Pony voor moeder en dochter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:25

Skippy01 schreef:
SusanH schreef:
Ik lees even mee. We hebben helaas onverwacht onze A pony in moeten laten slapen en zijn op termijn op zoek naar een nieuwe pony. Liefst 1 waar ik ook op kan. Ik ben heel rustig rond aan het kijken naar een grote D of kleine E, het heeft absoluut geen haast. Ik ben wel wat groter als TS, 1.75 en normaal gewicht. Ik vind het zelf best lastig want welke pony's kunnen nu goed een volwassene dragen waarmee het er ook nog leuk uit ziet. En zijn daarnaast braaf genoeg voor een 8 jarig meisje met ruim 1 jaar rij ervaring. En dan de kosten, grotere pony's kosten nu net zoveel als paarden een aantal jaar geleden.

Ligt er sterk aan wat je zoekt ook: vriendin van mij heeft geregeld brave tinkers waar wat technisch werk in zit voor fijne prijzen. Maar als je zoekt naar pony's die technisch al iets kunnen, of met een fijn papiertje, dan ligt de prijs net zo hoog als bij de paarden ja :)
Voor de beeldvorming: ken aantal hafs met goede papieren die braaf, maar groen gereden (jong) voor 3000+ gaan, ook hafs met goed papier, z-gereden, braaf buiten: 4000+. sportievere types pony durven daar nog ver boven te gaan, terwijl huis-tuin-keuken tinkers voor rond de 1700-2000 braaf-maar-technisch-groen gaan.

Wil perse geen tinker. Verder ben ik niet kritisch en is alles welkom, ook als er nog wat werk in zit. Braaf en de maat, dat zijn de 2 enige vereisten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:26

Mijn stalgenoot had als eerste pony voor haar kinderen een grote B pony (of kleine C dat weet ik niet helemaal zeker) gekocht, een welshje.
Te klein voor haar zelf om ook op te kunnen rijden, maar zij nam hem gewoon 1x per week aan de dubbele longe om hem goed te laten werken.
Het is een gouden pony en de kinderen hebben er een paar jaar heel veel lol van gehad. Juist omdat het een handzaam maatje is, werd het ook echt een vriendje voor de kinderen en konden ze er toch al vrij snel heel veel zelf mee doen (poetsen, opzadelen, op een grote pony is dat allemaal wat lastig zelf doen voor die kinderen).

Uiteindelijk zijn ze er allebei uitgegroeid en moest die inderdaad worden verkocht, zodat er plaats was voor een grotere pony en deze pony weer in een nieuw gezin kinderen heel gelukkig kon gaan maken.

Morniclum

Re: Pony voor moeder en dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:00

Indien de D/E pony braaf is, is er op rijden niet het grootste probleem. Dingen zoals poetsen en opzadelen lijkt me dan weer niet te doen. Wij hebben een E pony, ik ben 165 en het zadel erop vraagt net als bij ren groot paard als aardig wat kracht (boven/ op zelfde hoogte als je hoofd tillen).

Nu ben je er waarschijnlijk wel altijd bij of mee maar het is toch leuk als ze het ook zelf kan doen. Denk ook maar aan ponykamp ed.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:13

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om een wat jongere pony te kopen die qua maat bij jou past en je dochter nog een paar jaar op de manege laten rijden totdat het goed past. In de tussentijd kan ze dan al wel met de pony frutten en er eens een rondje op hobbelen zodat ze al een band krijgen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:14

Mijn jongste dochter van 8,5 jaar oud op onze nieuwe paardje. Groot, maar braaf genoeg dat ze alleen in de bak rond kan stappen!
Dus braaf zou ik inderdaad belangrijker vinden dan dat de pony te groot zou zijn voor je dochter. Dochter groeit nog, pony niet...

Afbeelding

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:23

Ik zou zelf een leuke D pony kopen. Persoonlijk zou ik niet gaan voor een fjord of haflinger. Die kunnen erg sterk zijn. Ook binnen die rassen heb je natuurlijk verschillen :) Maar ik zou eerder gaan voor een D pony die al wat dingen kan en kent zodat zowel jij zelf als je dochter er van kunnen leren!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:24

SusanH schreef:
Ik lees even mee. We hebben helaas onverwacht onze A pony in moeten laten slapen en zijn op termijn op zoek naar een nieuwe pony. Liefst 1 waar ik ook op kan. Ik ben heel rustig rond aan het kijken naar een grote D of kleine E, het heeft absoluut geen haast. Ik ben wel wat groter als TS, 1.75 en normaal gewicht. Ik vind het zelf best lastig want welke pony's kunnen nu goed een volwassene dragen waarmee het er ook nog leuk uit ziet. En zijn daarnaast braaf genoeg voor een 8 jarig meisje met ruim 1 jaar rij ervaring. En dan de kosten, grotere pony's kosten nu net zoveel als paarden een aantal jaar geleden.

Een NF D-pony nemen,in de regel hebben zij alle een fijn karakter en daar kan ook een volwassene op!
Ik ben 173cm en met m'n dress zadel,ja kom ik er iets onderuit maar niet als ik op mijn spr zadel zit.
Dragen kan ze het gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:26

vivana schreef:
SusanH schreef:

Een NF D-pony nemen,in de regel hebben zij alle een fijn karakter en daar kan ook een volwassene op!
Ik ben 173cm en met m'n dress zadel,ja kom ik er iets onderuit maar niet als ik op mijn spr zadel zit.

Met 1,75 zou ik toch wel al snel naar wat bredere types kijken dan, richting de tinker/haflinger/fjord. Eventueel een leuke Merens? :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:29

_Dreamer schreef:
vivana schreef:

Met 1,75 zou ik toch wel al snel naar wat bredere types kijken dan, richting de tinker/haflinger/fjord. Eventueel een leuke Merens? :)

NF (New Forest) zijn ook wat meer maar geen knollen :D en vaak fijne sportpony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:30

Ik ken echt alleen maar de "echte" sporttypes dan denk ik, vond het altijd vrij ranke ponies :D

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:41

Wat ik vaak zie gebeuren is dat ouders een pony voor hun (jonge) kinderen 'op de groei' kopen en dat deze kinderen vervolgens vaak bang worden omdat de pony toch iets te sterk/groot is voor het kind. Met een A of B pony kunnen ze zelf veel makkelijker tutten, opzadelen, zoner zadel, spelletjes doen etc. Er wordt vaak gezegd dat hoe kleiner de pony is, hoe eigenwijzer hij ook is, maar naar mijn idee kan een kind van een eigenwijze, kleine pony meer plezier hebben dan van een brave, grotere pony. Puur omdat ze er zelf beter mee uit de voeten kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:24

Wij hebben zo'n draakje van een pony gehad, wel heel lief in de omgang maar met rijden }> . Helaas veel te vroeg in moeten laten slapen afgelopen zaterdag na een korte ziekteperiode van een paar weken. Ze was pas 5. Omdat we ook net een nieuw paard hebben (want ons vorige paard hebben we in juli in moeten laten slapen) en ik met ons nieuwe paard angst heb gekregen om er weer op te gaan deze optie bedacht. Zo kan ik het vertrouwen in het rijden hopelijk weer terug krijgen. En hebben we er beide profijt van. Dochter is inmiddels de 1.40 ruim gepasseerd qua lengte en wordt 9. Past nu dus prima op een (paar) maatje(s) groter. Maar idd de kleine pony hebben we in maart ook gekocht omdat ze op een grote pony niet goed durfde te rijden. Dat durft ze inmiddels dus wel, mits de pony echt braaf is.

Dreamer: Merens zijn maar 1.40 of kleiner. Dat is met 1.75 echt veel te klein. Fjord of Haflinger is zeker een optie, al zijn de Fjorden die ik ken vaak geen echte kinderpony's want te sterk. Tinker willen we niet. New Forest vind ik mooie pony's, maar twijfel over de maat. Ze zijn toch vaak wat slanker gebouwd of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:34

Nou ik heb een merens van +/- 150 gereden hoor, met vol papier :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:37

Een goedgereden brave Connemara zou een optie zijn, maar die zijn gewoon wel duur dan.
Waar komen de dieren te staan? In pension of aan huis. Want in het laatste geval zou ik een setje kopen :D
Oudere ( zeer) ervaren, brave B voor nu voor haar, en een leuke D/E voor jou, waar zij dan straks op kan. Zodra de B te klein wordt voor haar, kan hij nog wel gewoon dienst doen als weidemaatje voor de D/E

Is dit geen optie, en ze rijd nu op de manege ook al op D pony's, zou ik voor een D/E met super karakter gaan. Om er zelf ook nog op te kunnen is dan de massa van de pony minstens zo belangrijk dan de stokmaat. Dier moet gewoon niet te smal zijn, niet te lang/week in de rug en diepte hebben én niet te lomp, bot , brutaal zijn én dan ook nog eens rijtechnisch fijn te rijden zijn.. Dat kan gewoon, maar beperk je dan niet tot een ras, maar ga individuele dieren bekijken. Wees dan vooral kritisch en bezuinig niet op de aanschafprijs ( uiteindelijk is dat natuurlijk niet het duurste aan het rijden...)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:40

Maar waarom zou het een speciaal ras moeten zijn?
Wij hadden vroeger een vrij stevige d-pony. Mijn zusje kwam in het begin niet eens onder het zadel uit. Ik heb haar gereden tot ik uitgegroeid was (1.75 en 58 kilo) en we reden echt niet voor gek hoor ;-)
We hebben er allebei veel plezier van gehad en zelfs veel lintjes mee gewonnen.

Als je geen dressuur of spring ambitie hebt zou je trouwens ook voor een quarter of paint kunnen kijken. Ik heb er zelf 1 van 1.46,zit ook wel eens een 6 jarige op.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:42

Ik heb de eerste jaren van mijn paardrijden op de Fjord van mijn oma gereden. Op mijn 4e begonnen en heb er tot mijn 13e heerlijk op rond gereden! :) Ik kreeg er les op en dat ging prima. Dier was erg braaf en lette heel goed op mij. Daarna weer manegepony's en paarden gaan rijden, omdat oma verder weg ging wonen.
De stokmaat is voor mij als kleine gup nooit een probleem geweest hoor. (Hij ruim 1.53m en fors, ik als 4 jarige mini) :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:48

Wat gek ik dacht echt dat Merens veel kleiner waren. Geen idee hoe ik daar bij kom.

Wij zijn niet op zoek naar een speciaal ras, maar ik heb zelf wel in die zin ambitie, dat ik graag dressuur start. Deed ik met ons paard ook. Dus als dat zou kunnen (op termijn) zou dat mooi meegenomen zijn. Dochter wil Bixie kunnen starten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:05

Je hebt in de nf ook meerdere lijnen.
Tegenwoordig worden ze (net als de haflingers) veel luxer gefokt, maar wij hebben een 12jarige op stal die breder is dan mijn 30jarige haflinger.
Die is ook door moeder en dochter samen gekocht. Daar is dochter wel al 11 en kan min of meer zelf opzadelen al.

En ken er van vroeger uit ook wel die echt die stoere brede bouw hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:08

Ah check, wist ik niet! Ik ben ook niet zo heel erg thuis in de ponyrassen, maar weer wat geleerd :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:57

Afbeelding
Niet de beste foto. Maar dit is een foto van mijn dochter van ca 1.61 op mijn pony van ca 148/149
Dressuur, springen, buiten rijden gaat top met die 2

Mag ik vragen wat je tegen tinkers hebt?
Want zijn genoeg veelzijdige brave te vinden, zeker kruisingen hierin

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:07

Heb het idee dat ik nu ts haar topic overneem dat is niet de intentie hoor. Ik hoop dat ts ook voldoende info eruit kan halen.

Ik wil geen tinker ivm de sokken en alle bijkomende problemen die je ervan kan hebben. Ook vind ik ze niet mooi maar dat is heel persoonlijk. Dochter vindt ze prachtig.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:14

Mijn zus en ik waren ook vrij jong toen we begonnen met paardrijden (ik iets van 6/7 jaar oud) en hebben toen eigenlijk alleen op (grote) paarden gereden, sinds ze sowieso maar 2 ponies hadden destijds op de manege. Er nooit problemen aan ondervonden eigenlijk, behalve dat het opzadelen iets lastig was. Als je gewoon zoekt naar een braaf beestje is er niks aan de hand, ik zou denk ik voor iets van een d of kleine e pony gaan

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:36

Mijn familie kocht als gezinspony een oudere, brave fjord. Ik was toen 14 en mijn zusje 9. Mijn moeder reed ook veel. De pony zelf was toen 16. Inmiddels is de pony 22, dikkig en gezellig maar doet ze nog steeds haar ding als familiepony!

Wij hebben niet gekozen voor het ras maar voor het karakter. Ze was al iets ouder, maar ze had alles gedaan en gezien. En helemaal gezond bij de aankoop. Zonder noemenswaardige problemen in het verleden. Dat is bij de aankoop van een gezinspony het allerbelangrijkste.

Afbeelding

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:46

Mijn zoontje rijdt op een passende pony. Ik vind de nadelen van verkopen echt niet opwegen tegen de voordelen.
Koop gewoon een echte brave en je hoeft niet te corrigeren.
Verkopen zal er idd straks bijhoren als hij te groot is,maar het is voor de pony beter en leuker om weer te mogen werken met een passende ruiter.

Met de bixiewedstijden zie je regelmatig kleine kinderen op de pony van hun moeder en daar zie ik dus grote nadelen. Het past gewoon niet!
Tuurlijk is menig kind blij met een grote als er geen kleine is,maar ik zou er niet voor kiezen als het ook anders kan.

Oh, ken ook voorbeelden van Gezinspony's waar de kinderen dus niet verder konden groeien/ontwikkelen.
Wouden graag springen en vul maar in, maar pony was daar niet geschikt voor. Alleen braaf is al lastig, maar dan ook nog allround is (betaalbaar) helemaal een naald in een hooiberg
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 25-10-18 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:47

Ik ben zelf 17 en ben 1,64 en 50 kg en heb een pony (arabierXwelsh Cob) van 1,43. Hier rijd regelmatig ook een kindje van 5 en 8 op, meisje van 8 kan er goed bij met de benen en ik pas er zelf ook nog prima op! Bij een iets breder/steviger paardje kun je dus prima kijken rond een stokmaat van 1,45, verder zou ik vooral naar het karakter kijken ipv het ras.
Spoiler:
Afbeelding