hebben. GEwoon gescheiden, dan kan het wel. Maar niet samen. Dat werkt voor mij niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:07

Geen ervaring mee maar ik begin er echt niet aan. Woon buitenaf om lekker rust te hebben. Niet om om de haverklap mensen op mijn erf te hebben. Nou hebben wij de stallen en rijbak echt letterlijk in de achtertuin dus zou de invasie ook tamelijk groot zijn. Als het allemaal anders lag zou het misschien iets minder erg zijn.

Ik zou het hooien en zo wat van de kosten aan je eigen paarden terug halen.

Overigens hebben wij met 1,5 ha amper 'te veel'. Nou hebben wij wel 2 paarden en een shet. Maar wil je je paarden het jaar rond wat gras kunnen geven icm een vieze winter is het niet snel te veel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:10

Hooien en het hooi verkopen?

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:16

Ik ga volgen , woon aan de belgische kant. Als je volwassen en " normale" klanten hebt , kan het wel leuk zijn, beetje gezelschap , elkaar helpen , samen eventueel instructie nemen, je hebt extra geld. Sommige mensen zoeken n plek voor veulen of pensionado, dan zal de overlast op prive ook nog wel meevallen?

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:24

Super gaaf zeg! Ik heb een plek verhuurd van mijn eigen stalletje ( niet aan huis maar wel helemaal van mij) en dit was echt een verschrikking. Mijn vriend en ik gaan nooit meer verhuren haha, in ons geval was het een gigantisch gezeur, gepraat en gedoe. De rommel van andere op ruimen en altijd discussie, wij hadden ook nog is de pech dat de paarden niet klikte dus het was snel ten einde, maar ik ga het ook niet meer proberen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:34

Leuk plekje heb je daar! Waar is het ongeveer? Ben wel benieuwd, woon zelf ook in die omgeving :D

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:38

Als je wil verhuren moet je beetje geluk hebben dat het klikt met huurders en pony's onderling....oplossing ligt vaak in goede communicatie en duidelijke afspraken...als je geen mensen aan huis wil idd gewoon deel vh land hooien...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:43

Goede reden voor het aanschaffen van meer meer meer meer paarden <<) :Y)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:56

Idd zelf hooien. En waarschijnlijk hoef je voor een goede bak alleen de grond te keren. Zwarte grond eraf, de witte grond eruit, zwarte eerst weer terug en dan de witte grond bovenop. Echt super, hier liep in echt zeiknatte periodes alles naar 1 kant, dus 1 plas daar zette ik dan een dompelpomp in en weer een super bak.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 11:57

Bedankt voor jullie reacties!

Het is ook niet dat we een plek aanbieden voor iedereen;) Het zou dan echt moeten klikken. Zowel tussen de paarden als tussen ons.
Duidelijke afspraken lijkt me een vereiste.

Ik denk ook niet dat onze voorzieningen genoeg zijn voor iemand die hoge sportambities heeft. Maar een recreatieve ruiter zoals mijzelf en iemand die het belangrijk vindt dat zijn paard altijd buiten kan als hij wil heeft er wel een fijn plekje.

Zelf meer paarden kopen klinkt heel leuk maar ik wil ook kwaliteit en aandacht kunnen bieden aan mijn eigen paardjes. En tijd voor een derde paard is er niet bij met een loslopende peuter;)

Hooien kunnen we altijd nog inderdaad.

Stof tot nadenken. Voorlopig gaan we in ieder geval nog maar verder met alles klaarmaken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:28

Leuk om te volgen!

En land hebben om zelf te kunnen hooien is ook heel wat waard denk ik!

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 19:59

Whaaa morgenochtend krijgen we officieel de sleutel van het huis. (Eigenlijk hebben we hem al een week) Maar vanaf morgen is het echt helemaal van ons. Ook gaan vrijdag de paardjes naar de wei en ik ben zo benieuwd hoe ze het gaan doen daar. Falco is stiekem best een gevoelig ventje ondanks zijn uiterlijk. Ook moeten we het verhuizen helaas in etappes doen. Hebben geen 2 paards trailer. Ik denk dat ik het beste onze shetlander eerst kan doen. Geloof het of niet, die heeft meer respect voor het draad dan onze fjord;) Falco kruipt namelijk wel onder de draden door als hij de kans ziet.

Zal morgen in ieder geval weer wat foto's plaatsen;) Vandaag is het niet gelukt met die regen.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 08:27

Nou wat een verhuizing zeg... pfoe! Wat een hoop zooi kan een mens hebben. Laat staan 3 mensen, een hond en 2 paarden.

Afbeelding
We zijn van harte welkom geheten in de buurt. Heel lief <3

Afbeelding
Bertje het Perdje hebben we als eerste opgehaald. Helaas geen trailer waar ze allebei inpassen. Gelukkig is Bertje geen zenuwpees en hij heeft welgeteld een half uur alleen gestaan.

Afbeelding
Het nieuwe uitzicht vanuit de woonkamer. <3 Hier doe ik het stiekem een beetje voor.

Afbeelding
Samen uit een bak eten... Waarom heb ik er eigenlijk twee?

De herten van de buren waren de eerste 2 dagen wel wat spannend. Maar inmiddels staan ze neus aan neus te eten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:00

Mooi uitzicht hoor, ik snap wel dat je het daarvoor doet <3

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:12

Een droomuitzicht <3

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 10:09

Samen uit de flexibele bak eten is toch net iets handiger;)
Lekkere moddermonsters <3
Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:41

Prachtig plekje !
Alleen die veer...
Wij hadden die vroeger ook, totdat mijn paard er met haar staart in vastraakte en een paar rondjes over de wei geracet heeft met die veer er doing doing achteraan. Gelukkig is ze de veer na die paar rondjes kwijtgeraakt.
Nu hebben we van die elastieken cord als doorgang.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 14:17

Sclimpre schreef:
Prachtig plekje !
Alleen die veer...
Wij hadden die vroeger ook, totdat mijn paard er met haar staart in vastraakte en een paar rondjes over de wei geracet heeft met die veer er doing doing achteraan. Gelukkig is ze de veer na die paar rondjes kwijtgeraakt.

Ja echt ideaal zijn ze niet maar voorlopig gebruiken we ze even. Op dat stuk komt de inloopstal en voor een tijdelijke poort vond ik het wel prima.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:22

Sclimpre schreef:
Prachtig plekje !
Alleen die veer...

hier precies hetzelfde