Oude paard terugkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:25

In welke omgeving woon je? Misschien kun je via bokt een goede stalling vinden voor een redelijk prijs?
En misschien is er via bokt ook wel iemand die je kan helpen bij de verzorging.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:29

Je verhaal is erg herkenbaar... ik heb mijn paard naar Oostenrijk verkocht. Als ik het kon haalde ik hem terug...

Waar een wil is, is een weg, maar denk goed na als jou man er niet mee eens is, zou dit wel een flink struikelblok kunnen zijn in jullie relatie..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:30

Ik zou hem ook terugkopen.Jouw emotionele gezondheid is wel wat waard toch.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:31

Cayenne schreef:
Als ik het zo lees denk ik in ieder geval dat je eeuwig spijt gaat hebben als je hem nu aan je voorbij laat gaan.

ik ben het hier volledig mee eens.

en ik denk dat inderdaad een verzorger/bijrijder/leaser zoeken geen slecht idee is.

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:33

Als je hem financieel kan onderhouden zou ik zeggen DOEN! Ik heb mijn droompaardje aan mijn neus voorbij zien gaan omdat hij verkocht werd. (Ik was de bijrijder) Hij was oud, mager en had een slecht gebit maar ik hield met hart en ziel van dat beestje. We hadden hem gratis mogen hebben van de eigenaar maar dat wilde mijn ouders niet en ik was toen nog niet in staat zelf een paard te onderhouden. Ik heb dagenlang gehuild toen hij verkocht werd en daarna weg was. Dit is ondertussen alweer 10 jaar geleden (hij is er al lang niet meer) en ik mist dat gekke beestje nog regelmatig! Y;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:33

Ik heb het wel gedaan en verkoop ook nooit meer een paard.

Wij hadden verkocht wegens gezondheid en omstandigheden. Daarna wel weer opnieuw begonnen met 2 ruintjes.
Op zoek naar weer een jonger paard, kwam onze oude merrie, verwaarloosd te koop. We hebben geen moment getwijfeld en haar opgehaald.
Toen toch een jonger paard bekeken, maar haar dochter kwam ook te koop. Met de eerste waren we al ver, dus dochter niet gekocht. ( niet bij ons geboren, maar enige dochter van haar ) Helaas andere paardje laten inslapen, dus altijd spijt gehad dat we hem hebben gekocht en niet die dochter. Zij was laatst weer te koop, maar was te laat en kwam financieel ook niet zo goed uit.

Daarna kwam haar zoon te koop. Eerste veulens bij ons geboren en altijd veel spijt gehad van de verkoop. Beestje heeft ook qua training een hele nare start in het leven gehad en verder ook wel erg pittig leventje. Hij is nu 2 jaar bij ons terug en mag genieten van het leven.

Ooit toen ik 19 was, mn pony verkocht omdat mensen zeiden dat ze te klein werd, ik te weinig tijd had etc. Altijd en eeuwig spijt gehad.

Met dit in gedachte en hoe de verkochte paarden terecht zijn gekomen, doen wij nooit meer iets weg.

Of je het kan, hangt van veel factoren af. Mijn man rijdt en verzorgd ook, dus dat scheelt. Maar het is wel enorm veel tijd en geld voor 4.

Qua tijd, kun je wel kijken naar wat voor stal je kiest. Wij hebben dan een eigen plek, maar ze staan 24/7 buiten en we mesten en vullen hooi. In principe hebben ze elkaar en eten en drinken. Wij komen 2x daags en voeren wel bij, maar ze zijn niet 100% afhankelijk van ons als er hooi ligt. En met 4 hooi plekken, zouden wij wel voor een week kunnen geven als we willen.

Ik zou het wel doen, maar geen luxe dure stal zoeken. Gewoon een lekkere plek waar je niet elke dag naar toe hoeft, beestje in een leuke kudde staat en lekker kan bewegen.

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:42

Ik bedenk me ook net, je zou ook je oude paardje kunnen terugkopen, en dan zelf een nieuwe eigenaar vinden waarbij hij zeker weten goed staat, of leasen waarbij iemand hem ook mag verplaatsen... Niet ideaal, maar dan hou je nog wat meer controle over waar hij terecht komt...

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:56

In welk opzicht steunt je man je en heb je het hier uitvoerig over gehad wat het met jou doet en wat het voor jou betekent?

Anderzijds, eerst terugkopen en dan aankijken, desnoods zelf nieuw thuis zoeken, dan heb je in elk geval de controle weer terug en er meer zicht op. Paard verkopen = geen zeggenschap meer.

Als ik het zo lees ben je gelukkiger wie JIJ bent met paard dan zonder (aanname)? Als jij een stal kan vinden waar alles wordt gedaan en je paard overdag buiten komt, dan hoef je bij wijze van spreken maar 2-3x per week desnoods te gaan. Bijrijder zoeken, vind je vaak ook wel via mensen en netwerk op stal. Komt goed, wel aan jou de keuze om te bedenken wat jou gelukkig maakt. Succes met jouw keuze. :j

> no pressure: ik zou zeggen terug kopen en vanuit daar weer verder kijken. :Y)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:59

Is er een mogelijkheid om bij de huidige eigenaar een aantal keer te gaan rijden en/of de dingen doen die je er destijds toe hebben laten besluiten hem te verkopen? In je hoofd romantiseer je e.e.a. misschien waardoor je geen heldere beslissing kan nemen. Ik denk dat wanneer je daadwerkelijk kan gaan rijden en kijken of het gevoel nu anders is, je helderder kan nadenken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:04

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je er bij de verkoop echt achter stond. Zo ja, dan mag je los gaan laten, zo nee, dan terug halen en kijken naar oplossingen waar zowel jij, je partner als het paard gelukkkig van worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:37

Het eerste wat ik dacht toen ik je bericht las was om hem terug te kopen, en van daaruit verder kijken. Bijrijder zou wellicht kunnen, of gewoon zelf weer verkopen aan iemand waar jij een goed gevoel bij hebt.
Maar dat is vanuit emotioneel oogpunt gezien.

Praktisch kun je je afvragen:

Hoe groot is de kans dat hij goed terecht komt als hij nu verkocht word? is het een braaf paard? is het een mooi paard? is het een gezond paard? hoe oud is het paard?

Waarom word hij nu verkocht? en is er een mogelijkheid dat je samen met de huidige eigenaresse een fijne nieuwe baas kunt vinden waar je contact mee kunt onderhouden?

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:38

Ik zou het paard terug kopen. Je wordt ongelukkig als hij verkocht is en je weet niet meer waar hij gebleven is. Ik zou een eenvoudige niet te dure stalling zoeken en kijken of je een leuke bijrijder kan vinden, die misschien ook wat mee kan betalen aan de onderhoudskosten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:48

Terug kopen! Je kan altijd verder kijken naar bijvoorbeeld bruikleen, dan blijf je eigenaar maar heb je niet de kosten. Halve stal, bijrijdsters, leasen er is veel mogelijk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:58

Als je gevoel zo sterk is en de mogelijkheden zijn er financieel wel: kopen!

Verder lees ok dat je vooral in onmogelijkheden denkt. Misschien zijn die ook wel enigzins gevoed doordat je partner het schijnbaar liever niet wil? Denk in kansen, moe je met je onderneming toch ook?

Uit welke omgeving kom je? Fokkers zitten overal dus wie weet is er iemand die kan helpen om wat onmogelijkheden om te zetten in mogelijkheden. :j :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:02

Amber_anne schreef:
Terug kopen! Je kan altijd verder kijken naar bijvoorbeeld bruikleen, dan blijf je eigenaar maar heb je niet de kosten. Halve stal, bijrijdsters, leasen er is veel mogelijk

Of een stalling wat verder weg waar hij lekker in een groep kan en verzorgd wordt als dat bij TS in de buurt niet kan. Kan in de kosten ook schelen en als je er toch niet vaak naartoe gaat maakt de afstand wellicht ook minder uit.

Je móét er niet op rijden he. Ik snap dat je 'm terug wil, zou ik ook zeker doen als het kan. Desnoods zoek je er zelf een nieuwe goede eigenaar voor maar dan weet je in elk geval waar hij terechtkomt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:04

Koper schreef:
Amber_anne schreef:

Of een stalling wat verder weg waar hij lekker in een groep kan en verzorgd wordt als dat bij TS in de buurt niet kan. Kan in de kosten ook schelen en als je er toch niet vaak naartoe gaat maakt de afstand wellicht ook minder uit.

Je móét er niet op rijden he. Ik snap dat je 'm terug wil, zou ik ook zeker doen als het kan. Desnoods zoek je er zelf een nieuwe goede eigenaar voor maar dan weet je in elk geval waar hij terechtkomt.

Precies als die goed staat gestald met veel buiten en soortgenoten dan hoeft die echt niet elke dag aandacht.
Er is echt veel mogelijk hoor ts, laat je niet neerhalen door beren op de weg

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:05

Tja, ikzelf ben iemand die heel veel denkt en overdenkt maar beslist vanuit mijn hart. Altijd. En wanneer ik je verhaal lees, is mijn besluit: kopen! Je gaat dit helemaal niet verwerkt krijgen, het vorige afscheid lukte al amper.
De praktische kant? Een bijrijder ? Of is het ondertussen financieel haalbaar iemand te betalen om het paard mee te verzorgen?

Sterkte bij de keuze! :(:)

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:10

Terug kopen!
Zoals hier boven al benoemd is kun je hem inderdaad in een groep laten verzorgen en dan af en toe eens langs gaan. Een paard hoeft niet bereden te worden.
Kopen en vannuit daar een oplossing zoeken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:15

Nou als ik dit lees, kan ik maar een ding zeggen terug kopen!

Praktisch tja daar kom je vanzelf wel uit hoe en wat, Waar een wil is, is een weg!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:19

Nou als ik dit lees, kan ik maar een ding zeggen terug kopen!

Praktisch tja daar kom je vanzelf wel uit hoe en wat, Waar een wil is, is een weg!
Kijk naar bijv een hit-actief of paddock paradise stalling, dan is druk van het moeten rijden/beweging geven etc. er ook af!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:23

Volg met dit soort dingen je gevoel maar. Geld, tijd, man ompraten ( ;) Daarmee bedoel ik niet dat je het zonder overleg moet doen) komt wel met de ratio daarna.

Een paard vindt het niet erg om 3 keer in de week maximaal iets te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:27

Bij dit denk ik, werk om te leven, ipv leef om te werken. Neem de ruimte in je priveleven om te doen wat je het liefst doet, met je paard aan de gang te gaan. Dat dit niet kan door werk, is zo eeuwig zonde! Je leeft nu, over 10 jaar kan t wel heel anders zijn. Geniet daarom nu van wat je wilt doen, dus, dat is je paard terug kopen.
Hop, kies voor jezelf en geniet!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:28

Als ik goed naar je luister vraag ik me af, wie gaat wie hier 'redden'?

Als hij weer bij jou komt moet jij je los rukken van jouw hectische en stressvolle bestaan om hem kwalitatieve aandacht te geven.

Doe het!!!, niet alleen voor hem, maar vooral voor jezelf. <3

Voor de nodige ontspanning. Om daarna weer van een grotere meerwaarde te zijn voor jullie eigen business. *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:31

Marin_ka3 schreef:
Als ik goed naar je luister vraag ik me af, wie gaat wie hier 'redden'?

Als hij weer bij jou komt moet jij je los rukken van jouw hectische en stressvolle bestaan om hem kwalitatieve aandacht te geven.

Doe het!!!, niet alleen voor hem, maar vooral voor jezelf. <3

Voor de nodige ontspanning. Om daarna weer van een grotere meerwaarde te zijn voor jullie eigen business. *\o/*

Jij zegt precies wat ik al dacht maar waarvan ik niet wist of ik het wel moest gaan opschrijven.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:31

Ik zeg doen TS, jouw eigen geluk is ook heel wat waard :) vergeet dat niet. Ik denk dat dit anders altijd zal blijven knagen als je het niet doet.